Egyszerűsödik a határforgalom Ferihegyen
ww.mtv.hu
A Budapest Ferihegyi Nemzetközi Repülőtéren egyszerűsödik és gyorsul
a határforgalom május 1-jével Magyarország uniós csatlakozását követően
- mondta el a Budapesti Határőr Igazgatóság vezetője szerdán.
Eddig a repülőtér útlevélkezelő pultjai felett öt jelzést láthatott
az utas, külön kezeltük a diplomaták, a magyar állampolgárok, az európai
uniós állampolgárok, valamint a vízumköteles és a vízummentességgel rendelkező
polgárok útleveleit - mondta Bendes Győző dandártábornok.
Május 1-jével a rendszer egyszerűsödik, csak az uniós és az unión kívüli
utasforgalmat különítik el - tette hozzá. Elmondta: az új rendszertől a
határforgalom gyorsulását és a várakozási idő rövidülését várják.
Bendes Győző tájékoztatása szerint az uniós polgárokkal egyenrangúan
kezelik majd az európai gazdasági térség államainak polgárait, valamint
a svájci állampolgárokat is, őket szintén egyszerűsített ellenőrzéssel
léptetik majd át. A nem uniós államok polgárait ezek után is teljes körű
ellenőrzésnek vetik alá - fűzte hozzá.
Közölte, ugyanezt a rendszert vezették be a Belgrád rakparti nemzetközi
hajóállomáson is.
Tájékoztatása szerint a budapesti vasúti határforgalmi kirendeltség
a csatlakozás után a Budapestről induló és oda érkező kiemelt nemzetközi
gyorsvonatokon ellenőrzi a határforgalmat és átvizsgálja a vasúti kocsikat.
Változások lesznek a kormányban
www.mtv.hu
Változások lesznek a kormányban az európai uniós csatlakozás miatt
- mondta a miniszterelnök a Kossuth Rádió Krónika című műsorában.
"Sikeres európai országként akarunk működni, ennek vannak következményei
a kormányzatra is" - jelentette ki Medgyessy Péter.
A változások célja, hogy a kormány a fejlesztésekre és a társadalmi,
szociális kérdésekre tudjon összpontosítani. Cél a kormányon belüli legjobb
szervezettség és koordináció elérése is - tette hozzá.
"Ez bizonyos konzekvenciák levonására ad lehetőséget" - mondta a miniszterelnök.
Közölte: ahogy a feltételek megvannak, a koalíciós partnerrel való konzultációt
követően, meghozza a szükséges döntést.
Lenni vagy nem lenni? – bővítési-csatlakozási paradoxonok
www.nol.hu • Szerző: Vincze Hajnalka
Felhígul vagy megerősödik, egyszerű regionális szabadkereskedelmi
zónává alakul vagy tényleges világhatalommá válik az unió 2004. május 1-jét
követően?
E két, egymással szöges ellentétben álló forgatókönyv millió variációját
lehetett már hallani-olvasni a tíz új tagország EU-felvétele kapcsán. S
bár az opciók szélsőségesek, a dátum pedig nyilvánvalóan nem egyik napról
a másikra értendő - maga a bizonytalanság tökéletesen indokolt. Ugyanis
az önálló, teljesértékű, politikai Európa projektje (vagyis amiről az integráció
alapító atyáinak elképzelései szóltak, s amire végcélként azóta is utal
a szerződések elején említett "egyre szorosabb unió" kitétel) ezzel a mostani
"big bang" bővítéssel a lét és nemlét közötti válaszútra érkezett.
Miért most?
Még mielőtt ezt az immár elodázhatatlanná vált dilemmát egy könnyed
tollvonással akár az újonnan csatlakozó államok hozzáállásának, akár a
tizenötös Unió felkészültségbeli hiányosságainak a számlájára írnánk, nem
árt tisztázni, hogy bár mindkettő csábító magyarázat lenne, egyik sem a
valódi ok. Igaz ugyan, hogy a Tizek kétségtelenül a "gyenge Európát" favorizáló
Egyesült Államok trójai falovaiként masíroznak most be az Unió kapuján,
ám 1. ezt részben az integrációval kapcsolatos tudatlanságuk és tévképzeteik
okán teszik, ráadásul gyakran a saját hosszú távú érdekeik ellenében (vagyis
idővel elméletileg orvosolható balgaságból); 2. magatartásuk sem nem új,
sem nem váratlan tényezőt nem jelent az EU-n belüli viták szempontjából.
