A közszolgálat érték- reform előtt
A közszolgálat érték- reform előtt
Vadász János, a Kormánymegbízotti Hivatal
kormánymegbízottja A közszolgálati reform címmel tartott előadást a Soproni
Polgármesteri Hivatal Dísztermében.
Az előadát a kormánymegbízott Kalmár István alpolgármester
társaságában tartott sajtótájékoztatója előzte meg. Ezen elhangzott: a
közszolgálati reform a soproni munkavállalók 10 százalékát érinti.
Vadász János kifejtette: a közszolgálati reform
négy pilléren nyugszik: a területfejlesztés, a közigazgatás, a közigazgatási
eljárás és a humánplitika területén valósul meg, egy pártatlan, méltányos,
szakszerű és eredményes közszolgáltatás megteremtése érdekében, amelyben
a fő feladatok: egy egységes közszolgálati törvény megalkotása, a foglalkoztatási
rendszerváltozás véghezvitele, új bérrendszer bevezetése, a megfelelő szociális
ellátási rendszer, továbbá egy új érdekképviseleti rendszer kialakítása.
A törvény 2005. januárig elkészül, végrehajtása
– a feladatoktól függően – különböző ütemekben történik majd.
Vadász János előadása a közszolgálatról, mint értékről szólt.
,,A közszolgálat érték mindannyiunk számára. Közhely, mondhatnánk, ha
ez a megközelítés általánosan elfogadott lenne hazánkban. Csakhogy nem
az. A név szerint is meghatározható - elvégre kis országban élünk - gazdagok
és a két és fél-három millió szegény közt a növekvő egyenlőtlenség indokolttá
tenné ugyan a közszolgálatok társadalmi felértékelését, erre ösztönöz a
szolidaritás-központú, szociális-Európában gondolkodó EU is, nálunk ez
eddig mégsem történt meg. Sőt, a rendszerváltás után tizenöt évvel távolabb
vagyunk a jóléti, szociális életesélyek jobbításának lehetőségétől, mint
annak előtte voltunk. Fordulatra van szükség ismét. 2004-nek - az építkezés,
a társadalmi egyensúly helyreállítása érdekében - a közszolgáltatások átfogó
fejlesztése évének kell lennie.
A közszolgálatokat - az egészségügyet, az oktatást, a kulturális szolgáltatásokat,
a szociális ellátást, vagy a helyi, a központi közigazgatást, a közrend-védelmet,
és más közszolgáltatásokat - naponta, s a bölcsőtől a sírig használjuk.
Igaz, az elmúlt évtizedek hibásan államtalanító, restriktív, erőszakosan
piacosító politikái miatt alacsonyabb szinten, kisebb hatékonysággal, mint
amire szükség lenne. A magyar gazdasági elit egyes hangos, túlsúlyos képviselőinek
azonban még ez is sok. Velük szembe kell helyezkednünk. Hiszen a jó közszolgáltatások
gazdasági értelemben is értékeket hoznak létre. A modern államok azokat
termelő erőként veszik számításba, ekként gondolnak az erőforrások részükre
való biztosítására, s fejlesztésükre. A teljesítmény jobbítását eredményező,
állampolgár-központú, vállalkozó-barát közszolgálat kialakítása a sikeres
EU csatlakozáshoz is nélkülözhetetlen. S végül: a közszolgálatok a mindennapi
életnek a piaccal nem kiváltható elemei, melyek az emberek többsége számára
a társadalomban való boldoguláshoz őrzik vagy teremtik meg az esélyeket.
