Lapszemle |
Vatikán: II. János Pál "Urbi et Orbi" áldása
www.mti.hu
Vatikánváros, 2003. december 25. (MTI) - Áldott karácsonyt - köszöntötte
magyarul is a hívőket csütörtökön II. János Pál pápa karácsonyi üzenete
után, amikor a hagyományos "Urbi et Orbi" (a városnak - Rómának - és a
világnak szóló) áldását 62 nyelven mondta el a Szent Péter téren. A Szent
Péter bazilika előtti tér csaknem megtelt csütörtök délben a hideg, de
napfényes időben, amikor a pápát mobil karosszékén betolták a sok ezernyi
zarándok és érdeklődő elé.
A térre csak szigorú biztonsági ellenőrzések után
lehetett bejutni: az olasz hatóságok a keresztény kegyhelyek elleni merényletektől
tartanak a Moszad, az izraeli titkosszolgálat hónap eleji figyelmeztetését
követően. A téren rengeteg rendőrt lehetet látni, s a Vatikán felett állandóan
helikopter körözött az áldás idején. A pápa karácsonyi üzenetét és Urbi
et Orbi áldását a katolikus híveknek félszáz ország tv-csatornái közvetítették
egyenes adásban. Eredetileg úgy tervezték, hogy a pápa a bazilika erkélyéről
szól a hívőkhöz, de végül lent, a Szent Péter téren olvasta fel üzenetét
és áldását.
A 83 éves, megroppant egészségű egyházfő az éjféli
mise után rendkívül fáradtnak tűnt, lassan, nehezen formálva a szavakat
olvasta fel karácsonyi üdvözletét, a világ több tucatnyi - 62 - nyelvén
köszöntve az embereket: a kényszerszünetekben hatalmas üdvrivalgás és taps
fogadta a pápa szavait.
A pápa ismét a háborúk és fegyveres konfliktusok,
a terrorizmus és az erőszak ellen, a béke megszilárdítása mellett emelte
fel szavát. Megismételte az újévi, békenapi üzenetében megfogalmazott gondolatokat,
mely szerint a béke ügye ugyan nagyon nehéz, de lehetséges véghezvinni,
s ezért kötelezettség is a harmadik évezred elején. Felhívta a politikusokat
és az egyszerű embereket, tegyenek meg mindent az emberi élet oltalmazása,
a háborúk és fegyveres konfliktusok, a terrorizmus ellen. Kérte Istent,
hogy szabadítsa meg az embereket a háborúktól, fegyveres konfliktusoktól,
a terrorizmus mételyétől és a gyengék és tehetetlenek elleni erőszaktól.
Jézus a szeretet győzelmét jelenti a gyűlölet felett, az élet felülkerekedését
a halál felett - mondta az egyházfő.
Külön kitért Krisztus születésének helyszínére,
ahol változatlanul erőszak uralkodik, jelezve újólag, hogy ez a terület,
a Közel-Kelet nagyon közel áll szívéhez.
Utalt a keresztény örökség fontos szerepére is az
európai országok fejlődésében, s emlékeztetett arra, hogy a Megváltó érkezése
nem csak az egyes emberek, családok és közösségek, hanem a társadalmak
számára is külön jelentőséggel bír.
Éjféli szentmise - Esztergom
www.dunatv.hu
Mind a mai napig hatalmas erő forrása Jézus Krisztus, akit karácsonykor,
mint a bűnöktől megváltó Üdvözítőt ünnepelünk - fogalmazott Paskai László
bíboros, aki az esztergomi bazilikában éjfélkor celebrált szentmisét a
Duna mindkét oldaláról érkezett katolikusoknak.
A szenteste megszületett gyermek nem a földi kívánságokat, az élet kevélységét
elégíti ki, a bűntől szabadít meg, ami ma, amikor a lélekből kialszik a
bűntudat, még szörnyűbb valóság - mutatott rá a magyar katolikusok főtemplomában
Paskai László. Krisztus nemcsak a bűnök felismerésére, de bocsánatára is
hív, a bűnök megváltásának ereje őbenne van, születéséből 2000 éve megannyi
hívő nyert erőt. - Megváltása csak akkor lehet eredményes, ha megvan bennünk
a készség, hogy Jézushoz menjünk, amint a pásztorok is tettek, egymást
bíztatva. Hogy a bűnök bocsánatának örömhíre minél nagyobb közösségben
mutathassa meg erejét, a bíboros arra kérte a híveket, hogy ne rejtsék
el, hanem odafordulva a többi emberhez, adják tovább karácsony üzenetét.
