CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 19., péntek, Emma napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Hírek - események  

Látványtérkép Sopronról és Emléklapok a régi Magyarországról

Sulyok Gabriella Soproni látványtérképének és Száraz Miklós György -Tóth Zoltán Emléklapok a régi Magyarországról  Várak című albumának közös bemutatóját tartották a közelmúltban a Fő téri Cédrus Art Klubban.
A közös térkép- és könyvbemutatón rendhagyó módon Száraz Miklós György író, újságíró faggatta a grafikusművészt, majd fordítva.

Sulyok Gabriella belvárosról rajzolt látványtérképe annyival több, egy légifelvétel utáni, természetelvű szándékkal készült, egymás mellé rendezett házak soránál, amennyivel nem csak Sopron, hanem egyben a ,,maga Sopron-térképét" teremtette meg a grafikusművész.
Az egyébként térképi funkcióját is szigorúan megtartó alkotásban az utcákba, udvarokba felülről betekintve, különleges perspektívából, ugyanakkor a művészi látásmód kalandos jellegét is megcsillantva rajzolta meg Sulyok Gabriella Sopron Belvárosát.

A művész régi és személyes ismerősként arról is mesélt beszélgetőtársának, ahogyan a felkérésre vállalt munka során folyamatosan meg kellett küzdenie azzal a bizonyos fokú ,nehézségi erővel", amely  az utca-arculatokhoz,az adott ívekhez, mint kötöttségekhez való alkalmazkodást jelentette.

Ha a soproni Belvárost részletesen ismerők a térképen a művésszel együtt indulnak sétára, akkor hamar felfedezik azt, ahogyan a valóságnak a grafika nyelvére való átültetésével együttjáró művészi szabadság is helyet keresett magának a képen: hiszen Sulyok Gabriella érzelemdús, lelki-szellemi töltetű világa, és nem utolsó sorban a városhoz való különleges személyes viszonya előtt különleges módon nyíltak meg Sopron terei, átjárói, népesülnek be, lényegülnek át terei, szobrai. Aki pedig éppen a térkép segítségével ismerkedik a belvárossal szintén izgalmas felfedező utakat tehet az aprólékos munkával megrajzolt és egésszé összeálló részleteket tanulmányozásával.

Sulyok Gabriella szavaiból kicsengett: az egy év alatt teljesített feladat nagyszerűségét elsősorban az adta, hogy az Sopronról szólt.
A művész képi nyelven megfogalmazott vallomása pedig az utcák íveiben, az Ikva sötéten futó vonalában ugyanúgy benne van, mint a térkép ,,köré" rajzolt, jól ismert helyekben.
A térképre és mégis az azon kívülre elhelyezett Pihenőkereszt, a Kis-Tómalom, a Szent Mihály templom, az Esterházy-palota fülkeszobra a ,,megrendelés" és az adott struktúra szabta kötöttségek ellenére, a városhoz megszámlálhatatlan érzelmi és szellemi szállal fűződő grafikusművész lírai és egyben személyes vallomásaiként többrétegűvé teszik a ,,város megrajzolt arcát".  És, hogy a közöttségek meg  kvázi-rend teljesen megbolyduljon azért a Storno ház kapujának kopogtatója is megjelenik a művész teremtette ,,térképen kívüli téren", abban a szférában, amelyben a genius loci is működik.

Így a város lélegzetvételével együtt mozduló művész emléket állít a közelmúltban elhunyt, a látványtérkép ügyét is segítő Gorka Zsuzsannának is. Szép gesztus az alkotó részéről. Az utcák ívét sajátos módon követő feliratozás Juhász Márton munkája, Sopron látványtérképét a Cédrus Könyvkereskedések adta ki.
A tusrajz után egy kicsinyítet rézkarc is készül, továbbá egy, a Mária-szobor közelében elhelyezendő rézlemezen is látható lesz Sopron belvárosának grafikában megfogalmazott látványtérképe.
 

Száraz Miklós György és Tóth Zoltán Emléklapok a régi Magyarországról  Várak című könyve a Kárpát-medence, a régi Magyarország várai közül a legszebbeket mutatja be. A hajdani vándorfotográfusok remekművei a regényekből és művelődéstörténeti munkákból ismert históriai adatokkal kiegészítve, és nem utolsósorban Száraz Miklós György gyakran egyéni, ,, delejes láttatóerővel" megfogalmazott, összefüggéseket kereső történteivel együtt teszik izgalmassá a mesés kertek, híres lovagok, kísértetjárta romok, boszorkányok és szentéletű nagyasszonyok világát.

A könyv képei majdnem kivétel nélkül régi képeslapok, mégpedig az 1898 és 1918 között eltelt két évtizedben készült képes levelezőlapok. Amúgy valóságos képzőművészeti alkotások a megkomponált, gyakran festett fotográfiák, amelyek számos olyan várfalakat is bemutatnak amelyek ma már nem állnak, beszédes életképekkel együtt.
A mai Magyarország, Erdély, Felvidék, Kárpátalja, Délvidék, Burgenland területéről 61 várat mutat be a sok-sok ezer képeslap közül a szubjektív válogatás során összeállt képanyagot felhasználó kötet, amely aztán pontos struktúra szerint felépítetten foglalkozik egy-egy várral.
A ,,száraz adatok" (alapítás, rendeltetés, fontosabb tulajdonosok, jelentősebb ostromok, a vár sorsa, és egyéb a várhoz kötődő érdekeségek ) mellett Száraz Miklós György a tényeken és adatokon túl ,,a história leheletével átitatott tájakon barangoló modern civilként" a legendák világát megelevenítő, közismerten olvasmányos stílusában, ugyanakkor a szemlélődésben, a dolgok számbavételében személyes részvételt vállalóan írja le azt, ahogyan a várakban az élet folyt. A hajdanvolt várak mindennapi, kevésbé fennkölt életének rekonstrukcióját kísérli meg a szerző. Szavai nyomán a leletek – évszázados tárgyak, cserepek – leltárak, címereslevelek, birtokadományozások, perek dokumentumai, magánlevelek és nem kevésbé Száraz Miklós György múlttisztelete, valamint tárgyi ismerete révén elevenednek meg a várak mindennapjai.
A reprezentatív kötet kiadója a M-érték Kiadó; tervezője, Tóth Zoltán grafikus remek és szellemes, stilizált grafikai megoldásaival az író kiváló partnere a múltidézésében. A képeslapok eredeti méretben, sőt gyakran nagyított változatban való közlése a részletek megmutatásának szándékával történt, azzal a szerzőknek a látottakra való őszinte rácsodálkozásával, amely túllendítette őket azon az aggályon,  – ha egyáltalán létezett ilyen –, hogy egy-egy kép élvezhetőségét nagyban befolyásolhatja az, hogy két oldalra nyomtatva jelenik meg, így a középső része, bármilyen profi is légyen a könykötő, mindenképpen törést szenved.

A könyv meseszerű, varázsa pedig abban rejlik, hogy igaz mesékről szól.
,,A páncélos lovagok érkezését, a felvonóhíd dübörgését a lovak patái alatt, a lobogók ropogását ott fent a tornyok magasában – ezt nem nehéz elképzelnünk.
A mindenapi valóságot, a köszvényt, a lázat, az ébredés és az elalvás kósza gondolatit, hajnali öltözködéskor a hideg daróc érintését a bőrön, a fa csöndes korhadását, a kenyér pirulását, egy leejtett üvegkancsó szétpattanását s a csörömpölést - ezt majdnem lehetetlen.
Induljunk el a vár felé. Lépjünk be a kapun. Járjuk végig, bolyongjunk benne.
Ráérősen.
Álljunk meg itt is, ott is. Üljünk le, támaszkodjunk a fakorlátra, hágjunk fel egy-egy lajtorjára, lessünk be a padlásokra, kukucskáljunk be a kamrákba..."
- invitál a szerző. Nem bánja meg, aki vele tart.

Tóth Éva



2003. december 30., kedd 01:54


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület