Fényírók nemzetközi fesztiválja
www.magyarhirlap.hu
Egy faun délutánja a Bozsik Yvette Társulat elôadásában - munkatársunk,
Hegedűs Márta képei a Mozgásban című tárlaton tekinthetôk meg
Az idén tizennegyedszer megrendezett, április 23-ától május 1-jéig tartó
Mediawave összművészeti rendezvénysorozaton nyolcvanegy filmet vetítenek,
lesz számos kiállítás, koncert is. Az egy hétig tartó műsornak Győr a központja,
de emellett több város, közöttük Budapest, Kapuvár, Komárom és a felvidéki
Révkomárom is otthont ad néhány rendezvénynek. A fesztivál zárónapján Magyarország
csatlakozik az Európai Unióhoz. Ehhez kapcsolódóan Komáromban, a Monostori
erődben csatlakozási ünnepséggel egybekötött záróbulit tartanak majálissal,
színházi programokkal, mintegy harminc zenekar részvételével.
A Mediawave az elmúlt esztendőkben jelentős rangot vívott ki magának
nemzetközi szinten. A kezdetben filmművészeti fesztiválhoz más művészeti
ágak is kapcsolódtak, így a térség egyik legjelentősebb összművészeti találkozója
lett. Az uniós csatlakozás a Mediawave életében Hartyándi Jenő fesztiváligazgató
szerint emiatt nem hoz majd óriási változást. A Mediawave már része az
európai kulturális folyamatoknak, talán könnyebben lehet pályázni majd
a támogatásokért – véli a fesztiváligazgató.
A nemzetközi rövid- és dokumentumfilm-versenyre 1261 filmet neveztek
be 56 országból. A versenyprogramban 81 alkotást mutatnak be, a legjobbat
hétezer euróval jutalmazzák.
A zenei program is igen változatosnak ígérkezik, hiszen – amint azt
Hartyándi elmondta – több mint négyszáz zenekar jelentkezett a világ minden
tájáról. Szólisták és együttesek érkeznek Szlovákiából, az Egyesült Államokból,
Romániából, Szibériából és Lengyelországból. A koncertek közül kiemelkedik
az amerikai St. Louis Blues Evening blues és soul-koncertje, az orosz Baskir
Group és az amerikai John Zorn’s Electric Masada dzsesszhangversenye, ezeket
Győrött, a fesztivál fő helyszínén tartják meg.
A fotográfiai kínálat is roppant bőséges. Lesz nemzetközi színház-
és táncfotó-, humor-, feketehumor-fényképkiállítás, és idén másodszor diaporáma-
és CD-ROM-bemutató is. Először rendeznek árverést magyar táncfotókból,
a tánc világnapjához kapcsolódóan.
Ugyancsak először tartanak Szellem a palackban címmel a Mediawave-en
pálinkafesztivált. Az érdeklődők megismerkedhetnek szláv, közép-kelet európai,
ázsiai, kínai párlatokkal. Emellett butykos- és butéliakiállítás, kurd
és baskír népzene, bábelőadás és "szelleműző kitáncolás" szórakoztatja
és mozgatja meg az egybegyűlteket.
Hartyándi Jenő elmondta, hogy a fesztivál egybeesik az uniós csatlakozáshoz
kapcsolódó rendezvények idejével, mégsem kaptak állami támogatást az ilyen
jellegű események fedezésére. Ezt azért tartja sajnálatosnak, mert egy
14 éve jól működő rendezvénysorozatra nem gondoltak a pénzek elosztásakor.
A programokat 70 millió forintos költségvetésből rendezik, az eseménysorozatot
támogatja egyebek között a Magyar Mozgókép Közalapítvány, a győri és a
Győr-Moson-Sopron megyei önkormányzat, a Nemzeti Kulturális Alapprogram
és a Magyar Táncművészek Szövetsége. Ezek mellett külföldi kulturális intézetek
segítették előteremteni a szükséges összeget.
