A zsidó vallás ünnepei: Eszter böjtje, Purim,
Susán purim
Szombaton volt Eszter böjtje, vasárnap és hétfőn
Purim, tegnap (kedden) pedig Susán purim napja.
De mi is az a Purim? Ádár hónap tizennegyedikén
tartjuk Purim ünnepét. Purimot megelőzi Eszter böjtje (táánit Esztér),
Susán purim napja pedig követi. (A purim
szó jelentése: kockajáték, kockavetés, sorsjáték, sorsvetés) Az ünnep
történelmi háttere Eszter könyvében (Megilát Esztér) van megírva, mely
szerint az ante
470-es években Áhásvéros (Xerxes) perzsiai király uralkodása idején
az ámálék népből származó főminiszter, Hámán el akarta pusztítani a zsidókat.
A zsidó
Mordeháj nevelt lánya, Eszter meghiúsította a népirtást és megmentette
népét a pusztulástól. A kockavetéssel megállapított napon (ádár 13) nagyot
fordult a kocka
és a zsidók fegyverrel a kezükben védték meg magukat és számoltak le
ellenségeikkel.
Az ünnep belső lényegéhez elválaszthatatlanul hozzátartozik
Purim napján egy embertársunk megajándékozása legalább két olyan dologgal,
amely egyből alkalmas
elfogyasztásra. Ezt hívják sláhmónesznek. Ilyenkor a rászorulókat,
a szűkölködőket is meg kell ajándékozni. “Előbbre való a rászorulók megajándékozása
mint az
étkezések sokasítása, de még a barátok megajándékozásánál is.”
Külsőségeiben pedig a purim a sok gyásznap mellett
egy igazi örömünnep, amikor szabad a zsinagógában a megila olvasásakor
zajongani, ricsajozni, lábbal dobolni.
Szabad, sőt kötelező a purimi lakomakor (miste)
bort inni az előírt mértékben. Az előírt mértékben ebben az egy ünnepben
majdhogynem előírja a részegség
állapotát. Ilyenkor szokás maskarába, jelmezekbe is öltözni.
“Mindennek rendelt ideje van és ideje van az ég
alatt minden akaratnak...” - mondja a Prédikátor (Kohelet III,1). Igen,
idejük van az ünnepeknek, az
emléknapoknak pontosan megszabott idejük, jellegzetes szokásaik, hagyományaik
és történelmük. Ezen ünnepek, emléknapok történelmi és vallási ünnepek
is
egyben, hiszen a zsidóságnak a vallása a történelme, s a történelme
a vallása. E történelem, a zsidóság történelme tükröződik ünnepeiben, emléknapjaiban.
Ez okból
a zsidó történelmet, gondolatvilágot, életvitelt az ünnepeken, emléknapokon
keresztül ismerhetjük meg a legátfogóbban. Az ünnepek, emléknapok elsődlegesen
a
nép történeti tudatának ébrentartását hivatottak szolgálni, de emellett
a zsidóság ünnepei, emléknapjai világtörténelmi jelentőséggel is bírnak,
mert a T'náh-ból
(Biblia) levezethető ünnepeket átvette, átformálta a kereszténység
is, ezáltal mindmáig meghatározója sok millió ember életének. Ezekből a
napokból ismerjük meg
“gyökereinket”. Ezek azok a napok, melyek végigkísérik létezésünket,
évről évre ismétlődnek, át- meg átszövik életünket, beleivódnak létünkbe.
Ismernünk kell,
hogy mit és miért ünneplünk, miről és mire emlékezünk. Mert emlékeznünk
kell a múltra, hogy erőt tudjunk meríteni a jövőre. E jövő pedig nem lehet
egyéb, mint a
zsidóság megmaradása, mely lehetetlen az elődök történelmének és a
történelem egy részének ; ünnepeink és emléknapjaink ismerete nélkül.
Cs. Á.
2004. március 10., szerda 20:36
|