Ünnepi Istentisztelet - Bölcskei Gusztáv
www.dunatv.hu
Karácsony első napján ünnepi istentiszteletre gyűltek össze a reformátusok
a debreceni Nagytemplomban. Bölcskei Gusztáv református püspök igehirdetésében
arról beszélt, hogy sokan még karácsonykor sem tudnak szabadulni a számok
világától, de egyúttal keserves csalódások is érhetik a csak a számok bűvöletében
élő embert. A karácsony az az ünnep, amikor egy gyermek világra jöttére
emlékezünk. - Ehhez az egyhez odavándorolnak az emberek, erről szól a karácsony,
ez az Isten boldogító üzenete. A karácsony egyik legfontosabb mondanivalója,
hogy mindenki számára van hely Isten szeretetében - mondta Bölcskei Gusztáv,
majd kijelentette: az ünnep alkalom arra is, hogy megkeressük azt az embert,
akinek szavai egész életünkben végig kísérnek bennünket.
Evangélikus Istentisztelet
2003. december 25., csütörtök - 18:00
2003 a titkok és az ellentmondások éve volt - hangoztatta Szebik Imre
evangélikus püspök a karácsonyi igehirdetésében. A hagyományosan a budapesti
Bécsi kapunál tartott evangélikus istentiszteleten a püspök elmondta: Jézus
egy számára ellenséges, gyűlölködő világba született. A mai embernek példát
akart állítani azzal, hogy rávilágított az emberi élet jelentőségére és
arra, hogy ebben az ellentmondásokkal teli világban, hogyan érdemes élni
és meghalni. Szebik Imre hozzátette: karácsonykor a látható és a láthatatlan
világ egymásnak nyújt kezet, a gazdag és szegény együtt örül, az ellentétek
ugyan csak egy kis időre, de köddé válnak.
A keresztény soha sincs egyedül a betlehemi jászolnál
http://www.kronika.dntcj.ro
Az újév Isten adta alkalom arra, hogy önmagunkba nézzünk, felmérjük
az elmúlt esztendőt, és kitekintsünk a jövőbe a Gondviselés tükrében.
A múlt újévkor is reménykedve kezdtük el az új esztendőt. Reméltük,
hogy nemzetközi és hazai szinten is az emberiség helyzete javul, a keresztény
szeretet lassan, de biztosan győzedelmeskedik. Azt is reméltük, hogy mi
magunk is előbbrehaladunk a gyakorlati keresztény életben.
Ha őszinte volt szilveszter esti lelkiismeretvizsgálatunk, rádöbbentünk
arra, hogy messze vagyunk még a keresztény tökéletességtől. Tavaly újévkor
kelt reményeink nem teljesültek sem országos szinten, sem egyéni életünkben.
Főegyházmegyénkben is a II. Vatikáni Zsinat és a Főegyházmegyei Zsinat
végrehajtása még mindig lassan halad, családjaink imádságos, keresztény
légköre kívánnivalót hagy maga után, és egyéni életünk is a Golgota és
a Tábor hegy között lüktet. A hittudomány nyelvén „eszkatologikus feszültségben”
élünk: a már megtörtént Megváltás és a még be nem teljesült Üdvösség feszültségében.
Már Szent Pál felkiáltott a kettősség láttán: „Én boldogtalan! Ki vált
meg e halálra szánt testtől?” De a választ is azonnal megadja: „Hála az
Istennek Urunk, Jézus Krisztus által!” (Róm 7,24–25). Szent Pál válasza
átvezet minket a jövőbe. Az új évben is mindent a Gondviseléstől várunk.
És ez nem jelent tétlenséget. A keresztény úgy építi jövőjét, mintha minden
tőle függne, de ugyanakkor munkájára az áldást csak Isten adhatja.
Nemzetközi szinten reméljük az új esztendőtől a béke előmozdítását.
Jeremiás próféta 2500 évvel ezelőtti megállapítása ma is érvényes: „Népem
sebeit hazugsággal gyógyítják, amikor így beszélnek: ’Békesség, békesség’,
noha nincsen békesség.” (Jer 6,14). Az európai alkotmányból nem lehet kizárni
Istent. A Szentatya figyelmeztetése érvényes: Európa vagy keresztény marad,
vagy nem lesz Európa.
S ez áll országos szinten is. Elkötelezett híveinknek kell tanúságot
tenni Krisztus mellett a politika terén is. Az ország törvényei csak akkor
lesznek keresztények, ha a törvényhozók a törvényhozásban is megvallják
keresztény hitüket. Az Egyház hirdeti az örök igazságokat, amelyek az örök
boldogságra vezetnek, sőt a földi boldogság is csak ennek elővételezése
lehet, de ezek alkalmazása a mindennapi politikára a világi hívek feladata.
Kettős – vallási és nemzeti – kisebbségi helyzetünkből adódik az összetartás
sürgető parancsa. Megosztott erővel semmit sem érhetünk el. Polgárjoga
van a pluralizmusnak, de csak a nagy átfogó egységen belül, szakadás nélkül.
A középkori hitvita elve ma is érvényes. XXIII. Boldog János pápa is szerette
idézni, a II. Vatikáni Zsinat is tőle vette át: „Legyen egység a szükséges
dolgokban, szabadság a kétségesekben, és szeretet mindenben.” (GS 92, in:
A II. Vatikáni Zsinat dokumentumai, Bp 2000,738; latinul: Sit in necessariis
unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas.)
A társadalom alapsejtje a család. Egészséges család – egészséges társadalom.
A keresztény család ugyanakkor család-egyház. Családi keretben megélt keresztény
hit a legjobb hithirdetés, misszionálás. Az értékét vesztett tömegtájékoztatási
szóözönben, ma inkább, mint valaha, tettekre van szükség, életpéldára.
Egyéniségem kiteljesedése a keresztény hitben karácsonykor indult el,
és nagypénteken át vezet a húsvét hajnalhoz. A keresztény soha sincs egyedül:
a Mennyei Atya gondot visel rá, a Fiú testvérünkké lett, a Szentlélek megszólal
a lelkiismeret szavában, a Szűzanya édesanyánk, testvéreink pedig a szentek
sokasága, akik már elérték életcéljukat, és mutatják az utat nekünk is.
Testvér, nagyon jó társaságban vagy, ha odaállsz a betlehemi jászol elé.
Nézz körül jól! Ott találod családod, egyházközséged, lakóhelyed, egyházmegyéd
többi híveit is, sőt minden jóakaratú embert. Mivel a Miatyánkot az Úr
Jézus többes számban tanította, csak közösségben lehet igazán elmondani:
nem Atyám, hanem Miatyánk!
Áldott, boldog karácsonyt és újesztendőt kívánok minden kedves hívemnek
és minden jóakaratú embernek!
Jakubinyi György gyulafehérvári római katolikus érsek, örmény katolikus
apostoli kormányzó
Soha ne aludjon ki szívünkben a hit, a békesség, a szeretet és a
remény gyertyalángja
http://www.kronika.dntcj.ro
Közkeletű szó, hogy történelmi időket élünk. Advent végén, szentkarácsony
éjjelén s ünnepén Jeremiás próféta (9,23) figyelmeztetése harsog a fülünkbe:
„Ne dicsekedjék a bölcs az ő bölcsességében, ne dicsekedjék az erős az
ő erősségében, és ne dicsekedjék a gazdag az ő gazdagságában, hanem abban
dicsekedjék, aki dicsekszik, hogy tud és ismer engem, hogy én vagyok az
Úr.”
Nagy korok és nagy emberek számtalan ízben ösztönösen megérezték, hogy
csak úgy tudnak történelmet csinálni, ha Istenükkel szövetkeznek. Aki azonban
meg akarja találni Istenét és szövetkezni akar vele a „történelmi ma” nagy
hadi felvonulásában, annak Izraellé kell válnia (1 Móz 32,22) összes erőinek
megfeszülésével kérnie kell, míg meg nem áldja.
A legutóbbi püspöki szinódus többek között azt hangoztatta, minden
püspöknek az egyik legfontosabb feladata, hogy ébren tartsa a reményt hívei
szívében. A karácsonyi Kisjézus négy nagy ajándékot hozott az emberiségnek
születésével: hitet az igaz Istenben, békességet a föld lakóinak, szeretetet
egymás iránt és reményt az örök életben. Vajon melyik fontosabb?
Engedjétek meg, hogy ennek szemléltetésére elmondjak egy szép tanmesét:
Egyik templomban a hívek buzgósága folytán templomnyitástól zárásig állandóan
négy gyertya égett. Olyan nagy volt a csend körülöttünk, hogy tisztán lehetett
érteni, amint egymással beszélgettek. Azt mondta az első: „Én vagyok a
Hit. Sajnos az emberek egy része ma már hitetlen, és fölöslegesnek tart.
Nincs értelme tovább égnem.” A következő pillanatban egy enyhe fuvallat
kioltotta a lángot. A második azt mondta: „Én vagyok a Béke. Az emberek
nem képesek életben tartani. Azt hiszem, el fogok aludni, hiszen valahol
mindig békétlenség van a világban, emberek és népek között.” Vékonyan füstölgő
kanóc emlékeztetett a hajdan fényesen tündöklő lángra. Szomorúan így szólt
a harmadik gyertya: „Én a Szeretet vagyok. Nincs már erőm tovább égni.
Az emberek nem törődnek velem, semmibe veszik, hogy milyen nagy szükségük
van reám.” Ezzel ki is aludt. Hirtelen belépett a templomba egy gyermek,
ki sokszor tett itt látogatást. Mikor meglátta a három kialudt gyertyát,
felkiáltott: „De hát mi történt? Hiszen nektek égnetek kellene mind a négynek
és mindig.” Elkeseredésében sírva fakadt. Ekkor megszólalt a negyedik gyertya:
„Én vagyok a Remény.” A gyermek szeme felragyogott. Megragadta a még égő
gyertyát, s lángjával új, égő életre keltette a többit is.
Tegyünk fogadalmat karácsonykor, hogy mind a négy gyertya lángját égve
őrizzük életünkben.
A hitet. Simeon jövendölése így szólt, mikor a Kisjézust bemutatták
a templomban: Íme, tétetett ez sokak romlására és feltámadására. Az Ő követőinek
istengyermekséget szerez, akik nem ismerik el istenségét, ezeknek romlására
lesz. Most is két párt van: hívő és hitetlen. Én melyik párthoz tartozom?
Ajkammal talán hiszek, de cselekedeteim talán ellentmondanak szavaimnak?
Az eszmei hit tettekben kell testet öltsön. Jakab apostol is erről ír.
A békességet. Izajás a békesség fejedelmének nevezi a Messiást. A betlehemi
istálló a békesség tanyája. A szegény, egyszerű pásztorok és a gazdag,
előkelő napkeleti bölcsek szépen megférnek egymás mellett a kis Jézus jászolánál.
A békesség gyertyalángját azzal tartsuk ébren, hogy legalább karácsonykor
béküljenek ki a haragosok, tegye mindenki jóvá a másoknak okozott kárt,
vonja vissza a rágalmat. Békesség a jóakaratú embereknek!
A szeretetet. A karácsony főleg a szeretet ünnepe, azért ezt várja
el tőlünk legjobban Jézus. A szeretet tettekben nyilvánul meg, leginkább
a szegények segélyezésében, de általában másoknak való örömszerzésben.
Szép a hozzátartozók, baráti kör, munkatársak megajándékozása is, de különösen
értékes azokkal szemben, akikhez semmi érdek nem fűz. Hála Istennek ennek
megnyilvánulásait tapasztalhatjuk körünkben, társadalmunkban is. De kiküszöbölnivaló
is sok van még: gyilkosság, lopás, bosszúállás, gazdasági, politikai és
erkölcsi társadalmi feszültségek kiküszöbölése.
Bármi bajt, ferdeséget, rosszat tapasztalhatunk viszont a történelemben,
a remény gyertyalángját eloltani Krisztus születése óta nem lehet. Mert
Jézus nemcsak emberré lett érettünk, hanem mindenhatóságában még ennél
is többet tett azzal, hogy a kisgyermek szenvedéseitől kezdve az élet minden
megpróbáltatásán keresztül akart menni. Ez az Ő uralkodásának kiindulópontja.