A Mediawave április 23-án este hét órakor a Párhuzamos Kultúráért díjak
átadásával nyílik Győrben, a volt zsinagóga épületében.
Knap Gábor
Két költő múzsája: Flóra
www.mtv.hu
Minket, Gyuszi, szeretni kell címmel írt dokumentumjátékot Valachi
Anna Illyés Gyuláné József Attila utolsó hónapjairól szóló könyve és Illyés
Gyula naplójegyzetei alapján.
A magyar irodalom két kimagasló költőjének tragikus érzelmi háromszög-történetét
felidéző dokumentumdrámát a április 16-án adják elő a Petőfi Irodalmi Múzeum
Felolvasó Színpadán Bertók Lajos, Bertalan Ágnes és Hegedüs D. Géza közreműködésével.
A dramaturg: Radnóti Zsuzsa, a rendező: Forgách András.
Kozmutza Flóra (a későbbi Illyés Gyuláné) József Attila utolsó múzsája
és menyasszonya volt. A két egykori költő barát éppen a Flórához fűződő
érzelmei miatt hidegült el(átmenetileg) egymástól. Érzelmeik célpontjáról,
Flóráról azonban keveset tudott a nyilvánosság. Azt a keveset is csak József
Attila versei alapján, inkább következtetve, mint megbizonyosodva.
A múzsa 1962-ben megírta ugyan kapcsolatuk történetét, de csak 1985-ben
hozta nyilvánosságra József Attilával kapcsolatos emlékeit, illetve levelezésüket,
hogy véget vessen a régi keletű gyanúsítgatásoknak, a makacsul továbbélő,
lejárató legendának, mely szerint ő és későbbi férje okolható a szárszói
tragédiáért.
A József Attila kutató irodalomtörténész, Valachi Anna mindezeket a
dokumentumokat felhasználva költői művet alkotott.
A versek, levelek, emlékek tükrében felidézett történetben a két költő,
és Flóra, - a sorsanalitikus Szondi Lipót munkatársa - is megmérettetik,
saját sorsával szembesülve.
Egyre több ország menekíti ki Irakban tartózkodó állampolgárait
www.radio.hu
Moszkva szerdán és csütörtökön küld repülőgépet állampolgáraiért, egyre
több európai állam tanácsolja Irakban dolgozó vagy tartózkodó polgárainak,
hogy hagyják el a térséget: ezt ajánlja Németország is.
Az Irakban tartózkodó összes német polgárt fölszólították, hogy
hagyja el az országot. A berlini külügyminisztérium utasítása nyilván nem
holmi turistákra vonatkozik, merthogy azok nagy valószínűséggel nincsenek,
hanem szakértőkre, állami- és nagyvállalati alkalmazottakra.
Figyelemre méltó, hogy a külügyminisztérium továbbra sem nyilatkozik
az eltűnt, és vélhetőleg meggyilkolt két németről. A két fiatalemberről
csak annyit tudni, hogy határőrizeti specialistaként érkezett Irakba. Hogy
ez a foglalkozás mit takar egy iraki küldetés esetén, egyelőre rejtély.
A nagypolitika résztvevői sem firtatják a valószínűleg tragikus véget szenvedett
két német állampolgár ügyét, viszont azt igen, hogy német katonák semmilyen
körülmények között se tehessék be lábukat Irakba.
Az este elhangzott pártvezetői nyilatkozatok egybehangzóan azt üzenték,
hogy a németek még ENSZ-csapatok tagjaiként, netán NATO-egységekként sem
vehetnek részt az iraki helyzet katonai rendezésében.
Zentai Péter (Berlin)
Jézus hangja
Népszabadság-www.nol.hu • Szerző: Fáy Miklós
Herman Prey hat éve már csak hangban él. De az a hang mégis remény
Tartok tőle, hogy nem nagyon eredeti ötlet nagyhéten passiókat hallgatni,
de az idén sem jutott jobb az eszembe. Főleg úgy, hogy itt volt Paul McCreesh,
és elhozta a kórus nélküli, csak szólistákat foglalkoztató, gyors, könnyed,
táncos változatát a Máté-passiónak. És főleg úgy, hogy a piacon CD-változatban
is megjelent egy klaszszikus felvétel, illetve kettő, mindkét Bach-passióból
egy, Karl Münchinger vezényletével. A klasszikus szót itt minden negatív
felhangjával együtt kell érteni, Münchinger vezénylését általában unalmasnak
szokás tartani – nem is egészen alaptalanul. Azt azonban illik beszámítani,
hogy Karl Münchinger röghöz kötött karmester volt: a háború után szülővárosában
létrehozta a Stuttgarti Kamarazenekart, és attól kezdve neki ez volt az
élete.
Nem volt sikertelen élet, viszont azt is tudni kell, hogy Münchinger
nem volt sodródó alkat. 1943-ban lemondott a Hannoveri Szimfonikusok zeneigazgatói
posztjáról, és két éven át nem vállalt semmiféle pozíciót, így a háború
végével azon kevés németországi karmesterek közé tartozott, akiket bátran
meghívhattak a győztes felek is, nem tört ki botrány és tiltakozás.
Sajnos ettől a Stuttgarti Kamarazenekar nem lett jobb. Mert Münchinger
unalmasságáról elsősorban a zenekar tehet. Vagy legalábbis ez a leginkább
megfogható. Hiszen nem valószínű, hogy valakire, aki a fél életét Bachra
teszi föl, pont a passiók ne legyenek hatással. A zenekar viszont körülbelül
ugyanolyan rossz, bár a két passió felvétele között tíz év telt el. Az
ugyanolyan azonban csak az átlagot jelenti, a korábbi lemezen, a Máté-passión
inkább a hegedű és a cselló kibírhatatlan, a János-passión viszont a fuvolista
és az oboista a főellenség. Nem is miattuk hallgattam újra a lemezeket.
És még tudnám sorolni, hogy ki miatt nem. Marga Höffgen öreglányos altjáért
sem, és Walter Berry túlságosan is vaskos, dörmögős Jézus-formálásáért
sem. De ott van Hamari Júlia, aztán Fritz Wunderlich könnyedén szálldogáló
tenorja, Peter Pears a Máté-passió evangélistájaként, egyáltalán nem szép
hanggal, de nem is evangélistához, hanem haragvó prófétához illő felháborodással
és odaadással. És mindkét passió csúcspontja: Herman Prey.
A Máté-passióban ő Jézus. Soha hozzá fogható alakítást nem hallottam.
Lehet, hogy nem elsősorban övé az érdem, csupán a hangjáé, amely lágy is,
tiszta is, és annyira könnyű, mozgékony, vagy mondjuk úgy, nagyon egyszerűen:
annyira szép, hogy túl van már azon, hogy férfias vagy nem. Jézus hangja.
A János-passióban azonban Prey csak az áriákat énekli, így aztán minden
érdem az övé, nem a hangjáé. A sok szín, a komolyság, ami a legsúlyosabb
pillanatban is megnyugtató, és mindig, mindig az az üzenet, hogy élünk,
és van remény.
Herman Prey hat éve már csak hangban él. De az a hang mégis remény.
Okos ember volt, aki a hangrögzítést kitalálta. (Bach: Máté-passió – Universal,
1965; János-passió – Universal, 1975)
A születés halált okoz
Népszabadság • Szerző: Szemere Katalin
/Én vagyok a Czillei és a Hunyadiakban Iván, a jobbágy (kép: Népszabadság
– Szabó Bernadett) /
A ma hetvenéves Bodrogi Gyula minden színészt elküldene igazgatni,
hogy végleg beleszeressen a színjátszásba. Amióta elhagyta a Vidám Színpadot,
az egyik legfoglalkoztatottabb színész lett. Ma a Nemzeti Színház tagja,
és hamarosan Alföldi Róberttel próbálja Az ügynök halálát.
