Aradi Szabadság-szobor
www.dunatv.hu
Közel nyolcvan évi szünet után ismét köztéren áll Aradon a 13 magyar
vértanú emlékműve. L A Szabadság-szobor újraavatási ünnepségén a magyar
kormányt Medgyessy Péter miniszterelnök képviselte.
Több mint 10 ezren vettek részt ma Aradon a Szabadság-szobor újbóli
felavatásán. Az emelekedett hangú ünnepségen megszólaló magyar és román
politikusok a megbékélés fontosságát hangsúlyozták. A régen várt történelmi
jelentőségűnek is nevezett eseményen felcsendült a román és a magyar Himnusz,
majd Király András, az RMDSZ Arad megyei elnöke, egyben az aradi Szabadság-szobor
Egyesület vezetője ünnepélyesen átadta az emlékművet a városnak. A Tűzoltó
téren, amely mától a Megbékélés Park nevet viseli, Markó Béla, az RMDSZ
elnöke, Medgyessy Péter magyar miniszterelnök és Razvan Teodorescu román
művelődési miniszter leplezte le Zala György alkotását és a román Hősi
emlékmű makettjét. Markó Béla ünnepi beszédében emlékeztetett arra: az
emlékmű felavatásával román részről hivatalosan elismerik, hogy Erdélyben
a magyar múltnak méltó helyet kell biztosítani, akinek pedig múltja van,
jövője is lesz - hangoztatta. A Szabadság-emékmű 80 esztendeig el volt
zárva a nyilvánosságtól, csodálatos módon mégis kibírta ezt a 80 esztendőt,
ez a tény pedig a kitartás, a szívósság életmentő fontosságát is bizonyítja.
- Ahhoz, ami ma történik, kellett az egységes RMDSZ és kellett a román,
illetve a magyar kormány tárgyalókészsége is. A mai ünnepség talán az egyik
jelentőségteljesebb a román és a magyar nemzet jelenkori történetében -
hangoztatta Razvan Teodorescu román művelődési miniszter. Emlékeztetett
arra, hogy az emlékmű az 1848-49-es forradalmi magyar hadsereg többnemzetiségű,
vértanúhalált halt tábornokai előtt tiszteleg, akik nem Erdélyben harcoltak.
Teodorescu beszéde alatt a román Hősi emlékművet ábrázoló diadalív makettje
körül álldogáló körülbelül 200 fős csoport folyamatos bekiabálásokkal akarta
megzavarni az ünnepséget: "Ledöntjük a szobrot!", "Gyilkosok szobra!",
"Árulók!" - skandálták. Medgyessy Péter miniszterelnök beszédében felhívta
a figyelmet arra: létérdek Magyarország és Románia józan, jó viszonya.
Függünk egymástól - szögezte le a miniszterelnök. - Tudjuk, hogy magyarnak,
románnak a nemzeti méltósága érzelmi létkérdés. Az én anyanyelvem a magyar,
a barátom pedig románul ember. Mindaz, ami bennünket összeköt, csak akkor
működik, ha tiszteljük egymásban azt is, ami összeköt. Az aradi Szabadság-emlékmű
újraavatását a kezdetektől szívügyének tartó Dávid Ibolya meghatottan köszöntötte
az aradiakat. Rámutatott: mennyi fájdalom, lemondás és szomorúság kellett
ahhoz, hogy évtizedek múltán ez a nap elérkezhessen. - A Kárpát-medencei
magyarok feltámadásának jelképe is ez a csodálatos szobor. A mi közös szabadságunké.
Minden szabadság szabadulást is jelent. A kölcsönös félelmektől, az előítéletektől,
a kiteljesedett demokrácia és a szabadság jegyében. Ez a közös ünneplés
bölcs és mélyen európai - mondotta beszédében Jonathan Scheele, az EU romániai
nagykövete, az Európa Tanács romániai főmegbízottja.
