Lélegzetelállító színes képek a Marsról
www.mti.hu
Pasadena, 2004. január 6. (MTI) - A NASA kedden nyilvánosságra hozta
azokat a színes felvételeket, amelyeket a Spirit amerikai Mars-szonda készített
a vörös bolygó felszínéről. Egy tudós olyan postai üdvözlőlapnak nevezte
a felvételeket, amelyeket 169 millió kilométeres távolságból küldtek a
Földre az amerikai szondáról. A kép gyakorlatilag 12 különálló mozaikból
áll, amit a Spirit nagy felbontású, széles látószögű kamerája készített
a Gusev kráterben, ahol a szonda késő szombaton landolt.
Ha a hatkerekű robotjármű elindul felfedező útjára,
még jobb képeket kapnak. Jim Bell a robotjármű fedélzetére szerelt panoráma-kamera
fő szakértője elmondta, hogy a leszállási helyről küldött képeken lecsiszolódott
felületű és érdes kövekkel tarkított sík terep látható.
Az elkövetkezendőkben további képek érkeznek a szondáról.
A mostani felvétel egy nyolcada annak a panorámának, amit a szonda jelenleg
filmez. Az újabb képek a jövő hét folyamán érkeznek majd a Földre.
A színes képek megtekinthetők a http://marsrovers.jpl.nasa.gov
című internetes honlapon.
Az elsô hajó a Panama- csatornán
http://www.hhrf.org/nepujsag/
Kilencven éve, 1914. január 7-én haladt át az elsô vízi járm?, az Alexandre
La Valley nev? francia darushajó a Panama-csatornán.
A Panama-földszorost Vasco Nunez Balboa fedezte fel 1513-ban. Mivel
itt vezetett a legrövidebb út az Andok vidékére, átvágásának tervével már
V. Károly német-római császár is foglalkozott, 1524-ben. A nyugati partok
gyors megközelítésének igénye a kaliforniai aranyláz idején jelentkezett
a XIX. század közepén, és megépült a szorost átszelô Panama-vasút, az építkezésen
a sárgaláz és a malária 60 ezer áldozatot követelt. Az Amerika körüli hajóút
hosszúsága miatt a csatorna építése is napirenden maradt. A kolumbiai kormány
a franciákat bízta meg a munkával, amelynek élére Ferdinand Lesseps, a
Szuezi- csatorna építôje állt. Hajózó alagút, sôt vasúti hajószállítás
- diolkosz - elképzelése is felmerült. Végül - mivel a helyszínt a bizottság
egyik tagja sem ismerte - az óceán szintjén történô átvezetés mellett döntöttek.
A munkák 1881. február 1-jén kezdôdtek, nagy volt a lelkesedés, a részvényeket
túljegyezték. Késôbb sorra jöttek a bajok: árvíz, földcsuszamlás, járvány,
m?szaki nehézségek. Módosították a terveket, áttértek a zsilipes megoldásra
s megnyerték az ügynek Gustave Eiffelt is, aki a zsilipkapukat tervezte.
A gondokon ô sem tudott segíteni, a pénz elfogyott, s a meghamisított jelentések
ellenére kitört a botrány: a társaság óriási adóssággal csôdbe ment.
1889-ben a munka leállt, Lesseps és Eiffel is bíróság elé került. Így
lett a panama szó a gazdasági szélhámosság szinonímája. Az elkészült szakaszokat
belepte a dzsungel, de az Egyesült Államoknak katonai okokból szüksége
volt a vízi útra, mivel a Horn-fok megkerülése két hónapig tartott. Az
amerikai szenátus a panamai változatot támogatta a nicaraguaival szemben.
Megvették a francia társaság jogait és építményeit, de a kolumbiaiakkal
nem tudtak megállapodni. Ezért az USA puccsot robbantott ki, és elszakította
a területet Kolumbiától.
1903. november 3-án kikiáltották a Panamai Köztársaságot, az új kormány
aláírta a csatorna-szerzôdést, és az Egyesült Államok javára lemondott
egy 16 km széles övezetrôl. Az amerikaiak elôször a járványveszélyt számolták
fel. A mocsarat petróleum, aszfalt és karbolsav keverékével öntötték le,
majd felgyújtották. A szúnyogokat kiirtották, 1906 óta nem fordult elô
sárgaláz az övezetben. Ezután a szállítási rendszert kellett megoldani,
fôleg a panamai vasútra alapozva, valamint a települések vízellátását.
A munkát folytatták, a zsilipes rendszer 1906. június 21-én csak kis különbséggel
gyôzött a Kongresszusban. A Charges- folyó felduzzasztásával létrehozták
a Gatun- tavat, ez adja a víz utánpótlását. A csuszamlások miatt a rézs?
egyre laposabb, az árok teteje egyre magasabb lett, a fenékszélesség 90
m, a franciák tervezte méret négyszerese. Wilson elnök 1913. október 10-én
robbantotta ki az utolsó földdarabot Washingtonból. A 33x300 m-es zsilipkamrák
a kétirányú forgalom céljából párosával épültek. Gatunnál három kamra épült,
a Csendes-óceáni oldalon 1+2. A zsilipek fala alul 15 m, fent 2,5 m széles
vasalás nélküli beton, az alaplemez 5 m vastag. Naponta 2500 m3 betont
dolgoztak be. A zsiliptáblák 20 m szélesek és 2 m vastagok, a zsilipeket
elektromosan vezérlik, az áramot a gatuni gát termeli. A Gatun-tó 22 m-rel
fekszik az óceán szintje felett, a zsilipekben a hajókat parti mozdonyok
vontatják.
A csatorna hossza 67 km, a kikotort óceáni szakaszokkal együtt 82 km.
1914. január 7-én haladt át az elsô vízi járm?, az Alexandre La Valley
nev? francia darushajó. Az elsô tengerjáró, a Cristobal 1914. aug. 3-án,
a német hadüzenet napján, a hivatalos ünnepségen, 1914. augusztus 15-én
pedig az Ancon ment végig. A munka 280 millió frankba és 380 millió dollárba
került, hétszer annyiba, mint a 162 km-es Szuezi- csatorna. 5609 ember
halt meg, plusz a francia idôk kb. 20 ezres vesztesége. Az amerikaiak 177
millió m3 földet mozgattak meg, a franciákkal együtt 200 milliót, négyszer
annyit, amennyit Lesseps a tengerszinti csatornához számolt. A forgalom
gyorsan nôtt, 1916-17-ben 1876 hajó haladt át, ma évente 14-16 ezer, 60
millió tonna áruval, és állandósult a várakozás.
Ingyenes irodalmi folyóirat Párizsban
Sajtótörténeti premier lesz a hét közepén Párizsban: elsô ízben jelenik
meg ingyenes irodalmi folyóirat, amelynek példányait csütörtökön és pénteken
a fôvárosi metróállomások kijáratainál és a pályaudvarokon fogják szétosztani
a gyalogos olvasóközönségnek. A "Mindenki olvasmánya" (Lectures pour tous)
címen megjelenô 16-25 oldalas lapot azzal a célkit?zéssel indította útjára
a francia könyvkereskedôk szakszervezete és a France-Info rádióadó, hogy
"kivigye az utcákra a könyvet, közkinccsé tegye azt a luxusterméket, amely
mostanáig egy kivételezett (értsd: fizetôképes) elitnek volt fenntartva".
A havonta 100 ezres példányszámban megjelenô kulturális folyóiratot a könyvkiadók
hirdetéseibôl tervezik finaszírozni. A lap "terítése" hetente két napra,
alkalmanként 25 ezer darabra korlátozódik - egyelôre.
László Fülöp-kiállítás a Christie’s-ben
Népszabadság • Szerző: R. Hahn Veronika
A yorki hercegnő 1925-ben
A megkopott hírnevű festő életműve valóságos XX. század eleji Ki kicsoda?
Hétfő este újabb jeles eseményre került sor a Magyar Magic, a magyar kultúra
nagy-britanniai éve alkalmából. Ritkán látott méretű, legalább négyszáz
fős, szokatlan összetételű és megjelenésű, a brit királyi házat, arisztokráciát,
gazdag földbirtokosokat képviselő vendégsereg gyűlt össze a rangos aukciósház,
a Christie’s termeiben a László Fülöp műveiből összeállított, január 22-ig
ingyen látogatható kiállítás megnyitóünnepségére. A vernisszázs közönsége
jórészt azon brit főúri dinasztiákból került ki, akik a tulajdonukban lévő
László-portrékat a retrospektív rendelkezésére bocsátották.
