Látványtérkép Sopronról és Emléklapok a régi Magyarországról
Sulyok Gabriella Soproni látványtérképének és Száraz Miklós György -Tóth
Zoltán Emléklapok a régi Magyarországról Várak
című albumának közös bemutatóját tartották a közelmúltban a Fő téri Cédrus
Art Klubban.
A közös térkép- és könyvbemutatón rendhagyó módon Száraz Miklós György
író, újságíró faggatta a grafikusművészt, majd fordítva.
Sulyok Gabriella belvárosról rajzolt látványtérképe annyival több, egy
légifelvétel utáni, természetelvű szándékkal készült, egymás mellé rendezett
házak soránál, amennyivel nem csak Sopron, hanem egyben a ,,maga Sopron-térképét"
teremtette meg a grafikusművész.
Az egyébként térképi funkcióját is szigorúan megtartó alkotásban az
utcákba, udvarokba felülről betekintve, különleges perspektívából, ugyanakkor
a művészi látásmód kalandos jellegét is megcsillantva rajzolta meg Sulyok
Gabriella Sopron Belvárosát.
A művész régi és személyes ismerősként arról is mesélt beszélgetőtársának,
ahogyan a felkérésre vállalt munka során folyamatosan meg kellett küzdenie
azzal a bizonyos fokú ,nehézségi erővel", amely az utca-arculatokhoz,az
adott ívekhez, mint kötöttségekhez való alkalmazkodást jelentette.
Ha a soproni Belvárost részletesen ismerők a térképen a művésszel együtt
indulnak sétára, akkor hamar felfedezik azt, ahogyan a valóságnak a grafika
nyelvére való átültetésével együttjáró művészi szabadság is helyet keresett
magának a képen: hiszen Sulyok Gabriella érzelemdús, lelki-szellemi töltetű
világa, és nem utolsó sorban a városhoz való különleges személyes viszonya
előtt különleges módon nyíltak meg Sopron terei, átjárói, népesülnek be, lényegülnek át terei, szobrai. Aki pedig éppen
a térkép segítségével ismerkedik a belvárossal szintén izgalmas felfedező
utakat tehet az aprólékos munkával megrajzolt és egésszé összeálló részleteket
tanulmányozásával.
Sulyok Gabriella szavaiból kicsengett: az egy év alatt teljesített feladat nagyszerűségét elsősorban
az adta, hogy az Sopronról szólt.
A művész képi nyelven megfogalmazott vallomása pedig az utcák íveiben,
az Ikva sötéten futó vonalában ugyanúgy benne van, mint a térkép ,,köré"
rajzolt, jól ismert helyekben.
A térképre és mégis az azon kívülre elhelyezett Pihenőkereszt, a Kis-Tómalom,
a Szent Mihály templom, az Esterházy-palota fülkeszobra a ,,megrendelés"
és az adott struktúra szabta kötöttségek ellenére, a városhoz megszámlálhatatlan
érzelmi és szellemi szállal fűződő grafikusművész lírai és egyben személyes
vallomásaiként többrétegűvé teszik a ,,város megrajzolt arcát". És,
hogy a közöttségek meg kvázi-rend teljesen megbolyduljon azért a
Storno ház kapujának kopogtatója is megjelenik a művész teremtette ,,térképen
kívüli téren", abban a szférában, amelyben a genius loci is működik.
Így a város lélegzetvételével együtt mozduló művész emléket állít a közelmúltban
elhunyt, a látványtérkép ügyét is segítő Gorka Zsuzsannának is. Szép gesztus
az alkotó részéről. Az utcák ívét sajátos módon követő feliratozás Juhász
Márton munkája, Sopron látványtérképét a Cédrus Könyvkereskedések adta
ki.
A tusrajz után egy kicsinyítet rézkarc is készül, továbbá egy, a Mária-szobor
közelében elhelyezendő rézlemezen is látható lesz Sopron belvárosának grafikában
megfogalmazott látványtérképe.