Mravik László: a műkincsügyek java még hátravan
Ahogy tetszik - interjú
www.magyarhirlap.hu
Egy újabb, immár nemzetközi perrel folytatódik az elrabolt műkincsek
szomorú kronológiája. A legújabb hírek szerint egy amerikai sztárügyvéd,
Ed Fagan a magyar államot perli a Hatvany-örökség egy részének visszaszerzéséért,
a jövő héten pedig egy német televíziós társaság próbálja meg "felgöngyölíteni"
az egykori kiemelkedő magángyűjtemények sorsát. Mravik László, a hazai
és a külföldre hurcolt magyar gyűjtemények legavatottabb kutatója azonban
pesszimista: még évtizedekbe is telhet, amíg a gyűjtemények helyzete nyugvópontra
kerül.
/fotó: Németh András Péter/
Itthon is évek óta folynak a perek a magyar állam ellen, de a Herzog-,
a Hatvany- vagy a Dános-ügyben egyelőre nincs jogerős ítélet, vagyis az
örökösök egyelőre csak reménykedhetnek abban, hogy nagyapáik páratlanul
gazdag műgyűjteményének legalább néhány darabja visszakerül hozzájuk. A
Hatvany-gyűjtemény egy része után viszont a hatvanas években már kártérítést
fizetett – igaz, a német állam. A most Budapesten forgató tévéstáb éppen
ennek a kalandos történetét dolgozza fel. Milyen tanulsággal lehetnek gazdagabbak
a nézők?
Hatvanyék azt a német sztárügyvédet, Hans Deutschot bízták meg a perrel,
aki akkor több jelentős perben nyert a német állam ellen. Harminchétmillió
márkát ítéltek meg, s ennek felét ki is fizették a családnak és Deutschnak.
Aztán kiderült, hogy az igények jelentős része nem valós, s a második részlet
kifizetése helyett Deutschot letartóztatták, és börtönbe is csukták másfél
évre. Az akkori perben szereplő műtárgyak egyébként csak töredékét képezték
Hatvany Ferenc egykori gyűjteményének, hiszen a csaknem ezer darabból álló
kollekció néhány, s nem is legértékesebb darabjáról volt szó. A legértékesebbnek
tartott 130 festmény ma is Oroszországban található – mindössze nyolc-kilenc
darabot kaptak vissza onnan. Az ügy különlegessége, hogy végül is semmi
sem tűnt el – vagy a család tulajdonában, vagy a magyar múzeumokban, vagy
pedig külföldön található.
Úgy tudom, orosz múzeumokban a gyűjtemény néhány különösen értékes
darabját ki is állították, vagyis nem tartanak attól, hogy ezt műkincsrablásnak
minősítik. De magyar múzeumokban is szerepelnek, finoman szólva, tisztázatlan
sorsú tárgyak, olyanok, amelyeket egykori tulajdonosaik letétként helyeztek
el, s amelyeket évek óta nem tudnak visszaszerezni.
Valóban sok hasonlóság van, mert mi is sárosak vagyunk. Az eddigi perek
– ez szigorúan magánvéleményem és írói munkásságom része! – azt mutatják,
hogy a Legfelsőbb Bíróság nem köteles a törvényeket figyelembe venni. Az
ítéletekből az derül ki ugyanis, hogy elég, ha a körülményeket mérlegelik.
Ez azért nagyon durva! Azt jelenti, hogy bizonyos esetekben a jogállamiság
Magyarországon is megállhat a Legfelsőbb Bíróság kapujában?
Nem! Ez azt jelenti, hogy a jogegység alapján úgy döntenek, hogy ne
kerüljenek ellentmondásba saját korábbi, még a szocialista időkből származó
ítéletekkel. Ez érvényes a műkincsperekre is.
Ez azonban csak néhány hónapig működhet így, hiszen az Európa Parlament
döntése értelmében kerettörvény készül az eltulajdonított-elrabolt műkincsekről,
s ez természetesen ránk is érvényes lesz. Ennek következtében jelenleg
is folyó pereket vélhetően addig nem is akarja lezárni a bíróság, az esetleg
már lezártak esetében pedig perújrafelvételre kerülhet sor.
A magyar bíróság éppen úgy működik, mint a magyar demokrácia. Miért
volnának ők jobbak, mint az egész elfuserált rendszerváltás legtöbb intézménye?