Ami pedig a bővítés előkészítettségét illeti - nos, a szándék kétségtelenül
megvolt. Mármint a technikai feltételek megteremtésére. Akár innen, akár
onnan nézzük ugyanis, azt mindenképpen megállapíthatjuk, hogy az EU történetében
példa nélkül állóan jól preparált bővítéssel-csatlakozással van dolgunk.
Az újonnan belépők minden korábbinál hosszabb és alaposabb "bemelegítés"
után kerülnek be a csapatba (a felkészítésük távolról sem korlátozódik
az egyébként is 3-4 évig tartó tárgyalásokra: elég csak az 1991-től működő
társulási szerződésekre, vagy az 1993-ban meghirdetett koppenhágai kritériumokra
gondolni - most nem is beszélve a csatlakozás után is még egy jó ideig
érvényben maradó átmeneti rendelkezésekről és védzáradékokról). A befogadó
Unióban pedig alig több mint tíz év alatt négy új szerződés váltotta egymást
- beleszámítva a szériagyártást palástolandó immár "Alkotmány"-nak keresztelt
mostani tervezetet is - annak érdekében, hogy az EU intézményileg úgymond
készen álljon történetének legnagyobb szabású bővítésére. A jogi-adminisztratív
igyekezet közben persze éppen csak a lényegről feledkezett meg mindenki:
a politikai összehangolásról. Az integrációs "projekt" természetéről szóló
oktatás így tehát kimaradt a csatlakozási tárgyalások sokéves programjából.
Amin nincs is mit csodálkozni, lévén hogy a Tizenötök továbbra sem (még
az e tekintetben mindenkit színvallásra kényszerítő iraki válság dacára
sem) voltak hajlandók érdemben tisztázni egymás között a saját belső ellentmondásaikat.
Arról van ugyanis szó, hogy a közös európai "építkezés" végcélját illetően
az integrációs folyamatok kezdete óta ütközik egymással két elképzelés:
az "Európa-szupermarket", illetve az "Európa-nagyhatalom" koncepciók. E
kettő csatáját tekintve a bővítés csupán csak az utolsó cseppet jelenti
a számos tényező egybeesése folytán már egyébként is jó ideje színültig
teli pohárban. S itt nem csupán arra kell gondolni, hogy a poszt-bipoláris
nemzetközi helyzetben (tehát a hidegháborús időszakban uralkodó "két tábor"
logika eltűnésével) elméletileg elő lehet húzni a fiókból a nemzetközi
színtéren önálló, teljesértékű szereplőként megnyilvánuló Európa gondolatát.
Vagy hogy az új, egypólusú világrendben Amerika politikai-stratégiai túlsúlya
és az EU e téren tapasztalható törpesége-függősége aránytalanul minimálisra
korlátozza Európa befolyását a saját jóléte-biztonsága szempontjából létfontosságú
nemzetközi folyamatokban. Vagy éppen arra, hogy Washington az általa "egyenrangú
vetélytárs"-előképnek tekintett EU-val szemben mostanra kidolgozta és nyíltan
meg is hirdette az integráció gyengítésére, önállósodásának megakadályozására
irányuló stratégiákat (csak a hivatalosan is vállalt elképzeléseknél maradva:
neo-konzervatív részről ez a "szétdarabolás", demokrata oldalról a "szövetségesi
alárendelés" logikáját jelenti). Azt sem árt felidézni, hogy az Unió belső
fejlődése új, immár a nemzeti szuverenitások lényegét képező területekhez
érkezett: a közös pénz bevezetésével és a belső határok eltörlésével szimbolizált
gazdasági egységesítés talaján megkezdődött a továbblépés a "rizikósabb"
területek (a bel- és igazságügyi, illetve kül-, biztonság- és védelempolitikai
integráció) felé. Mindeközben pedig a tagállamok számának példátlan növekedésével
járó tízes bővítés nem csupán az eredetileg hat országra tervezett intézményi
struktúrák és eljárások életképességét kérdőjelezi meg (ti. az eddigieknél
is nyilvánvalóbban), de az EU-államok célkitűzései, ambíciói közötti feloldhatatlan
ellentmondásokat is kiélezi (ti. az eddigieknél is látványosabban).
