CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 15., szerda, Zsófia, Szonja napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Nyugati Kapu  

Óvodai nevelés játékkal, mesével

A mese a csend szigete


Az óvodai nevelés játékkal, mesével "A" változatának elméletét és módszertanát a gyakorlóóvodák és a Pedagógiai Főiskola munkatársai segítségével Zilahi Józsefné főiskolai dolgozta ki.

A mese azért kap kiemelt szerepet a programban, mert jól kiegészíti a játék aktívabb, természetesebb, nyüzsgőbb világát. A mese a csend szigete az óvodában. A mese is és a játék is szervesen hozzátartozik a 3-7 éves gyerekek világához. A gyerekek mindig a valóság és az illúzió között szeretnek járni azon a hídon, ami a kettőt összeköti. Ennek közös pedagógiai célja a belső kép készítése és a cselekvésbe való átfordítása. Ha még mélyebbre megyünk, látjuk, hogy a következő réteg az érzelmeket, a képzeletet és a figyelmet érinti. A mese világában benne vannak az alapvető erkölcsi szabályok, amiket tanulságként sohasem vonunk le, mert amikor az óvónő befejezi a mesét, bezárja a meseország kapuját, de mint a búvópatak, a mese motívumai, jellegzetes szereplői, kifejezései feltűnnek a játékban.

Az osztatlan életkorú csoport mellett foglaltunk állást. Szerintünk az óvodás korosztálynak a vegyes csoport a természetes. A családban kisebb-nagyobb testvérekkel él együtt a gyerek szerencsés esetben, akinek meg nincs testvére, azt pótolhatja egy ilyen vegyes közeg. A gyerekek jórészt utánzással tanulnak ebben az életkorban, és a nagyobb gyerekeket könnyebben utánozza a kicsi, mint a felnőttet.

A szerepjátékot a játék legszebb, legfontosabb variációjának érzem. Szeretjük a szimbolikus játékot, a mintha játékot, a belső képkészítés gyakorlatát. Ebből óriási haszna lesz a gyereknek, ha majd olvas, fogalmaz, amikor ki kell fejeznie magát. Az iskolaelőkészítés legfontosabb feladatának érzem anélkül, hogy a gyereket ezzel gyötörnénk.

Az iskola jól fogadja a kötetlenebb módon nevelt óvodásokat. Tapasztalataink szerint ezek a gyerekek jól megállják a helyüket az iskolában. Az iskolára előkészítésről azt gondoljuk, hogy nem előtanítás és előfegyelmezés kell, hanem az az érzés, hogy növekszem, és vágyom az iskolába, hogy ott nekem új dolgokat mutassanak, és egy kicsit nagyfiúsabban, nagylányosabban bánjanak velem. Az iskolaelőkészítés másik része az érzelmi, társas magatartás, a szem, a kéz, az érzékszervek ügyesítése.

A módszertani segédanyagunk évszakonkénti kötetekben jelent meg. 1-2. osztályos tanítóknak és gyógypedagógusoknak is ajánlottuk a szöveggyűjteményt. A Gergácz Berta által rajzolt játékok különösen népszerűek.

A programunk A és B variációja békésen megfér egymás mellett. Az A-ban minden összefonódik. Ez olyan, mint egy színes gombolyag. A hallgatóknál próbáljuk elérni, hogy tanulják meg tantárgyanként a tananyagot, de azt ne szálanként vigyék be az óvodába, hanem mintha összegombolyítanák a színes fonalakat. Az A variációban kihúznak egy-egy piros, kék vagy aranysárga fonalat, abból lesz a játék meg a mese. A B variációban kétnaponként az óvónő előre legombolyít magának egy-egy szálat a nagy gombolyagból.

Torma Margit



1999. oktĂłber 12., kedd 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület