„Angyali korona, szent csillag”
„Angyali korona szent
csillag”
Az ünnep lényegét el lehet magyarázni,
rituáléját
meg lehet tanítani, de igazából az egyénnek, vagy közösségnek magának
kell
megküzdeni és eljutni az ünnep minőségileg magasabb lelki-szellemi
megértéséhez
és igényéhez. Az ünneplésre nem az ünnepeltnek van szüksége, hanem az
ünneplőnek,
legyen az egyén, közösség, avagy nemzet. Ilyen, és ehhez hasonló
gondolatok
fogalmazódtak meg bennem Rajnai Miklós megnyitó beszéde kapcsán, amely
az "Angyali korona szent csillag" a magyar szent korona című kiállítás
alkalmával hangzott el a Pannónia Med Hotel galériájában.
|
Magyar
korona
|
Rajnai Miklós a csurgói Csokonai Vitéz Mihály
Közösségi Ház és Múzeum igazgatója szerint a Szent Korona beavató
korona,
amelyet ilyen minőségben csak az ősi magyar hitvilág ismeretében, a
szkita-avar-magyar
kontinuitás - László Gyula által is képviselt - elve alapján lehet
igazán
megérteni.
A Szent Korona történetével kapcsolatosan -
a
köztudatban régóta élő számos elv és sokszor egymásnak ellentmondó
feltételezés
mellett - Pap Gábor történész-kutató és csapata arra a megállapításra
jutott,
hogy az 1000 évvel ezelőtti világszemléletnek megfelelően, amely
szerint
ég, föld és ember szervesen együtt létezik, a koronára programszerűen
került
a hármas szellemi-lelki-fizikai világ. Ilyen értelemben
elgondolkodtató
az ősi sámánkoronával való szerkezeti azonosság: kereszt-agancs, amely
antenna szerepet tölt be, amelyen az isteni erő a Krisztus testén
keresztül
jön át és táplálja az emberi értelmet.
A Magyar Szent Korona programját az ábrázolt
üdvtörténeti program adja meg, amely az Újszövetség, a szeretet, a
megbocsájtás
programja. Ezt egy összefüggő rendszer alapján lehet értelmezni.
Rajnai
szerint, ha nem is teljesen a mai formájában, de a Szent Korona görög
és
latin része mindig egy darab volt, hiszen a programja ezt
sugalja.
Az Árpád-házi királyok történetének
ismeretében
a koronázási szertartás kötöttsége és kultikus-történeti jellemzői az
ősi
magyar hitvilágra utalnak, amelyet nemcsak azért kell felvállalnunk,
mert
történelmünk, ős-nemzettudatalttink része, hanem azért is, mert a
"pogányság"
alatt nem a mai pejoratív értelemben vett kegyetlen én-központú
hitetlen
tömeg értendő.
Ők voltak azok az őseink, akik a
kereszténységtől
nem csak az együttélés dramaturgiai szabályait vették át, hanem a
korabeli
feljegyzések szerint az akkori Európai művelt és magas kultúrát
képviselő
népe voltak. Rajnai szerint a koppányság-pogányság hamis és torzított
képét
újra kellene gondolni és átrajzolni a maga igazi jelentősége szerint.
Szerinte
annak is jelzésértéke van, hogy két térítő királyunk - Szent István és
Szent László - közül az utóbbi éppen Somogyváron temettette el magát,
ott,
ahol Koppány nyugszik.
István király döntése, amely során az avar
minőségű
vallás helyett a római központúságot választotta a lehető legbölcsebb
döntés
volt, amellyel a magyarság jövőjét megalapozta a
Kárpát-medencében.
Hosszú évek folyamán elvi-szakmai viták
kísérik
a Korona keletkezésének történetét. Ehhez művészettörténészek,
mesterek,
mérnökök, történészek szólnak hozzá. Képlékeny a kor megítélése, mert
kevés
a hiteles feljegyzés, ami rendelkezésre áll, azt sokszor a kutatók a
maguk
érdeke szerint igyekeznek összerakni.
A mostani kiállításnak üzenet értéke nem
kevés:
A Szent Koronát, mint beavatókoronát az viselhette, aki a
legkiválóbbnak
számított, akinek közös és kölcsönös felelősséggel a koronázás során
az
egész nemzet sorsát viselnie kellett. A feladatra alkalmatlan belehalt
a koronaviselésbe. Tudjuk-e értékeinket, hagyományainkat, kultúránkat
-
magunkat - vállalni, „viselni”? A saját értékeink ismerete, vállalása
tesz
ahhoz méltóvá, hogy más is tisztelje azokat. Saját magunk önbecsülése
tesz
képessé mások tiszteletére és nyitottá a párbeszédre. A Szent Korona,
amellyel
István király megkoronáztatott egyúttal a Kárpát-medence minden
magyarja
számára az egyetemes magyar értékek hordozója.
Tóth
Éva
1999. augusztus 18., szerda 00:00
|