Soproniak osztrák iskolákban
Soproniak osztrák
iskolákban
Örök kérdés a szülők számára, hogy vajon
mikor
tesznek jót gyermekükkel, ha a megszokott magyar iskolában, vagy ha
idegen
nyelvi környezetben, Ausztriában taníttatják csemetéjüket. Négy
Ausztriában
tanuló soproni diákot kérdeztünk arról, hogyan ítélik meg a két
iskolarendszer
közötti különbségeket, és milyen lehetőségeket látnak tanulmányaik
folytatására.
Markó Dániel és Réka, a Gárdonyi Géza
Általános
Iskola volt tanulói az Ebenfurti általános iskola felső tagozatára
járnak.
Eleinte voltak nehézségeim, – meséli Réka – mert amikor tavaly, ötödik
osztályos koromban kikerültem ebbe az iskolába, nem nagyon tudtam
németül.
Egy év kellett ahhoz, hogy teljesen meg értsem, miről beszél a tanár.
Reggelenként
a tanárok – amíg szükség volt rá - külön korrepetálták a magyar
tanulókat,
hogy minél előbb fel tudjanak zárkózni. Most már jól érzem magam, sok
barátom
van.
A nyolcadik osztályos Dani is remekül érzi
magát
osztrák iskolájában, igaz a beilleszkedés neki sem ment minden akadály
nélkül. Eleinte ő sem értette a tanítási órák tartalmát, otthon sokáig
szótárral tanult, egyenként kereste ki a megtanulandó anyagrész
szavait.
Abban mindketten egyetértenek, hogy az
ausztriai
iskola sokkal jobb, mint a magyar, mert modernebb, kötetlenebb és a
tanárok
nem olyan szigorúak, mint itthon. Kevesebb leckét kapnak, az anyaggal
is
lassabban haladnak, egészen addig ismételik, míg mindenki meg nem
érti.
Érdekesség, hogy az osztrák általános iskolákban technika órán a
diákok
sütni, főzni is megtanulnak, komplett ebédek elkészítésével sajátítják
el a konyhaművészet tudományát. A lányok kötnek, horgolnak,
varrogatnak,
míg a fiúk a szerelés, barkácsolás alapjaival ismerkedek.
Daniék szerint egy rossz dolog van abban,
hogy
Ausztriába járnak iskolába, mégpedig az, hogy a vonat indulása miatt
nem
tudnak részt venni az iskola délutáni rendezvényein, foglalkozásain,
így
kicsit kiszorulnak az osztályközösségből.
Ocsák Eszter idén kezdte meg tanulmányait a
wienerneustadti
HAK közgazdasági szakközépiskolában. Az általános iskola utolsó négy
osztályát
ő is Ebenfurtban végezte. Eszter úgy látja, hogy általánosban a
tanárok
a magyar tanítványaikra külön odafigyeltek, segítettek nekik, itt
viszont
már nincsen megkülönböztetés, aki nem tanul, nagyon hamar
lemorzsolódik.
Az ausztriai középiskolák az életre tanítják a diákokat, külön
tantárgy
van annak elsajátításra, milyen az illendő viselkedés, hogyan lehet
gyorsan,
eredményesen tanulni, illetve hogyan használhatóak fel az iskolában
tanultak
a valós életben. Matekból elsőben egyelőre a négy alapműveletet
tanulják,
az alapokat veszik újra át, megtanulnak fejben számolni. Az osztrák
iskolarendszerben-
Eszter szerint - az a legjobb, hogy elegendő idő van az ismeretek
alapos
elsajátítására. Úgy véli, a magyarországi iskolákban mindent próbálnak
belezsúfolni a diákok fejébe, ebből azonban csak egy maszlag lesz,
amit
soha nem tudnak hasznosítani, míg az Ausztriában tanuló fiatalok
használható
tudást szerezhetnek az évek folyamán. A középiskola befejezése után,
Ausztriában
szeretne egyetemen, főiskolán továbbtanulni.
A Wirtschaft Universitat Wien, közgazdasági
egyetem
hallgatója, Horváth Patrícia azért jelentkezett a bécsi egyetemre,
mert
könnyebb volt oda bejutni, mint bármelyik hazai egyetemre. Annak
ellenére,
hogy már kikerülésekor jól beszélt németül, nyelvi nehézségei neki is
voltak.
Fél évig gyötrődött a gazdasági kifejezésekkel, egy idő után a német
nyelvi
környezetben szinte észrevétlenül megtanulta ezeket is. Annyiban
jelent
előnyt bécsi egyetemen tanulni, hogy sokkal több felhasználható tudást
szerzünk, mint magyar egyetemeken tanuló társaink, akik rengeteg
felesleges
dolgot tanulnak. – vélekedett Patrícia. Az osztrák egyetem kemény, de
gyakorlatias,
sok időt vesznek el a céglátogatások, ahol a nyugati piacon első
kézből,
a cégvezetőktől tanulják meg a cégek irányítását. Sokan azért nem
próbálkoznak
ide felvételizni, mert félnek az anyagi kiadásoktól, nekik
mindenképpen
érdemes elmondani, hogy itt nincsen tandíj, csupán félévenként kell
befizetni
egy bizonyos összeget biztosításra. Tehát a bécsi egyetem sem kerül
sokkal
többe, mint például egy pesti. A hatodik éve Bécsben tanuló lány
szerint,
egyetlen hátránya van az egyetemi életnek, mégpedig az, hogy nincs. Az
egyetemre 30-40 ezer diák jár, ebből körülbelül ötszáz a magyar
hallgatók
száma, a találkozásokra nagyon kevés lehetőség van. A kredit rendszer
miatt
mindenki egyedül, magányosan tanul, nincsen társasági élet. Jövőre
befejezem
az egyetemet, ezután szeretnék Ausztriában munkát kapni, – mesélt
további
terveiről – egy jó állás talán majd kárpótolja a rengeteg tanulással
töltött,
szórakozás nélküli fiatalságomat.
Takács
Judit
1999. november 15., hétfő 00:00
|