Az eddigi ítéletek jó esetben viccesnek minősíthetők. Ez engem csak azért
érdekel, mert a sor végén az intézmények, a múzeumok húzzák a rövidebbet,
vagyis a közgyűjteményeken csattan majd az ostor.
Vagyis nekik kell majd valamikor visszaadni a kiállított képek, szobrok
egy részét. De hát erre azért nemigen kerül sor, hiszen még a letétként
őrzött tárgyakat sem kapták vissza az örökösök!
De volt erre is példa, mondjuk a Vida-képek esetében. Lett is belőle
nagy botrány, s szerintem Görgey miniszter távozásában is jelentős része
volt annak, hogy bírósági tárgyalás nélkül visszaadott négy festményt az
örökösnek. Egyébként letétként őrzött tárgyakból is visszaadtak már néhányat,
de az ezzel kapcsolatos gyakorlaton nehéz kiigazodni. Egy normális országban
ilyen esetben kompromisszumot keresnek, amelynek eredményeként mindenki
jól jár. Az örökös is visszakap néhány képet, és az állam is megtarthat
néhányat. Nálunk azonban nem hajlanak, hanem törnek a dolgok, mert az államot
képviselők képtelenek a megállapodásra.
Ez azt is jelenti, hogy a perek végén esetleg visszaadott képek végleg
kikerülnek a magyar múzeumokból?
Pontosan erről van szó. A korábban visszaadott Vida-képek mutatják,
hogy ez így történik majd. A legutóbbi aukciókon két Munkácsy-kép kelt
el, 160, illetve 220 millió forintos áron. A licitálók között a Magyar
Nemzeti Galéria labdába sem rúghatott. Meg aztán az állam durcás gyerek
módjára ilyenkor azt mondja: ezekre juszt sem ad pénzt!
A most folyó Herzog-, Dános- vagy Hatvany-perek tehát nagyon komoly
veszteséget jelenthetnek – feltéve, ha az örökösök nyernek, és az elorozott
műtárgyakat vissza kell adnia az államnak!
Ennél jóval súlyosabb a helyzet, mert vagy húsz, az említetteknél sokkal
jelentősebb gyűjtemény örökösei várják a most folyó perek végkimenetelét
– vagy az uniós kerettörvény megszületését! Ez utóbbi nagy lépés lehet
előre, a baj csupán az, hogy az oroszokra nem lesz érvényes ez a törvény!
Pontosan erről van szó, hiszen éppen az ön kutatásai bizonyították,
hogy hatalmas mennyiségű Magyarországról rabolt műtárgy van ottani múzeumokban.
Milyen esélye van annak, hogy ezek visszakerülnek valamikor?
Rövid távon csekély. Egyébként is, amiről mi tudunk, az képletesen
szólva a terítő csücske – amibe egyébként két kézzel kapaszkodik az orosz
duma, s nem engedik visszaadni még ezt sem. A sokat emlegetett sárospataki
könyvtár pár száz kötete nagyon értékes, de a visszaadni remélt rész jelentősége
messze elmarad, mondjuk, a Kornfeld-kollekció mögött! Ez a nagy magyar
magángyűjtemények mellett egyébként szintén nem szerepel a visszaadásra
váró műtárgyak listáján. Az igazi nagy baj az, hogy az orosz ügy megoldását
sem a magyar kormányok, sem a múzeumok nem akarják.
Ez egy laikus állampolgár számára nagyon megdöbbentően hangzik!
A nem laikus számára viszont inkább logikusnak. Az éppen aktuális kormány
ugyanis attól tart, hogy a keményebb fellépéssel az orosz gazdasági kapcsolatokat
áshatja alá, a múzeumok pedig attól félnek, hogy ha ez megtörténik, nekik
is el kell számolniuk a náluk levő, bizonytalan eredetű tárgyakkal.
Vannak, akik azt mondják, hogy az oroszok éppen arra hivatkozva nem
adják vissza a rabolt műkincseket, hogy a magyar múzeumok sem teszik ezt
a náluk levő tárgyakkal. Elfogadható ez az érvelés?
Persze, hogy nem, de van némi valóságalapja. A közgyűjteményekben levő,
egykor Oroszországból elrabolt tárgyak száma nulla, néhány megszálló magyar
katona egyéni rablásáról lehet csak beszélni, ráadásul ezek Ukrajnában,
s nem Oroszországban történtek. De itt nem is erről van szó, hanem inkább
arról, amiről a perek szólnak, vagyis hogy az egykori magángyűjtemények
legszebb darabjai ma jogszerűtlenül vannak a közgyűjteményekben. Nem érdekük
tehát a rendezés, de hát előbb-utóbb sor kerül rá!
Három évvel ezelőtt az akkori kultuszkormányzat éppen a beinduló műkincsperek
miatt felszólította a múzeumokat, hogy készítsenek listát a náluk levő,
tisztázatlan eredetű tárgyakról. Azóta nem hallani erről semmit. Elkészült
ez egyáltalán?
Úgy tudom, igen, de mivel a miniszteri utasítást követő körlevél lehetőséget
adott rá, számos kibúvót találtak. Volt olyan közgyűjtemény, amelyik tisztességesen
elkészítette a listát, más viszont nem. Az Iparművészeti Múzeum példásan
teljesítette a jelentést, de az intézmény részét alkotó Kelet-ázsiai Múzeumról
valahogy megfeledkeztek. Pedig ott van a nagyobb bűn…
Eddig csak rossz példákról beszéltünk, de azért van jó is – igaz, nem
sok. Anglia például jelentős összeget fizetett az elrabolt magyar műtárgyakért.
Mikor és mennyit?
Még a kilencvenes évek végén egy cikkben megemlítettem Bedő Rudolf
egykori festékgyáros páratlan rajzgyűjteményének esetét, amelyet a britek
vettek hadisarcként "gondozásukba". Néhány hónappal később kormányuk megkereste
az örökösöket. Bár a műveket már nem tudták visszaadni, hiszen időközben
eladták, tekintélyes és méltányos kártérítést, úgy tudom, néhány millió
fontot kaptak az örökösök. Csendben maradhattak volna, hiszen a hadizsákmány
dolgában ha Nagy-Britannia nem is szűz, de nem hasonlítható össze Németországgal
vagy Oroszországgal. Nekik azonban a tisztesség fontosabb volt.
Milyen menetrendre számít? Megítélése szerint mikor kaphatják vissza
az oroszországi és itthon őrzött műkincseket az örökösök?
Ezen én is sokat gondolkoztam, mert ahogyan a Mars-utazást, úgy ezt
is szeretném még megérni. Gondolom, hogy kedvező esetben akár tíz éven
belül sor kerülhet a magyar, húsz éven belül pedig a magyar–orosz-ügy rendezésére.
Persze csakis ideális esetben, tehát komolyan vehető kormányzati igyekezet
esetén, amire ma, sajnos, nagyon kevés esélyt látok.
***
M?ügyek
Vida-ügy: A Dél-Amerikában élô örökösök több képet kértek, de végül
csak négyet kaptak vissza. Azokat, amelyeket úgy hagyott itt letétben a
tulajdonos, hogy az örökösök már nem tudtak róla, és ezért ezt sosem kérték
korábban.
Dános-ügy: A már a háború elôtt letétbe helyezett képeket (Munkácsy,
Székely jelentôs m?veit) a bíróság elsô fokon – az érvényes letéti szerzôdésre
hivatkozva – az örökösöknek ítélte, de a Legfelsôbb Bíróság a tulajdonosi
igényt elutasította. Az ügy még nem zárult le.
Andrássy-ügy: Andrássy örököseinek nem akarják visszaadni azt a festményt,
amelyet a háború alatt loptak el tôlük, a M?egyetemen t?nt fel, majd onnan
vándorolt a múzeumba.
Delmár-ügy: Delmár még 1944 elôtt kivitte képei egy részét az országból.
Amikor meghalt, a magyarországi m?kincseit az itteni rokonokra hagyta,
akik 1981–88 között tárgyaltak a kormánnyal, és végül mindent visszakaptak.
Herzog-ügy: Többéves egyezkedés után a kormány egy képet még az elsôfokú
bírósági ítélet elôtt visszaadott. A perben visszakövetelt Herzog-gy?jtemény
11 képébôl az elsôfokú bíróság tíz visszaadását rendelte el. A Legfelsôbb
Bíróság ismét elsô fokra utalta vissza az ügyet.
Hatvany-ügy: Egy képet visszaadtak, de a többi visszaigényelt festmény
sorsa változatlanul bírósági szakaszban van még.
Szakonyi Péter
Veszélyben a hazai fogturizmus?
Kevesebb külföldit vonzhatnak a fogászatok a csatlakozás után
www.mno.hu
Kovács Zita
A CNN egyik tudósítója a saját bőrén tapasztalhatta, milyen magas színvonalú
a fogászati kezelés Magyarországon, amikor ellátogatott egy soproni rendelőbe.
A riporter arra kereste a választ, miért dolgozik többszáz fogorvos a városban,
és rájött, hogy nagyrészt a nyugati országokból jönnek át a rendelésekre.
A médium internetes portálján olvasható cikk azonban hangsúlyozza, a csatlakozás
után mindez megváltozhat.
Egy pillanat alatt kész, és még fájni sem fog – mondják a magyar fogorvosok.
Richard Quest, a CNN tudósítója a soproni fogorvosokról készített riportjában
beszámolt magyarországi élményeiről, amikor is ellátogatott az osztrák–magyar
határon fekvő város egyik nívós rendelőjébe. Kiemelte, hogy mielőtt bármit
is szólhatott volna, már hallotta a fúró hangját, és még fel sem ocsúdott,
már betömték a fogát.
„Azért mentem Sopronba, hogy kiderítsem, miért dolgozik 400 fogorvos
az 50 ezer lakosú városban, de ezzel senki nem foglalkozott – mondta Quest.
Hozzátette, még be sem lépett a rendelő ajtaján, már azt hallotta: „Nyissa
nagyra a száját!”, mire egy vattát dugtak a szájába, és néhány perccel
később már ép fogakkal hagyta el a rendelőt.
Valójában azért dolgozik ilyen sok fogorvos a városban, mert az nagyon
közel van Ausztriához és Németországhoz – írja a CNN Online. A két ország
lakosai közül ezrek mennek át Magyarországra, hogy az otthoni árak töredékéért
csináltassák meg rossz fogaikat. Itt egy korona készítése a hazai árnak
csupán a negyedébe kerül, a rendkívül olcsó híd beültetésével pedig egy
hét alatt végeznek a magyar fogászok.
A soproni főutcán számos cégtábla hirdeti a fogorvosi rendelőket. Altorjai
Kinga fogorvosnő, aki kezelte a CNN tudósítóját, elmondta neki, a pénz
a legfontosabb oka annak, hogy a soproni fogorvosokat választják, mivel
hatalmas különbség van a kinti és a magyar árak között.
Richard Quest beszámolt arról is, hogy a rendelő várótermében féltucat
beteg várt a kezelésre. A várakozók közül senki nem élt a városban, mind
a határon túlról jött a doktornőhöz. Mivel a riporter egy szombati napon
kereste fel a fogászatot, amikor a rendelők többsége zárva van, ennek még
nagyobb jelentőséget lehet tulajdonítani. Altorjai rámutatott arra, hogy
az emberek nem csupán az ár miatt választják a magyarországi fogorvosokat.
„Ha a szolgáltatásunk nem lenne kiváló minőségű, akkor nyilvánvalóan nem
hozzánk jönnének” – érvelt.
De Altorjai gyorsan rámutatott hogy az emberek nem csak az ár miatt
választják a fogorvosaikat. „Ha nem nyújtanánk olyan jó minőséget, akkor
nem jönnének hozzánk” – érvelt. Hozzátette, az osztrák fogorvosokat évek
óta eszi a méreg emiatt, amiért a magyar kollégái olcsóbban tudják szolgáltatásaikat
nyújtani. Ennek a fő oka, hogy a Magyarországon dolgozó fogtechnikusok
kevesebb fizetésért dolgoznak.
