Századvégi üzenetek
Századvégi
üzenetek
Mûvészeti
antológia
Sopronból
Úgy tûnik, a Sarkady
Sándor
szerkesztette Soproni Füzetekkel szerencsés helyzetben
vannak
a helyi és a városhoz kötõdõ
alkotók.
Nyilvánvaló, hogy sokféle igénynek,
elvárásnak
szeretne megfelelni a mûvészeti antológia -
felelõs
kiadó: Bõsze Balázs -, amire egyetlen ilyen
jellegû
kiadvány sem képes.
Nem közhely ebben az esetben
betakarításról,
helyzetjelentésrõl, századvégi
üzenetekrõl
beszélni. Mindhárom hiteles jelzés,
egységre,
arculatra, közös nevezõre utal. Természetesen
a
tartalmi igényesség mellett formai
sokszínûségre.
Persze nem csupán a grafikai kép
fejlõdésérõl
eshetne szó a századfordulón, hiszen a
kiadványnak
csupán egyik eleme az elegáns megjelenés - a
borítót
Sz. Egyed Emma A soproni Szent Mihály-templom címû
érmének felhasználásával Berkics
Miklós
tervezte, a hátsó borítót Szakál
Ernõ
alkotása díszíti: A tékozló
fiú
hazatérése -, hanem mindarról, ami a közeli
múltban
történt, ahogy a szerkesztõk elõbbre
léptek
egyet-egyet az idõben.
Azoknak van igazuk, akik a kiadvánnyal
kapcsolatban a hangsúlyt a mûvészeti jelen
idõre
teszik. De olyan ez a jelenben élés, hogy egyben
figyelést
jelent a múltra, álmodást a jövõbe. A
kilencvenkilences füzet nagy érdeme, hogy megfelel ennek a
gondolatnak. A szerzõk a világból - erkölcsi
példák keresésével,
felmutatásával
is - általánosítható,
átlátható,
múltba és jövõbe
világító
tanulságokat keresnek.
Öröm olvasni a Soproni
kaleidoszkóp
írásait, kérdésekre adnak elemzõ
és
elmélyült válaszokat a szerzõk, a nyolcvan
esztendõs
Jánosy István verseivel, Becht Rezsõ
prózájával
(A bûvös henger újabb folytatása a
hadifogságról
szól) a hetvenéves Szimon János
pályaemlékezetével.
Sokan jegyeznek verset az antológiába, felmutatja
erényeit
Drescher J. Attila, Fecske Csaba, Jászberényi
Sándor,
Tölgyesi Géza, Zentai László.
Dessewffy-Horváth
Marietta, Hárs József, Szapudi András
prózát
közöl. Salamon Nándor a jövõbe vetett
hitet
megerõsítõ
érembiennáléról
szól, azután köszönti a hatvan
esztendõs
Fejér Zoltán festõmûvészt, aki
viszont
Horváth Endre fotográfust hozza emberközelbe.
Ugyanõ
ír a pedagógus-grafikus, Simon Ferenc
munkásságáról
is. A Tanulmány rovatban Komor Géza (1901-1945?)
irodalmi
munkásságáról Kovács József
László
emlékezik meg, Endrédy Zoltán Sándor
életét
és mûveit Gráberné Bõsze
Klára
ismerteti meg az olvasóval. Jánossy György (1923-
1998)
építészre Kubinszky Mihály, Jánosy
István,
Baán Tibor, egy soproni muzsikus házaspárra
(Horváthné
Dessewffy Izabella, Horváth József) Nagy Alpár
emlékezik.
A Dokumentumokban Hajnal László Gábor
írása
(A "dá-dá ország" porkolábjai) és
ifj.
Sarkady Sándor közfigyelmet kiváltó cikke
(Elfelejtett
mártírjaink) kapott helyet. A Szemlében Csapody
Miklós
(Értelem és remény), Jánosy István
(Az
elsüllyedt katedrális) és Bárdosi
Németh
János (Magyar Múzsa) kötetérõl
olvasható
recenzió.
Gazdag a mûvészeti
antológia
képanyaga, a tájképtõl az
illusztrációig
tart a sor, igazán kitûnõ alkotók
munkáival.
Az összegzés:
élményt,
ismereteket, szépséget adó kiadványt
tettek
asztalunkra a szerkesztõk. Annak
érzékeltetésére
is, hogy a kultúrának milyen mély, múltba
merülõ
gyökerei vannak ezen a tájon, s a fiatal szerzõk
közül
mennyien keresik egyre igényesebben annak a
módját,
hogy eljuttassák üzeneteiket az olvasóhoz. Egy
olyan
korban, amelyben gondolkodni és beszélni szabad
másként,
és szabad Zentai László szavaival kérni
Jánosy
Istvánt, hogy írjon magyar éneket, és
idegent
szépen magyarítson, meg álmodjon új
embert,
jobbat a korcs mainál. Szabad tûnõdni
Jánossy
Györggyel: "Fokozottan akkor érdemes megõrizni a
múltat,
ha a jövõnek is szól."
2000. január 05., szerda 00:00
|