A Magyar Szent Koronáról koronaőrként és ékszerészszemmel
A Magyar Szent Korona a legújabb kutatások tükrében
címmel tartott előadást Woth Imre koronaőr, a Magyar Koronaőrök Egyesületének
elnöke, a Magyar Vitézi Rend tagja Sopronban a Wrenckh Ede Közösségi Házban.
Az előadó, a Szent Korona tanával egyező módon röviden
összefoglalta, hogy a Szent Korona miért több mint királyi dísz vagy jelvény.
Az egyetlen ,Szent Koronaként" ismert beavató korona hazánknak, függetlenségünknek,
nemzeti önérzetünknek letéteményese; a Szent Korona maga a magyar nemzet,
a magyar nép, a haza.
A Szent Koronának és tanának lényegét, történetét,
érvényességét hangsúlyozva a koronaőr, egyben az ékszerész-aranyműves
mester szemével, ugyanakkor azoknak a meghatározó személyeknek személyes
ismerőse-, és munkatársaként, akiknek 1983-ban módjukban állt aranyműves
szempontból vizsgálni a Szent Koronát – szólt arról, ahogyan megtapasztalta
azt, hogy a Magyar Koronát bemutató addigi leírások, és a képek, illetve
a valódi korona látványa – bizonyos értelemben – egymásnak ellentmondanak.
|
Woth Imre, koronaőr ,,civilben"
|
A hatalmas, – és akár egymásnak ellentmondó nézeteket és feltételezéseket
is tartalmazó – a Szent Korona tanát taglaló irodalom egy részének ismeretében
beszélt arról az előadó, hogy a történelmi ereklyénk kódolt üzeneteket tartalmaz,
amelyek egy részének a megfejtésére is vállalkozott.
Woth Imre a korabeli rézzománc-technika csúcsának
tartott technika lényegét ismertetve, továbbá a (párta részen alkalmazott)
háttérnélküli zománctechnika, a későbbi pótlások, cinezések, fúrások és
faragások szakmai szempontból történő értékelésében egyértelműen kiállt
azon feltételezés mellett – amelyet többek között Csomor Lajos és Pap
Gábor is vall - hogy a korona zománcképei közül három kép Geobitzász (Turkia
királya) vagy I. Géza, (Bíborbanszületett) Konsztantinosz római császár,
Dukász Mihály bizánci császár – később csereként került rá a Koronára.
Ezt a képeknél alkalmazott, utólagos mechanikai beavatkozásra utaló jelek
bemutatásával és szakmai szempontból történő értékelésével támasztotta
alá, a szakszerű magyarázattal együtt a vetítettképeken nagyítva is bemutatva
a korabeli ötvös-, illetve aranyműves tevékenység jellemző nyomait.
A Dukász-kép nem fér bele a mögötte lévő foglalatba, ami egyértelmű
jele annak, hogy nem tartozik a magyar Szent Korona eredeti képanyagához.
Másodlagosan, szögeccsel erősítették a mögötte lévő oromzat hátlapjához,
továbbá a keresztpánthoz. A helyén eredetileg - feltétlen hitelű, közvetlen
látványélményen alapuló leírás szerint - a "Szűzanya" képe volt. Ez a híradás,
Révay Péter koronaőr 1613-ban közzétett beszámolója kijelentő mód jelen
időben fogalmaz, így semmi okunk nincs kételkedni benne, hogy a Dukászkép
ekkor még nincs rajta a Koronán. Első említésével 1790-ben találkozunk,
így a képcserére - kizárásos alapon - az 1784 és 1790 közötti időszakban
kerülhetett sor.
1784-ben vitette ki az országból törvényellenesen a Koronát II. József,
és ettől kezdve egészen hazahozataláig, 1790-ig semmit sem tudunk róla.
- vélte az előadó Pap Gábor történésszel egybehangzóan.
|
Woth Imre a szakmai fogások és technika ismeretében
bizton állította, hogy a Szent Koronát ékesítő kereszt eredetileg egyenes
volt. A hallgatóság között volt, aki ezzel a nézettel vitába szállt.
|
Woth Imre, koronaőr Ágfalván, a vitézavatáson
|
A Szent Korona állaga folyamatosan romlik. Például
a cinezéssel, ,,egy időzített vegyi úton ható bombát rejtett el " a hozzá
nem értő ,,mester" annak idején, pedig, ameddig lehetett a koronát csak
saját anyagával javítgatták.
Ugyan joggal vetődik fel a korona esetleges helyreállításának
(restaurálásának?) kérdése, amelyre vonatkozóan az előadó maga is csak
további kérdéseket tudott megfogalmazni.
Kérdés, hogy ki adhat engedélyt arra, hogy a Magyar
Szent Koronát akár restaurálás, javítás céljából szétszereljék? Kérdés,
hogy a feltételezések szerint, később rögzített lapok, zománcképek helyett
az ,,erdetit" kell-e visszatenni? Ha igen, akkor azoknak milyeneknek kellene
lenniük valójában? Ezeket ki hivatott megtervezni, elkészíteni, hiszen szinonímákat
meg lehet állapítani, de kérdés, hogy a Szent Korona esetében ezt meg lehet-e
tenni? Lehet-e a sérült gyöngyöket pótolni? Újakkal, vagy korabeliekkel?
Nagyon sok lényeges és alapvető kérdésben még a korona kutatói sem egyeznek meg.
A előadás végezetével az előadó a koronaőri szolgálatról,
a Magyar Koronaőrök Egyesületének tevékenységéről is szólt.
T.É.
2004. március 14., vasárnap 18:40
|