Magyar Holokauszt emléknap – megemlékezések országszerte
www.mti.hu - gondola.hu
A magyarországi holokauszt emléknapján pénteken Mádl Ferenc, Medgyessy
Péter és Szili Katalin közös nyilatkozatban emlékezett a vészkorszak áldozataira,
Demszky Gábor az egész magyarság nevében bocsánatot kért a magyar zsidóságtól;
a Magyar Tudományos Akadémián konferenciát tartottak a holokusztról; a
Magyar Televízió, a Magyar Rádió és több kereskedelmi médium is egyperces
néma megemlékezést tartott a vészkorszak kezdetének 60. évfordulóján.
A magyarországi holokauszt emléknapján a magyar nemzet nevében fejet
hajtunk, részvéttel és tisztelettel adózunk a vészkorszak áldozatai és
sokat szenvedett túlélői előtt - írta nyilatkozatában Mádl Ferenc köztársasági
elnök, Medgyessy Péter kormányfő és Szili Katalin, az Országgyűlés elnöke.
Demszky Gábor, Budapest főpolgármestere a holokauszt túlélői és az
egykori embermentők részvételével tartott megemlékezésen, a csütörtökön
megnyitott budapesti Holokauszt Emlékközpontban az egész magyarság nevében
bocsánatot kért a magyar zsidóságtól "azért a bűnért, amit 1938 és 1944
között a magyar politikai közösség elkövetett ellenük".
A több mint 500 meghívott előtt Demszky Gábor kijelentette: kirekesztő
törvényhozás ma elképzelhetetlen, a mai magyar közszellem már más - de
csak részben. "Csupán akkor leszünk végleg immunisak minden rasszista kísértéssel
szemben, ha minden meghatározó politikai erő és minden mértékadó civil
testület egyértelműen elhatárolódik a mai antiszemitizmus, a mai szélsőjobboldal
megnyilvánulásaitól" - tette hozzá a főpolgármester.
A Magyar Tudományos Akadémián "A holokauszt Magyarországon - hatvan
év után európai perspektívában" címmel pénteken kezdődött háromnapos nemzetközi
konferencián Vizi E. Szilveszter, az Akadémia elnöke kijelentette: a múlttal
való szembenézés néha fájdalmas, de nem megkerülhető. Szavai szerint az
emberi tisztességet és tartást újra és újra kell tanulni és tanítani nemzedékről-nemzedékre.
Az Akadémia elnöke a konferencián a "Tudomány a társadalomért" akadémiai
díjat nyújtotta át Randolph L. Braham professzornak, a New York-i Rosenthal
Holokauszt Intézet igazgatójának. Az erdélyi születésű amerikai tudós a
magyarországi holokauszt mártírjai nevében is köszönetet mondott az elismerésért.
A nemzetközi tudományos tanácskozáson Hiller István kulturális miniszter
köszöntőjében arról beszélt: a múlttal való szembenézés célja nem önmagában
a múlt, hanem a jövő.
Mandur László, az Országgyűlés alelnöke ugyancsak pénteken, a Parlamentben
az évforduló alkalmából fogadta John P. Reevest, a B,nai B,rith zsidó szervezet
európai elnökének személyes megbízottját.
A Magyar Televízió, a Magyar Rádió és több kereskedelmi médium is egyperces
csenddel tisztelgett a holokauszt mártírjainak emléke előtt pénteken.
Áder János a Fidesz frakcióvezetője csütörtökön kezdeményezett egyperces
néma megemlékezést a pénteki déli harangszót követően, a vészkorszak kezdetének
60. évfordulóján. "Hatvan évvel ezelőtt, 1944 tragikus tavaszán magyar
és magyar közé ékelődött a szégyen" - tartalmazza az MTI-hez eljuttatott
felhívás.
Az Orbán-kormány idején vetődött fel, hogy április 16-án, az első magyarországi
gettó felállításának évfordulóira emlékezve holokauszt emléknapot tartsanak
a Parlamentben és az iskolákban. Az emléknapra 2000 januárjában Pokorni
Zoltán akkori oktatási miniszter tett javaslatot. Az Országgyűlés még abban
az évben nyilvánította április 16-át a holokauszt emléknapjává.
A népirtás közvetlen kiindulópontja Magyarország 1944. március 19-i
német megszállása volt, ám az előzmények egy negyed századdal előbb kezdődtek.
A magyar nemzetgyűlés 1920. szeptember 26-án fogadta el a numerus clausust,
azt a törvénycikket, amely a nem keresztény származásúak egyetemi felvételének
szabályozásáról szólt. E jogszabály a zsidó származásúak továbbtanulásának
korlátozására született.
1938. május 29-én lépett hatályba az úgynevezett I. zsidótörvény. A
törvénycikk szerint a sajtó, az ügyvédi, a mérnöki és az orvosi kamara
tagjainak, az üzleti és kereskedelmi alkalmazottaknak legfeljebb 20 százaléka
lehetett zsidó (izraelita vallású).
Az 1939-es második zsidótörvény szerint vallástól függetlenül zsidónak
minősült, akinek a szülei, nagyszülei között egy zsidó vallású is volt,
s ezeket eltiltotta az értelmiségi pályán való működéstől. 1941-ben, a
harmadik törvény szerint a zsidók házasságot sem köthettek keresztényekkel,
más vallásúakkal.
A német megszállás után a Sztójay-bábkormány sorra hozta a zsidóellenes
rendeleteket a sárga csillag viseléséről, de a kerékpárok beszolgáltatásáról
és hasonlókról is.
1944. április 26-án rendelték el a zsidók lakásának igénybevételét,
a városokban gettókba, Budapesten úgynevezett zsidóházakba költöztetésüket
– bár az első, kárpátaljai gettók már előbb létrejöttek.
A deportálások május 15-én kezdődtek, először a keleti országrészeken,
a visszacsatolt Kárpátalján és Felvidéken, majd az egész országban. Adolf
Eichmann néhány tucatnyi stábja a magyar közigazgatás és a csendőrség teljes
apparátusának aktív közreműködésével érte el 437 ezer magyar állampolgár
bevagonírozását. A deportáltak közülük 320 ezren elpusztultak.
A cigány holokauszt magyarországi áldozatainak számát a kutatók 5-től
50 ezerben határozzák meg.
EU-csillagok a rendszámokon
A jármű selejtezéséig a régi táblákat nem kell lecserélni az újakra
www.nol.hu Győri tudósítónktól
/A H betűs EU-rendszámok próbasorozata is Győrben készült (kép: Mekli
Zoltán) /
Már gyártja az uniós szabvány szerinti rendszámokat a győri Plaket
Kft. Az új gépjárművekre május elseje után kerülő tábla mérete és anyaga,
fényvisszaverő felülete nem változik, ám a piros-fehér-zöld trikolórt az
Európai Közösség zászlajával cserélik fel. Alatta azonban feltüntetik az
ország felségjelét, a H betűt is.
A Plaket Kft. a 272 magyarországi okmányiroda igényei alapján mintegy
százezer új rendszámot készít el uniós csatlakozásunk kezdőnapjáig – tudtuk
meg Káldy Lászlótól, a cég ügyvezetőjétől. A győri Plakettől a Belügyminisztérium
raktárába kerülnek a rendszámok, s onnan osztják el őket. Értesüléseink
szerint a győri cég a régi áron adja el a Belügyminisztériumnak a terméket,
s az új kocsijukat átvevő autósok számára sem kerülnek többe az uniós rendszámok,
mint a régiek. A régi táblák gyártása sem állt le teljes egészében.