Száraz Miklós György és Tóth Zoltán Emléklapok a régi Magyarországról
Várak című könyve a Kárpát-medence, a régi Magyarország várai közül a legszebbeket
mutatja be. A hajdani vándorfotográfusok remekművei a regényekből és művelődéstörténeti
munkákból ismert históriai adatokkal kiegészítve, és nem utolsósorban Száraz
Miklós György gyakran egyéni, ,, delejes láttatóerővel" megfogalmazott,
összefüggéseket kereső történteivel együtt teszik izgalmassá a mesés kertek,
híres lovagok, kísértetjárta romok, boszorkányok és szentéletű nagyasszonyok
világát.
A könyv képei majdnem kivétel nélkül régi képeslapok, mégpedig az 1898
és 1918 között eltelt két évtizedben készült képes levelezőlapok. Amúgy
valóságos képzőművészeti alkotások a megkomponált, gyakran festett fotográfiák,
amelyek számos olyan várfalakat is bemutatnak amelyek ma már nem állnak,
beszédes életképekkel együtt.
A mai Magyarország, Erdély, Felvidék, Kárpátalja, Délvidék, Burgenland
területéről 61 várat mutat be a sok-sok ezer képeslap közül a szubjektív
válogatás során összeállt képanyagot felhasználó kötet,
amely aztán pontos struktúra szerint felépítetten foglalkozik egy-egy várral.
A ,,száraz adatok" (alapítás, rendeltetés, fontosabb tulajdonosok,
jelentősebb ostromok, a vár sorsa, és egyéb a várhoz kötődő érdekeségek
) mellett Száraz Miklós György a tényeken és adatokon túl ,,a história
leheletével átitatott tájakon barangoló modern civilként" a legendák világát
megelevenítő, közismerten olvasmányos stílusában, ugyanakkor a szemlélődésben,
a dolgok számbavételében személyes részvételt vállalóan írja le azt, ahogyan
a várakban az élet folyt. A hajdanvolt várak mindennapi, kevésbé fennkölt
életének rekonstrukcióját kísérli meg a szerző. Szavai nyomán a leletek
– évszázados tárgyak, cserepek – leltárak, címereslevelek, birtokadományozások,
perek dokumentumai, magánlevelek és nem kevésbé Száraz Miklós György múlttisztelete,
valamint tárgyi ismerete révén elevenednek meg a várak mindennapjai.
A reprezentatív kötet kiadója a M-érték Kiadó; tervezője, Tóth Zoltán
grafikus remek és szellemes, stilizált grafikai megoldásaival az író kiváló
partnere a múltidézésében. A képeslapok eredeti méretben, sőt gyakran nagyított
változatban való közlése a részletek megmutatásának szándékával történt, azzal
a szerzőknek a látottakra való őszinte rácsodálkozásával, amely túllendítette őket
azon az aggályon, – ha egyáltalán létezett ilyen –, hogy egy-egy
kép élvezhetőségét nagyban befolyásolhatja az, hogy két oldalra nyomtatva
jelenik meg, így a középső része, bármilyen profi is légyen a könykötő,
mindenképpen törést szenved.
A könyv meseszerű, varázsa pedig abban rejlik, hogy igaz mesékről szól.
,,A páncélos lovagok érkezését, a felvonóhíd dübörgését a lovak
patái alatt, a lobogók ropogását ott fent a tornyok magasában – ezt nem
nehéz elképzelnünk.
A mindenapi valóságot, a köszvényt, a lázat, az ébredés és az elalvás
kósza gondolatit, hajnali öltözködéskor a hideg daróc érintését a bőrön,
a fa csöndes korhadását, a kenyér pirulását, egy leejtett üvegkancsó szétpattanását
s a csörömpölést - ezt majdnem lehetetlen.
Induljunk el a vár felé. Lépjünk be a kapun. Járjuk végig, bolyongjunk
benne.
Ráérősen.
Álljunk meg itt is, ott is. Üljünk le, támaszkodjunk a fakorlátra,
hágjunk fel egy-egy lajtorjára, lessünk be a padlásokra, kukucskáljunk
be a kamrákba..."
- invitál a szerző. Nem bánja meg, aki vele tart.
Tóth Éva
2003. december 30., kedd 01:54
|