Az osztrák fogorvosok abban reménykednek, hogy ez megváltozik majd hazánk
európai uniós csatlakozásakor, amikor a magyar orvosoknak keményebb szabályokkal
kell szembenézniük, és várhatóan az árak is jelentősen drágulni fognak.
Sopron központjában működik egy hotel, amely magas színvonalon nyújt
fogorvosi szolgáltatásokat. A szállóban hét röntgennel és modern fogászati
felszerelésekkel ellátott szobában tartják a rendeléseket, és a jelek szerint
rendkívül jól megy az „üzlet”. Dr. Szilágyi László, a hotel tulajdonosa
a CNN riporterének kérdésére válaszolva elmondta, nem fél attól, hogy a
szigorítások miatt jelentős számú beteget veszítenének el, mivel már évekkel
ezelőtt elkezdték a felkészülést az eu-s tagságra. Hozzátette, kiváló minőségű
termékeikkel és alacsony áraikkal biztosan a piacon tudnak maradni.
Mivel az osztrák határhoz közel fekvő város kezd fővárosi jelleget ölteni,
várhatóan azokban az épületekben, ahol fogorvosi kezeléseket végeznek,
más szolgáltatásokat is nyújtanak majd. Mint ahogy az egyik soproni helyen
már jelenleg is működik fodrászat és tetoválószalon a fogászat mellett
– írja riportjában a CNN.
Háború- és erőszak elleni dalok toplistája
Népszabadság
www.nol.hu
A listabarátoknak egy újabb összeállítás készült a minap a Mojo című
brit magazin jóvoltából: a lap a protest songok, a békedalok és egyéb tiltakozó
számok legjobbjait gyűjtötte össze. Bár a listára száz dal került, egyelőre
csak az első tízet hozta a nagyérdemű tudomására a szerkesztő, Bob Dylan
Masters of War című dala vezeti ezt a listát.
A hatvanas évek elején keletkezett, már rajta volt egyik leghíresebb
korai albumán, a Freewheelin Bob Dylan című korongon, de az 1978-as Masterpiece,
azután az 1985-ös Biograph című lemezén és több válogatásán is. Dylan legjobb
dalai közé tartozik, még ha nem is a legismertebb még e témakörben sem.
Rajta kívül énekelte Judy Collins, a Staple Singers, Roger Taylor és Jimmy
Page is.
A második helyezett We Shall Overcome, Pete Seeger dala, amelyet valószínűleg
többen ismernek, mint Bob Dylanét. A hatvanas-hetvenes évek hazai KISZ-táboraiban
talán a leggyakrabban énekelt dal a Guantanamerával együtt – jó néhány
feldolgozást megért, a leghíresebb közülük Joan Baezé és a Peter, Paul
and Mary trióé.
A harmadik helyen a Say It Loud – I'm Black and I'm Proud, James Brownnak
a feketék mellett kiálló száma. Előadója ugyan nem erről az oldaláról ismert
elsősorban, mindenesetre a dal előkelő helyen szerepel életművében, több
lemezén megtalálható, még listát is vezetett.
A legjobb tíz tiltakozó dal további sorrendje:
4. Sex Pistols - God Save The Queen
5. Billie Holliday - Strange Fruit
6. John Lennon - Give Peace Chance
7. Sam Cooke - A Change Is Gonna Come
8. Bob Marley és a Waylers - Get Up, Stand Up
9. Marvin Gay - Inner City Blues
10. NWA együttes F--- Tha Police
Világszerte ismert John Lennon békedala, lehet, hogy előbbre kívánkozna
a sorban. Tipikusan Lennon-dal, még ha Elton John és Louis Armstrong és
mások előadásában is elhangzott. Bob Marley besorolása a legjobb tíz közé
egyáltalán nem meglepetés, hiszen a reggae királya egész életében az elnyomás
elleni harc egyik szólószólója volt. Marvin Gaye dala a soul fiatalon elhunyt
mesterének egyik legszebb darabja volt. (MTI)
2004. április 25., vasárnap 22:38