Az erős, racionálisan szervezett, hatékonyan működő és takarékos (nem olcsó)
állam és önkormányzatiság alapjait jelentik a közszolgálatok. A fejlesztéseknek
a közjót szolgáló, az emberek érdekeinek megfelelően cselekvő, jó és magas
teljesítményű közszolgálatokat kell eredményezniük. Összetett módon és
kiegyensúlyozottan gondolkodva a közfeladatokról, a közintézményekről,
valamint a közfeladatokat ellátó emberekről, a közszolgálat dolgozóiról,
s a finanszírozásról is. Abból kiindulva, hogy Magyarországon a közfeladatok
ellátásának a piaccal való felcserélése nem járható út. Nálunk a racionálisan
szervezett, hatékony közellátások újraélesztése, stabilizálása, az irántuk
táplált közbizalom helyreállítása a fő feladat. Melyek mellett - s nem
helyett - a privát szereplők által, piaci alapon szervezett szolgáltatások
is működhetnek, ha nem közpénzből, hanem a piacon képesek megélni."
A közintézmények - a minisztériumoktól, az önkormányzatokig, a kórházaktól
az iskolákig, a művelődési házaktól a szociális otthonokig, a rendőrőrsökig
-modernizációra szorulnak. Melynek során abból kell kiindulnunk, hogyan
lehet az emberekhez a legközelebbi, ügyeiket a leggyorsabban elintéző,
érdekeiket jól szolgáló, hatékony intézményi működést létrehozni. Ezért
szükséges kialakítani, a döntési lehetőségek biztosításával együtt az önkormányzati
kistérségeket. Korszerűsíteni a megyéket, megalkotni (a minisztériumi hatósági
jogkörök egy részének átadásával) a régiókat. A területfejlesztés, az államigazgatási
eljárások új, egyszerű, könnyen megérthető és betartható, az emberek által
ellenőrizhető rendjét alakítva ki. Létrehozni az elektronikus kormányzást,
s elérhetővé tenni azt mindenkinek a hivataloktól a művelődési házakig,
a könyvtárakig, az otthonokig mindenhol. Ezért kell - közintézményekként
- megerősíteni az iskolák, a kórházak, a szociális és kulturális, a közrend-védelmi
intézmények működését. Fejlesztési forrásokat biztosítva nekik a racionálisabb,
magasabb szintű szervezettségű, jobb minőségű, eredményesebb tevékenységet
nyújtó rendszerek kialakításához.
Nyilvánvaló, hogy a közszolgáltatások átfogó fejlesztésének programja
akkor válhat sikeressé, ha a modernizációt, a valódi reformot támogatják
az azokban dolgozók is. Ehhez meg kell valósítani a közszolgálat humánpolitikai
reformját. Pártatlan, méltányos és szakszerű, teljesítmény-elvű közszolgálatot
hozva létre.
Magyarországon a közel négymillió munkavállalóból nyolcszázezer dolgozik
a közszolgálatban. Elsősorban közalkalmazottként, szolgálati jogviszonyban
vagy köztisztviselőként, de a piaci szférára jellemző munkaviszonyban is.
(Ez a szám európai összehasonlításban nem magas. Az EU tagországainak rangsorában
Magyarország az alsó harmadban helyezkedik el, a közeli jövőben csatlakozók
között a középmezőnyben található.) A foglalkoztatás szabályait öt törvény
és több mint száztíz végrehajtási rendelet tartalmazza. Az állam, az emberek,
s a közszolgálat dolgozói számára egyaránt áttekinthetetlen a foglalkoztatás,
a bérezés, a finanszírozás, a szociális juttatások rendszere. Ez - egy
kis számú, privilégiumokkal, kontrollálatlan túlhatalommal rendelkező igazgatási
eliten kívül - senkinek se jó. Nagy a közszolgálati dolgozók kiszolgáltatottsága.
Az állandó megszorítások - 1989 óta négyszázezer fővel csökkent a közszférában
foglalkoztatottak száma -, az alacsony bérek, a politikai és gazdasági
eliteknek a közszolgálatokba való direkt beavatkozásai a szakmai színvonal
és teljesítmény rovására mennek. Sok jó szakember hagyja el a közszolgálatot.
Ennek a rossz folyamatnak a megállítása, visszafordítása, a tízmillió magyar
állampolgár egyensúlyosabb, esélyteremtő közszolgálatokkal való ellátása
érdekében öt feladatot oldunk meg 2004-ben.
Elsőként egy egységes közszolgálati törvényt alkotunk, megszűntetve
azt a jogszabály-dzsungelt, amelyet az előző kormányok létrehoztak. Az
új törvény a közalkalmazottakra, köztisztviselőkre és szolgálati jogviszonnyal
rendelkezőkre vonatkozik majd, s felszámolja a közszolgálati dolgozók közötti
hátrányos megkülönböztetéseket. A második feladat a korszerű, rugalmas
foglalkoztatási-és létszámstruktúra kialakítása. Szakmai alapon, országos
vizsgálat alapján hangolva össze a közszolgálati feladatokat s az azok
jó színvonalú ellátásához szükséges létszámot. Elérve, hogy pontosan annyi
ember foglalkoztatása történjen meg a közszolgálatokban, mint amennyire
szükség van, s lezárva az erről folytatott alacsony színvonalú, inkább
indulatokban, mint érvekben gazdag vitát. Harmadik feladatunk egy egységes
elveket érvényesítő új bérrendszer bevezetése. A bértábla, a munkában eltöltött
évek és a kvalifikáció szerinti előmenetel kiszámíthatósága, stabilitása
mellett az elvégzett munka objektíven mért mennyiségét, minőségét, teljesítményét,
eredményességét igazságosan, méltányosan díjazó keresetet alakítva ki.
Az új bérrendszemek 6-8 év alatt, fokozatosan az Eü közszolgálati bérszínvonalához
kell közelítenie a jó munkát végző magyar közszolgálati dolgozók béreit.
A negyedik feladat a közszolgálati szociális juttatási rendszerek összehangolása,
s az egész nemzetgazdaság -benne a közszolgálat - eredményeitől fíiggően,
azaz hosszú távon új elemekkel (egészségbiztosítás, közszolgálati nyugdíjrendszer)
való bővítése. Erre azért van szükség, hogy az élesedő munkaerő-piaci versenyben,
melyben a mind inkább globalizálódó, multinacionális piaci szféra pozíciói
az erősebbek, a közszolgálat társadalmat szolgáló érdekeinek a magas teljesítményű
dolgozók megtartásával s a legképzettebb, legtehetségesebb fíataloknak
a rendszerbe vonzásával érvényt szerezhessünk. Az ötödik feladat az érdekegyeztetés
országos, ágazati és területi szintjeinek átalakítása úgy, hogy a valódi
munkáltató, tehát az állam és az önkormányzatiság kerüljön tárgyalási és
megállapodási helyzetbe a tagsági támogatottsága következtében reprezentatív
szakszervezetekkel. A közszolgálat munkabékéjének a megteremtéséért, amely
nélkül nem várható el a dolgozóktól, hogy munkájuk során kizárólag a közfeladat
ellátására összpontosítsanak.
A reform eredményeként egyszerű, áttekinthető, érvényesíthető, finanszírozható
és kontrollálható rendszer jön létre. Az egységes közszolgálati törvény
kedvező társadalmi és szakmai hatását 2005-től úgy fejtheti ki, hogy annak
önmagában nem lesznek kiadásnövelő következményei. A bérrendszer fokozatos
hatályba léptetése a kezdeti szakaszban ugyanis - az ésszerűsítés révén,
de úgy, hogy a többség magasabb bért kapjon - megtakarítást eredményez.
A későbbiekben, a bér- és szociális rendszerek teljes körű bevezetése többlet-ráfordítást
igényelnek, de csak olyan mértékben, melyek nem haladják meg a költségvetés
teherbíró-képességét. A közszolgálatok teljesítményei, hatékonyságuk, az
azokkal való társadalmi elégedettség növekedése e kiadások szükségességét
visszaigazolják. Hiszen a közszolgálat addigra valódi értékké válik mindannyiunk
számára."
(Vadász János: A közszolgálat érték; a szerző a közszolgálati reformért
felelős kormánymegbízott)
2004. április 28., szerda 01:09
|