Több mint félszáz nyelven kívánt áldott húsvétot a katolikus egyházfő
„Az élet és a szeretet kultúrájának le kell győznie a terrorizmust”
radio.hu
A római Szent Péter téren fokozott biztonsági intézkedések mellett pontifikálta
ünnepi húsvéti szentmiséjét II. János Pál pápa. A katolikus egyházfő a
Szent Péter Bazilika előtti szabadtéri oltártól hatvankét nyelven kívánt
áldott húsvétot, először latinul és a nagy világnyelveken, majd szokás
szerint végighaladt a kontinenseken. Magyarul azt mondta: „Krisztus feltámadott,
alleluja”.
Az idén sem feledkezett meg még a legtávolabbi testvérekről sem, kínaiul,
a Szamoa-szigetek nyelvén is megszólalt, az arabokat is köszöntötte, minket
magyarokat is, majd lengyelül és olaszul zárta a köszöntések sorát.
Ezt a Róma városához és a földkerekséghez intézett Urbi et orbi áldás
követette. A katolikus egyházfő üzenetében a Közel-Keletről szólva úgy
fogalmazott, Irakban és a Szentföldön az élet és a szeretet kultúrájának
le kell győznie a terrorizmust, a halál és a bosszú logikáját. A 83 éves
pápa felhívta a figyelmet Afrika szenvedéseire és a kontinens elfelejtett
háborúira is.
Borús Róma ege, szigorúak a biztonsági intézkedések a terrorizmus veszélye
miatt, de a Szent Péter tér megtelt hívőkkel az ünnepi szentmisére. A bazilika
lépcsősorát a Hollandiából érkezett gyönyörű virágkompozíció díszítette,
sárga aranyeső, piros tulipánok. A szabadtéri oltár mellett az az Akeropita
Krisztus-ikon, amelyet nem emberi kéz festett és újdonság, hogy a szentmisén
egy ószláv húsvéti egyházi ének is felcsendült.
Sárközy Júlia (Róma), MR
Erdő Péter: háborúság helyett békességet
radio.hu
A háborúskodással és a gyűlölködéssel szemben békességért és reményért
fohászkodott Erdő Péter bíboros, prímás, esztergom-budapesti érsek a vasárnapi
húsvéti szentmisén Budapesten, a Szent István-bazilikában.
"Aktuális és időszerű éppen a mai napon, hogy a feltámadott Krisztustól
könyörögve kérjük, szabadítsa meg világunkat minden háborúságtól, zavartól,
gyűlölködéstől és bűntől, adjon békességet, örömet és reményt az egész
emberiségnek, a mi hazánknak is, a saját családunknak, és nekünk magunknak,
mindnyájunknak" - mondta az ünnepi szertartáson magyar, majd német nyelven
a főpásztor.
Erdő Péter hangsúlyozta, hogy Jézus feltámadása a keresztény hit alapja.
Hozzátette, hogy egykor az üres sír látványa és a feltámadott Úrral
való találkozás szülte meg a feltámadás hitét a tanítványokban.
A bíboros kiemelte, hogy előbb volt a tény, azután a megértés, előbb
az üres sír, azután a döbbenet.
Volt azonban egy tanítvány, a fiatal Szent János, aki már az üres sír
látványára hinni kezdett a feltámadásban - mondta.
A bíboros szavai szerint az a feladat, hogy e tanítványt kövessük, hiszen
élő, testi valójában nem találkozunk Jézussal itt, a Földön.
"Vegyük észre a remény jeleit mai életünkben" - mondta a szentmisén
Erdő Péter.
Szebik Imre: a hit megnyugvás és bizalom
radio.hu
A húsvét nem kevesebb, mint a történelem irányának megváltozása, mert
a jó győzedelmeskedik a gonosz fölött, az igaz a hamisság, az élet a halál
fölött - mondta Szebik Imre.
A Magyarországi Evangélikus Egyház elnök-püspöke vasárnap a budapesti
Bécsi kapu téri templomban mutatott be húsvéti istentiszteletet .
"A húsvét az örök ember végső reménysége; nem a sors és a kegyetlen
emberek kiszolgáltatottságában, nem az elmúlás félelmében, nem a gazság,
hanem az igazság bizonyosságában élhetünk" - fogalmazott.
A püspök arról is szólt, hogy "kihívások közepette élünk", amelyek az
Európai Unióba való belépéssel növekedni fognak.
"Lelketeket ne adjátok el az Európai Uniónak, se másnak" - szólította
fel a gyülekezetet, s hozzátette, lelki, erkölcsi szempontok szem előtt
tartására van szükség.
Merjünk-e, akarjunk-e hinni? - kérdezte a püspök, és így válaszolt:
a hit megnyugvást és bizalmat, fogódzót jelent, a hit Krisztusra nézés,
boldogság és győzelem, s akié Krisztus, azé az örök élet.
A püspök az istentisztelet végén Mel Gibson A passió című filmjének
megtekintését szorgalmazta.
"Meggyőződésem, hogy Krisztus szenvedését és keresztre feszítését úgy
mutatja be a film, hogy az mindannyiunk számára hiterősítő lehet" - jelentette
ki a Jézus életének utolsó tizenkét óráját megörökítő, a magyarországi
mozikban néhány hete vetített alkotás kapcsán.
Akik azt hitték, hogy a Jézus-ügy nagypénteken befejeződik, tévedtek
- mondta az ünneplő gyülekezet előtt Szebik Imre.
Ne hagyjuk húsvéti örömünket megízetleníteni!
MNO
Debrecenben, a Református Nagytemplomban tartott ünnepi istentiszteletet
Bölcskei Gusztáv, a Magyarországi Református Egyház Zsinatának lelkészi
elnöke – számolt be az mtv.hu.
„Ecce Homo! - Íme az Ember! Íme az ember, akinek útja a biztos halál
- mondta Pilátus, s íme az ember, akié az örök élet - mondta a Teremtő
Isten. E kettő találkozása a húsvét üzenete" - fejtette ki Bölcskei Gusztáv
tiszántúli református püspök.
A püspök kijelentette, nem értjük, hogy lassan már nem lesz olyan nagy
keresztény ünnep Magyarországon, amikor „egy handabandázó részeg rádiós
ne mondaná azt, hogy legszívesebben kiirtaná a keresztényeket, vagy nagypénteken
egy helycsináló tanácsadó azt a javaslatot adja: úgy kéne megnyerni a választásokat,
hogy üssünk egyet az egyházon, a klerikális reakción.” Egyben felszólított,
hogy ne hagyjuk a mi húsvéti örömünket senki által megízetleníteni, megrontani,
ami abban van, hogy Isten rámutat Jézusra és azt mondja, Ecce Homo! Ez
bátorságot, reménységet, örömet jelent a megtorpant, elbizonytalanodott
embereknek.
Ami elvehetetlen
A húsvét nem tavaszünnep, nem mítosz, hanem csend a tragédia után
Népszabadság • Szerző: Donáth László
/Albrecht Dürer metszete a Nagy Passióból /
Két vallás van a világon, melynek minden tanítása és minden rezdülése
a szabadsághoz kötődik. A zsidóság pészach eseményeiben, a keresztények
húsvét történésében az Örökkévaló titokzatos és megmagyarázhatatlan tettét
ünneplik: a nép megszabadítását. Az egykorvolt közösségét és az éppen jelenvalóét
egyaránt. Isten népe úgy emlékezik, mintha ott lett volna, sőt mint aki
ott volt Egyiptom földjén, a szolgaság házában, és mintha máris ott lenne
minden idők végén, ahol többé nem lesz sem bűn, sem szenvedés, sem halál.
A Szentírást élete zsinórmértékeként elfogadó ember mindig bűnbánattal
áll Isten színe előtt, s mivel áll, nem kételkedik: van szabadulás, és
van, aki megváltsa.
Húsvét csak a gyermekeknek jelent diadalt, megoldást, boldog véget.
A pogány szellem áltathatja magát akár a tudomány, akár az anyag, akár
a lélek halhatatlanságát hajszolva. S mi gyönyörködhetünk e csalóka ámítás
játékaiban, akárcsak a számtalan misztikus és rajongó víziójában, melyek
a bűnt és a szenvedést merő látszattá vagy az önüdvözítés eszközévé akarják
alacsonyítani. De erre is igaz a költő szava: „sekély e kéj”. Nem jó, ha
felnőtté lévén nem hagyjuk el a gyermekhez illő dolgokat. Húsvét nem tavaszünnep,
nem a meghaló és feltámadó istenség mítoszának beleszövése az antikvitáson
kifinomult keresztény szellemiségbe. És nem is megoldás. Inkább meleg csend
a tragédia után. Csend, amelyben helyükre kerülnek a dolgok. Csend, amelyben
a szívünkbe rejtett kivallja: ki ő, és ki vagyok én neki. Itt és ekkor
a tények már érdektelenek. A kívül valók csak a halál, a teljes veszteség
tárgyi bizonyítékai. Magunk körül már sehol sem leljük, hiszen nem történik,
hanem van, mozdulatlanul, miként az Isten.
Innen van méltósága az ember emlékezetének. Akire és ahogyan emlékezünk:
az vagyunk. Aki emlékezik, legyőzi az időt, jelenvalóvá téve a valamikorit,
hogy megtudja, kicsoda ő, s kinek a szerelmén csüng. És ez nemcsak a személyes
emlékezésre vagy a hívő közösségek liturgiájára áll. Igaz ez a profán világban,
a társadalmi eseményekben is. Temetéssel kezdődött az új rendszer kialakítása
1989-ben. A koporsók nem szimbólumok voltak, s azok sem, akik előttük megszólaltak.
Az emlékező sokaság puszta jelenléte jelértékűvé vált, de igazi bűnbánat
híján a feltámadás elmaradt. Aztán jöttek az emléknapok, az emléktörvények,
a koszorúzások, a Terror Háza-beli emlékeztetés masinériája, az igazságtételt
morálisan kiüresítő kárpótlási igyekezet. A történelemben nincs véletlen.
Jézus kézre kerítéséért Júdás harminc ezüstöt kapott. Az ezredfordulós
öntömjénezésben az akkori hatalom harmincezer forintot szándékozott juttatni
a magyar állam bizonyítható közreműködése révén legyilkolt zsidók után
a még élő hozzátartozóknak.
A szekuláris emlékezet súlyosan beteg voltát mutatja az a politikai
nyilatkozat is, melyet stiláris és helyesírási hibáktól hemzsegő változatában
az Országgyűlés elfogadott a múlt héten. Vélhetően valakinek váratlanul
eszébe jutott, hogy a vészkorszak hatvanadik évfordulója előtt több plenáris
ülés már nem lesz. Talán a jó szándékú ötletadónak az is felrémlett, hogy
annak idején az Országgyűlés mily gyakran és botrányosan vétkezett a zsidótörvények
megszavazásával a jogállam és az emberség normái ellen. A jó szándék azonban
kevésnek bizonyult: „A zsidótörvényekkel és 1944 tragikus tavaszán a Holocausttal
magyar és magyar közé ékelődött a szégyen.” Vajon mit szólna ehhez a mondathoz
a legyilkolt Radnóti Miklós és Szerb Antal és Halász Gábor és Bálint György
és Sárközi György...? Nekik, az áldozatoknak, mi közük a zsidótörvényeket
beterjesztő kormányokhoz, az azokat megszavazó Országgyűlés tagjaihoz,
az akár öntudatosan, akár kényszeredetten ebben cinkossá lett keresztény
főpapokhoz és a törvényeket végrehajtó közigazgatás hivatalnokaihoz? Talán
ők szégyelljék magukat, hogy – több százezer zsidó származású vagy cigány
polgártársukhoz hasonlóan – puszta létük jóvátehetetlen bűnök elkövetőivé
tette az említetteket?
E szörnyű mondat boldogtalan kiötlője mit tud a szégyenről? Arról a
szégyenről, amely oly kiváló írástudókat hajszolt az öngyilkosságba, mint
Primo Levi vagy Jean Améry vagy Paul Celan. Ők mind túlélők voltak, akárcsak
a sorstalanná tett Kertész Imre. E nyilatkozatnál bízvást jelentősebb politikai
gesztus lenne, ha az Országgyűlés tagjai a magyar soá napján lakóhelyükön
rendbe tennék a hatvan éve elárvult zsidó temetőt.
Méltósággal emlékezni nem lehet a múlt bevallása nélkül. Az ideológusok
és a propagandisták ítélkeznek, a történész feltár és töprengésre indít.
Ezt tette Csepregi Zoltán a közelmúltban megjelent könyvével (Zsidómisszió,
vérvád, hebraisztika. Luther Kiadó, 2004), olvasói elé tárva a tizenhatodik
század német és svájci reformátorainak a zsidókról kialakított nézeteit.
Az ötventételes forrásgyűjteményből nemcsak az derül ki, hogyan változott
Martin Luther álláspontja a bájos filoszemita gesztusoktól az artikulálatlan
antijudaizmusig, hanem az is, hogy bizony volt olyan tudós teológus – Andreas
Osiander –, aki korát fél évezreddel meghaladva bátor védelmezőjévé vált
a fölbonthatatlan szövetségben élő népnek. Nem lett zsidóvá, de humanista
eszményeiből sem engedett. Calvint, Servetet, Melanchthont ily éles fénybe
magyarul még senki nem vonta e kérdést illetően. Josel von Rosheim írásai
a hitét és közösségét hűségesen védő örök zsidót idézik meg. A karcsú kötet
egyre súlyosabbá válik az eszmék eredetét és hatástörténetét érteni vágyó
olvasó kezében, aki egyszer csak megérti: az emlékezés megismeréshez vezet.
A tudás pedig választásra kényszerít. Az ember igaz tartásúvá nem érzelmek
és vágyak révén válik, hanem az intellektusát rabul ejtő emlékei nyomán.
Felelőssé a megidézett beszédes tettek formálják lényünket.
Jézus pedig felelőssé akarta tenni tanítványait. Hosszú úton vezeti
őket Galileából Jeruzsálembe, hogy példázatai által belássák, a törvényetika
megkeményíti az ember szívét. Hiszen aki képes megtartani a parancsolatokat,
előbb-utóbb önmaga teljesítményét szabja a másik istenkeresése normájának.
Magunkra aggathatjuk a szentség külső jeleit – miképpen az a farizeus a
vámszedőről szóló példabeszédben (Lukács evangéliuma, 18,9–14) –, a tökéletesség
láttatása azonban nem Istent, csak a szorongó és kényszeres személyiség
bálványosodását rejti. Jézus nem ítéli meg a farizeust, ügyet sem vet rá.
Igaznak azonban a vámszedőt mondja, nem tagadva annak nagy bűnös voltát,
de gazságainál súlyosabbnak vallva helyes istenismeretét. Hányszor vitázott
a Zebedeus fiakkal és kiváltképpen Péterrel, akik – Mannheim Károly szavával
– az érzületetikában látták a megoldást: saját énüket állítva szembe a
népnemzeti istentudatban leledző sorsszerűséggel. Mi másról szólna Péter
konok fogadkozása – „ha mindnyájan megbotránkoznak is tebenned, én soha
meg nem botránkozom” (Máté evangéliuma, 26,34) –, mint arról, hogy teljes
szívvel hitt döntései determinálatlanságában.
De az út végén, mikor utoljára vacsorál együtt tanítványaival, nem példázatot
mond, nem tanít szóval vagy csodás cselekedettel. Leülteti őket, s hálát
adván a kenyérért és a borért, az egykori s az eljövendő pészachért, odaadja
nekik, mondván: „ezt cselekedjétek az én emlékezetemre” (Lukács evangéliuma,
22,19). Jézus kenyeret megtörő s azt tanítványai között szétosztó mozdulatában
elővételezi a következő napot. Minden napot a világ végezetéig. Ami ott
azon a széderestén történt, annak kell mindig újra megesnie övéivel és
övéi által. Ne az árulásra, az elhatárolódásra és a megtagadásra, ne a
hamis pörre, ne a papok és a helytartó cinikus és igazságtalan szavára,
ne a brutális kínzásra, a vérre, ne az elfojthatatlan öngyűlöletre és ne
az ettől való megkönnyebbüléssel kecsegtető bűnbakkeresésre emlékezzenek.
Mindezek szükségszerűen megadatnak az embernek, míg világ a világ, akár
megemlékezik arról, akár nem, mi és miképpen esett meg a názáretivel.
Amire emlékezni érdemes, sőt amiről meg kell emlékezni, az a kenyér
és bor, ahogyan Jézus ezeket kezébe vette, és minden körülötte lévőnek
kezébe adta. Erre emlékezzenek, ezt tegyék minden emberrel, aki éhes és
szomjas az igazságra, hogy életük legyen, és itt e földön bővölködjenek.
Ez a tanítványok felelőssége: erre emlékeztetni, és ezt megcselekedni.
Jézus erre kötött velük és a mindenkoriakkal szövetséget, amelyet másnap
élete odaadásával, keserves halálával felbonthatatlanná tett. Igazi történéssé,
egyetlen normává az őt szeretők politikai etikájában. És ez a húsvét: emlékezve
visszatalálni ahhoz, akinek volt mersze emelt fővel élni s gyógyítani nyomorúságainkat,
alul maradni köztünk és meghalni érettünk, vallásosakért, pogányokért,
nagy hitetőkért, megannyi mihaszna szemlélődőért. Hiszen végsőképpen tetteink
tanúskodnak rólunk, s általunk azokról, akikre emlékezünk. Ők azok, akiket
senki el nem vehet tőlünk. Őket elhagyva magunkat veszítjük el.
Donáth László
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hová tűnt a valódi remény?
Most apró szökevényremények élnek az emberekben – mondja Jelenits István
piarista paptanár. Vajon a XX. század történelmének szorításában hová tűnt
a valódi remény, a hit, remény, szeretet megbonthatatlannak vélt hármasából?
Mi lehet az értelme a kereszténység és a közjó fogalmának napjainkban?
/Jelenits IstvánFotó: MR/
Fura mód egy olyan ünnep, mint a húsvét úgy is visszakaphatja a szakralitását,
ha a századok alatt rárakódott népi szokásokat lekoptatja róla a városiasodás.
De hívők és papok szemében ennél sokkal több jót nem hozott a legújabb
kori történelem, pláne az elmúlt gyászos század, ami mára alig hagyott
mást maga után, mint apró magánreményeket. Meg a tanulságait, amelyekből
miért is okulnánk, ha eddig sem tettük.
Jelenits István egyik legszebb és legemlékezetesebb gyerekkori emléke,
amikor egy húsvétkor homokvárat építettek barátaival és a szolgálónő azzal
jött, hogy azonnal haza kell mennie. Szomorúan bár, de szót fogadott és
otthon kiderült, mivel Nagypéntek van elolvassák a Bibliából a passió történetét.
Ez nagyon megérintette, mivel máskor nem nagyon olvasták otthon a Szentírást.
A piarista paptanár Szent Pálra hivatkozva azt mondja, hogy a reménynek
híján vagyunk. A XX. század ugyanis nagy reményekkel indult, ehhez képest
jött például az első majd a második világháború. Mára csak apró szökevényremények
maradtak az embereknek. Van, aki még reménykedik abban, hogy túléli a nagy
közös katasztrófát, de sokszor tapasztalható, hogy ilyenkor is csak az
egyéni túlélésben, és nem a közösségben gondolkodik A fogyasztói társadalom
nem ad közösségi jövőképet, ezzel szemben az egyház azt képviseli, hogy
az igazi értékek nem mérhetők pénzben. Arra is tanít, hogy több figyelemet
kell fordítani két ember kapcsolatára.
A húsvéti ajándékokat a kertben kellett megkeresni, az egyház pedig
éppen arra tanít, hogy a mindennapi életünkben is keressük meg a kis értékeket.
Jelenits István elmondta, hogy a diktatúra nagyon visszavetette a hétköznapi
életben a kapcsolattartást, a francia apácák például, ha kell, kosárlabdáznak
a gyerekekkel. Magyarországon elképzelhetetlen volt, hogy egy pap belépjen
a mindennapi életbe, a hívők csak a templomban találkozhattak egyházi emberrel.
A kommunizmus szerint az egyház ellenség, és az ellenséget nem engedik
oda, ahol baj van, mert vagy ártanak vagy segítenek, még az is kiderülhet,
hogy nem is ellenség. Ha egy pap jó kapcsolatba került a hívekkel, családokkal,
akkor azonnal máshová helyezték. Némi változás már tapasztalható, de természetesen
nem megy egyik napról a másikra.
A papi függetlenség az egyik legfontosabb követelménye a katolikus egyháznak.
Nem hiábavaló középkori maradvány, mint ahogyan néhányan erről vélekednek,
nagyon józan és gyakorlati oka van: a papok elsődleges feladata, hogy mindenkinek
a rendelkezésére álljanak. Minden, a legédesebb függőség is ebben akadályozná
meg őket - fejezte be húsvéti eszmefuttatását a teológus.
MR
Világörökség lesz a hunok fővárosa?
MNO
A kínai Sanhszi (Shaanxi) tartomány arra készül, hogy a világörökség
részévé nyilváníttatja az ősi hun fővárost, Tongwanchenget. Ez a település
a világon az egyetlen olyan romterület, amelyet a hunok hagytak maguk után.