Európa-szupermarket vagy Európa-nagyhatalom?
A hangadók alapján általában a brit és a francia elképzelések szembenállásaként
emlegetett Európa-projektbeli különbségek lényegében két táborra osztják
az Uniót. Leegyszerűsítve egy olyan, három szinten jelentkező törésvonalról
beszélhetünk, amely körül a tagállamok az integráció tartalmára, a transzatlanti
viszonyra, illetve a nemzetközi rendszer kívánatos alakulására vonatkozó
álláspontjaik alapján rendeződnek az egyik vagy másik oldalra. A "franciás"
tábor Európának azt a jövőt szánja, hogy teljesértékű (tehát nem csak gazdasági,
de politikai, sőt, adott esetben katonai) szereplőként a nemzetközi rendszer
egyik "súlypontját" képezze. Az Egyesült Államok vonatkozásában ez az európaiak
döntési és cselekvési önállóságát feltételezi, ami egyúttal az "ellensúlyok
és fékek" elvének nemzetközi szinten való érvényesítéséhez, a multilateralizmus
(ENSZ, nemzetközi egyezmények, tárgyalásos megoldások) szerepének növekedéséhez
is vezetne. A másik oldal képviselői egyfajta "transzatlanti egypólus"
köré rendeznék a világot. Ők úgy vélik, hogy Európa valódi politikai befolyást
csak akkor gyakorolhat, ha Washington legmegbízhatóbb, legértékesebb, feltétlen
szövetségesévé válik. S ennek érdekében saját autonómiájáról lemondva,
magát Amerikához elválaszthatatlanul hozzáragasztva próbálja az európai
elképzeléseknek megfelelő irányba terelgetni óceánon túli partnerét. Az
utóbbi tétel feltűnő naivitására itt és most felesleges szót vesztegetni:
a mi szempontunkból ezúttal az az érdekes, hogy e két, egymással összeegyeztethetetlen
koncepció két, egymástól radikálisan különböző Európa-képet feltételez.
A teljesértékű nemzetközi szereplőként önállóan is fellépni képes és
kész Európa gondolatát tartalmazták már az alapítók eredeti tervei is:
a fokozatosan egyre mélyítendő integráció végcéljaként. Időközben viszont
- paradox módon éppen a politikai Európa alapjait megteremteni hivatott
gazdasági közösség fejlődésével, bővülésével párhuzamosan - ez a távlati
célkitűzés mindinkább homályba veszett. Egyre többen kezdték el a másik
opciót magukénak vallani. Nevezetesen az Európát egyfajta kivételesen jól
szervezett szabadkereskedelmi övezetként látó és láttató (illetve ahol
és amíg Amerika felügyelete alatt marad, ott és addig akár néminemű politikai
együttműködést is "megengedő") szemléletet.
A mostani bővítés pikantériáját az adja, hogy mindkét tábor a saját
elképzelésének előmozdítását reméli tőle. Az "Európa-szupermarket" vonal
képviselői értelemszerűen tárt karokkal várják az integrációs és transzatlanti
kérdésekben velük határozottan egy hullámhosszon levő közép- és kelet-európai
országokat. Az "Európa-nagyhatalom" opciót szorgalmazó franciák pedig szintén
nem véletlenül tették félre a "felhígulással" kapcsolatos kezdeti félelmeiket,
és váltak egy hirtelen pálfordulással a minél nagyobb bővítés (így például
a 2001. decemberi laekeni csúcstalálkozó előtt már Bulgária és Románia
első körös felvételének is) egyik leghangosabb szószólójává. Ők ugyanis
arra számítanak, hogy a belső ellentmondások és tehetetlenkedés elhatalmasodásával
egyenes arányban terjed majd a felismerés, hogy "ez így nem mehet tovább".
És hárulnak majd el az akadályok a többet és gyorsabban megvalósítani szándékozó
országok elől.
