CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 18., szombat, Erik, Alexandra napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Nyugati Kapu  

Soproniak osztrák iskolákban

Soproniak osztrák iskolákban


Örök kérdés a szülők számára, hogy vajon mikor tesznek jót gyermekükkel, ha a megszokott magyar iskolában, vagy ha idegen nyelvi környezetben, Ausztriában taníttatják csemetéjüket. Négy Ausztriában tanuló soproni diákot kérdeztünk arról, hogyan ítélik meg a két iskolarendszer közötti különbségeket, és milyen lehetőségeket látnak tanulmányaik folytatására.

Markó Dániel és Réka, a Gárdonyi Géza Általános Iskola volt tanulói az Ebenfurti általános iskola felső tagozatára járnak. Eleinte voltak nehézségeim, – meséli Réka – mert amikor tavaly, ötödik osztályos koromban kikerültem ebbe az iskolába, nem nagyon tudtam németül. Egy év kellett ahhoz, hogy teljesen meg értsem, miről beszél a tanár. Reggelenként a tanárok – amíg szükség volt rá - külön korrepetálták a magyar tanulókat, hogy minél előbb fel tudjanak zárkózni. Most már jól érzem magam, sok barátom van.

A nyolcadik osztályos Dani is remekül érzi magát osztrák iskolájában, igaz a beilleszkedés neki sem ment minden akadály nélkül. Eleinte ő sem értette a tanítási órák tartalmát, otthon sokáig szótárral tanult, egyenként kereste ki a megtanulandó anyagrész szavait.

Abban mindketten egyetértenek, hogy az ausztriai iskola sokkal jobb, mint a magyar, mert modernebb, kötetlenebb és a tanárok nem olyan szigorúak, mint itthon. Kevesebb leckét kapnak, az anyaggal is lassabban haladnak, egészen addig ismételik, míg mindenki meg nem érti. Érdekesség, hogy az osztrák általános iskolákban technika órán a diákok sütni, főzni is megtanulnak, komplett ebédek elkészítésével sajátítják el a konyhaművészet tudományát. A lányok kötnek, horgolnak, varrogatnak, míg a fiúk a szerelés, barkácsolás alapjaival ismerkedek.

Daniék szerint egy rossz dolog van abban, hogy Ausztriába járnak iskolába, mégpedig az, hogy a vonat indulása miatt nem tudnak részt venni az iskola délutáni rendezvényein, foglalkozásain, így kicsit kiszorulnak az osztályközösségből.

Ocsák Eszter idén kezdte meg tanulmányait a wienerneustadti HAK közgazdasági szakközépiskolában. Az általános iskola utolsó négy osztályát ő is Ebenfurtban végezte. Eszter úgy látja, hogy általánosban a tanárok a magyar tanítványaikra külön odafigyeltek, segítettek nekik, itt viszont már nincsen megkülönböztetés, aki nem tanul, nagyon hamar lemorzsolódik. Az ausztriai középiskolák az életre tanítják a diákokat, külön tantárgy van annak elsajátításra, milyen az illendő viselkedés, hogyan lehet gyorsan, eredményesen tanulni, illetve hogyan használhatóak fel az iskolában tanultak a valós életben. Matekból elsőben egyelőre a négy alapműveletet tanulják, az alapokat veszik újra át, megtanulnak fejben számolni. Az osztrák iskolarendszerben- Eszter szerint - az a legjobb, hogy elegendő idő van az ismeretek alapos elsajátítására. Úgy véli, a magyarországi iskolákban mindent próbálnak belezsúfolni a diákok fejébe, ebből azonban csak egy maszlag lesz, amit soha nem tudnak hasznosítani, míg az Ausztriában tanuló fiatalok használható tudást szerezhetnek az évek folyamán. A középiskola befejezése után, Ausztriában szeretne egyetemen, főiskolán továbbtanulni.

A Wirtschaft Universitat Wien, közgazdasági egyetem hallgatója, Horváth Patrícia azért jelentkezett a bécsi egyetemre, mert könnyebb volt oda bejutni, mint bármelyik hazai egyetemre. Annak ellenére, hogy már kikerülésekor jól beszélt németül, nyelvi nehézségei neki is voltak. Fél évig gyötrődött a gazdasági kifejezésekkel, egy idő után a német nyelvi környezetben szinte észrevétlenül megtanulta ezeket is. Annyiban jelent előnyt bécsi egyetemen tanulni, hogy sokkal több felhasználható tudást szerzünk, mint magyar egyetemeken tanuló társaink, akik rengeteg felesleges dolgot tanulnak. – vélekedett Patrícia. Az osztrák egyetem kemény, de gyakorlatias, sok időt vesznek el a céglátogatások, ahol a nyugati piacon első kézből, a cégvezetőktől tanulják meg a cégek irányítását. Sokan azért nem próbálkoznak ide felvételizni, mert félnek az anyagi kiadásoktól, nekik mindenképpen érdemes elmondani, hogy itt nincsen tandíj, csupán félévenként kell befizetni egy bizonyos összeget biztosításra. Tehát a bécsi egyetem sem kerül sokkal többe, mint például egy pesti. A hatodik éve Bécsben tanuló lány szerint, egyetlen hátránya van az egyetemi életnek, mégpedig az, hogy nincs. Az egyetemre 30-40 ezer diák jár, ebből körülbelül ötszáz a magyar hallgatók száma, a találkozásokra nagyon kevés lehetőség van. A kredit rendszer miatt mindenki egyedül, magányosan tanul, nincsen társasági élet. Jövőre befejezem az egyetemet, ezután szeretnék Ausztriában munkát kapni, – mesélt további terveiről – egy jó állás talán majd kárpótolja a rengeteg tanulással töltött, szórakozás nélküli fiatalságomat.

Takács Judit



1999. november 15., hétfő 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület