Lapszemle |
Nagyböjt után
– Fókusz –
www.nol.hu Szerző: Csider István Zoltán
Ma van a nagyböjt – a hústól való tartózkodás idejének
– csúcspontja: nagypéntek a legszigorúbb böjt és a gyász napja, Krisztus
kereszthalálának emlékünnepe. Ezen a napon a harangok is Rómába mennek,
azaz elhallgatnak, és a hagyomány szerint a keresztény templomokban nem
mutatnak be miseáldozatot. Holnap, nagyszombat este a Jézus feltámadását
hírül adó mise után veszi kezdetét a húsvét, amelyet a IV. századtól ünnepelnek.
A húsvéti szertartások egyik legfontosabbika
az ételszentelés volt: a katolikus hívők a húsvéti sonkát, bárányt, kalácsot,
tojást és a bort a templomba vitték, hogy ott – Krisztus példájára – megszenteltessék,
megáldassák őket. A legelterjedtebb népszokás a húsvéthétfői locsolás.
Régen a lányokat kivitték a vályúhoz vagy a kúthoz, hogy aztán ott egész
vödör vízzel öntsék le őket. Ez az aktus részint a keresztelésre, részint
arra a legendára utal, amely szerint a Jézus feltámadásának hírét vivő
jeruzsálemi asszonyokat hideg vízzel locsolták le, így próbálva hallgatásra
bírni őket. A Dunántúlon ismert volt a vesszőzés is. A legények sibával
– veszőből font korbáccsal – csapkodták a lányokat, nehogy kelésesek, bolhásak
legyenek.
A locsolás és a vesszőzés jutalma az egész magyar
nyelvterületen a termékenységre emlékeztető tojás volt. Már a honfoglalás
előtti avar sírokban is találtak karcolt díszítésű – hímes – tojásokat.
A tojást hozó húsvéti nyúl mítosza valószínűleg német nyelvterületről terjedt
tovább: a szapora nyúl is a termékenység szimbóluma.
A keresztények Jézus feltámadására emlékeznek, az
ugyanezekben a napokban ünnepelt pészach a zsidók egyiptomi rabságból való
szabadulására emlékeztet. Ennek része a szédereste, amelyen a családtagok
felidézik az egyiptomi kivonulás történetét. A pészach jellegzetes étele
a pászka: a lisztből és vízből készült, gyorsan sütött, kovásztalan ostyaféleség.
A bibliai magyarázat szerint olyan hirtelen jött az egyiptomi kivonulás,
hogy már nem volt mód a kenyér megkelesztésére. A pészachot a kovásztalan
kenyér ünnepének is nevezik. A nyolc nap során nem szabad kovászos kenyeret
fogyasztani. Ez olyan szigorú szabály, hogy a pészach előnapjára a morzsákat
is el kell távolítani a lakásból.
A szakrális ünnepek a múlt század második felében
egyre inkább világivá váltak, de a régebbi időkben sem volt idegen a húsvéttól
a mulatás. A reformkorban Pesten és Budán három nagy búcsút rendeztek,
közülük a legnagyobb a Gellért-hegyi húsvéthétfői népmulatság volt. Egykorú
híradás szerint a délelőtti mise után a hegyre igyekvő néptömeg egyik vége
még Pest utcáit rótta, amikor a másik vége már a budai „rácz városban”
vándorolt a hegy felé.
A tapasztalatok szerint ma viszszaszorulóban van
a féktelen és duhaj ünneplés. Helyét a visszafogottabb családi találkozások,
tavaszi kirándulások vették át.
Csider István Zoltán
Szomorú húsvét
www.magyarhirlap.hu
Mi tagadás, jól lenyúlja a hétvégénket ez a Krisztus
kínhaláláról és csodás föltámadásáról szóló ősrégi történet. Az ember nem
tud úgy lépni, hogy bele ne botoljék egy Bach-passióba, egy Dürer-, Michelangelo-
vagy Munkácsy-műbe, faluvégi bádogkeresztbe, melyek mind-mind a megváltássztorit
idézik sok hittel, áhítattal. Ha moziba megyünk, ott is A passiót látjuk
hollywoodi földolgozásban. A nyomuló egyház lenyúlta Hollywoodot, vagy
Hollywood nyúlta le a világ leghíresebb sztoriját?
Közben készülődünk, egyesek böjtölnek, mások tojást
festenek, kölnit vásárolnak, rokonokhoz utaznak, vagy csak várják a főtt
sonkát, kalácsot, reszelt tormát. Össze van keveredve szétválaszthatatlanul
hit, legenda, történelem, mítosz, hagyomány, szokásrend. Az állam és egyház
intézményei a törvény erejével rég szét vannak választva – a modern Európa
eszménye szerint –, de arra nem lehet törvényt szabni, hogyan viszonyuljanak
az emberek a szeretet vallásának istenéhez: higgyenek föltámadásában, vagy
csak szeressék őt magát. Miként hidegen is hagyhatja azokat, akik más istenekben
hisznek, vagy egyedül önmagukban. Itt csak egy törvény van – talán a legrégibb
emberi törvény, de biztosan a legmodernebb: a toleranciáé.
Szomorú, nyomasztó húsvét vár ránk, hívőkre nem
hívőkre egyaránt. Rómába nemcsak a harangok mentek, hanem mentek fenyegető
szavak és talán mindenre elszánt terroristák is. Ez a harc keményebb, embert
próbálóbb, mint a preambulumvita – hogy a csupán szimbolikus jelentőségű
bevezetőben utaljanak-e egy evidenciára, az európai kultúra keresztény
gyökereire –, vagy a hazai "lenyúlástörténet" körüli ostoba szócséplés.
Pró és kontra.
Pedig helyettük elgondolkodhatnánk húsvét üzenetén.
Például a megváltás örök szükségességén és örök lehetetlenségén. Isten
báránya, naponta látjuk, nem vette el a világ bűneit, de példát mutatott
szenvedésével és halálával önzetlenségből, szeretetből és megbocsátásból.
Abból, amire az ember a legkevésbé hajlamos. Pedig ezek gyakorlása tudná
elvenni a legtöbb bűnt a világból. A bűntől ugyanis nem másokat kell megváltani,
hanem magunkat. Nem lenne szükség krisztusi megváltásra, ha mindenki "elintézné"
a maga kis bűneit.
Az ám, de ez a legnehezebb. Még az erre való figyelmeztetést
is nehezen viseljük el. Alighanem ezért volt a bibliai próféták (erőszakos)
mortalitási mutatója messze a korabeli átlag fölött. A tömegekhez szóltak,
mint a politikusok, de mindig ellenükre: a rossz szokásaikat, bűneiket,
tévhiteiket ostorozták, s a legpusztítóbb kataklizmákat jövendölték nekik,
ha nem szabadulnak meg gyarlóságaiktól. Ezt a tömegek nagyon nem szerették,
miként persze a hatalmasok sem az igazságtalanságaikról, képmutatásukról,
önzésükről szóló dörgedelmeket. A világjobbító próféták már Jézus előtt
is általában rossz véget értek. Ézsaiást szétfűrészelték, Ezekielt a ló
farkára kötve ölték meg, Keresztelő Jánost lefejezték, Dánielt az oroszlánok
vermébe lökték – igaz, az oroszlánokkal lehetett beszélni, nem úgy, mint
a Jézust megfeszítő római katonákkal.
Pedig akkoriban azon a vidéken mindenki a Messiást
várta, csak azt nem tudták eldönteni, eljött-e már vagy sem. Most is szorongó
várakozás lázában ég a világ, most nem a Messiás van jövendölve, hanem
a Terrorista, aki robbanószereivel és gyűlöletével jön, fenyegetőzik, gyilkol,
tart rettegésben embermilliókat, s mérgezi a világot, hisz preventív megszállásokat
és gyilkosságokat kényszerít ki.
Jézus föltámadása után megrótta hitetlen Tamást,
mutatván neki sebeit: boldogok, akik nem látnak és mégis hisznek. Ma, a
feneketlen nyomor, a fékevesztett terror és a szeretetnélküliség világában,
azok a boldogok, akik mindent látnak és mégis hisznek.
