A GKI szerint az euróövezethez csatlakozás 2009-ben lehetséges
www.mti.hu
A GKI Gazdaságkutató Rt. legújabb tanulmányában azt javasolja, hogy
az euróövezethez való csatlakozás lehetséges dátuma a lehetőségek közül
inkább 2009 legyen, ekkorra tudja teljesíteni az ország a maastrichti kritériumokat.
A GKI Gazdaságkutató Rt. a tanulmányt a Pénzügyminisztérium megrendelésére
készítette, és azt vizsgálta, hogy milyen alkalmazkodási stratégiát, illetve
e téren milyen fő szempontokat kell követnie az országnak.
A GKI szerint a magyar eurócsatlakozás megvalósítása egy több évig tartó
bonyolult gazdaságpolitikai és kormányzati lépéssorozat eredménye lehet,
ezért érdemes azt jó előre megtervezni. Az euróövezethez, vagyis a Gazdasági
és Monetáris Unióhoz (GMU) való csatlakozás a kutatóintézet szerint olyan
csatlakozási stratégiát igényel, amely elkerülhetővé teszi a komolyabb
alkalmazkodási veszteségeket ("puha landolást" biztosít), miközben minimalizálja
az alkalmazkodás kockázatait.
A kutatók szerint a GMU-hoz való csatlakozás mellett szól az, hogy a
lehetséges árfolyamrendszerek elemzése alapján nincs olyan árfolyamrendszer,
amely teljesen alkalmas a kockázatok kivédésére és viszonylagos árfolyamstabilitást
biztosít. A liberalizált devizagazdálkodást folytató, nyitott kis országok
(mint például Magyarország) devizái különösen alkalmasak arra, hogy spekulációs
célpontok legyenek. Ezért indokolt az euróövezethez való gyors csatlakozás.
Az euróövezetbe való belépést támasztja alá az is, hogy Magyarország
folyó fizetési mérlegének hiánya nemzetközi összehasonlításban is viszonylag
magas. Ha belátható időn belül belépünk az euróövezetbe, a fizetésimérleg-korlát
a csatlakozásból fakadóan gyengül, ez kisebb kiigazításokat igényel majd,
mintha az eurózónába való belépést a távolabbi jövőbe helyeznénk.
Az is a gyorsabb belépés mellett szól, hogy a lakossági hitelállomány
piacgazdaságokban szokásos GDP-arányos növekedése a következő években elkerülhetetlen.
Az ebből áttételesen adódó fizetési mérleg hiány-növekedésben megjelenő
kockázatok kezelésére csak az euró közelebbi átvétele jelenthet biztos
megoldást. Másrészt, a vállalati hitelállomány közel 40 százaléka már jelenleg
is euróban áll fenn, azaz spontán módon is gyorsan halad előre Magyarországon
az úgynevezett "euroizáció".
A GMU-csatlakozás szempontjából az államháztartási hiány és az infláció
leszorítása, valamint az ERM II rendszerben bizonyított árfolyamstabilitás
igényel külön erőfeszítéseket. A kutatók szerint a 2004-re kialakuló 4,6
százalékos államháztartási hiány mögött - különösen a további költségvetési
konszolidáció miatt - komoly feszültségek húzódnak meg. A következő, 2005-ös
év elején az infláció várhatóan jelentősebben esik, jövő év márciusra 5
százalék alatti értékek várhatóak. Magyarország akár 2006-ra is teljesíteni
tudná az árstabilitási kritériumot, egy "természetesebb pályán" haladva
viszont legkorábban 2007 elejétől lehetne elérni egy 3 százalék alatti
inflációt. Az infláció csökkentésének forgatókönyve felülvizsgálatot igényel,
2005 végére elégséges a különben is várható 4,5 százalék megvalósítása,
innen is elérhető a 3 százalék alatti infláció 2008 elejére.