Régi-új paradoxonok
A fent említett koncepció-különbségek, illetve a bővítéssel kapcsolatos
gyökeresen eltérő várakozások azonban még nem minden. Íme néhány kérdőjel
a sok közül, amelyek mindegyike más-más kiindulópontból, ám ugyanabba az
irányba mutat. Először is: hogyan birkózik majd meg az EU a keleti bővítés
nyomán jelentkező - a belső-külső prioritásokat egymásnak feszítő - objektív
ellentmondással? Vagyis azzal, hogy az egyik oldalon minden energiáját
felemészti majd a huszonötös Unió belső egybentartása, lebénulásának-szétesésének
megakadályozása (ez éppen tökéletesen megfelel a "jól szervezett szupermarket"
ambíciójú forgatókönyvnek), miközben viszont a határok kitolódása folytán
karnyújtásnyi közelségbe, helyenként közvetlen szomszédságba kerül a különböző
válsággócokkal (ami persze a határozottabb külső szerepvállalást sürgetők
érveit erősíti - annál is inkább, mert egyre kevésbé hihető, hogy e kritikus
területek hosszú távú stabilitásához a kulcsot az óceán túloldaláról piromán
tűzoltóként idelátogató Amerika "megoldásai" jelentik). Másodszor: az új
tagállamok vajon mikor veszik majd észre, hogy amikor a politikai Európa
aláaknázásában segédkeznek, akkor a saját sírjukat ássák? Hiszen olyankor
éppen annak a "sorsközösség"-elvnek a kiteljesedését tagadják, ami példának
okáért az általuk sóvárogva várt-követelt szolidaritási mechanizmusokat
(magyarán: a gazdagabbaktól a szegényebbek felé juttatott pénzeket) is
mozgatja. Harmadszor: az ambiciózusabb tagországok vajon miként oldják
meg azt a problémát, hogy miközben a tényleges előrelépések (hatékonyabb
EU-politikák) egyedüli útja a kötelező egyhangúság feladása lenne, ez a
jelenlegi erőviszonyok között automatikusan az "Európa-nagyhatalom" elképzelések
végét jelentené (lévén, hogy többségi döntéshozatallal minden ilyen típusú
kezdeményezés kisebbségbe kerülne).
Vagyis hogyan tovább egy olyan patthelyzetben, ahol egyszerre van sürgető
szükség határozott fellépésre mindkét - befelé-kifelé irányuló - cselekvés
terén, miközben egyesek a belső prioritásokra való összpontosítást kívül
Európa végleges "csatlós"-szerepbe kényszerítésére kívánják felhasználni?
S ahol vannak (ráadásul az előbbiekkel együtt többséget alkotnak) azok,
akik még saját botorságukkal viaskodnak, és kiforratlan Európa-politikájuk
szemellenzőjéből nézve nemigen látnak az orruk hegyénél tovább. Miközben
pedig a távlati tervek, életképes forgatókönyvek hirdetőit gúzsba köti
az integráció jelenlegi logikája, ami semmi teret nem hagy a működésükből
adódóan bénaságra ítélő egyhangúsági eljárások, illetve a szándékosan a
bénaságot favorizáló többség győzelme között.
A gordiuszi csomó átvágása
A válasz persze kézenfekvő: a jelenlegi integrációs logikával kell szakítani.
Erről szólnak a töméntelen változatban, töméntelen elnevezéssel felbukkanó,
s mindannyiszor töméntelen gyanakvást és felháborodást kiváltó elképzelések
az ún. rugalmasság bevezetéséről. A többek között "differenciált Unió",
"többsebeséges Európa", "változó geometria", "előörs", "megerősített (vagy
strukturált) együttműködés", "súlypont-Európa", "koncentrikus körök", "úttörő
országcsoport" és "mag-Európa" elnevezéssel illetett konstrukciók mind-mind
ugyanazt a célt szolgálják: lehetővé tenni, hogy az arra hajlandó és képes
tagországok szűkebb körben, a lassabbakat-vonakodóbbakat nem bevárva mélyíthessék
tovább az integrációt.