Biztos, hogy azt szeretné, hogy így, jelmezben fotózza a kolléganőm?
– Persze, én vagyok a Czillei és a Hunyadiakban Iván, a jobbágy. Tessék
csak, fotózzon!
Újra felfedezték önt. A Nemzeti tagja, több színházban játszik. Korábban
úgy nyilatkozott, nem hisz a művészszínházban, ugyanakkor legtöbbet ilyenekben
játszik.
– Nem gondolom, hogy van ilyen külön kategória: művészszínház. A színésznek
nincs műfaji határ, a szerepét kell eljátszania. Csak a közönség válogathat,
hogy mit akar megnézni… Én nemcsak a vígjátékokban hiszek… A szórakoztató
színháznak nem ellentéte a művészszínház, ugyanis a művészszínháznak is
szórakoztatónak kell lennie.
És nem hiányoznak a szórakoztató darabok?
– Játszom én olyanokat a József Attila Színházban, a Játékszínben,
ahol ha-ha-ha-val jutalmaz a közönség.
Alföldi Róbert újra önben gondolkodik, a Kabaré Schultz ura után Willy
Lomannek hívta Az ügynök halálába. Ön azt nyilatkozta, nem szereti a „farmerben
játszom a Rómeó és Júliát az asztal alatt” típusú rendezést. Alföldi garantáltan
nem hagyományos előadást csinál. Ilyenkor mi van az elveivel?
– Láttam olyan produkciót, amikor tizenévesek játszottak Rómeót és
Júliát. Ott jó tud lenni a farmer is. Nem a farmer ellen van kifogásom.
Alföldi érdekes előadásokat rendez. Értem, amit csinál. A Kabarénál is
úgy éreztem, hogy az ötleteivel a darabot közelebb akarja hozni a közönséghez.
Az tetszik a nézőnek, mikor sírni lehet, nevetni, a szereplőket szeretni,
vagy a történéseken boszszankodni. Őrületesen utálom, ha unatkozom vagy
nem értem.
Most több ideje van, mint mikor a Vidám Színpad igazgatója volt?
– Ezt nem mondanám így. Akkor reggel tíztől este tízig a színházépületben
voltam. Most csak ha dolgom van ott.
Nem hiányzik az a nyüzsgés, ami az igazgatással járt?
– A húsz évből az utolsó ötöt szívesen elengedtem volna. Már nagyon
vágytam arra, hogy – idézőjelben – csak színész legyek. A fenntartónak
és nekem is elegünk volt az igazgatásomból. A Jóisten szerencsés helyzetbe
hozott, még ki sem tettem a lábam a Vidámról, már hívott Balázsovits Lajos,
Marton László, Léner Péter, Alföldi. Kedvességgel fogadtak vissza, ez a
visszafogadás is egy idézőjeles szó. Mintha már várt volna Jordán Tamás,
a Nemzeti igazgatója.
Miért akart igazgató lenni?
– A nyolcvanas években felkértek arra, vezessem a Vidámot. Nem rajongtam
az ötletért. És Vinkó Jóskával, aki akkor dramaturg volt, megbeszéltük,
megpróbáljuk. Ma, aki szeretne színházigazgató lenni, jelentkezhet. A fenntartó
úgy csinál, mintha pályáztatna, de lehet, hogy előre tudják, ki lesz a
nyertes. A nyolcvanas években felelősséget vállaltak azért, ha valakit
felkértek. Ha ma megkérdezik: miért pont ő? A válasz: a kuratórium döntött.
Rengeteg ötletéről lehetett hallani, ezekből nem sok valósult meg.
– Még a rendszerváltozás előtt engedélyem volt a kísérleti gazdálkodásra.