A GKI által javasolt változat szerint ugyanis a követelményeknek való
megfelelés 2007-2008-ra esne, kulcskérdés azonban az államháztartási hiány
mértékére vonatkozó előírás teljesítése. A gazdasági növekedés a fő GMU-alkalmazkodási
változat, azaz 2007-2008. évi megfelelés esetén a 2005-2008-as években
évi átlagban 4-4,5 százalék között lesz, elsősorban a javuló külső konjunktúra
hatására. Emellett a foglalkoztatás évi 0,5-1 százalékkal emelkedik.
A GKI által javasolt pálya mellett az államháztartási hiány évente 0,5
százalékponttal csökken, de a 2007. évi megfelelés esetén az akkori javulási
ütem 0,7 százalékpont. Ebből átlagosan évi 0,2 százalékpont származik a
kamatkiadások mérséklődéséből. A GKI szerint 2007-ben meg kell felelni
a költségvetési feltételnek, ez jótékonyan hathat a befektetők magatartására.
Így a belépést követően a gazdasági növekedést serkentő hatás előbb jelentkezik.
Csillagtalan olasz városok (17:36)
www.mtv.hu
A Tejút csillagait már alig látni az olasz nagyvárosok fényei miatt
- keseregnek az éjszakai égbolt itáliai szerelmesei, s a sanyarú helyzet
miatt szigorúbb szabályozást követelnek a városi "fényszenny" mérséklésére.
A toscanai csillagbarátok firenzei tanácskozásukon arra hívták fel minap
a figyelmet, hogy az éjszakai mesterséges fények túlburjánzása miatt már
alig látni szabad szemmel a csillagokat. Itália területének 70 százaléka
vesztette el csillagos égboltját az elmúlt évtizedben, s szabad szemmel
gyakorlatilag alig néhány tucat égi vándor figyelhető meg.
Pedig a toscanai régió önkormányzata még 2000-ben külön szabályozta
a közvilágítás és más kivilágítások rendjét, de mint sok más olaszországi
előírást, ezt sem tartották be az érintettek. Tommaso Franci, a régió környezetvédelmi
ügyekben illetékes tanácsosa szerint az ennek nyomán fellépő "fénymérgezések"
- főként a nagyobb városokban - komoly károsodást okoznak az emberek egészségének,
s nemcsak nekik: megváltozik a fauna és flóra biológiai rendje, itt is
egyfajta stresszhatás lép fel, nem is szólva az energiapazarlás általános
környezetkárosító hatásairól.
Az ANSA olasz hírügynökség által a hét végén ismertetett fény-környezetvédelmi
tanulmányok szerint a megfelelő előírások betartása - azon túlmenően, hogy
javítana az életkörülményeken és -minőségen - közel negyedmilliárd euró
közvetlen megtakarítást jelentene évente az energiaköltségekben, továbbá
félmillió tonna üzemanyag elégetését lehetne megspórolni, jelentősen -
évi 1300 tonnával - mérsékelve a levegő széndioxid-szennyezettségét.
A csillagvédők firenzei fórumukon mindenesetre csak annyit tudtak elérni,
hogy az érintett cégek és szakemberek figyelmét újólag felhívják a helyi
hatóságok a "fénycsend" betartására.
A tinédzserlázadás piacosítása
Népszabadság • Szerző: Jávorszky Béla Szilárd, Sebők János
Elvis Presley és a szexuális lázadás
A világ ezekben a napokban ünnepli a rock and roll születésének ötvenedik
évfordulóját: Bill Haley és a Comets 1954. április 12-én vette fel egy
New York-i stúdióban a Rock Around The Clockot, és ezzel új fejezetet nyitott
a zenekultúrában.
Marlon Brando A vad című filmben
A rock and roll nemcsak zenei forradalom volt. A zenei barikádok ledöntése
után az ötvenes évek második felében a fiatalok megkezdték az őket akadályozó
társadalmi korlátok leépítését is. S amíg Bill Haley, Elvis Presley és
mások dalai újraírták a zenetörténelmet, hasonlóképpen a zenéhez kapcsolódó
szociokulturális változások is megváltoztatták a XX. század arculatát.
