Óvodai nevelés játékkal, mesével
A mese a csend
szigete
Az óvodai nevelés játékkal, mesével "A"
változatának
elméletét és módszertanát a gyakorlóóvodák és a Pedagógiai Főiskola
munkatársai
segítségével Zilahi Józsefné főiskolai dolgozta ki.
A mese azért kap kiemelt szerepet a programban,
mert
jól kiegészíti a játék aktívabb, természetesebb, nyüzsgőbb világát. A
mese
a csend szigete az óvodában. A mese is és a játék is szervesen
hozzátartozik
a 3-7 éves gyerekek világához. A gyerekek mindig a valóság és az
illúzió
között szeretnek járni azon a hídon, ami a kettőt összeköti. Ennek
közös
pedagógiai célja a belső kép készítése és a cselekvésbe való
átfordítása.
Ha még mélyebbre megyünk, látjuk, hogy a következő réteg az
érzelmeket,
a képzeletet és a figyelmet érinti. A mese világában benne vannak az
alapvető
erkölcsi szabályok, amiket tanulságként sohasem vonunk le, mert amikor
az óvónő befejezi a mesét, bezárja a meseország kapuját, de mint a
búvópatak,
a mese motívumai, jellegzetes szereplői, kifejezései feltűnnek a
játékban.
Az osztatlan életkorú csoport mellett
foglaltunk
állást. Szerintünk az óvodás korosztálynak a vegyes csoport a
természetes.
A családban kisebb-nagyobb testvérekkel él együtt a gyerek szerencsés
esetben,
akinek meg nincs testvére, azt pótolhatja egy ilyen vegyes közeg. A
gyerekek
jórészt utánzással tanulnak ebben az életkorban, és a nagyobb
gyerekeket
könnyebben utánozza a kicsi, mint a felnőttet.
A szerepjátékot a játék legszebb,
legfontosabb
variációjának érzem. Szeretjük a szimbolikus játékot, a mintha
játékot,
a belső képkészítés gyakorlatát. Ebből óriási haszna lesz a gyereknek,
ha majd olvas, fogalmaz, amikor ki kell fejeznie magát. Az
iskolaelőkészítés
legfontosabb feladatának érzem anélkül, hogy a gyereket ezzel
gyötörnénk.
Az iskola jól fogadja a kötetlenebb módon
nevelt
óvodásokat. Tapasztalataink szerint ezek a gyerekek jól megállják a
helyüket
az iskolában. Az iskolára előkészítésről azt gondoljuk, hogy nem
előtanítás
és előfegyelmezés kell, hanem az az érzés, hogy növekszem, és vágyom
az
iskolába, hogy ott nekem új dolgokat mutassanak, és egy kicsit
nagyfiúsabban,
nagylányosabban bánjanak velem. Az iskolaelőkészítés másik része az
érzelmi,
társas magatartás, a szem, a kéz, az érzékszervek
ügyesítése.
A módszertani segédanyagunk évszakonkénti
kötetekben
jelent meg. 1-2. osztályos tanítóknak és gyógypedagógusoknak is
ajánlottuk
a szöveggyűjteményt. A Gergácz Berta által rajzolt játékok különösen
népszerűek.
A programunk A és B variációja békésen megfér
egymás mellett. Az A-ban minden összefonódik. Ez olyan, mint egy
színes
gombolyag. A hallgatóknál próbáljuk elérni, hogy tanulják meg
tantárgyanként
a tananyagot, de azt ne szálanként vigyék be az óvodába, hanem mintha
összegombolyítanák
a színes fonalakat. Az A variációban kihúznak egy-egy piros, kék vagy
aranysárga
fonalat, abból lesz a játék meg a mese. A B variációban kétnaponként
az
óvónő előre legombolyít magának egy-egy szálat a nagy
gombolyagból.
Torma
Margit
1999. oktĂłber 12., kedd 00:00
|