Törley tárlat a Pannóniában
A Pannónia Med Hotel Galériájában január 18-tól látható Törley Mária szobrászművész tárlata. A kiállítást Dr. Bellérné Horváth Cecília, a celldömölki könyvtár igazgatója nyitotta meg. A kiállítás egybeesik a művész által készített díszkút avatásával, melyet az étterem bejáratának jobb oldalán, a falon helyeztek el. A hotel stílusához illeszkedő nőalak nyomasztóan uralja a belépő alacsonynak bizonyuló terét.
Az első emeleti kiállítóteremben impozáns, összképében eklektikus kiállítás fogadja a látogatót, melyen a kiállított szobrok és plasztikákon kívül láthatók a művésznő köztereken és magánkertekben látható korábbi alkotásainak nagyméretű fényképei, így egy mini életműkiállítást mondhat magáének a soproni látogató. Érzékelheti azt a sajátos milliőt, melyben, s ahogyan, amilyen stílusban az alkotások fogantak. Ha azt mondom, hogy a szobrok együttese egy gondolatvilágot képvisel, akkor nem mondok semmifajta újdonságot.
Még akkor sem árulok el különösebb titkot, ha úgy fogalmazok, hogy az alkotó zene és a társművészetek iránti vonzódását is jól kifejezik a téma- és eszközválasztások. Számomra a többalakos kisplasztikák és a mesefigurák jelentik a kiállítás legértékesebb részét. Ezekben találom meg a hagyományos és a modern, Törley által képviselt sajátos elegy olyan arányát, mely a XXI. század elején is a hagyomány kísértette modern művészet egyik lehetséges, hiteles irányát jelzi.
A kiállítás az esztétikai élvezet lehetőségén túl számos kérdést vethet fel a látogatóban, melyeket ki-ki a saját ismeretegyüttesének lehetőségein belül is megválaszolhat, illetve nagyon valószínű, hogy így is válaszol meg. Jogos és aktuális a kérdés, hogy például a megrendelő igényeit meddig lehet-szabad kielégíteni, akár az esztétikum kárára is, meddig lehet megkísérteni a hagyományos alakformálásban az anatómia szabályait?
Törley művészete mindenképpen egy lehetséges válasz a kor kihívására, melyet sokan szeretnénk úgy megválaszolni, hogy megtartjuk, ami megtartható, és a formát próbáljuk a kor igénye szerint alakítani. Vagy a kortól függetlenül próbáljuk magunkat "kínálni" a kor piacán (öntörvényű művészek). Akik az előbbi, elsősorban elvi kényszerpályán indulnak el, azok a megmondhatói, hogy mennyire a külső és a gyakori, időfüggő kontroll az, ami esetleg korrekcióra, adott esetben az elvekhez való visszatérésre sarkallja az alkotót még egy sikerorientált pálya esetén is.
Íme néhány gondolat (s még , remélem, sok más is), ami a látogatók fejében megfordul Törley Mária szobrainak kiállításán a Pannónia Med Hotelben.
- DI -
2004. január 19., hétfő 17:25
|