Az ötvenes évek elején – a rock and roll megszületésével egyidejűleg
– az amerikai nagyvárosok egyik markáns, új jelensége a tinédzser szubkultúrák
kialakulása volt. A háború alatt és után született baby boom nemzedék tagjai
ekkor jelentek meg először a társadalmi nyilvánosságban, s azonnal a felnőttvilág
értésére adták, hogy nem akarnak többé szüleik uniformizált, unalmasnak
tartott „amerikai életformájába” beilleszkedni. Ezek a fiatalok valami
másra, újra vágytak, ki akartak törni a társadalmi karámok keretei közül,
s miután a rock and rollban megtalálták a saját zenéjüket, szerettek volna
maguknak új közösségi-érintkezési formákat, öltözködési-viselkedési stílusokat,
szabadidő-eltöltési szokásokat is teremteni. Zenéjüket, öltözéküket, hajviseletüket,
nyelvi fordulataikat, gesztusaikat, táncaikat, moráljukat, világról vallott
felfogásukat részben a társadalmi többség által kirekesztett faji, etnikai,
szociális kisebbségektől (feketék, bevándorlók, csavargók) vették át, részben
a háború utáni „gazdasági csodát” használták fel ahhoz, hogy új szubkultúrát
teremtsenek maguknak.
Allen Ginsberg
A világháborút követő gazdasági prosperitásnak köszönhetően az ötvenes
évek második felében a szakemberek már tízmilliárdosra becsülték a tinédzserpiacot.
Egy amerikai tizenéves 1956-ban heti 15-20 dollár zsebpénzzel rendelkezett,
amit elsősorban lemezekre, mozijegyre, ruhafélékre költött, rendszeresen
gyorséttermekben étkezett. Egy korabeli felmérés szerint a tizenéves lányok
ekkor már évi egymilliárd dollárt költöttek ruhákra, fehérneműkre, lemezekre,
rúzsra, dezodorra, hajápolókra. Az üzlet felismerte a nagy lehetőségeket,
és az új igényekre szakosodott iparágak megkezdték a tinédzserlázadás piacosítását.
A Pepsi azoknak kezdte árulni a termékeit, akik „fiatalosan gondolkodnak”,
a TTK (később Sony) piacra dobta az első tranzisztoros rádiót, a Pall Mall
fiataloknak reklámozta új cigarettáit, a konkurens Camel tinédzserpartikat
kezdett el szponzorálni. Amint Elvis Presley berobbant a köztudatba, Hollywood
is megkezdte a tinédzsereknek készülő mintaadó filmek szériagyártását
A korszak történéseit plasztikusan megjelenítő, főként a tinédzsereket
és későn érőket megcélzó rock and roll mozik rugalmasan reagáltak a tömegigényre.
„Lázadásuk” nem morális vagy esztétikai indíttatású, sokkal inkább financiális.
A zömében különösebb színészi és rendezői kvalitásokat nem igénylő, sematikus,
bugyuta történeteket kizárólag az új zene és az ahhoz kapcsolódó tánc adta
el, többnyire hatalmas sikerrel. Az 1954-ben bemutatott Round Up Of Rhythm
volt az első olyan film, amelyben – három szám erejéig – megjelenik egy
rock and roll zenekar (Bill Haley és a Comets). Az 1956-os Love Me Tender
című, átlagos polgárháborús filmben már az alig 21 éves Elvis Presley is
bemutatkozik, és ettől kezdve egészen az ötvenes évek végéig nincs megállás.
Évente rock and roll filmek tucatjait dobják piacra a hollywoodi stúdiók,
közülük az 1957-es évjáratból kétségkívül a Jailhouse Rock, a Mr. Rock
And Roll, a Loving You és az Untamed Youth, az egy évvel későbbi szériából
pedig a King Creole és a High School Confidential! a leginkább említésre
méltó.
A rock and roll születését követően alig két-három év alatt a tinédzserek
ízlésvilága, sokféle igénye minden téren óriási változásokat idézett elő
az amerikai társadalomban. Amikor rajongói 1956-ban Elvis Presleyt „királlyá”
koronázták, az új zene már országszerte diadalmasan szólt, s bár kevésbé
feltűnően, de az új gyártmányok, márkák, trendek a fogyasztói piac más
területein is hódítottak. Soha nem tapasztalt prosperitást élt át a hanglemezipar,
amelynek bevételei három év alatt 213 millióról 603 millióra nőttek. Ezen
belül a rock and roll lemezek aránya 15,7-ről 42,7 százalékra nőtt, s mindenekelőtt
a forradalmi újítás, a zenegépekben könnyebben használható 45-ös kislemezek
iránt ugrott meg a kereslet. Hasonlóképpen rekordokat döntött az autóipar
is, hiszen az országutakon már a tinédzserek is agyba-főbe nyomták a dudát.
Az évtized közepén csaknem 70 millió autó száguldozott az Egyesült Államok
útjain, s nemcsak a külvárosokba költözött háziasszonyok bonyolították
le vásárlásaikat az új járgányokkal, hanem tizenéves fiaik is áramvonalas,
országúti cirkálókban feszítettek. Prosperált a Disneyland vagy a Holiday
Inn szállodalánc is, amelynek útszéli moteljeiben főleg a szexuális tabuk
alól felszabaduló tinik bonyolították le alkalmi együttléteiket. A tiniigényekhez
alkalmazkodott a McDonald’s is, és nem panaszkodhattak a kis lemezbutikok
szerepét átvevő, az igényekhez jobban alkalmazkodó lemezáruházak sem.
A névsoron végigpillantva nem kétséges: ennek az új kínálatnak szinte
minden eleme egy új álomvilágról, a tinédzser mennyországról szólt. Érezd
magad jól! – ez volt a jelszó, s ki tudott volna ellenállni az üzleti szirénhangok
csábításainak.
Jack Kerouac plakátja
Az ötvenes évek második felében lezajló változásokról a korabeli nagyvárosi
utcakép is sokat elárult. A tinédzserek jelenléte itt is azonnal szembetűnő.
Nemcsak különböző csoportjaik (teddy boyok, modok, rockerek, hipsterek,
beatek, hobók stb.) csapatos jelenléte volt feltűnő, hanem ezek viselkedése,
öltözködése, stílusa is alapvetően eltért a felnőttekétől.
Ez az „utcasarki társadalom” a szülők nemzedékével ellentétben már nem
a munka frontján akar helyt állni, hanem a szabadidejét akarja kiélvezni
– wurlitzerbárokban, tánciskolákban, autós mozikban, gyorséttermekben,
szupermarketekben, biliárdtermekben, gardenpartikon, strandpartikon. Az
ötvenes évek második felétől a tipikus tinédzser nemcsak elszakadni igyekezett
a „tisztes” polgári külsőtől, hanem már vakon követte a kifejezetten neki
kreált új divattrendeket is. Az új szerkók felváltották az öltöny-nyakkendő-lódenkabát
uniformist. A máig ismerős kellékek, tartozékok: bőrdzseki, csizma, farmernadrág,
feliratos póló, teniszcipő, baseballsapka, harangszoknya, selyemharisnya,
körcsíkos zokni, antilopcipő, csőnaci, napszemüveg, a fiúknál pomádézott,
hátranyalt, elöl kacsafarokban végződő séró, a lányoknál frufrus vagy lófarokba
font frizura.
Az új tinédzseruniverzum azonban nemcsak ezekre az utcai szubkulturális
jelenségekre korlátozódott. A fiatalok kedvét (és persze pénzét) kereste
ekkor már a film- és tévéipar, a hanglemezgyártás, a könyv- és lapkiadás
is. Minden városban volt saját rádióállomásuk, kedvenc disc jockey-juk,
a televízióban esténként a nekik gyártott tévéműsoraikat sugározták, s
még a hagyományos show-műsorokba (Ed Sullivan) is az ő bálványaikat hívták
vendégségbe. Az óriási keresletet látva a popipar is igyekszik kivágni
a maga szeletét a nagy tortából. A rock and roll az évtized második felében
felköltözik a szegény, fekete „mély-Délről” a gazdag, nagyobb piacot ígérő
fehér városokba (New York, Los Angeles), a szórakoztatóipar fellegváraiba.