Egyes részterületeken már volt erre példa: elég csak Schengenre vagy
éppen az euróra gondolnunk. Az intézményi lehetőség - a maga minden kétértelműségével,
beépített fékeivel - elméletileg megvan rá az EU szerződésekben is. (Itt
érdemes egy megjegyzést tenni: az Unió politikai tartalma és jövője szempontjából
nem a "nagyok direktóriumán" belüli - vagyis a két szembenálló alapkoncepció
közötti - egyeztetések az érdekesek. Hanem az, amikor kifejezetten egy
közösen vallott uniós finalitás-kép jegyében, de legalábbis egy ahhoz szorosan
kötődő kérdés kapcsán szerveződik majd meg egy ún. előörs). Az ambiciózusabb
tagállamok mindenesetre fenyegetésként időről-időre meglebegtetik ezt a
perspektívát, igaz, elsősorban az Unión belüli nyomásgyakorlás céljából
(ti. ha együtt nem megy ez a kis előrelépés, akkor majd mi különválva lépünk
nagyokat alapon). A reakció persze nem marad el: az angolszász oldal "árulást",
mi újoncok "diszkriminációt" kiáltunk. Minden racionális érv nélkül, természetesen.
Hiszen a kevésbé ambiciózus országok - mindaddig, amíg ők nincsenek részvételre
kényszerítve, ám megőrizhetik a belépés jogát - miért akadályoznák meg
a többieket abban, hogy tovább és gyorsabban haladjanak az integráció útján?
Különösképpen mivel ellenkező esetben azok - szuverén országokként - szorosabb
együttműködésüket az EU-kereteken (s így a többi tagállam illetve az uniós
intézmények látó- és hatósugarán) kívül is bármikor életre hívhatják. Egyébként
pedig már régóta nem az a kérdés, hogy megteszik-e egyszer. Hanem hogy
vajon mikor jön el az az uniós válság, ami ezt ilyen vagy olyan formában,
EU-zászló alatt vagy anélkül, de végül így is úgy is kiváltja majd.
Kötény, olló, szamba
„Itt a tavasz, itt a nyúl, magyar–brazil három null.”
www.mno.hu
Malonyai Péter
A kőkemény Stark leveszi a pályáról Kakát, aki ugatja a futballt. Pető
nem hagyja élni a darabos mozgású Ronaldinhot, Kenesei pedig gólja előtt
oda-vissza bebőrözi Roberto Carlost, aki olyan fordulékony, mint egy nyergesvontató.
Beadás, és Gera beollózza... Aztán felébredünk.
/Fotó: Éberling András/
Ünnep van a mi utcánkban, itt vannak a brazilok. A futballisták. Tényleg
nagy nap ez a mai, az esti meccs súlya akkora esemény, mintha a Coca-Cola
cég elnök-vezérigazgatója meglátogatna egy kisvárosi szikvízkészító kisiparost.
A hasonlatot kéretik csak a méretek alapján értelmezni, eszem ágában sincs
megbántani a tisztes (kis) ipart, szikvízben különösen nem, elvégre Jedlik
Ányos ötlötte ki 175 esztendeje, tehát magyar találmány.
Mint volt egykoron a jó labdarúgás.
És ezzel már helyben is vagyunk.
Eddig még nem kaptunk ki a braziloktól, játszottunk velük négy meccset,
kettőt világbajnokságon (1954: 4-2, 1966: 3-1), kettőt barátságból (1971:
0-0, 1986: 3-0), most jön az ötödik, amely abban mindenképpen különbözik
az előzőektől, hogy a magyar homlokegyenest eltérő irányultsággal várja
a derbit. Eddig azt akarta látni, hallani (rádió) a jó nép, hogy most aztán
megmutatjuk nekik, most viszont a brazilokkal lehet csak eladni a meccset,
rájuk kíváncsiak, nem a mieinkre (1. Tényleg a mieink? 2. Már ismerik őket.).
A valós esélyek nem sok jóval kecsegtetnek, de ugyebár fő az optimizmus,
meg a pozitív gondolkodás. Biztatásul jöjjön egy történet 1964-ből, az
innsbrucki téli olimpiáról, amikor a magyar hokisok a szovjet válogatott
ellen készülődhettek (az esélyek a maival egyezőek…). Csönd az öltözőben,
szorongás, aggodalom, csak a magyar küldöttség vezetője (kincstári) optimista:
„Elvtársak! Ne féljenek, a szovjet elvtársak is csak emberek, minden lehet,
hiszen a korong gömbölyű!” (Sic!)