Én vezettem az első színházi közhasznú társaságot is. Először kft.-t szerettem
volna létrehozni, de azt mondták, azt nem lehet támogatni. Mindenképpen
gazdasági változtatást akartam, gondoltam, itt az ideje. Ma már a színházak
jó része ebben a gazdasági formában működik. Ráéreztem erre. A Vidám Színpadon
volt gazdasági igazgató Schmidt Bözsi, ő kezelte a pénzt, nem én. Mondtam
egy ötletet, és ő válaszolt, hogy kivitelezhető-e. Azt akartam, hogy a
színészeim jobban éljenek. De azzal ő sem tudott mit kezdeni, hogy a költségvetésünknek
csak a negyede volt az állami pénz. Mikor szóba jött a kht. alapítása,
mondták, a támogatásunk inflációkövető lesz, de a szerződés már nem erről
szólt.
Emiatt kapott az önt követő igazgató tetemes adósságot a színházzal?
– Az adósság az alig-támogatásból és a számlatartozásokból jött össze.
Szóltam a városvezetőknek, ha a következő igazgató ugyanennyi támogatást
kap, ő is csak az adósságokat halmozza majd. Így is lett. De ettől függetlenül:
minden színészt elküldenék igazgatni, hogy végleg beleszeressen a színjátszásba.
Meg van bántva? Kerüli a Vidámot?
– Elfelejtettem. Be kellett valamiért mennem, és nem emlékeztem, hol
a titkárság.
Tudatosan felejt?
– Valahogy nem esett olyan jól a szerelem utolsó öt éve a Vidám Színpadon.
Lehet, hogy tizenöt év után kellett volna felállni.
Szakított a Színes Csokornyakkendősök Pártjával is?
– A tévében ment a Gyuszi ül a fülben című műsorom. Akkor minden bokorban
alakult egy párt. Mikor a kabaréban létrehoztam az SzCsP-t, nem gondoltam,
hogy ilyen hatása lesz. Sokan biztattak, hogy jegyeztessem be. Pedig csak
gúnyból csináltam. Ma is sokan odajönnek hozzám, mutatják a csokornyakkendőjüket
és azt mondják: Benn vagyunk a pártban… Én különben sosem voltam párttag.
Csak a Köztársaság Párt tagja.
– Rövid ideig voltam tag Palotás János pártjában, mert amikor ott is
jelentkeztek a belső ellentétek, kiléptem. Más párt tagja nem voltam, akkor
sem, mikor illett volna.
Hogy lehetett így igazgató?
– Mikor kineveztek, behívtak a VI. kerületi pártbizottságba, milyen
jó lenne, ha belépnék a pártba. Én csak azt mondtam: ahhoz egész ember
kellene. Azt válaszolták: akkor nem kell.
Arra kérték a Hukkle film készítői, hogy csuklást szinkronizáljon. Ebből
nem lett semmi, de furcsa, hogy pont azt gondolták, jól tud csuklani.
– Nem furcsa. Játszottam már a rádióban gilisztát is, meg azt a sok
rajzfilmfigurát szinkronizáltam. Sokan ma is Süsüvel azonosítanak. Jópofa
dolog a szinkron, az ember elhiszi magáról, hogy ő a székláb… Na mindegy!
Hetvenéves vagyok, harmincöttel el tudok számolni.
És a többi hova lett?
– A többi elszaladt. Nem érzem magamat többnek harmincötnél. Jó, elmegyek
negyvenig – némi alku árán.
Sokat dohányzik. Ez a hosszú élet titka?
– Mindennap leszokom a dohányzásról, de délután öt és fél hat között
visszaszokom. Egy évig gyakoroltam, hogy reggel minél később gyújtsak rá.
De nem akarok leszokni róla. Olvasom a cigarettadobozokon: a dohányzás
halált okoz. Ez a feliratot a szülőszobákba is ki lehetne írni: A születés
halált okoz.
2004. április 16., péntek 10:45