Az RCA a memphisi Sun Recordstól kivásárolja Elvis Presleyt, s a színes
bőrű innovátorok (Chuck Berry, Little Richard, Fats Domino) után sorra
szerződést kaptak a fehér „koppintók” (Gene Vincent, Buddy Holly, Carl
Perkins, Eddie Cochran, Everly Brothers), majd azok a trendlovagok (Paul
Anka, Neil Sedaka, Frankie Avalon, Fabian, Ricky Nelson, Pat Boone), akik
a feketék zenéjét a fehér középosztály gyermekeinek igényeihez fazonírozták.
A nagy kiadók akkor kezdték meg futószalagon „gyártani” az új divatzenéket,
amelyekhez hamarosan divattáncok (rock and roll, jive, rockabilly, boogie-woogie,
lindyhop, jitterbug, slow fox stb.) is csatlakoztak.
A rock and roll helyett ekkor már a „tinédzser” a bűvszó! Műsorszerkesztők,
termékgyártók, hirdetők és hamarosan politikusok is igyekeznek a fiatalok
kedvében járni, hiszen létszámánál, vásárlóerejénél fogva ez az egyre növekvő
fogyasztói tábor észrevétlenül kezdi átformálni a gondolkodást, az ízlést,
a szórakozási formákat, a kulturálódási szokásokat, sőt magát a társadalmat
is. Először látszik úgy a modern társadalmak történetében, hogy egy kisebbség
– a maga ízlésével, életformájával, tradíciókkal szakító gondolkodásával
– vértelenül is képes lesz megváltoztatni nemcsak a társadalmi többség
mindennapjait, hanem a történelem menetét is. A rock and roll születése
után néhány évvel Bob Dylan nem véletlenül énekelhette az új idők következő
himnuszát: The Times They Are Changin’. Változnak az idők! A zenei, faji,
morális és gazdasági barikádok ekkor már leomlóban voltak. Amerika a hatvanas
évek elejére készen állt a változásokra!
Egy hétköznapi példa jól érzékeltetheti a történéseket. A zenéhez kapcsolódó
technológiai újításoknak (táskarádió, lemezjátszó, televízió) köszönhetően
nemcsak a gyerekszobák, hanem az amerikai középosztály otthonai is végleg
átalakultak. A televízió például nemcsak a lakások méretét, beosztását
(hatalmas nappali) alakította át, hanem „beköltözésével” és mintákat közvetítő
műsoraival megváltoztatta a családok életét, szórakozását is. Míg 1946-ban
6000, 1950-ban már 4,4 millió, 1960-ben pedig 50 millió tévékészülék üzemelt
az országban, s a „doboz”, mint a legbefolyásosabb médium létrehozta minden
idők legnagyobb fogyasztói piacát, amelyen a tinédzserek a maguk 70 milliós
létszámával már külön célcsoportnak számítottak. S mivel potenciálisan
ők alkották a legdinamikusabban növekvő fogyasztói csoportot, a szakemberek
egy része már az ötvenes évek végén sem kételkedett abban, hogy a fejlődés
útja nem az apák által taposott ösvényen vezet tovább. Az utak elválnak.
És ezek a rock and roll indulóira menetelő ifjak anélkül formálják majd
tovább a XX. század arculatát, hogy átvennék apáiktól a mindennapi élet
stafétabotját.
