Dr. Horváth Jenő: a matematika oktatás és kutatás
kitüntetettjét köszöntötte az egyetem
A Nyugat-Magyarországi Egyetem Erdőmérnöki Kara
a Faipari Mérnöki Karral együtt Dr. Horváth Jenő DSc. professzor
70. születésnapja alkalmából rendezett tudományos tanácskozást Erdészeti,
Faipari és Földméréstörténeti Gyűjtemény Sopron, Templom u. 4. szám
alatti székhelyén.
A közelmúltban Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztjével
kitüntetett matematikust Prof. Dr. Faragó Sándor rektor (NyME), Prof. Dr.
Mészáros Károly dékán (NyME EMK), Prof. Dr. Molnár Sándor dékán (NyME FMK)
köszöntötte. Dr. Péterfalvi József dékánhelyettes (NyME EMK) az ünnepelt
életrajzát ismertette, Prof. Dr. Böröczky Károly (ELTE TTK).
A tudományos tanácskozás
Horváth Jenő tudományos életrajzát és geometriai
kutatásait, Dr. Ambrus András tszv. egy. docens (ELTE TTK) Horváth Jenő
oktatási tevékenysége, szakmódszertani kutatásairól szólt.
A további előadások alatt Prof. Dr. Tamássy Lajos
(DE TTK) Finsler terek és általános metrikus terek témáról, Prof. Dr. Sebestyén
Zoltán tszv. (ELTE TTK) a Szimmetrizálható operátorok témáról,
Dr. Veperdi Gábor tszv. egy. doc. ( NyME EMK) A fatermelési táblák függvényesítése
témáról, valamint Prof. Dr. Makai Endre (MTA MKI) a Körülírt háromszögek
Minkowski geometriában témáról szólt.
Borsuk-típusú felosztás állandó szélességű testek
jellemzésére címmel Prof. Dr. Heppes Aladár, Többdimenziós
terek a számítógép képernyőjén címmel Prof. Dr. Molnár Emil tszv. (BME
TTK), Faszerkezeti elemek erőtai méretzésénekelméleti és kísérleti
alapjai címmel Prof. Dr. Szalai József int.ig. (NyME FMK), Kockamozaikok
a hiperbolikus terekben címmel Németh László egy.adj. ( NyME EMK)
tartott előadást.
A kitüntetett ünnepelt. Dr. Horváth Jenő
Dr. Horváth Jenő, a matematikai tudományok doktora,
a Nyugat-Magyarországi Egyetem Apáczai Csere János-díjas egyetemi tanára
nemzetközileg is számontartott tudományos munkássága, tudományszervező
és oktatói tevékenysége elismeréseként 2004. március 15-én, a Magyar
Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztje kitüntetést kapta.
Horváth Jenő egyetemi tanár 1934. március 29-én
a Celldömölktől 6 kilométerre fekvő Merseváton született. A tízgyermekes
földművescsalád legidősebb gyermekeként már gyerekkorában kemény mezei
munkával edződött az élethez.
,, Gyermekkoromból az első hat évből szinte semmire sem emlékszem.
A következő 5-6 évre sajnos, nagyon is, akkor volt a II. világháború. Az
amerikai bombázók átvonulása, egy-egy ,,szeretetcsomag" (bomba) ledobása.
celldömölk, Pápa, Szombathely bombázása, ezeket elfelejteni nem lehet.
1944-45-ben iskolába is keveset jártunk. 1940-46 között végeztem el az
elemi iskolát (6 osztályos volt). Én, mint a töbi falusi gyerek (néhányan
a gazdagabbak közül mentek tovább iskolába) befejezettnek véltem az iskolát,
következik a munka. 1946 őszén – egyetlen egyszer – volt a faluban V. általános
iskolai osztály. (...) Az öcsémnek nem volt kedve, így én kezdetem el a
tanulást."
1949-ben került a celldömölki Gábor Áron Gimnázium
reáltagozatú osztályába, ahol a III. osztályban elért matematikai sikerei,
majd a későbbi tanulmányi versenyeken elért eredményei is szerepet játszottak
abban, hogy a matematika élethivatásává vált. 1953 és 1957 között az ELTE
TTK matematika-fizika szakán folytatta tanulmányait, 1957-ben középiskolai
matematika-fizika tanári oklevelet szerzett, 1962-ben az ábrázoló geometria
szakot is elvégezte.
