MOZGÓ – KÉP – RAJZ
A Liszt Ferenc Konferencia és Kulturális Központban a „Nyitott Ház”
rendezvénysorozat második napján, 2004. január 31-én MOZGÓ – KÉP
– RAJZ címmel Sulyok Gabriella grafikusművész, filmrendező Giczi János
festőművészről, Supka Manna művészettörténészről, Nagy Sándor szobrászművészről,
Czóbel Anetta textilművészről és saját műterméről 1999, 2000 és 2003-ban
készült művészfilmjeit mutatta be.
A vetítés után a művésznő elmondta: filmjei készítésekor a műtárgyakkal,
a kollégákkal egy olyan bensőséges kapcsolatot kell kialakítania, - akár
egy egész napos műtermi szemlélődéssel - úgy megközelíteni a műtárgyat,
hogy a mozgó kép a maga nyelvével ahhoz hozzátegyen, a rögzítés és közlésen
túl, szubiektív-obiektív módon felmutassa a műtárgynak azt a karakterét,
amit a kiállítás látogató talán észre sem vesz.
Sulyok Gabriella a filmezéssel visszatérhetett a zenéhez is, amit
a mozgó képhez társíthat. Tizennyolc évesen el kellett döntenie, hogy a
zenét, vagy rajzot választja. A művésznő akkor a rajzot választotta, mert
a zenével ellentétben ahol a minőséget a pillanatnyi feszültséggel telitett
előadásmód adja, a képzőművészetben a befogadó közeg a mű elkészülte után
értékelheti az alkotást.
Sulyok Gabriella
A filmrendezői oldaláról is megismert képzőművésznő a mozgó képhez választott
zenét nem tartja aláfestő zenének, véleménye szerint sem a kora a
zenének és a műtárgynak, sem a ritmusa, ideje, találkozása nem számít,
csak az, hogy a zene a karakter vonulatának a mozgókép karakter vonulatát
kell fölerősítenie. Két olyan érdekes és szuverén vonal, amiből egy harmadik
hatás keletkezik és akkor az sem számít, hogy egy kortárs festőhöz – Giczy
Jánoshoz – odaillesztheti az 1600-as években élt Marin Marais (1656–1728)
zeneszerzőt és Jan Garbarek kortárs Jazz zenészt.
tsz
2004. február 02., hétfő 01:55
|