Nemzedéki hősök
Az új generációnak új eszmények is kellettek: a kor másik legnagyobb
tömegeket érintő szórakozási formájában, a moziban ezt – a rock and roll
filmek mellett – James Dean és Marlon Brando testesítette meg. Az amerikai
filmek korábbi (nem western) hőstípusai – mondjuk Gary Cooper, James Stewart
vagy Gregory Peck – inkább az idealizált átlagamerikait jelenítették meg:
határozott, férfias mozgás, egyenes tekintet, szerény öltözék, rendezett
beszéd. Az ötvenes évek elején ezzel szemben az amerikai filmvásznon új
hőstípus jelenik meg: az okkal vagy ok nélkül lázadó. Egyrészt az erős,
egyértelműen szexuális kisugárzású, később a filmművészet főáramában is
sikeres Marlon Brando (Keresztapa, Utolsó tangó Párizsban), másrészt a
hallgatag, zavart kamasz benyomását keltő és tragikusan elbukó James Dean.
A vad (1953) és A rakparton (1954), illetve az Édentől keletre valamint
az Ok nélkül lázadó (mindkettő 1955) ma már a filmtörténelem részei, és
bennük Brando és Dean valóban új karaktert visznek a vászonra. Amely a
leginkább – mint annak idején egy kritikus megfogalmazta – „nagyon primitív,
nagyon spontán, nagyon ösztönös, nagyon beat”. Mondhatnánk, az éppen akkoriban
kibontakozó beatirodalom (Kerouac Úton című regénye 1955-ben jelent meg,
vagy Ginsberg versei) filmes figurái ők, de sokkal inkább hipsterek („amerikai
egzisztencialisták”), mint beatniket. Nem jellemzi őket intellektuális
komolyság, és egyáltalán nem akarják megváltoztatni a világot. Látszatra
faragatlanok, de tele vannak érzelmekkel, nincsenek ambícióik, de jó adag
büszkeség feszül bennük. Erőszakosak, de nem politikus alkatok: a világ
eseményei hidegen hagyják őket, figyelmük csak szűk környezetükre korlátozódik.
A konformista amerikai életforma iránti ellenszenvüket excentrikus magatartással
fejezik ki. Inkább aszociálisak, mint antiszociálisak.
Jön a nagy olvadás?
A globális felmelegedés eltüntetheti a grönlandi jégmezőket
www.mno.hu
Szilágyi Kata
A globális felmelegedés kapcsán gyakran felmerül, milyen katasztrofális
következményekkel jár, ha a gleccserek és a jéghegyek megolvadása miatt
a tengerek szintje annyira megemelkedik, hogy a víz akár kontinensnyi területeket
is eláraszthat. Különösen Grönland jégmezői fenyegetnek olvadással – figyelmeztetnek
kutatók.
Grönland felszínét nem borította mindig jég. 60 millió évvel ezelőtt
valójában zöld sziget volt, egy északi-sarkvidéki tundra, amelyen még a
lovak ősei legelésztek. Talán leszármazottaik is legeltek később ott, ahol
az utolsó jégkorszaktól gleccserek képződtek, amelyek a sziget közepén
három kilométer magasra tornyosulnak. Ha ez a jégmennyiség elolvad, annyi
víz keletkezhet, hogy a világ tengerjeinek szintje hét méterrel megemelkedik.
Az olvadás vajon még feltartóztatható, ha az ipari világból származó szén-dioxid
gázok kibocsátását kérlelhetetlenül visszafogják? Úgy tűnik, nem lehet
visszatartani, és soha többé nem lehet visszafordítani a folyamatokat –
írja a Die Presse.
Az utolsó jégkorszak tetőpontja óta a grönlandi gleccserek megnőnek,
vagy legalábbis egyensúlyban maradnak, mert nyáron annyit olvadnak, amennyit
télen megfagynak. Akkor kiegyenlített a mérleg, ha a hőmérséklet 2,7 foknál
marad. De az IPCC Klima Tanács egy teljesen más helyi felmelegedést tart
lehetségesnek, amely szerint nyolc fokig kell felmelegednie Grönlandnak
ahhoz, hogy a jege eltűnjön.
A jég a tengerparton évente körülbelül 50 köbkilométert húzódik vissza
évente, ami a grönlandi jégmezőnek ötvenezred része – ez még kevésbé fenyegeti
a tengerszint emelkedését, mindössze 0, 13 millimétert jelent. A nagy kérdés
az, hogy a többi 49. 950 köbkilométer hogyan reagál a felmelegedésre, mindenekelőtt
a sziget központjában. A gleccserek ellaposodhatnak, felgyorsulhatnak a
meleg levegő hatására.
A következő kérdés, hogy mi történik a megolvadt jéggel. Kevesbé tartanak
a közvetlen elfolyástól, mint a gleccserek befelé folyásától. Lehetséges
továbbá, hogy a jégtömeg gyorsan csúszásba jön, amikor a jeges vízen siklik.
Némelyik gleccser vándorlása felgyorsul, mások lelassulnak. Nincsenek ismeretek
a lecsapódásról. Amikor felmelegszik Grönland körül a levegő, több víz
párolog el, majd többet havazik, és a gleccserek újra megnőhetnek. De mi
történik, amikor hidegebb lesz? Ezt fedi a legnagyobb homály: egyes kutatók
a felmelegedés helyett északi fagyástól tartanak, mert a Golf-áramlat a
globális felemelegedést megállítja, a meleg levegő délről az északi vidékekre
áramlik.
A kutatók korábban műholdas megfigyelések során felfedezték, hogy –
legalábbis Grönland északi részén – a jég fogyásának fő oka az alsó rétegek
megolvadása. Mélyen a gleccserek jégpáncélja alatt láthatatlan folyók gyűjtik
össze és szállítják a tengerbe az így keletkező víztömeget. A jégveszteségnek
mindössze a 3 százalékát teszi ki az a tömeg, amely jéghegyek formájában
szakad le, míg több mint kétharmada alulról megolvadva kerül a tengerbe.
Science News, Die Presse
A bartóki életmű mélyrétegei
www.magyarhirlap.hu
• Kárpáti János: Bartók-analitika Rózsavölgyi és Társa, 2004 2490 forint
Kárpáti János – nemzetközi összehasonlításban is igen jelentős – zenetörténészi
pályájának egyik fontos pillére a Bartók-kutatás. A modern magyar muzikológia
"nagy generációjához" tartozó – a Szabolcsi Bence által elindított zeneakadémiai
zenetudományi tanszak első évfolyamában diplomázott – Kárpáti monográfiát
írt Bartók kamarazenéjéről, illetve vonósnégyeseiről, s emellett több mint
negyven tanulmány, előadás fűződik nevéhez e tárgykörben. Ezekhez az írásokhoz
– a hazai zenei könyvkiadás szomorú állapotából adódóan – évtizedek óta
nem lehetett hozzáférni, a tanulmányok egy része pedig meg sem jelent magyarul.
Túlzás nélkül nevezhető tehát hézagpótlónak a Bartók-analitika című kötet,
mely egyrészt alapos áttekintést ad Kárpáti Jánosnak az elmúlt négy évtizedben
végzett Bartók-kutatásairól, másrészt – az újabb írásoknak, illetve a tanulmányok
tematikus csoportosításának köszönhetően – gazdagítja, árnyalja a bartóki
életműről alkotott képünket. Azt a képet, amely ma, ötvenkilenc évvel a
zeneszerző-géniusz halála után sem teljes: még a Bartók-kutatással hivatásszerűen
foglalkozó zenetudósok is rácsodálkoznak a monumentális életmű újabb és
újabb rétegeire.
A tanulmánykötet címétől nem kell megijedni: a Bartók-analitika nemcsak
szakembereknek, a jelen és a jövő muzikológusainak, előadóművészeinek,
zeneszerzőinek íródott, hanem olyan "civileket" is megszólíthat, akik a
muzsikában az érzelmi-hangulati hullámzás, az átélhető katarzis mellett
a mélyebb összefüggéseket, ha úgy tetszik, a filozófiát is keresik. Különösen
igaz ez az Elődök és kortársak, illetve az Etnikai források című fejezetre,
amelyek a szűkebben vett zenetudományi dokumentáció mellett rengeteg esztétikai
és társművészeti párhuzamot, kortörténeti, szociológiai adalékot is kínálnak.
Kárpáti egyik legkorábbi, 1962-es keltezésű tanulmányában lépésről lépésre
tárja fel Beethoven és Bartók vonósnégyeseinek közös vonásait, s tágabb
értelemben a két zeneköltő lelki rokonságát. Érdekes – bár sok szempontból
ellentmondásos – kép rajzolódik ki abból a terjedelmes írásból is, amely
Bartók és az új bécsi iskola vezéralakja, a tizenkétfokúságot – mint jellegzetesen
XX. századi zeneszerzői technikát – megteremtő Arnold Schönberg kapcsolatát
taglalja. Kevesen tudják, hogy Bartók nemcsak a Kárpát-medencei magyar,
szlovák, román népzenei örökséget kutatta, hanem az Európán kívüli folklór
is intenzíven foglalkoztatta. A kötet precíz dokumentációval, de mégis
olvasmányosan mutatja be a zeneszerző észak-afrikai gyűjtőútját, illetve
a keleti (arab, török és más ázsiai) zenékkel való érintkezését.
A címben szereplő analitika egy olyan – Kárpáti János által kifejlesztett,
külföldön is elismert – módszer, amely Bartók zenéjét több oldalról, különböző
szempontrendszerek alapján világítja meg. Az ilyen elemzésekben nincs abszolút
igazság, nincsenek kinyilatkoztatások; még az is elképzelhető, hogy bizonyos
részkérdésekben elvarratlan szálak maradnak. Egy-egy ilyen tanulmány mégis
érezhetően közelebb visz a bartóki oeuvre és a mögötte húzódó szellemi,
filozófiai és spirituális "hátország" megismeréséhez. Az analízist esettanulmányok
egészítik ki, amelyeknek tárgya Bartók hangszeres zenéje, elsősorban a
vonósnégyesek. A tanulmánykötet befejező részében a szerző kollégáinak
írásait elemzi: a nemzetközi Bartók-kutatásban évtizedek óta döntő szerepet
játszó Somfai László, valamint Tallián Tibor és Vikárius László könyveiről
alkot véleményt. Nyitottság, empátia, őszinte érdeklődés, tárgyszerűség
és gondolatgazdagság jellemzi e könyvrecenziókat, s ugyanezek az értékek
figyelhetők meg Kárpáti János saját tanulmányaiban is.
Retkes Attila
Újabb arclenyomat a torinói leplen? Meglepő felfedezést tett egy
londoni kutatóintézet
Krónika Kolozsvár
Tudósok újabb arclenyomatot véltek felfedezni a vallástörténetbe torinói
lepel néven bevonult, sokak által Krisztus halotti leplének tartott szöveten.
A több mint négy méter hosszú leplen a neves londoni kutatóintézet, az
Institute of Physics végzett újabb kutatásokat a lepel három évvel ezelőtti
részleges restaurációja után.
Az intézet bejelentése szerint a digitális technikával készített felvételek
ezúttal a torinói lepel hátoldalán mutattak ki egy halványan kivehető férfiarclenyomatot.
Giulio Fanti, a páduai egyetem professzora, aki tanulmányozta a képeket,
a BBC-nek azt mondta: a lepel hátoldalán kivehető arcmás nem teljesen azonos
a már évszázadok óta ismerttel, amely a szövet elején látható. Fanti professzor
cáfolta, hogy az újabb arclenyomat felfedezése a lepel hamisítvány mivoltát
erősítené meg.
A tudós szerint éppen ellenkezőleg: ilyen jellegű, csak a szövet felszínes
rétegeiben kimutatható lenyomatokat nem lehet hamisítani.
A 16. század óta Torinóban őrzött lepel eredete a vallástörténet egyik
nagy rejtélye. A textilen egy hozzávetőleg 175 centiméter magas, szakállas
férfi arc- és testlenyomata látszik; sokak meggyőződése szerint a szövet
a keresztről leemelt Krisztus halotti leple volt, amelybe az ő arcának
és testének körvonalai ivódtak bele. (MTI )
2004. április 18., vasárnap 23:28