A hunok Észak-Kínát, Közép-Ázsiát és Európa nagy részét is meghódították
egykor. A nomád törzs eredete ismeretlen, a kínai források például a mai
Kína területéről eredeztetik őket. A kínaiak szerint a hunok leszármazottai
a mai magyarok, ám ezt korántsem tekinthetjük bizonyosnak, sőt itthon a
magyar népcsoportot finn-ugor nyelve miatt e népek közé soroljuk – olvasható
a National Geographic honlapján.
A napokban a Xinhua hírügynökségnek nyilatkozó, a Sanhszi tartomány
kulturális örökségeiért felelős hivatalnok, Zhang Tinghao igazgató bejelentette:
az ázsiai hunok (más néven: hsziungnuk) máig fennmaradt egyetlen fővárosát,
Tongwanchenget szeretnék a világörökség részévé nyilváníttatni. Tongwanchenget,
a romvárost néhány éve fedezték fel, és akkor ez nagy szenzációt keltett
a régészek körében. Előzőleg közel ezer évig borította be a települést
a sivatag homokja. A romváros számos értékes lelettel és tudományos felfedezéssel
szolgálhat a hunok eredetét, kultúráját illetően.
A törzs egyébként körülbelül ezer évvel ezelőtt tűnt el. Az 1600 éves
romterület Jingbian megyében található, a Kína északkeleti részében lévő
Sanhszi tartományon belül. A hely mindössze 500 kilométerre van Xi'antól,
amely egykor a Chang'an nevet viselte, és hat feudális kínai dinasztia
idején volt főváros. A kínaiak annyira tartottak a hunoktól, a hsziungnuktól,
hogy miattuk építették fel a Nagy Falat is.
A hunok az időszámításunk előtti harmadik században bukkantak fel, s
hamarosan az egyik legnépesebb etnikai csoporttá váltak a mai Kína területén
(ám ez a vidék akkor még nem volt a kínai, illetve han népesség uralma
alatt). A második század végére a hunok létesítették az első rabszolgatartó
rezsimet a mai Kína területén.
A hunok később számos kínai területet vetettek uralmuk alá, ám az időszámításunk
előtti első században vereséget szenvedtek a nyugati-han dinasztia fejétől,
Hanwu császártól Kínában. Ezután a hunok kettészakadtak, majd a harcok
folyamán a kínaiakkal (ezúttal a keleti hanokkal) szövetkező déliek legyőzték
az északi hunokat.
Az északi hunok ekkor nyugatabbra vonultak, először az Ili folyó völgyébe,
Közép-Ázsiába, majd a Dontól keletre és a Volga vidékére költöztek. A hunok
ezután az európai történelmet alakították át.
Időszámításunk szerint 374-ben az eredetileg északinak nevezett hunok
tovább vonultak nyugatra, s ezzel megindították az első nagy népvándorlási
hullámot, amely Európára zúdult. Többek között az ő hatásukra, nyomásukra
támadtak a gótok a Római Birodalomra. Az ötödik században végül átkeltek
a Dunán és a Rajnán, s Attila vezetésével birodalmat alapítottak. (Attila
sírját régóta keresik a régészek, általában a Tiszát feltételezik végső
nyughelyeként.)
A hunok Ázsiában maradt részei viszont Tongwancheng városában alakítottak
ki fővárost időszámításunk szerint 419-ben. Országukat Daxia (Dahsziának)
nevezték és ez az állam szintén az ötödik század táján létezett. A mai
Kína területén, a nem kínai népek közül a hunok építették ki a legfejlettebb
várost. A világon egyébként Tongwangcheng az egyetlen főváros, amely a
hunokhoz fűződik, és még ma is megtalálható – legalábbis romokban. A település
– amelynek a neve körülbelül azt jelenti, hogy „egyesüljön minden nemzet”
– építésén állítólag százezer ember dolgozott.
„Mint nemzetiség a hunok eltűntek. De sok hun túlélte az évezredek viharait.
Számos tudós úgy tekinti, hogy a mai magyarok a hunok leszármazottai” –
nyilatkozta a Xinhua hírügynökségnek Wang Shiping, a Sanhszi Történeti
Múzeum szakértője. A Xinhua szerint ezt a véleményt számos magyar kutató
is osztja.
Forrás: National Geographic
2004. április 11., vasárnap 22:33