Szép kis beszéd, függetlenül a későbbi eredménytől (1-19) már kezdek
is optimista lenni, elvégre a labda, ellentétben a koronggal tényleg gömbölyű,
arról nem beszélve, hogy Herr Matthäus a sportlapnak kerek perec kijelenti,
hogy „hús-vér emberek lesznek az ellenfeleink, akik ugyanúgy hibázhatnak,
mint mi”. Bravó Lothar, ez igen, úgy igaz, ahogy mondja! Arról meg szó
se essék, hogy ők 1. nemcsak hibáznak, hanem…, 2. kevesebbszer teszik,
mint labdázgató honfitársaink, bizonyságnak legyen elegendő csupán a két
esztendővel ezelőtti világbajnoki címet felemlegetni.
Azt is mondja az importkapitány, hogy a magyar keretben sok-sok fiatalember
néhány hete még nem is álmodozhatott arról, hogy – idézem, érdemes – „kicselezheti
Roberto Carlost, becsúszva szerelheti Ronaldinhót”. Szerintem ilyesmi tényleg
csak az álmokban fordulhat elő, de semmmi sem kizárt, elvégre – sulykoljuk
– „hús-vér emberek lesznek az ellenfeleink”. Így aztán maradjunk annyiban,
hogy ha mégis sikerül, nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni
belőle.
Ha másért nem, hát azért, mert amíg a mi futballistáink „életük nagy
meccseként fogják fel a szerdai összecsapást”, a braziloknál más a helyzet,
nekik felteszem már most inkább jár az eszükben, hogy meg kéne védeniük
majd azt a fránya világelsőséget, mint a ma esti tornaóra.
Ide tartozik még, amit a mi kapitányunk még a japánok elleni fellépés
előtt kürtölt világgá, eszerint, aki ismeri őt, tudja, hogy csak a győzelemben
hisz. Biztosan így van, ám én nyugodtabb lennék, ha önmagában és főként
a játékosaiban hinne, a sikerben pedig legfeljebb bizakodna. Szerényebb,
kevésbé látványos alapállás, de szimpatikusabb. Azért is, mert az ellenfél
is szerepel benne, nemcsak főként az „én”, és egy kicsit a „mi”.
Amikor a brazilok legutóbb nálunk jártak, és éppen húsvét előtt kaptak
hármat, a lelátón nem sokkal a lefújás után máris kész volt a rigmus: „Itt
a tavasz, itt a nyúl/magyar–brazil három null”. Akkor, 1986 márciusában
hetvenezren voltak a lelátókon, most várhatóan 47 ezren figyelhetik majd
a meccset.
Tartok tőle, hogy ezúttal nemcsak azért marad el a diadalittas bökvers,
mert valamennyi költő a hiányzó 23 ezer közé rekedt, és a húsvéton is túl
vagyunk.
2004 legjobb videós weboldalai
www.magyarhirlap.hu
Az Internet Video Magazine idén is megnevezte az általa legjobbnak
tartott olyan weboldalak listáját, melyek rövidfilmeket, animációkat és
videókat tesznek elérhetővé.
A Brownfish.com rövidfilmes rovata
Több száz oldalt néztünk meg, nagyokat és kicsiket egyaránt, s ezek
után állítottuk össze kedvenceink listáját. Eredetileg egy tízes toplistát
szerettünk volna, de a végén 12 honlapot rangsoroltunk. Olvasóink is hozzájárultak
saját kedvenceikkel - kommentálta a hírt az internetes lap főszerkesztője.
Mark Shapiro elmondása szerint a döntés során számos tényezőt vettek
figyelembe: a multimédia-tartalmak száma, a tartalom sokszínűsége, a megjelenítés
minősége is számított a rangsor felállításában. De vizsgálták azt is, mennyire
könnyű letölteni az adott tartalmakat, valamint hogy milyen környezetben
jelennek meg.
Az elmúlt év során, mikor a szélessávú internet új lehetőségeket nyitott,
melynek eredményeként egyre több filmgyártó ismerte fel annak lehetőségét,
hogy megjelenítheti termékeit az interneten, a videótartalmakkal foglalkozó
oldalak száma robbanásszerűen megnövekedett.
