Dobogókő - Barcsik Géza festőművész helymeghatározása
szerint
Sopronban az Erdélyi Házban Dobogókő címmel nyílt
meg Barcsik Géza festőművész kiállítása.
A kiállítás egy része az Erdélyből hozott nagyméretű
görgeteg kavicsokra festett arcképekből áll; az alkotó által tisztelt és
szeretett embereket láthatunk a köveken: Böjte Csaba, Molnár V. József,
Szabados György, Püski Sándor és Ilonka, Tőkés László, Szörényi Levente
portréi – a művész szubjektív válogatása – tiszteletének kifejezése azokkal
szemben, akik valóban hatottak rá az emberi és művészi tartás hiteles példájával.
Barcsik Géza az Erdélyi Házban
Dobogó-kő: szent és szakrális helye a magyarságnak.
A hely, amely központja a Kárpát-medencének, a hely, amelynek dobogását
átveszik az Erdélyi Házbeli kőgörgetegek, amely dobogás zenében, táncban,
képek színeiben, elhangzó szavakban folyamatosan lüktet, és amelyet Barcsik
Géza minden műve átvesz.
Mert a zene, a tánc szintén ihletője Barcsik Gézának,
aki kettőszázötvennél több lemezborító, háromszáz megvalósult plakátterv, továbbá díszlet- és látványtervek vizuális
megfogalmazója.
A műalkotásban a művész a lét kérdéseire kérdez rá.
Önmaga, önmaga helyét határozza meg, amely helyre magához invitálja a nézőt
is, hogy onnan együtt szemléljék a világot.
S míg a síkábrázolásban, minimum két pontra van
szükség, ahhoz, hogy egy koordináta rendszerben egy helyet meghatározzunk,
addig a térben ezt már hárommal tehetjük csak meg.
A életben, a világban, a létben való helymeghatározásunkhoz
pedig ennél is több ,,pontra" van szükség : olyan a háromdimenziós léten
feletti pontokra, amelyek abba a fizikai léten túli, anyagi világon túli
dimenzióba emelik az embert, amelybe teremtettsége okán tartozik.
Eszméivel, hitével, magáról gondolt véleményével
együtt.
Mert egyszerre szellemi-lelki és testi lény az ember.
Ilyen, a művésznek az önmaga helyét, és a világhoz való
viszonyát szolgáló, koordináta rendszerbe illeszthető pontokat jelölnek
meg Barcsik Géza kőportréi, az ősi magyar hitvilágot idéző CD-borítói,
a hagyomány és múlt értékeire figyelő pásztorfaragások ornamentikái, a
rendkívüli érzékenységről tanúskodó, mesteri megfogalmazású diópác-képei,
amelyek, ugyanakkor szembesítenek minket azzal, hogy a Barcsik-szellemi-lelki
térhez képest mi hol vagyunk?
Milyen szellemi, lelki és anyagi koordináta pontok
határoznak meg minket?
Ma, amikor gyanakodva szemléljük, hogy ki – úgymond
– melyik oldalon áll, nem árt tudomásul venni, hogy létezik bizony az az
örökké adott szellemi-lelki koordináta rendszer, amelyben a felismerhető
abszolút Érték az egyetlen viszonyítási pont, amely messze felette áll
minden emberi által kitalált oldalnak és eszmének, és amelyhez való igazítás,
igazodás az emberi élet egyetlen értelme. Mi több: egyetlen esélye.
Mert a világ rendje és abban az őseik tapasztalatait
hordozó ,,régiségből örököltek" évezredeket tapasztalatát helyezik szembe
a mi évtizedes tapasztalatainkkal, rosszabb esetben napi szükséglet-kielégítésünkkel.
Ennek az esélynek a felismerése vezeti Barcsik Gézát
alkotómunkájában.
Barcsik Géza művészként vállalt önmeghatározása mindent
megtesz, azért hogy olyan helyét , helyeit mutassa meg az egyszerre földi-és-szakrális
létünknek, amelyekben megtalálható az a méltóság, tartás, amelyre emberként
születtünk.
Azt a helyet mutatják meg művei – a kőportrék, az
egyszerre múltidéző és mára kérdező grafikák, festmények – ahol értelmet
nyerhet egyénenkénti életünk, abban, hogy felelősségteljesen megcselekedjük
azt, ami valójában a dolgunk.
,,A régi ember számára a világ – annak minden mozgó és moccanatlan
teremtménye – középpontra ragozódó kerek egész, amelyben minden mindennel
összefügg, amelynek hierarchikus és heterogén rendszerében ő, az észlelő,
a látszólag különváló is szervesen beletartozik. A tér és az idő cselekvő
részese. Hiszi, hogy cselekvése (szokásai, szakrális játéka) annak módja,
hatással van a létét formáló erőkre. Hiszi hogy szükség van rá, hogy a
Teremtő őt aktív, pozitív hősnek teremtette". - írja Molnár V. József.
Külön-külön is markáns személyiségek a Bacsik Géza által
ábrázoltak. Prófétikus alkotók abban, amit és ahogyan alkotnak/alkottak.
A jelenkor által nem mindig értetten, eszmék képviselői, cselekedetek végrehajtói,
művek létrehozói.
Életük vitelét minden pillanatban az abszolúthoz
igazítják/tották. Ez a közös bennük.
Az Erdélyből, Csucsa mellől származó kő a teremtés
kezdeti időit idéző anyag, a szilárd, wass-alberti tántoríthatatlanság
jelképe hordozza magán mindazok portréit, akiket életének egy számadást
készítő pillanatában fontosnak tart idézni Barcsik Géza.
A kőre festett portrék megformálása,
rajzolata mutatja a mesterségbeli tudást, amelyet a grafikus-festő Barcsik
eddigi jól ismert munkái is bizonyítanak. A lemezborítók, üvegfestmények,
látványtervek, a grafikai elemek egy szimbólumrendszer képi nyelvezetével
közvetítik mindazt az ,,itt állok, másképp nem tehetek"-vállalást, ami
megmutatja, hogy kik vagyunk, honnan indultunk és hova érkeztünk.
És ami a legfontosabb: hogy hova érkezhetünk…
Barcsik Géza kiállítása április 23-ig munkanapokon
10 és 15 óra között látogatható az Erdélyi Házban (Sopron, Fövényverem
u. 15.). A kiállítás ideje alatt a művész által tervezett plakátok vásárlásával,
a közönség támogathatja a dévai és a csíksomlyói gyerekek életkörülményeinek
javítását.
2004. április 04., vasárnap 20:08
|