Amerikai Pontiac magyar jelzéssel a hetvenes években (kép: Népszabadság
– Szabó Barnabás)
A jogszabályok szerint ugyanis a gépjárművek selejtezéséig a régi rendszámok
is érvényben maradnak, használatuk semmiféle hátránnyal nem jár. Az elvesztetteket,
sérülteket, megrongálódottakat tehát pótolni kell. Az ideiglenes rendszámtáblák
külseje nem változik, hiszen azok a járművek, amelyekre ilyeneket kell
felszerelni, amúgy sem hagyhatják el az országot. A győri okmányirodától
szerzett értesüléseink szerint a régi autók tulajdonosai is kérhetik a
rendszámtábla cseréjét. Ezért azonban 36 ezer forintot kell fizetniük.
Az eddig egyedi rendszámokat használók is legyártathatják új tábláikat.
Ezek ára 15 ezer forint, ha korábban már kifizették az egyediségből eredő
tekintélyes pluszköltségeket.
/Próbarendszámos Alba Régia kísérleti törpeautó 1957-ből (kép: Népszabadság
– Szabó Barnabás) /
Az általunk megkérdezett autókereskedők elmondták: akadnak ügyfeleik,
akik azért akarják csak május után átvenni autóikat, hogy az új rendszámért
már ne kelljen külön fizetniük.
A tizenhármast kihagyták
Amikor a magyar utakon az autók száma meghaladta a hatvanat, Rudnay
Béla rendőrkapitány elérkezettnek látta az időt a közlekedés megregulázására:
rendelete szerint 1901. június 15-től csak olyan automobillal lehetett
közlekedni, amelyet a vizsgabizottság forgalomképesnek nyilvánított, és
forgalmi engedéllyel, valamint rendszámmal látott el. Az első jogosítványt
Faragó István alkalmazott sofőr, az 1-es rendszámot gróf Esterházy Mihály
Mercedese kapta, aztán Fényi Béla, Törley József és Szapáry Pál automobiljai
következtek. Az első évben 38 személyautó kapott rendszámot, a 13-ast kihagyták,
nehogy szerencsétlenséget hozzon gazdájára. Az első rendszámok egy betűből
és három számból álltak, a járműállománnyal a rendszer is bővült. A vaslemezre
domborított két betű-három szám kombináció
a negyvenes évekig működött, a Kossuth-címeres változat már alumíniumból
készült. A hatvanas években jelent meg a két betű-négy szám változat. A
mostani rendszer, a három betű-három szám kombináció másfél évtizede működik.
Csere kérése esetén vélhetően a roham elhárítására állapították meg az
EU-s rendszámok eddiginél magasabb, 36 ezer forintos árát. A szokásostól
és a kiadási sorrendtől eltérő egyedileg kiválasztott három betű-három
szám változathoz 72 ezer forintnyi illetéket kell mellékelni, az egyedileg
előállított négy betű- két szám vagy öt betű- egy szám változatok 208 ezerbe
kerülnek. A táblákat előállító Plaket Kft. eddig 13 millió rendszámot gyártott.
(Boros Jenő)
Jó biznisz a tévéknek a kora esti erőszak
www.magyarhirlap.hu
Bombaüzletnek tűnik az erőszakos filmek tévés vetítése, ugyanis kimutatható,
hogy a brutalitás növeli a nézőszámot. Ha ömlik vér a képernyőn, többen
kitartanak a reklámblokkig. A kereskedelmi csatornák esti műsorainak negyedét,
a közszolgálati médium programjának pedig tizedét töltik ki agresszív filmalkotások.
A durva jelenetek legalább a reklámig a képernyôk elôtt tartják
a nézôket. Jackie Chan filmjeit rendszeresen adják a kereskedelmi tévék
Az akciók átlagos nézőszáma magasabb, mint a békés részeké – derült
ki a Országos Rádió- és Televíziótestület (ORTT) legfrissebb felméréséből,
amely az MTV, az RTL Klub és a Tv2 műsorstruktúráját és nézettségét elemezte
az erőszak jelenléte szempontjából.
Az elemzők két nézői attitűdöt különítettek el, és azok párharcát vizsgálták.
Az egyik csoportot felzaklatják az agresszív jelenetek, egyből távirányítót
ragadnak, és elkapcsolnak, míg a másik csoport tagjait az erőszak ábrázolása
által kiváltott izgalmi szint emelkedése tartja a képernyő előtt. Így többen
várják végig a kereskedelmi adók "leginkább lényeges" elemét, a reklámblokkot.
Az ORTT szakemberei 29 agressziót megjelenítő film elemezése után arra
következtettek, hogy a brutális részek nézőközönsége nagyobb, mint a békés
filmrészleteké, sőt az akciómentes produkciókról többen elkapcsolnak, mint
ha "folyik a vér a képernyőről".
A médiahatóság kutatói úgy vélik, főleg a szerényebb körülmények között
élő családok – a kevesebb csatorna miatt – válnak az erőszakos produkciók
fogyasztóivá. A tévékészülékkel rendelkező háztartások harmadában ugyanis
kábel híján kizárólag az országos földi sugárzású csatornákat tudják fogni.
Így kénytelenek az MTV, az RTL Klub és a Tv2 kínálatából választani, a
két utóbbiét pedig esténként inkább az agresszió jellemzi. A tanulmány
szerzői szerint a főműsoridős – 19 óra utáni – műsorsáv hatodát azok a
filmek teszik ki, amelyeknek meghatározó eleme a brutalitás. A kereskedelmi
csatornák esti műsorsávjának negyedét, a közszolgálati médium programjának
pedig tizedét töltik ki agresszív alkotások. Ráadásul hiába kapcsolunk
az egyik kereskedelmi tévéről a másikra, a nézőkért folyó verseny miatt
hasonló alkotásokat tűz műsorára a két privát adó.
A kutatók eltérő hatást tulajdonítanak a médiában megjelenő agressziónak.
Elméleti szakemberek egy csoportja összefüggést lát az "erőszakfogyasztás"
és a mindennapi viselkedés között. E szerint egy 19 éves felnőtt erőszakosságát
legjobban a nyolcéves korban kedvelt tévéprogramok jelzik. A hipotézis
azonban csupán steril körülmények között bizonyítható. Más vizsgálatok
azt támasztották alá, hogy a tévés brutalitás és a valós erőszakos cselekmények
között nincs statisztikai összefüggés. A pszichológusok által lefolytatott
számos modellkísérletből kiderült, hogy az erőszak látványa növeli a gyermek
agresszivitását, de a tévé hatását mindig abban a szociális viszonyrendszerben
kell elemezni, amelyben a gyermek él.
Juhász Tibor, a WIFI Hungária Oktató és Továbbképző Intézet munkahelyi
stresszkezeléssel foglalkozó pszichológusa azt állítja, attól függetlenül,
hogy a néző nincs ott, ahol az erőszak történik, átéli azt. A szakember
szerint a nézőben kiváltott érzelmi és ösztönenergiák a felszín alatt gyűlnek,
és a legváratlanabb helyzetben törnek ki. Mint mondta: az emberek a tér-
és időbeli távollét miatt nem dolgozzák fel a látottak által kiváltott
érzelmeket, például a félelmet vagy a gyűlöletet. "Amit pedig nem vezetünk
le, az veszélyessé válhat, ha egy másik szituációban tör a felszínre, ráadásul
indulatainkat a kiváltó okhoz sem tudjuk kötni" – állította. A pszichológus
úgy véli: a tévés erőszak feldolgozása hasonlóan történik, mint a munkahelyi
stresszé. "Senki sem kezd balhézni a munkahelyén, inkább otthon a családtagjaival.
A baj az: a stresszt nem kötjük keletkezési helyéhez, holott a stresszkezelés
lényege, hogy ott jelezzünk, ahol a sérelmek érnek bennünket" – mondta.