Szále László
Húsvét igazi arca
Szabadság (Kolozsvár)
Amerre lakom, egy híd karfájára valaki öles bet?kkel
felírt a mai világunkban egy nem éppen szokványos szöveget: Isten szeret.
Reggelenként, munkába sietve többször is eltöprengtem rajta, hogy vajon
mi lehet a falfirkás indítéka: ismeretlenül is magára próbálja felhívni
a figyelmet, esetleg meg akar hökkenteni, hogy modern korunk grafitti-beteg
világában íme, van, aki trágárság helyett kereszténységével hivalkodik.
Vagy lehet, hogy a puszta felismerés vezette az ismeretlent, aki belsô
késztetést érzett arra, hogy minden arra járót figyelmeztessen: emberi
gyarlóságunk ellenére is Isten valóban szeret!
Ilyenkor, ünnep táján mindannyiunknak jól fog a
figyelmeztetés. Bárhol is legyen az ember, szerettei között, vagy tôlük
távol, a krisztusi üzenet ott munkál valamennyiünkben. A kérdés csupán
az, hogy felismerjük-e? Megfogjuk-e a felénk nyújtott kezet, belekapaszkodunk-e,
elfogadjuk-e segítségét, vagy közömbösen tovább lépünk, és csak a külsôségek
szintjén engedjük magunkhoz közeledni húsvét szellemét? A lelki értékektôl
távolodó világunkban egyre több ember dilemmája ez, hiszen az ünnepek körítését
biztosító külsôségek sokunk életében kerülnek vezetô helyre, miközben háttérbe
szorítják a lényeget, húsvét igazi arcát, a Megváltót, aki halottaiból
feltámadva mindig és mindenhol velünk van.
Napi gondjaink szorításában nem mindig érezzük ezt
az együttlétet, és nem teszünk róla, hogy az elválasztó árkokat mi magunk
tömjük be. Ünnepeink legfôképp ebben segíthetnek. Szeretteink körében,
bibliai példázattal élve, ahol ketten-hárman összegyűlünk, Ô is ott van
közöttünk. E közelség a holnapunk, a jövônk bizonyossága is egyben, elkötelezettség
keresztény hitünk megtartására, emberi és nemzeti értékeink megôrzésére.
Húsvét üzenete meghozhatja mindannyiunk számára
a lelki békét, a megbocsátást, a kiengesztelôdést. Hozzásegít ahhoz, hogy
nyitottabbak és jobbak legyünk embertársainkkal, hogy átérezzük azt a mérhetetlen
áldozatot, amit érettünk hozott a Megváltó. Ehhez kívánok munkatársaink
nevében Istentôl megáldott, békés húsvéti ünnepeket!
Makkay József
Valóban Jézus halotti leple?
Új Szó (Pozsony)
Külön tudományág, a szindonológia foglalkozik a
torinói halotti lepel vizsgálatával
A férfiról sok adat ismeretes: vércsoportja AB, magassága 170-180 cm,
súlya 78-80 kg, kora 30-36 év. A leplen levő alak szeme lehunyva, mintha
csak aludna. Jézus korában pénzérmét tettek a halott szemére. A jól kivehető
betűk – U C A I – azokon az aprópénzeken, leptonokon olvashatók, amelyeket
Pontius Pilátus 29-ben bocsátott ki.
A lepel sok hányattatatáson ment keresztül
Az I. század elején Edesszába került (a mai törökországi
Urfa), ahová Krisztus egyik tanítványa, Júdás Máté apostol vitte, hogy
meggyógyítsa a leprás uralkodót. Az apostol sikeresen gyógyított, hirdette
az evangéliumot. Edessza uralkodójának halála után üldözni kezdték a keresztényeket,
s hogy a leplet megóvják, elrejtették a városfalban. Véletlenül találták
meg, 525-ben, amikor Edessza már a Bizánci Birodalomhoz tartozott. A császár
templomot építtetett az ereklyének. 944-ben Konstantinápolyba szállították
(mert Edessza ismét a muzulmánok kezére került). A IV. keresztes hadjáratban
Konstantinápolyt is elfoglalják, feldúlják a templomokat. De la Roche francia
hadvezér édesapjának küldi a becses zsákmányt, aki azt a besanconi érseknek
ajándékozza 1208-ban. Hosszú évtizedekig homály fedi a hollétét; 1357-ben
a francia Lirey-ben a Charnay család közszemlére bocsátotta – hogy a falut
zarándokhellyé nyilváníttassák. Végül is a család a savoyai hercegi családnak
ajándékozta. Az új tulajdonos Chambéryben kápolnát építtetett és ott helyezték
el. 1532-ben a várkápolnában tűz ütött ki, az ereklyetartóban őrzött lepel
egyik sarka megégett...
A szent ereklyét 1578-ban a savoyai herceg Torinóba
szállíttatta, az 1498-ban épült Szent János-székesegyházba. Kétszáz év
múlva önálló kápolnában helyezték el az oltár fölött, fahengerre göngyölték,
ezüstkazettába és rácsokkal erősített ereklyetartóba zárták.
1931-ben, 1933-ban, 1978-ban, 1998-ban, 2000-ben,
2002-ben állították ki.
Lepeltudomány
A lepelről az első fényképet 1898-ban készítette egy torinói fényképész,
Secondo Pia. Külön tudományág, a szindonológia (lepeltudomány) foglalkozik
a torinói halotti lepel vizsgálatával. Valódiságát időről időre kétségbe
vonják. Az ellenzők szerint hamisítvány; a C–14-es izotópvizsgálat 1260–1390
közé teszi az eredetét, tehát a rajta látható képmás semmiképp nem lehet
Jézusé, állítják a tagadók. 2000-ben a Lepel világkongresszusán (amelyet
az olaszországi Orvietóban tartottak) egy magyar kutató – Boda László –
is előadást tartott, a Lepel Emberének kezeivel kapcsolatos kérdésekre
keresve a választ. A lenyomaton jól látható, hogy a jobb váll lejjebb van,
ami ficamra utal (Jézus összeroskadt a keresztet cipelve), a kézfejek X
alakú elhelyezése azonos a kumráni temetők sírjainak feltárásakor talált
leletekkel, s ez bizonyíték a lepel eredetisége mellett, minthogy a keresztről
levett Jézus kezeit János apostol helyezhette el így, aki a kumráni esszéneusok
tanítványa is volt. János evangéliumában ezt olvassuk a temetésről (és
a kérdéses lepelről): „Arimateai József, aki Jézus tanítványa volt, bár
a zsidóktól való félelmében csak titokban, arra kérte Pilátust, hogy levehesse
Jézus testét. Pilátus megengedte. ĺgy elment és levette a testet. Nikodémus
is elment, aki annak idején éjszaka kereste fel Jézust, s vitt mintegy
száz font mirha- és aloékeveréket. Fogták Jézus testét és a fűszerekkel
együtt gyolcsba göngyölték. ĺgy szoktak a zsidók temetni. Azon a helyen,
ahol keresztre feszítették, volt egy kert, s a kertben egy új sírbolt,
ahova még nem temettek senkit. Mivel a sír közel volt, a zsidók készületi
napja miatt ide temették Jézust.” Harmadnap, amikor a tanítványok a sírhoz
értek, nem találták az urat, csak az otthagyott gyolcsot meg a kendőt,
amellyel a fejét befödték. Ez nem a gyolcs között volt, hanem külön összehajtva
más helyen.
„JESUS NAZARET”
A lepel tudományos kutatását először 1978-ban végezte
egy kutatócsoport, melynek tagjai USA-beli és olaszországi kutatók voltak,
vallási hovatartozás szerint protestáns, katolikus, izraelita és agnosztikus
hitűek. A kutatások alapján megállapítást nyert, hogy a lepel lenyomata
egy hosszú hajú, szakállas és bajuszos, izmos férfit ábrázol, akit néhány
órával a halál beállta után, legfeljebb három napon belül helyeztek a lepelbe.
A lepel egyik fele a test elülső, míg másik fele a fejen áthajtva a test
hátsó felével érintkezett, s amelyet a tenyéren és lábon átvert szegekkel
feszítettek keresztre. Az ötödik és hatodik borda között ugyancsak megtalálták
azt a sebet, amelyet közvetlenül a halál beállta után lándzsával ejthettek
a testen. Mindezen túlmenően Maria Grazia Siliat svájci régész mintegy
15 éven át tartó kutatómunkája alapján azt állította, hogy a leplen speciális
fotóműszerek segítségével egy „JESUS NAZARET” felirat nyomait észlelte.
Ugyancsak több kutató jutott arra a megállapításra, hogy kutatási eredményeik
néhány, Jézus Krisztus kínzásával, keresztre feszítésével, valamint halálával
kapcsolatos adatot igazolnak, mint például a töviskorona sebei és egyebek.
A lepel vizsgálatára alakult nemzetközi intézet igazgatója Bruno Berberis
többek között kijelentette: „Meggyőződésem, hogy a torinói lepelben valóban
Jézus feküdt. Ezzel szemben több kutató azt állítja, hogy a lepelbe egy,
a halott Jézussal egykorú, szintén halott testet helyezhettek el a későbbi
idők folyamán. Ugyanakkor a lepel korát illetően egy bizottság tagjai radiokarbonos
módszerrel arra a megállapításra jutottak, hogy a lepel 1260–1390 között
keletkezett, tehát több mint ezer évvel Jézus halála után. És vannak, akik
azzal érvelnek, hogy az említett módszer jelenleg nem tökéletes, s így
nem teszi lehetővé a lepel korának pontos megállapítását. Talán érdemes
megjegyezni, hogy néhány másolat is készült róla. Az egyik másolat Torinóból
ajándékként Szlovákiába került 2003-ban, s az eperjesi Görögkatolikus-székesegyházban
nyert elhelyezést. (Kohán)
Hinni a csodában?
Az ember kétkedő lény. Nehezen fogadja el az egyik
oldal bizonyítékokkal alátámasztott magyarázatát, ha azt a másik oldal
– ugyancsak bizonyítékokkal – cáfolja. Nem mer hinni a csodában. Álljon
itt két egyházi személy vélekedése:
Nátek Sándor református lelkész
A református egyház hozzáállása is az, mint nagyon
sok embernek a hozzáállása. Elfogadjuk is, meg nem is. Van, aki azt mondja:
a lepel valódi, és van, aki tagadja, mondván, lehetetlen évezredeken át
tárolni egy anyagot, bármiből legyen is az. Nedvesség, mindenféle külső
hatás érte... Valójában valamennyire én is hiszek benne. A Krisztus-hívő
ember szeretné, ha a lepel valódi volna. Azért is végeznek ennyi vizsgálatot...
Megállapították, hogy emberi vért tartalmaz, érdekes dolgokat állapítottak
meg, csakhogy aztán ez a lepel kétezer esztendős-e vagy nem? Ha befalazva
állt valahol – bizonyára nem olyan körülmények között, mint ma, amikor
üveg alatt tartják, ellenőrzik a páratartalmat –, akkor csak összetekerve
lehetett a nedves üregben... Vagyis megsemmisülhetett. Habár a piramisokban
szinte napjainkig épen maradtak dolgok, évezredeken keresztül. Ezt sem
tudják megmagyarázni! Örülök annak, hogy ezt megpróbálják a világ elé tárni
és még pozitívabbá tenni, hogy ott volt holtan és holtából élő lett. Ez
a keresztény ember számára hitbizonyosság, hiterősítés, és a hitetlen felé
is jó ezt megfogalmazni.
Sok ellentmondás nincs a felekezetek között a halotti
leplet illetően. Vitáznak rajta, de senki nincs, aki lesöpörné az asztalról.
Borbély Péter katolikus plébános
Én mindig is elfogadtam. Soha nem kételkedtem a
valódiságában. Csak azon tűnődtem sokszor, hogy ez hogyan van, honnan,
miért van. Mert hogy nem emberi alkotás, hogy nem emberi kéz festette,
az biztos. Olvastam, hogy a leplen nem találtak ujjlenyomatot, amely arra
utalna, hogy valaki más érintette volna, miután a lepel ott maradt. S ez
mutatja, hogy a lepel mégiscsak valódi, Jézus Krisztus testét takarta.
Nagy emberek hisznek benne, de ellene is vannak. De Jézus Krisztus isten
volt, mégis hányan voltak az ellenségei? Amikor Názáretben beszélt, minden
szem rászegeződött, mégis kiűzték a városból.
Miért hamisították volna? Az apostolok maguk tanúskodnak,
hogy amikor bementek a barlangba, csak a leplet találták. Az ember elgondolkozik
rajta..., a vérnyomok nem olyanok, mint amikor az ember felitatja a vérző
sebet. Ez rendkívüli. Az, hogy az egyház nehezen adja ki a szent relikviát
kutatási célokra, érthető. Különösen a mai világban. Hiszen annyi mindent
bebizonyítottak, és pont az ellenkezőjét mondják. Nem tudom, hogy lehet
az, hogy miután a lepel valódiságát tényekkel támasztják alá, mégis vannak,
akik az ellenkezőjét állítják. Ez egy ördögi dolog. Miért legyen az egyháznak
vagy Jézusnak igaza ebben is?
Én magam elfogadom. Látni nem láttam, ami fájdalmas...
Két éve Fatimában voltunk, és viszszafelé jövet megálltunk Torinóban. Két
nap múlva nyílt meg a kiállítás, de sajnos nem maradhattunk ott.
KOPASZ-KIEDROWSKA CSILLA
Balás Béla püspök a keresztútról, a húsvéti
A római kat. egyház félórája
Magyar Rádió- radio.hu
„Remélem, a Jóisten megbocsátja mindazt, amit vétettem
a hivatalos püspöki rubrikák ellen, mert megnéztem ugyan a Rómában vásárolt
központi szertartáskönyvet, de ha én aszerint mutatnám be a szertartásokat,
akkor heves lelkiismeret furdalásom lenne. Azt más kultúrára szabták, nem
a somogyi missziós helyzetre." - magyarázza a kaposvári püspök.
Balás Béla kaposvári püspök a keresztútról, a nyilvánosságról
és a hiányzó civil prófétákról való gondolatait a visszaemlékezéssel kezdi.
A kaposvári megyés püspök szívesen gondol a régi húsvétokra, amelyeket
a az 50-es években a Regnum Marianumban élt át. A Regnumban kiemelt figyelmet
fordítottak az oltár körüli szolgálatra, amely nagy hatással volt későbbi
lelkipásztori, majd főpásztori működésére.
Hogyan készül főpásztorként a húsvét misztériumára?
„Leginkább kispapjaimra koncentrálok, hiszen ilyenkor néhány napra
kiszabadulnak a zárt, kissé életidegen környezetükből. A székesegyházban
pedig – folytatja – úgy próbáljuk végezni a liturgiát, hogy „nem pusztán
szabályokat és udvartartási rendet, álszent fegyelmet, hanem bensőséges
élményt kínálunk.”
„Remélem, a Jóisten megbocsátja mindazt, amit vétettem
a hivatalos püspöki rubrikák ellen, mert megnéztem ugyan a Rómában vásárolt
központi szertartáskönyvet, de ha én aszerint mutatnám be a szertartásokat,
akkor heves lelkiismeret furdalásom lenne. Azt más kultúrára szabták, nem
a somogyi missziós helyzetre. Azt sem tehetem, hogy az ünnepi szentmisén
szakadatlanul kommentálom önmagamat, mert elvégre nemzeti nyelvre fordították
a liturgiát, és a szimbólumoknak önmagukért kell beszélniük. A döntő pontokon
azonban beleszövök néhány magyarázó mondatot a szertartásba, s azt veszem
észre, hogy a hívek hálásak ezért.” – magyarázza el munkáját a főpásztor.
A teljes interjú elolvasható az Új Emberben.
Papp Tamás
2004. április 10., szombat 17:08
|
|
|