Alábbiakban a neves online videómagazin értékelése szerinti legjobb
oldalak elérhetőségei olvashatók:
TriggerStreet
Brownfish
Filmwatcher
A listán a következő oldalak szerepelnek még: az Apple "What's On" oldala,
a MoveOn.Org/Bushin30seconds.com, a 3BTV.com, a ReelMind.com, a StudentFilms.com,
a SixtySecondFilms.com, a Sonnyboo.com és az ifilm.com. (MHO)
Befejeződött a spanyol katonák kivonása Irakból
www.hirtv.net
A spanyol miniszterelnök úgy nyilatkozott, hogy kormánya ezzel teljesítette
választási ígéretét. Információk szerint április 27-én 16 órakor a Plus
Ultra II. alakulat egyetlen spanyol katonája sem tartózkodott már iraki
területen.
A spanyol katonák a síita szent város, Nedzsefben térségében teljesítettek
szolgálatot. A kivonás részleteiről nem érkeztek hírek, csak annyit tudni,
hogy a napokban kétszáz amerikai katona érkezett a térségbe, hogy biztosítsa
a spanyolok távozását és átvegye tőlük azt a bázist, ahol eddig állomásoztak.
A spanyol miniszterelnök elmondta, hogy a közép-keleti országban van még
néhány spanyol logisztikai szakértő, ők jelenleg a katonai felszerelések
hazaszállításán dolgoznak. A szakemberek munkájuk befejeztével a tervek
szerint május 27-ig szintén távoznak Irakból. A kormányfő parlamenti beszédében
megismételte az új szocialista kormány álláspontját, miszerint az iraki
háború ENSZ-felhatalmazás nélkül nem volt jogszerű, így a spanyol csapatoknak
nem lett volna szabad Irakba menniük.
Gazdasági csúcs és globalizációellenes megmozdulások Varsóban
www.radio.hu
Varsóban szigorú biztonsági intézkedések közepette kezdődött el az
Európai Gazdasági Csúcsértekezlet. A találkozón főként az Unió bővítésének
hatásairól lesz szó. A találkozó idejére több globalizáció ellen küzdő
szervezet megmozdulást hirdetett.
Azért jöttünk ide, Varsóba, hogy megünnepeljük Lengyelország uniós
csatlakozását - nyilatkozta Figeres egykori costa ricai államfő, a Világgazdasági
Fórum elnöke, aki szerint most még fontosabb lesz tanulni egymástól, hogy
mindenki ki tudja használni az integráció lehetőségeit.
Arra a szemrehányásra, hogy e fórumokon csak a gazdag országok gazdag
üzletemberei igyekszenek növelni a bevételeiket, a főszervező azt felelte
a lengyel újságírónak, hogy a mai világban minden összefügg, a gazdaság
fellendülése munkahelyeket teremt, tehát nemcsak önző érdek, ha a nagy
cégek saját felvirágzásukra törekszenek.
Nem így látják ezt azok az alternatív csoportok, amelyek ellencsúcsot
szerveztek, antikapitalista fórummal, a határok nélküli szociális Európáról
szóló tanácskozással, és békésnek szánt tüntetésekkel, népszerűsítve például
a harmadik világbeli agrártermelők érdekeit előtérbe helyező tisztességes,
fair kereskedelmet. Hogy tényleg békések lesznek-e az utcai megmozdulások,
abban sokan kételkednek. Sok varsói kimenekült a városból, a kirakatokat
mindenütt csúnya fatáblák borítják, vagy fém kerítések védik.
A rendőri készültség pedig rendkívüli, a Világgazdasági Fórumnak már
a helyszínére sem könnyű eljutni. Ez, bár egy ilyen rendezvény persze megtiszteltetés
a rendező országnak, árnyékot vet a hétvégi csatlakozási ünnepségekre is.
Az emberek talán inkább annak fognak örülni, hogy vége lesz a csúcstalálkozónak.
A lengyel határőrség szóvivője megerősítette, hogy magyar globalizációellenes
aktivistákat tartóztattak fel a szlovák határon. A közlés szerint a magyar
busz utasai veszélyt jelenthetnek a lengyel közrendre, de a döntés ellen
lehet fellebbezni. Varsói értesülések szerint a lengyel hatóságok német,
francia és svéd antiglobalistákat sem engedtek belépni az országba. Valamennyien
Varsóba tartottak, ahol az Európai Gazdasági Forum alkalmából tiltakozó
megmozdulásokra és ellenkonferenciára készülnek a globalizációellenes szervezetek.
Járai Zsigmond további kamatcsökkentésről beszél
A jegybank elnöke megerősítette, hogy még az idén további kamatcsökkentésre
lehet számítani.
Járai Zsigmond szerint ennek előfeltétele, hogy a költségvetési hiány
a kormány várakozásainak megfelelően alakuljon és továbbra is az export
maradjon a gazdaság hajtóereje. Az MNB elnöke Varsóban nyilatkozott, ahol
részt vesz az Európai Gazdasági Fórum tanácskozásán.
MR, Domány András (Varsó)
Programsorozat a 700 éve született Petrarca tiszteletére
www.radio.hu
Francesco Petrarca születésének 700. évfordulója alkalmából rendeznek
megemlékező programsorozatot a héten Budapesten és Pécsett.
A Pécsi Tudományegyetemen mától csütörtökig tartják Az európai Petrarca
című nemzetközi szemináriumot, holnap pedig megnyitják Budapesten az Olasz
Kultúrintézetben a Petrarca és a humanizmus című nemzetközi tanácskozást.
A sorozat előadásait csütörtökön és pénteken tartják a Pázmány Péter Katolikus
Egyetemen. MR
Beszélô kukák Berlinben
http://www.hhrf.org/nepujsag/
A gyors észjárásukról, erôteljes nyelvi humorukról és nem túl finom
érintkezési formáikról híres berlini polgárokat most beszélô szemetesládákkal
próbálja nevelni a helyi köztisztasági hivatal. A szeméttartályok mindenkihez
szólnak egy-két jó szót, aki beléjük hajítja a hulladékot.
A tartályok öt típusban készülnek, s a típusok neve is mutatja, mirôl
lehet "szót váltani" a szemetessel - közölte Bernd Müller, a berlini köztisztasági
hivatal, a BSR szóvivôje. A Siggy Sport névre hallgató darabok azt kiabálják
a szemetelôknek, hogy "Góóóól!", Kalle Kiez - amelynek a neve afféle lézengô
fiatalkorúra utal - annyit mond igazi berlini tájszólásban: "Kösz, ez igazán
szuper volt tôled". Susi Schlau (Okos Susi) pedig angolul, franciául és
japánul üdvözli a szemetüktôl nála megszabaduló turistákat. Énekes kuka
is akad - neve a slágerlistákra utalva Hitlist Harry - "ô", egy ismert
sláger melódiájára azt dalolja, hogy "Tölts meg, tölts meg azonnal!".
A BSR szerint a narancs szín? beszédes kukákhoz hasonló másutt nincs
sehol: külsejük ugyan nem tér el a többi szemétgy?jtô alkalmatosságoktól,
viszont fedelükbe napelemet építettek, amely m?ködteti az elôre felvett
szöveget lejátszó berendezést.
Az elsô kísérletekre a BSR székházának környékén került sor még novemberben,
nagy sikerrel. "Az embereket alaposan meglepte a kukaköszönés, sokan ismét
belé dobtak valamit, hogy kipróbálják, sokan mosolyogtak" - mondta el Bernd
Müller.
Éjszaka a beszélô kuka hallgat mint a kuka, de fluoreszkáló sávval hívja
fel magára a figyelmet.
A BSR már régen igyekszik nagyobb tisztaság- szeretetre és udvariasságra
biztatni a város lakóit, s mivel a berliniekrôl a tiltások leperegnek,
a vállalat 1999 óta humoros felhívásokkal próbálkozik, hogy csökkentse
a terheket, amelyek 2000 dolgozójára nehezednek: évente hétezer tonna szemetet
szednek ki a mintegy húszezer utcai tartályból, amelyek közül most vagy
20 "megszólalt".
2004. április 28., szerda 16:08