Ezen az elven működik a tévés erőszak feldolgozása is. "Ha beszélünk a
látottakról, közben az átélt érzelmeinket is feldolgozzuk. De ha nem tudjuk
hova tenni azt, amit az egyes produkciók felpiszkáltak bennünk, az káros
lehet. A média megérinti az embereket, igaz, a személyiségüktől, megélt
élményeiktől függően" – jelentette ki a pszichológus.
Fontos kérdésnek tartja Juhász Tibor, hogy a médiában a szimuláció
vagy fikció hangsúlyosabb. A fikció a fantázia kontrollálhatatlan birodalmába
visz, a szimuláció pedig megfoghatóbb, köthető egy már megélt dologhoz.
A filmek sokszor erre a "mintha velem történne" érzésre játszanak rá.
"Érdekes, hogy a sokat bírált valóságshow-k nézőinél stresszoldó hatás
figyelhető meg" – mondta a szakember. A műsortípus a szimulációval operál,
mert a nézők a látottakat köthetik a saját életükhöz, szembesülnek azzal,
hogy más is problémákkal küzd. Így feldolgozzák a felszínre került érzelmeket.
A valóságshow-kban megbeszélik a tabutémákat is, ezek bekerülnek a közbeszédbe,
így ki-ki hozzáteheti, ő mit gondol a kérdésről. "Ha egy akciófilm véres
jeleneteit ugyanígy megbeszélnénk, oldódna a film keltette stressz" – mondta
Juhász.
A szakember szerint a stressz olyan állapot, amelyben a szexnek és
az erőszaknak nagy szerepe van. Freud óta tudjuk, hogy két fő ösztön irányít
bennünket, ez pedig a szexualitás és az agresszió. A képernyőn ábrázolt
erőszak is az ember ösztönlénységére építkezik. "A normális, harmonikus
környezetben élőkre nem jelent veszélyt mindez, viszont a beszűkült az
élettérrel rendelkezőkre, a mentális problémákkal küzdőkre már igen" –
véli pszichológus. A látottakat ugyanis a mentális beteg valóságnak is
megélheti, ezáltal felerősödhet a betegsége. Bizonyos értelmi közegben
– a pszichológus szerint – óriási hatalma van a képernyőnek, hiszen amit
ott lát, nem kérdőjelezi meg.
A számítógépes erőszak ennél nehezebben kezelhető, hiszen a legtöbb
szülő nem ért a lövöldözős játékokhoz, a gyerek így egyedül mélyed el a
fikció világában. A számítógépen kiélt agresszió szélsőséges viselkedési
formákat alakíthat ki a gyerekben, amit a szülő nem tud hova tenni. "Ez
a bizonyos lőfegyvereffektus: úgy élik ki az agressziót, hogy nincs valós
felelősség, viszont az agresszív cselekedet átélése viselkedési mintaként
rögzülve azt eredményezheti, hogy bizonyos élethelyzetekre agresszívan
reagálunk" – emelte ki a szakember.
Juhász szerint nem megoldás, ha a gyereket eltiltjuk a tévétől, hiszen
ha az osztálytársak nézhetik, károsabb a kiskorúban keletkező kirekesztettség
érzése, mint maga a képernyős brutalitás.
Herczeg Dóra
Charlie Chaplin, a "király"
Száztizenöt éve, 1889. április 16-án született Londonban Spencer
Charles Chaplin, a film egyik legnagyobb alakja.
http://www.hhrf.org/nepujsag/
Szülei varietém?vészek voltak, ô maga nyolcévesen lépett elôször színpadra
egy táncjelenetben. Mivel apja hamarosan meghalt, anyja pedig ideggyógyászati
kezelés alatt állt, árvaházakban és bentlakásos iskolákban töltötte meglehetôsen
sivár gyermekkorát. Olykor az utcán tengôdött, s csak egy-egy alkalmi fellépése
jelentett változást életében. 17 évesen, féltestvére révén lett a Fred
Karno Company énekes-zenés együttes tagja, itt hét évig szerepelt varietéjelenetekben,
majd 1913-ban egy New York-i turnén fedezte fel a Keystone vállalat burleszkfilmjeinek
producere és ajánlott neki szerzôdést.