- 1957-1960 életem talán legsikeresebb időszaka volt, amikor visszakerültem
a volt iskolámba a katedra másik oldalára. - mondja a mai egyetemi tanár,
aki a maga sikereit tanítványai eredményeiben méri, akiket ma is látható
büszkeséggel tart számon. Kollégái, korábbi tanárai is befogadták.
1960-ban Kárteszi Ferenc professzor hívását elfogadva
az ELTE TTK Ábrázoló és Projektív Geometriai Tanszékére került tanársegédnek
A továbbiakban tanított a szombathelyi főiskolán,
előadásokat tartott Debrecenben, 1991-től tanít Sopronban az egyetemen.
Számos külföldi egyetemen és intézetben – Bécs, Salzburg, Graz, München,
Stuttgart, Jena, Erfuhrt, Potsdam, Halle, Belgrad, Freiburg, Göttingen,
Moszkva – tartott előadást, több mint 70 hazai és nemzetközi tudományos
és oktatási konferencián vett részt.
A geometria és a matematika oktatás szakmódszertana
területén elért tudományos eredményeit, valamint a matematika oktatás területén
végzett közel fél évszázados kiemelkedő munkásságát ismerte el a szakma
a kitüntetéssel. Külön öröm a kitüntetett számra, hogy a kollégái és az
egyetem vezetői is elismerik kitartó munkásságát azzal, hogy a díjra felterjesztették.
,,Kedvenc témám annak vizsgálata, hogy euklideszi geometriában ismert
tételek igazak-e a Bolyai-Lobacsévszki és szférikus geometriában.'Pl. sok
érdekes tulajdonsága van az un. egyenlő oldalú (lapok egybevágók) tetraédereknek.
A geometria tárgyi dolgozataim száma 45 többsége idegen nyelvü.
Irányításommal geometriából 5 egyetemi doktori és 3 kandidátusi értekezés
született.
Kutatásaim harmadik területe szorosan kapcsolódik az oktatáshoz.
E témakörben kb. 30 dolgozatot írtam, többségét magyar nyelven. Föbb területek:
térszemlélet fejlesztése, modellezés, sík- és térgeometria együtt tanítása,
koordinátageoinetria tanítása más módszerekkel, Bolyai-Lobacsevszki és
a szférikus geometria elemei az iskolában, transzformációs személet kialakítása
és fejlesztése, matematika oktatása a mííszaki felsöoktatásban, differenciálegyenletek
felállítása, stb. Irányításommal kb. 10 doktori értekezés készült. Most
is van két doktorandusz a Debreceni Egyetemen, akiknek témavezetője vagyok."
,,Eredmény csak kemény munkával érhető el."
,,Nem kívánom azt, hogy mindenkinek ilyen kemény utat kelljen végigjárni
a siker érdekében, de akinek a siker gyorsan jön, az gondoljon arra, hogy
neki szerencséje volt. A siker ne tegye elbizakodottá. Nagy általánosságban
kemény munka nélkül nincs eredmény. Van nekem egy nagy hibám, mindenáron
segíteni szeretnék. Ebből adódott a sok csalódásom. Kialakult bennem egy
szólás mondás ellenkezője: „Jó tett helyébe jót ne várj" Sajnos sok esetben,
akiket legjobban segítettem, azok ezt természetesnek vélték és mikor elértek
valamit, gyorsan hátat fordítottak. Szerencsére az ellenkezőjére is akad
példa bőven. Jó tanács: Ha segíteni akarunk, először ismerjük meg. Megérdemli-e
a segítséget?
Szeretném megérni, hogy a magyar iskolai oktatás olyan színvonalú
legyen, mint 30-40 évvel ezelőtt és a Magyar Felsőoktatásra azt mondhassuk,
hogy jobb mint Európai Unióban, jobb mint az amerikai elit egyetemeken."
T.É:
2004. április 04., vasárnap 21:27
|