"A szabadság nemcsak egy nemzet magánügye..."
"A
szabadság nemcsak egy nemzet magánügye, hanem az
egész
emberiségé is. "
Ötvenöt
évvel ezelõtt Balfon halt meg Szerb
Antal
A
balfi
erõdszerûen kialakított temetõ
falához
támaszkodó egyszerû emlékmûvön
olvasható:
“Ezen emlékmû látóhatárán
belül
2000-nél több hittestvérünk esett
áldozatul
az 1944-45. évi emberi õrületnek. Itt
száznál
több mártír alussza örök
álmát.”
Mellette áll az 1968. május 5-én felavatott Szerb
Antal emlékmû. A mártírok
menetelését
ábrázoló dombormû elõtt
terméskõ
alapzaton márványba faragott nyitott könyv fekszik.
Rajta Szerb Antal jelmondata: "A szabadság nemcsak egy nemzet
magánügye,
hanem az egész emberiségé
is."
Szerb
Antal író, költõ és
irodalomtörténész
munkaszolgálatos társaival (Sárközi
György
író, falukutatóval, Halász Gábor
irodalomtörténésszel
együtt 1944. december elején hosszú
hányattatás
után került Balfra. A többszöri sikertelen
mentõakciók
után Szerb Antal december 16-án írta meg
utolsó
levelét: “Végtelen szomorú vagyok. Az a hely,
ahol
most vagyunk, Balf, átkozott hely”. Ötvenöt
évvel
ezelõtt 1945. január 27-én halt
meg.
Irodalomtudósaink
közt kevés a mûvészember. Szerb Antal az -
vélekedett
Németh László. Ért az árnyalatoknak
azon a nyelvén, amely nélkül a halhatatlanok minden
írása (akárhogy tudjuk a rájuk
vonatkozó
irodalmat, pletykákat, évszámokat) zavaros
abrakadabra,
melyre szegény tudósunk még zavarosabb
madárnyelvvel
felel... Szerb Antal elsõsorban azzal emelkedik az
irodalomtörténészek
fölé, hogy több köze van az
írókhoz
és mûvekhez, mint nekik. Még ha
kevésbé
ismeri is egyiket-másikat, betalál szívük
belsõbb
köreibe, van érzékszerve hozzájuk, nem a
hívõk
tiszteletteljes vakságával nézi õket,
hanem
ahogy egyik asszony mustrálja a másik asszonyt
öltözködése,
kozmetikája és táncoló izmai
kinyilatkoztatásában.
Irodalomtörténetében kevesebb a tisztelet, de
több
az intim hozzáértés.
Szerb
Antal utolsó regényének, az Utas és
holdvilág-nak
hõse, Mihály, a
vallástörténész
újból és újból
“hétköznapok
és csodák” válaszútjára kerül.
A végsõ “csoda”, az önként vállalt
halál
elõl azonban mégis visszafordult a
“hétköznapba”,
az életbe - mert “ha az ember él, akkor még
mindig
történhetik valami”. Az Utas és holdvilág
nemcsak
Szerb Antal önéletrajzi utalásaiban,
“költészet
és valóság” párosodásában
gazdag,
de képet nyújt egy nemzedék
sorsáról,
útkeresésérõl is. A halál
misztikus-erotikus
élménye, melyet Mihály az etruszk
szobrocskák
és a gyermekkori emlékek jelképébõl
olvas ki - mily tragikusan abszurd és põre módon
jutott
csak neki osztályrészül. A fasizmus, mely
késõbb
eltiporta ezt a tevékeny és alkotó életet,
a brutalitás és embertelenség , melynek ez a
kényes
és szenvedélyes szellem csakhamar
áldozatává
lett: kezdettõl fogva sötét hátteret emel
Szerb
Antalnak és nemzedékének egész
életmûve
mögé. A sors, mely rájuk várt, ott lappang
legjátékosabb,
legkönnyedebb gondolataikban is. Mûveltségük
színpompája,
mohó kíváncsiságuk,
szellemiségük,
patakzó ötletességük, hitük és
felelõsségérzetük:
mindez eleve magában hordozza a
halálraítéltséget.
Szerb
Antal nemzedéke testesítette meg mindazt, amit a szellem
bõszült ellenségei, a humánum
megszállott
tagadói gyûlölnek.
Az
író, irodalomtörténész,
mûfordító
Szerb Antalt, a modern magyar esszéírás
kiemelkedõ
képviselõjét a fasizmus
elõretörésével
származása miatt egyre többet zaklatták.
Szerb
Antal még szembe mer szegülni a végzettel,
még
nem adja föl a reményt, hogy értelem és
mûveltség
diadalmaskodhatik esztelenség és barbárság
fölött.
A
háború
alatt a nyilasok munkatáborba, a háború
végén
nyugat felé hurcolták. A balfi
gyûjtõtáborban
halt mártírhalált.
Török
Magda
2000. január 10., hétfő 00:00
|