A
költségvetés biztosít pénzt a
85-ös
út
felújítására
A
szerkesztõség
vendége volt múlt szerdán dr. Szájer
József
országgyûlési képviselõ, a
Fidesz
parlamenti frakciójának vezetõje. A politikust az
Európai Uniós csatlakozással kapcsolatos
feladatokról,
valamint Sopronról, mint
régióközpontról
kérdeztük.
-
Az
integrációs ügyekért felelõs
parlamenti
bizottság elnökeként milyennek ítéli
az
elõttünk álló esztendõt a
felkészülés
vonatkozásában?
-
Uniós tárgyalópartnereink szerint
Magyarország
nagyon jól áll a felkészülés,
valamint
a csatlakozás lehetõségeinek tekintetében.
Az idei esztendõ meghatározó feladata
gyakorlatilag
megegyezik az elõzõ évivel, de most még
intenzívebben
kell munkálkodnunk. Az Európai Bizottság
októberben
hozta nyilvánosságra
országértékelését,
ami rendkívül sok észrevételt tartalmazott
hazánkkal
kapcsolatban. Pozítív hangvételû
jelentésrõl
van szó, mindenki elismerte, hogy Magyarország kapta a
legjobb
bizonyítványt. Ugyanakkor kritikai
észrevételeket
is tartalmaz az értékelés, ilyen a roma
kérdés
megítélése és a határõrizeti
rendszer biztosítása. Tehát az
elõttünk
álló feladatokat az ország
érdekében
akkor is el kellene végezni, ha nem az EU-csatlakozásra
készülnénk,
így azonban feszesebb a program. A tárgyalások
folyamatosak,
ebben a félévben az EU valamennyi, hazánk
által
benyújtott tárgyalási témakörben
kialakítja
álláspontját. A második
félévben
- a francia elnökség idején - intenzív
tárgyalások
várhatók. Ma már láthatók azok a
kérdések,
amelyekkel kapcsolatban nehéz egyeztetésnek
nézünk
elébe, ám az is világos, hogy ezeken túl
komoly
problémák nem lesznek.
-
Sopron meghatározó szerepet játszik a
régióban.
Mit jelent a régió központjának lenni,
milyen
adminisztrációs szerepkörre számíthat
a város?
-
Sokat dolgoztunk azon, hogy Sopronba kerüljön a
területszervezési
régió munkaszervezeti székhelye. Annak
külön
örülök, hogy ennek a központnak az elnöke is
helybéli,
Ivanics Ferenc személyében. Amennyiben a
város
és a régió jól gazdálkodik ezzel a
lehetõséggel,
akkor Sopronnak megnõ a tekintélye az ellenfelekkel
szemben
is, és bizalommal fordulnak majd a
régióközpont
irányába. Jelenleg azonban ez még csak egy
területszervezési,
statisztikai régió, amelyre várhatóan
négy-öt
éves távlatban kezd ráépülni egy
államszervezési
rendszer. Bizton számíthatunk arra, hogy az a jelenlegi
alapokon
szervezõdik tovább, ugyanakkor természetesen ez
nem
jelent automatizmust. A soproni önkormányzatnak ezt a
lehetõséget
jobban ki kell használnia, a helyi vezetõk feladata
minél
több regionális intézmény idevonzása.
Földrajzi, történelmi adottságainknál
fogva
kedvezõ a helyzetünk, amellyel élni kell.
Jók
az esélyei a regionális vámparancsnokság
Sopronba
kerülésének, ám
lépésrõl
lépésre meg kell küzdeni érte. Ugyanakkor
törekedni
kell a többi környezõ nagyvárossal is a
jó
kapcsolatok kialakítására. A végsõ
cél:
Sopront olyan várossá fejleszteni
közigazgatási
értelemben is, amilyen szerepet már a kereskedelem vagy
a
kultúra tekintetében régóta
betölt.
-
Mennyire sikerült lobbizni a
városért?
-
Amikor
Sopronért tesz az ember, akkor az itt élõk
szempontjait
veszi figyelembe. Számos olyan program létezik, amely
országos
szinten kerül bevezetésre, így azokból a
soproni
polgárok is részesülnek. Ilyen a lakáshoz
jutás
feltételeit biztosító
költségvetési
koncepció, amely a fiatalokat segíti a
jövõben.
Ugyanakkor vannak a kifejezetten területhez
kapcsolódó
kérdések, a kórház
építéséhez
megszerzett támogatás, amely szerepel a
büdzsében.
Ez egyébként ékesen bizonyítja, hogy
érdemes
küzdeni ezekért a célokért, hiszen
sikerült
elérni, hogy a kórházi beruházás
befejezésének
a feltételei meglegyenek. A költségvetésben
szerepelnek
a 85-ös fõút
felújításának,
továbbépítésének a
költségei,
amelynél szintén nagy volt az országos verseny.
Amennyiben
az ember nem képviseli határozottan a
település
és a régió szempontjait, akkor nem itt
újul
meg az út, hanem néhány száz
kilométerrel
arrébb. Érezhetõ egy sztereotíp
magatartás,
hogy mi itt az ország nyugati felében gazdagok vagyunk,
miközben
a keletiek nyomorognak. Arról meg senki nem beszél, hogy
a 85-ös olyan út, amilyent az ország keleti
felében
már nem látni. A millenniumi beruházások
kapcsán
különbözõ kisebb közösségek is
kapnak
támogatást a
régióban.
Farkas
Ciprián
2000. január 28., péntek 00:00