CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 23., szombat, Kelemen, Klementina napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Lélektől lélekig  

Luxus lemondani az analógiáról

Lk 9.28b-36 ...kiválasztotta Pétert, Jánost és Jakabot, és fölment velük a hegyre imádkozni. Míg imádkozott, külseje teljesen átváltozott, ruhája fehér lett és ragyogó. És íme, két férfi beszélgetett vele: Mózes és Illés. Megdicsőülten jelentek meg, és a haláláról beszélgettek, amelyet Jeruzsálemben kell majd elszenvednie. Pétert és társait elnyomta az álom. Amikor fölébredtek, látták dicsőségét és mellette a két férfit. Ezek már épp menni készültek. Péter így szólt Jézushoz: „Mester, jó nekünk itt lenni! Csinálunk három sátrat, neked egyet, Mózesnek egyet és Illésnek egyet!” Nem tudta, hogy mit beszél. Miközben ezt mondta, felhő támadt és elborította őket. Féltek, amikor a felhőbe jutottak. A felhőből szózat hallatszott: „Ez az én választott Fiam, őt hallgassátok!” Amikor a szózat elhangzott, Jézus egyedül volt. Hallgattak, és senkinek sem mondtak el semmit abból, amit láttak.


A táborhegyi színeváltozást leíró evangéliumi rész olvasásakor két lehetséges reakciója lehet a szöveg kézbentartójának.
Gondolhatja úgy, idézve a közismert anekdotát, "márpedig ilyen állat nincs", hogy a rész egyszerűen ugyanazon csodák közé sorolandó, mint Jézus bármely más tette. Isten Fia különleges elbírálásban, "ellátásban" részesült, a megnyílt ég, az ószövetség nagyjainak látogatása, a beszélgetés, a környezet mind csak Jézusnak szól. Kicsit emellett szól az ismeret, miszerint bármennyire is impresszionáló volt a történés, a tanítványok kiválasztott csoportjában utólag igazolhatóan semmilyen maradandó változást nem idézett elő.
Miért, mit kellett volna előidézni? - kérdezi most az "áltájékozatlan" olvasó. Nos, erre lehet felelet, ha arra gondolok -immár a másik reakció leírásakor -, hogy sokan mások saját élményükre, saját megerősítésükre emlékeznek a színeváltozás leírásában, a semmivel össze nem hasonlítható kellemes érzés felismerésében, amire a tanítványok olyan együgyű módon reagáltak.
Minden más, "puhább" alakváltoztató,"idomítható", átmenetet képező gondolat szinte szót sem érdemel, nem haladja meg a képzelgés szintjét és értékét.
Persze mindazokban, akik olyan "természetesként" könyvelik el azt az apokrifek szintjét is alig elérő képtelenséget, hogy Jézus már a betlehemi jászolban készen volt a kereszt vállalására, további természetellenes gondolatok forrása a szentírási hely. Mondom mindazokban, akik természetellenességükkel tagadják, hogy a megváltás műve és horribile dictu ezzel együtt a mi mindennapi, hétköznapi sorsunk is egyenesen levezethető az Isten természetéből, hogy a világ sorsának természetes folyománya az Isteni Megváltó születése. S míg neki (Krisztusnak) a bűnön kívül semmi nem volt utálatos, ami emberi, ezt az emberiességet marnák el a teljes emberi természettel bíró Fiútól azok, akik Jézust ab ovo - a hasonlat rettenetesen triviális - "keresztrekészen" képzelik el.
Mintha nem a mi mindennapos gyötrődésünket, hadakozásunkat, kételyeinket vetítené ki az ember Jézus elénk, amikor a megváltásról Mózessel és Illéssel beszélget, amikor az Atya áldására, megerősítésére szorul!
Nagyon nagy "luxusként" ítélem meg annak az embernek a gondolkodását, aki lemondana a történetben a saját sorsának analógiájáról. Azt kell mondanom, hogy az isteni kegyelem elutasítását kell abban felismernem, aki ennyire külön meri magát választani Jézustól, Jézus sorsától. Hiszen nem különb a tanítvány mesterénél, s ha a mester rászorult a táborhegy online kapcsolatára, nem nevetséges-e, ha éppen ebből kimaradva szeretnénk Jézuson "túltenni"?
- DI -



2004. március 05., péntek 12:17


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület