Huszonkét művész négy országból - Az Art Focus
Europa folytatódik
Döbling, a nagyváros nyugodt szigete
Bécs tizenkilencedik kerületében, Döblingben, a villamossínes
zakatolós ,,Döblingi Főutcáról" – Döblinger Hauptstraße – a
nyitott kovácsoltvas kapun át begördülve a látogató hirtelen egy száz évvel
ezelőtti világba érkezik.
Gépkocsival a hatalmas és nyugodt park övezte Wertheimstein
Villa hátulsó, egykori ,,szolgálati bejárata" közlíthető meg, amely
az ide először betérőnek sejtetni engedi a biedermaier épület homlokzati
látványát. Ezért, az ideérkezők (betévedők) többsége valamiféle furcsa
késztetéstől hajtottan az évszázados parkon keresztül azonnal megkerüli
az éplületet és a villa túlsó oldali főbejáratához megy, ahova meredek,
kanyarívet leíró, bokrok és cserjék szegélyezte járda kapaszkodik a lejtős
utca másik végéből. Aztán az épületbe belépvén a látogató egy óvatlan pillanatban
(úgymond elvonatkoztatva a bársonykordonra függesztett táblán olvasottaktól)
a lépcsőház látványától lenyűgözötten mindenképpen felmerészkedik a falfestményekkel
díszített, emeleti folyosóra.
A 13. században a mai épület helyén domonkosrendi apácák
kolostora állt. Ezt 1782-ben bontották le, emléküket tábla őrzi, majd 1833-ban
a bécsi iparmágnás, Rudolf von Arthaber szerezte meg a telket és hamarosan
megépítette az egyemeletes villát, amelybe száznál is több darabból álló,
értékes és nem kevésbé híres, korabeli művészek munkáit felvonultató festménygyűjeményét
helyezte el. A villa, amelyben az udvar rangos és befolyásos személyiségei,
mi több a kor legismertebb művészei – írók, költők, zeneszerzők –
is gyakran megfordultak, Bécs egyik izglmas társasági helyévé és látványosságává
vált.
1867-ben Leopold Ritter von Wertheimstein tulajdonába
kerül a villa, amelyet lánya, Franziska von Wertheimstein 1908-ban a városnak
adományozott. Ezzel egyidőben az adományozó kívánsága szerint a villa körüli
évszázados parkot a nagyközönség előtt megnyitották.1964 óta a Döblingi
Kerületi Múzeum anyagának is otthont ad – a jó állagú és mindenben eredeti
állapotát mutató – épület. Így a múzeum borkultúrát bemutató anyaga is
látható annak alagsori részében, míg a fölszinti kiállítótermeket a Döblingi
Képzőművészeti Kör használja.
Art Focus Europa: az együttműködés folytatódik
A századfordulós hangulatot árasztó kiállítótermekben
érkezésünkkor már a falakon, tárolókban, posztamenseken elhelyezetten álltak
a német, osztrák, és szlovák művészek munkái, amelyek mellé hamarosan a
soproni alkotók – Bazsó Gabriella, Dorosmai Erzsébet, Török Bernadett és
Tranta Julianna – képei is felkerültek.
|
Ausztria, Magyarország, Németország, Szlovákia
művészei együtt Bécsben |
|
És a soproniak: Bazsó Gabriella, Tranta Júlia,
Tóth Zoltán, Dorosmai Erzsébet, Török Bernadett
|
A megnyitóra összegyűlt több mint százötven főt Richard A. Des
Balmes, a Döblingi Képzőművészeti Kör elnök köszöntötte. A művész felidézte
az Art Focus Europa címmel, 2000-ben elindított nemzetközi együttműködés
emlékezetes momentumait, ezek között a soproni Fetőterembeli kiállítást.
És mielőtt előadóművészi képességeit is megcsillogtatta a képzőművész,
arról is szólt, hogy az együttműködés hagyományát a résztvevők tovább folytatják:
a döblingi jelenlegi tárlat anyagának egy része a közeljövőben Bambergbe
is eljut.
Prof. Kurt Apfel, a Wertheimstein Villa igazgatója német,
magyar és szlovák nyelvű köszöntőjében egy pillanatra a hely ,,monarchiabeli
szelleme" újra megelevenedett. A művészek közös Európája már évtizedekkel
ezelőtt megteremtődött Döblingben, mi több, ezen a vidéken már a monarchia
idején is megvolt, amikor Döbling, Bécs, Sopron, Pozsony egy és elválaszthatatlan
térség kultúrájában egyesült. Amit a politikusoknak nem, vagy nehezen sikerül,
azt a művészek egy pillanat alatt megoldják a maguk eszközeivel - mondta
Apfel professzor.
A társaságot Adolf Tiller, Bécs, Döbling-kerület polgármestere
is köszöntötte, akit követően a Sopront képviselő Wilfing Ferenc kabinetfőnök
üdvözlő szavai hangzottak el.
Nina Lendl fuvolán, Grete Stinauer zongorán játszott.
S hogy a művekről is szóljunk
A soproniak előtt a több éves kapcsolatnak köszönhetően,
– a számos soproni bemutatkozásukat követően – a kiállító német, osztrák
és szlovák művészek többnyire ismertek, hiszen a közös nyári alkotótáborok,
illetve kiállítások alkalmával, majd az ART FOCUS vándorkiállítással –
mondhatni – kialakult egy külön kis alkotóközösség.
A kiállított művek között mindenképpen jó újból felfedezni
Richard A. Des Balmes igen magas művészi színvonalon és figyelemreméltó
technikai tudást igénylő grafikáit, Karl Schellneger különös érzéknységgel
megfoglmazott elvont ábrázolásait, Albreht Volk kompozícióit, Elisabeth
Hautzinger ikonképeit (a művész 17 évig, Oroszországban egy paptól sajátította
el az ikonfestészet művészetét). A biztos és nyugodt kiegyensúlyozottságot
sugalló Gertrude Stix akvarellben megfogalmazott tájképei, vagy az ötvösművész
Romy Wasner egyedi, expresszív ékszerei, vagy az Eva Triller-Wiegisser
természetességükben valamint formai és tartalmi harmóniájukban egységes
gondolatiságot hordozó képei mind említésre érdemesek. Természetesen a
közös tárlatra ki-ki a legjobbnak gondolt alkotásával nevez be, ezért a
soproniak képei is a már jól ismert jegyeket és megfogalmazásokat hordozzák,
a többnyire eddig már mind bemutatott alkotásokon.
Igen színvonalas, a műfaji, technikai, megfogalmazás-,
illetve szemléletbeli különbözőségek ellenére is egy egésszé szervesen
összeálló anyagot lát a látogató Döblingben, a Wertheimstein Villában,
aminek illuziójához, valószínűleg hozzájárul a hely sajátságos hangulata
is. Bár, amint azt mindannyian tudjuk: a közös gondolatok egymásratalálásához
csak a hely szelleme nem lenne elég.
A tárlat március 13-ig látogatható, a 1190 Bécs, Döblinger Hauptstrasse
96 szám altt a Villa Wertheimstein kiállítótermében.
T.É.
2004. március 07., vasárnap 00:36
|