A látogató nem a szakma szempontjai szerint ítél
A látogató nem a szakma
szempontjai szerint ítél
XV. Soproni Őszi
Tárlat
Mert mi a tárlat célja, kiért van a tárlat? A
kiállítókért, az ítészekért, a látogatókért-e? Több válasz-kombináció
is
lehetséges. Az lenne a jó, ha a Soproni Őszi Tárlatot mindenki
magáénak
gondolhatná, hiszen végső soron az őszi tárlat Soproné.
Lehet-e egyáltalán úgy sikeres kiállítást
rendezni,
hogy a megmutat(koz)ás jellegében a művész megnyilvánulása, a szakmai
megítélés
és a közönség igényének kielégítése megfelelő arányban jelentkezzék?
Úgy
is kérdezhetnénk, hogy e felsorolt három szempont között melyik a
legfontosabb?
Kinek, melyik a legfontosabb?
A kiállító művészek egyetlen közös vonása, az
hogy - valamilyen módon - mind Sopronhoz kötődnek.
Az ő szemszögükből szemlélve az eseményt,
kétségtelen,
hogy rangot jelent a kétévente egyszer megrendezendő tárlaton
kiállítóként
jelen lenni. A soproni jelző ez esetben - a meghívottak névsora
tanúsága
szerint - a Sopronból elszármazott, vagy akár egykor tanulmányai által
Sopronhoz kötődő művészeket egyaránt megilleti. Így a tárlaton
Asszúpataki
Hasznos László, Barka Ferenc, dr. Benkő Ferenc, D. Hoffer Erzsébet,
Dakó
Judit, Eva Triller-Wiegisser, Fejér Zoltán, Gáspárdy Tibor, Giczy
János,
Grabner József, Gyimóthy Zsuzsa, Gyulai Líviusz, Hertay Mária, Horváth
Endre, Kelemen Tibor, Kótai József, Kovács Gombos Gábor, Kovács
György,
Kutas László, Magyar Mónika, Magyarné Derszib Eti, Pál György, Preiner
Zoltán, Richly Zsolt, Rozmán Zoltán, Simon Ferenc, Soproni Somlai
Attila,
Sulyok Gabriella, Sz. Egyed Emma, Szabó Béla, Szényi Zoltán, Szepes
Péter,
Szőcs Géza, Szücs Szabó Sándor, Török Bernadett, Tranta Julianna,
Újvári
Gábor művei láthatók.
Ilyen rangú eseményen az csak természetes,
hogy
mindenki - tudatosan vagy sem - ars poetica-ját leginkább hordozó
alkotásaival
képviselteti magát. Az első látásra igen heterogén technikai, formai
és
tartalmi sokszínűségből, azért a kellően határozott és kiforrott
(művész)egyéniségek
kitűnnek. A művésztársadalomnak ilyen jellegű "együttmutatkozása"
önként
kínálja fel az összehasonlítás eredményezte rangsorolást.
A szakma véleménye érvényesült a képek
zsűrizése során.
Kiss György Munkácsy-díjas
szobrászművész,
dr. Pogány Gábor művészettörténész, Rátkai György
grafikusművész,
Szentgyörgyi József Munkácsy-díjas festőművész jól végezte a
dolgát
- mondja a tárlat rendezője, Askercz Éva művészettörténész.
Idén
az alkotások között nagyobb számban jelennek meg olyanok, amelyek
modernnek
tekinthetők, abban az értelemben, hogy a jól ismert soproni
utcarészletek,
vagy csendéletek ábrázolása helyett gondolatokat fogalmaznak meg;
gondolatokat,
amelyek mögött ott van maga az ember. Az eddigi tárlatok közös vonás
az
volt, hogy ezeken mindig kiváló alkalom nyílott a professzionális és a
"vasárnapi" festők közös megjelenésére, a soproni művészetkedvelő
közönség
előtti bemutatkozásra.
A közönség tobzódik a látványban és
abban
a - valós vagy vélt - tudatban, hogy a soproni művészek színe-java
mind
őérte egy helyen van. A tudat, hogy egy szakmai zsűri által
kiállításra
alkalmasnak találtatott műveket lát, támpontot ad a művek és alkotóik
megítéléséhez.
Azonban a közönség nem (csak) a szakma szempontjai szerint ítél. A
művész
szerencséjére, vagy szerencsétlenségére a legtöbb esetben a közönség
véleménye
- bármilyen nemű szándékból vagy irányból - a legkevésbé sem
befolyásolható.
A látogató legfeljebb elcsodálkozik egy-egy
újszerűnek
vagy szokatlannak tartott megoldáson, értékeli az eredetit, a
középszerű
előtt pedig továbbmegy, majd elégedetten állapítja meg - nagyon is
elfogultan,
vagy éppen előítéletekkel teli -, hogy az igazán jó soproni művész
mégiscsak
az, akit ő eddig is annak tartott.
1999. oktĂłber 12., kedd 00:00
|