Filmes karrierjét másfél dolláros hetibérrel kezdte. Jellegzetes kellékei
- a keménykalap, a sz?k szalonkabát, a buggyos nadrág, a túlméretezett
cipôk, a sétapálca és a bajusz - elôször az 1914-es, Chaplin az autóversenyen
cím? filmjében t?ntek fel. Vígjátékai óriási sikert arattak, az elsô évben
35 rövidfilmet készített. Ezeket hamarosan maga rendezte, gázsija 1915-ben
heti 1250, 1916-ban 10 ezer dollárra nôtt, 1917-ben pedig már nyolc filmre
egymillió dollárban állapodott meg a First National céggel. 1919-ben Mary
Pickforddal és Douglas Fairbanksszel, valamint David Griffith rendezôvel
megalakították a United Artists filmvállalatot, melyben a három sztár külön-külön
forgatta és forgalmazta filmjeit. 1923- ban lejárt Chaplin szerzôdése a
First Nationallal, s ezután 1966-ig csak saját cégének forgatott.
M?veinek írója, rendezôje, fôszereplôje, zeneszerzôje volt, így a figura
rejtett, szeretetreméltó vonásait is a felszínre hozta, aki rendre pórul
jár, az erkölcsi diadal mégis az övé. Az emigránsban jelennek meg elôször
az érzelmek, a kudarc okozta fájdalom, majd a Kutyaéletben az utalások
a társadalmi valóságra. Dramaturgiája a burleszk-gegektôl fokozatosan közelített
a szatíra, az elbeszélés, a lélekrajz és a tragikomikus helyzetek felé.
Elsô igazi hangosfilmje A diktátor (1940), melynek antifasiszta szatírájában
a háború embertelenségével szemben is állást foglalt. Kettôs szerepében
egyrészt Hitler paródiáját, másrészt egy zsidó borbélyt játszik, aki hasonlóságuk
révén megmenekül a lágerbôl, majd a diktátor helyett tart beszédet az emberi
jogok és a béke mellett. Megszólalva már nem a valóság ellenzôje, hanem
hatni próbál: így ér véget Charlie naiv mítosza.
Chaplin sosem volt amerikai állampolgár, adóhátralékai miatt zaklatták,
a sajtó és egyes politikusok felforgató tevékenységekkel hozták kapcsolatba,
így 1952-ben Svájcba távozott. A Genfi-tó melletti Corsier-sur-Vevey-ben
telepedett le, és lemondott arról, hogy visszatérjen az Egyesült Államokba.
Az 1957-ben Londonban készített Egy király New Yorkban cím? filmjében elítélte
az Amerikaellenes Tevékenységet Vizsgáló Bizottság m?ködését, a reklámvilágot,
s az amerikai élet egyéb visszásságait. M?vét nemzetközi békedíjjal tüntették
ki, ezért kommunista érzelmekkel is vádolták, ám ô ezt határozottan visszautasította.
1972-ben kibékült az Egyesült Államokkal, Los Angelesben átvette az
Oscar-életm?díjat. 1975-ben II. Erzsébet királynô lovaggá ütötte. 1977.
december 25-én halt meg a svájci Corsier-sur-Vevey-ben.
Magánélete viharos volt, négyszer nôsült, háromszor filmszínésznô partnereit
- 1918-ban Mildred Harrist, 1924-ben Lita Greyt, 1936-ban Paulette Goddardot
- vette el. 1943-ban Eugene O'Neill lánya, Oona lett a felesége. Lánya,
Geraldine Chaplin is filmszínésznô lett.
Fábri Ferenc
2004. április 18., vasárnap 12:49