Az 1869-ben Budapesten született, már húszas éveiben európai hírnévre
szert tett, az 1937-ben bekövetkezett halála előtti évtizedekben a legismertebb
és legelismertebb brit portréfestőnek számító László Fülöp – Nagy-Britanniában
az előkelőbben csengő Philip Alexius de László néven emlegetik – szinte
mindenkitől megrendelést kapott, aki a múlt század elején valaki volt.
Császárok (például Ferenc József és a német Vilmos), királyok (például
a görög I. Konstantin és az angol V. György), négy amerikai elnök (köztük
Hoover és Roosevelt), diktátorok (Mussolini), brit kormányfők (például
Lloyd George), egyházi méltóságok (XIII. Leó pápa, több canterburyi érsek),
művészek (például a költő és regényíró Vita Sackville-West) és a brit felső
osztály számos tagja kereste László „kegyeit”, hogy a jeles brit portréfestő,
John Singer Sargent utódaként megörökítse képmásukat. A művész több mint
2700, magas színvonalon elkészített portrét hagyott hátra. A Christie’s
több mint kilencven olajfestményt tartalmazó tárlatát kísérő vaskos katalógus
tanulmányaiból az derül ki, hogy sokkal inkább a történelmi-társadalmi-gazdasági
viszonyok, a divat, az attitűd változása, mint László munkáinak művészi
megítélése okozta hírneve megkopását. Halála óta ez az első nagyszabású
gyűjteményes kiállítása, de az újraértékelését-újrafelfedezését jelző tervek
között szerepel egy magyarországi bemutató is.
II. Erzsébet királynő, 1933-ban, hatéves korában
A megnyitóbeszédet stílusosan Anna királyi hercegnő tartotta, hiszen
a Windsorok tulajdonában László több portréja is szerepel. A kiállítás
legnagyobb érdeklődéssel kísért darabjai közé tartozik a két éve elhunyt
Erzsébet anyakirálynéról 1925-ben, még yorki hercegnőként készült festmény,
valamint a jelenlegi II. Erzsébetet 1933-ban, hatéves kislányként megörökítő
kép. Főleg a magyar meghívottaknak akadt meg a szemük a ritkán látott,
a budapesti Nemzeti Galériából kikölcsönzött, 1927-es keltezésű, nagy alakú
Horthy Miklós-portrén, melyet Horthy István Angliában letelepedett fia
kísért el a rendezvényre. A kevés magyar vonatkozású alkotás közé tartozik
még a Görgey Artúr tábornokot megörökítő öt kép közül az az 1901-ből datálódó
festmény, amely szerencsésen kimaradt a Görgey Gábor otthonát nemrégiben
feldúló betörésből.
London, 2004. január
Medencés emlékpark a WTC-tornyok helyén A gyászoló hozzátartozók
elégedetlenek
www.magyarhirlap.hu
Forrás: Alsó-Manhattani Fejlesztési Társaság
A 2001. szeptember 11-i terrortámadások helyén Micheal Arad tervezte
medencék tervét nyilvánította győztesnek 5000 pályázat közül a zsűri. A
két torony alapján kialakításra kerülő medencét a 2752 áldozat nevét tartalmazó
vízesés táplálja vízzel.
Michael Arad "Tükröződő hiány" című terve lesz a larombolt WTC-tornyok
helyén. Körülötte Daniel Liebeskind terve szerint megépülő, stílszerűen
1776 (Függetlenségi Nyilatkozat kibocsátásának éve) láb magas a Szabadságtorony
és négy további felhőkarcoló kap helyet.
Elégedetlen hozzátartozók
A medencés emlékhelyet meglehetősen hűvösen fogadták az elhunytak hozzátartozói.
"Ez a minimalista kivitel nem fejezi ki a merénylet borzalmát" - nyilatkozta
a BBC Online-nak Anthony Gardner, aki a bátyját vesztette el 2001. szeptember
11-én. "Sokan gondoljuk úgy, hogy a győztes pályaterv nem hiteles és túl
steril" - így Gardner.
CNN
2004. január 07., szerda 18:29