De első karácsony óta mind az egész emberiségnek, mind az egyéneknek minden
megrázkódtatásában a reménység el nem oltható gyertyalángja. Erről bármikor
meggyújtható a másik három gyertya lángja is!
Milyen szépen ír Mécs László Legyen világosság című versében:
„A szenvedésnek élet-arca van s az élet az Isten hőskölteménye.” Ez
a történelem nagy valósága: az eleven bekapcsolódás azokba a nagy történelemkezdő
és éltető adottságokba, melyek a betlehemi jászolból jöttek, melyeknek
minden időben való kifejtődése a történelem lényege. Aki így fölvértezetten
állja a jelen viszontagságait, az illúziók nélkül, de nem ideálok nélkül,
biztos, de befelé ujjongó diadalérzéssel néz, imádkozik, dolgozik, küzd
elébe a győzelmes holnapnak.
Ezen gondolatokkal kívánok minden Testvéremnek nemes örömökben gazdag
karácsonyt és boldogabb 2004-es esztendőt!
Tempfli József nagyváradi római katolikus megyés püspök
Még tart az éjszaka
Népszabadság • Szerző: Donáth László
/A beregdaróci templom kapuja (kép: Ráday Mihály)/
Szolidaritás – sohasem szerettem ezt a szót. Talán mert nehéz kimondani,
s még nehezebb lefordítani. Vagy mert oly gyakran tapasztaltam meg hiányát,
magamban is felebarátaim iránt, s fordítva még inkább. Embertársaim többsége
még együttérzésre sem hajlik. Nem a másikat kívánja megerősíteni, ügyes-bajos
dolgában támogatni, inkább ítél, morális szigor mögé rejtve, mennyire rühelli
az ínségben lévőt.
E fogalom a kádári évtizedek semmitmondó politikai lózungjává lett,
akárcsak a francia forradalom Ludassy Mária által „szekuláris szentháromság”-ként
aposztrofált jelszavai: a szabadság, testvériség, egyenlőség. Bár a szolidaritáselvet
ismeri a római katolikus és az evangélikus teológia is, a kifejezés nem
bibliai. A Szentírás nem eszméket fogalmaz meg, hanem történeteket mesél,
nem ideológiát alkot, ellenkezőleg: apodiktikus tömörséggel kritizálja
azokat.
A zsidó–keresztény gondolkodás és az ennek nyomán szerveződő közösségek
számára a szolidaritás kettős tényen alapul. Az első a teremtettség egysége:
minden ember a földön Isten képére és hasonlatosságára formáltatott. Ez
a fizikai és biológiai szükségszerűség az oka egymásra utaltságunk szellemi-személyes
eseményének, a kommunikációnak. A másik tény éppen ennek a mindenek kezdetén
volt jónak az elvesztéséhez kapcsolódik, a bűnbeeséshez: „miképpen egy
ember által jött be a világra a bűn, és a bűn által a halál, és akképpen
a halál minden emberre elhatott, mivelhogy mindenek vétkeztek” (Rm 5,12).
Az éden elveszett, s vele semmivé lett magától való egymásra találásunk
– mondja az ősi mítosz. Pál apostol azonban a Római Birodalom polgáraként
és művelt farizeusként a Város zsidó–keresztény gyülekezete számára nyilvánvalóvá
teszi: a történelmi időben nincs többé zsidó és pogány, sem szolga és szabad,
sem gazdag és szegény Isten színe előtt, csak bűnösök vannak, egyként szabadítását
várók. Tehát az, ami van, vagy inkább az, aminek lennie kell: a vétkesek
szolidaritása. „S ha én nem szólnék, kinyögné a szájam/bár lennétek ily
bűnösök mindnyájan,/hogy ne maradjak egész egyedül.” (József Attila). Ez
az, ami rajtunk múlik, a nyitottság, a figyelem, a másiknak adni és a másiktól
elfogadni tudás. Ami több ennél, az a kiválasztottak kegyelmi ajándéka,
a szenteké és a karizmatikusoké: az első századok mártírjaitól Assisi Szent
Ferencig és a reformátorokig, sőt máig. Hiszen gondoljunk arra, micsoda
példát adott a bűnösök egymás iránti szolidaritását meghaladó szeretetre
Albert Schweitzer, Edith Stein, Simone Weil, Dietrich Bonhoeffer és az
üldözött gyermekek százait mentő Sztehlo Gábor.
E nemes lelkű és életű asszonyok és férfiak emlékezete azonban nem változtat
a tényen: minél inkább elállamiasult az államvallássá tett kereszténység,
kiépítve napjainkig érvényes és ható kuriális apparátusát, népeket és nyelveket
meghaladó szervezetét, kultúrát, gazdagságot és politikát teremtő és befolyásoló
intézményeit, annál spiritualizáltabban értelmezte az Augustinusig visszavezethető
szolidaritáselvet. Az ezredforduló táján fölmondta azt a bizánci rítusúakkal,
majd jöttek a keresztes háborúk, az eretnek- és zsidóüldözések. Bogumilok,
katarok, valdensek és husziták jól megtanulhatták: Európa egysége a pápa
egyetlenségében adva van, nincs sem vágy, sem gondolat, sem erő, mely kikezdhetné
ezt. Testvériség csak addig van, amíg ebben az egyetlen közösségben gondolkodik
valaki. A humanisták és a reformátorok nem Európa népeinek együvé tartozására
mondtak nemet, csak arra, hogy efelett tannal és karddal a Szent Officium
őrködjék. Nem véletlen, hogy egyetlen protestáns többségű országot sem
találunk azok között, melyek az Európai Unió alkotmányának praeambulumában
nevesíteni akarnák a kereszténységet a kontinens vallási-kulturális örökségeként.
Jóllehet Svédország kivételével az öszszes skandináv országban államegyházi
státusa van az evangélikus egyháznak. Nyilvánvaló, Európa gazdag és békés
északi táján még szimbolikusan sem akarnak a felvilágosodás előtti évszázadok
hatalom- és bírvágy uralta monolitikus intézményére emlékeztetni. Elvégre
nem mindegy, hogy Wallenberg vagy Carl Lutz bátorsága és leleménye miből
sarjadt: európaiságból, humanizmusból vagy a názáreti Jézus szavának komolyan
vételéből? A megmentett pesti zsidók és az Örökkévaló emlékezetében nekik
nevük van. Jelzőtlenül, örökre.
A Genesis 18. fejezetében példázatszerű történet olvasható a szolidaritásról.
Nem sokkal azután, hogy Sára kikacagta az Örökkévalót, kifülelvén, miről
is beszélgetnek Ábrahámék a sátorban, elindult az Úr, hogy elpusztítsa
Sodomát és Gomorát. De Ábrahám – társául szegődvén – nem hagyta békén,
alkudozni kezdett vele, igazságosságára emlékeztette. El ne pusztítsa Sodomát,
ha talál ott ötven igaz embert. Egyre több irgalmat kért egyre kevesebb
igazért, aztán tíz főnél megállt a licit. A végkifejlet jól ismert: csupán
Lót, az ősatya unokaöccse és családja menekült meg. De mi végre?
Vajon arról szól a történet, hogy az embernek küszködnie kell, ha a
másik veszedelembe kerül, és esélyt lát megmentésére? Vagy arról, hogy
az Örökkévaló ezt a mi esendő és haszontalan igyekezetünket többre tartja
saját igazsága, ítélete érvényesítésénél? Esetleg a buzgó imádság meghallgatásáról?
Vagy legfőképpen arról, hogy Isten embere nem azért igaz, s nem azért Istené,
mert bűntelen, jámbor és engedelmes, épp ellenkezőleg, azért igaz, mert
nem önmegszentelődésén fáradozik, hanem bátran és vidám lélekkel éli gyarló
életét, de ha sorsa szükséghelyzetbe viszi, és a másikért mindent kockázatnia
kell, újra elindul.
Vajon vállalják-e ezt a szolidaritást Európa mai keresztény egyházai?
S ami még ennél is fontosabb: azok, akik magukat kereszténynek vallják,
képesek-e Ábrahám nyomába szegődni, hogy nyomorába süppedve senki el ne
vesszék?
Bizony könnyebb az Isten szót a demokrácia és a jogállam vágyott biztosítójaként
világi törvényben kodifikálni, mint Mózes és Jézus szavát megszívlelni.
Pedig egyetlen mondat a Tórában, s néhány versnyi az evangéliumban, ami
számunkra a szolidaritást kikerülhetetlenné teszi: „szeressed felebarátodat,
mint magadat” (3Móz 19,18). Az egykori agrártársadalomban élőknek ezt nem
kellett kommentálni. Aszály, árvíz, rablók ellen segítsd a szomszédodat.
Nem volt ebben semmi morális túlkövetelés, semmi szentimentalizmus, az
ésszerű belátás és a kölcsönös érdekek komolyan vétele posztulálta. Ahhoz
hasonló, ami most látszik végbemenni Európa államai között, ellenállva
a történelmi ismétlési kényszernek, hogy a nagyobb népek erőfölényből a
kisebbek elnyomójává és kizsákmányolójává váljanak. Ha Európa keresztény
egyházai fölismerik és vállalják eredendő hivatásukat, a tanítás és gyógyítás
révén kiengesztelni egymással és önmagukkal az embereket és a közösségeket,
akkor nyilvánvalóvá teszik, hogy nemcsak a kontinens vallási örökségének
részét alkotják, hanem hordozói annak is, amit a szelíd lelkű Martin Buber
fordítása így fejez ki: „szeresd a másikat, ő van, mint te”. A másik ember
puszta léte az izgalmas, és nem az, hogy a szeretet magamra vagy a másikra
irányul-e. Ebben van minden ember egysége és egyenlősége. Szeresd, mert
van, mert vagy! Ezt eleddig húsz évszázadon át nem sikerült Európában népeket,
osztályokat, felekezeteket átívelő módon megvalósítani. Lehet, hogy az
új évezredben ez lesz az európai kereszténység kiváltképpen való feladata:
szolidárissá lenni minden teremtménnyel, vagy másképpen: csak azért is
megtartani létében.
Ezt kivallja majd az idő, mely a mögöttünk lévő esztendőben két kiváló
európai írástudót is magába rejtett: Dorothee Söllét és Balassa Pétert,
őket is idézi e haszid történet. Megkérdezte egyszer tanítványait az öreg
rabbi, hogy lehet megállapítani, melyik az az óra, melyben véget ér az
éj, s kezdődik a nap. – Ez az, amikor távolról különbséget lehet tenni
a kutya és a bárány között? – kérdezte az egyik tanítvány. Nem – felelte
a rabbi. – Ez az, amikor megkülönböztethető egymástól a datolya- és a fügefa?
– faggatta a másik. Nem – mondta a rabbi. – Akkor mégis, mikor jön el ez
az óra? – kérdezték a tanítványok. – Akkor, amikor valakinek az arcába
pillantva meglátod a te testvéredet. De addig még tart az éjszaka.
Donáth László
Vizi E. Szilveszter: A szeretet globalitása
www.magyarhirlap.hu -Karácsonyi különszám
Hagyjuk hát, hogy az információk karácsonykor sem csökkenő áradatában
hasson át mindannyiunkat a szeretet megszületésének ihlete!
A tudomány rendkívül gyors fejlődése nemcsak a gazdaságra fejtett ki
jelentős hatást, hanem megváltoztatta az emberek mindennapi életét is.
Befolyásolta az emberek tájékozottságát, viszonyukat a világhoz és egymáshoz.
Természetesen a fejlett világ gazdasága sokkal gyorsabban fejlődött,
mint a világ elmaradott része. Az olló még jobban szétnyílt, és az információs
forradalom is csak akkor segíthet közelíteni a gazdag és a szegény országokban
az életszínvonalat, ha erre az államok és a gazdasági szféra komoly forrásokat
fordítanak. A Magyar Tudományos Akadémián megrendezett novemberi első World
Science Forumon erről a kérdésről sokan szóltak. Megdöbbentő adatokkal
szolgált Mehta professzor, az Indiai Tudományos Akadémia előző elnöke,
illetőleg az ICSU (Tudományos Társaságok Nemzetközi Szövetsége) most megválasztott
új elnöke: a világ három leggazdagabb emberének vagyona nagyobb, mint a
világ 48 legszegényebb országának nemzeti jövedelme. Az előrejelzések szerint
és a fórumon elhangzott vélemények alapján is megjósolható, hogy az információs
forradalom eszközrendszerének fokozottabb felhasználása az egyes tudományterületeken
az eszközöket felhasználni képes országok gazdaságát tovább fogja fejleszteni,
azaz a különbség észak és dél között, a gazdag és a szegény országok között
tovább fog növekedni. Hiszen, amint József Attila írta: "Aki szegény, az
a legszegényebb.”
Az információs forradalom eredménye, hogy a Föld bármely pontján történő
eseményekről a televízió, az internet és mobiltelefonok segítségével szinte
ugyanabban a pillanatban a világ valamennyi lakója tudomást szerezhet,
és ami a leglényegesebb: véleményt alkothat. A XX. század végére eljutottunk
oda, hogy, mint Marshall McLuhan mondta, a Föld egyetlen faluvá zsugorodott,
ahol szinte semmi sem történhet meg anélkül, hogy arról mások tudomást
ne szerezhessenek. Az írott és elektronikus sajtó, illetve a világhálón,
valamint a mobiltelefonokon keresztül az ezektől független magánkommunikációs
rendszer jelentősen befolyásolni tudja egyes régiók, országok, földrészek
véleményét, politikai meggyőződését, nemegyszer világképét. A XXI. század
embere, elsősorban persze a fejlett országokban élő, olyan mennyiségű információhalmazzal
rendelkezhet, amely jelentős hatással van a gondolkodásmódjára. A tömegkommunikáció
eszközrendszerét birtoklók egy része szerte a világon, és így Magyarországon
is megpróbálja ezt a manipulatív erőt a saját, nemtelen céljaira felhasználni.
Némely magyar televíziós csatornák "közműveletlenségi” sorozatokkal próbálják
lekötni az emberek figyelmét, befolyásolni a gondolatvilágukat. Ez a szellemi
rágógumi elveszi az emberek idejét és energiáját, azaz annak a lehetőségét,
hogy egymással, családjukkal, kis- és nagyközösségekkel, illetve az ország
valóban arra érdemes dolgaival törődjenek. Bízom benne, hogy mindennek
hatását sikerült legalább részben csökkenteni a Mindentudás Egyeteme elindításával,
amely a társadalom- és természettudomány legújabb eredményeit és a mindennapi
élet problémáit tudósok objektív magyarázatával igyekszik közismertté és
közérthetővé tenni. Az előadás-sorozat sikere azt is bizonyítja, hogy a
magyar társadalomban igény van a világos gondolatok, a tények és a világ
jobb megértése, azaz a szép és a jó iránt.
Az igényességgel párosuló szellemi érzékenység jele az is, amikor december
9-én este a Várszínházat zsúfolásig megtöltő közönség hatalmas tapsviharral
fogadta a Magyar Hírlap által évről évre megrendezett, és lassan hagyománnyá
váló "Az Év Embere” választás eredményét. A jelöltek névsora impozáns és
egyben szívet melengető volt. A zsűri mind közül Szuhaj Mihálynak, egy
olyan személynek adta Az Év Embere címet, aki bár nem láthatja a világ
szépségeit, de vak embertársai számára láthatóvá tette - visszaajándékozta
- a világot. Olyan számítógépprogramot szerkesztett, amelynek segítségével
hallhatóvá tette a láthatatlant. Alkotó- és áldozatkészsége visszaigazolta
A kis herceg rókájának szavait: "… jól csak a szívével lát az ember, ami
igazán lényeges, az a szemnek láthatatlan.”
A jelöltek köre felmutatta annak a példáit, hogy vannak még ilyen emberek,
vannak, akik tudnak még önzetlenül segíteni, azaz: önzetlenül szeretni.
A zsűri döntése pedig jelezte, hogy a szeretet ereje, ami túlsegít a legelkeserítőbb
fogyatékosságokon, mennyire megragadóan süt át a technikai, az intellektuális
teljesítményen is. Ez a faluvá zsugorodott világ számára is példázat lehet:
nem csak az informáltság, a tájékozottság nőhet azzal, hogy közelebb kerültek
egymáshoz az emberiség tagjai, hanem a felelősség, a megértés és ebből
fakadóan az egymás iránt érzett szeretet hatóköre is.
Hagyjuk hát, hogy az információk karácsonykor sem csökkenő áradatában
hasson át mindannyiunkat a karácsonyra készülődés öröme, a szeretet megszületésének
ihlete! Így juthatunk ebben az információs rengetegben emberi, vagyis humánus
tudáshoz.
A szerző a Magyar Tudományos Akadémia elnöke
2003. december 26., péntek 01:53
|
|
|