Vegyes visszhangot kapott Európában az EU-bővítés
www.mti.hu
Magyarország fel kívánja használni európai uniós tagságát ahhoz, hogy
modern európai országgá váljék, amelynek polgárai végre olyan mértékben
részesedhetnek az európai jólétben, amilyen mértékben hozzá tudnak ahhoz
járulni - hangsúlyozta Medgyessy Péter miniszerelnök a Welt am Sonntag
című német lapnak adott nyilatkozatában. Romano Prodi, az Európai Bizottság
elnöke fontosnak nevezte a hét végén, hogy mielőbb kiterjesszék az Európai
Uniót a Balkán felé is. A legnagyobb brit konzervatív lap, a The Daily
Telegraph azt emelte ki a bővítés várható következményei közül, hogy a
tíz új tagállam csatlakozásával véget ért Franciaország és Németország
dominanciájának időszaka az Európai Unióban.
A Welt am Sonntag című német lapnak nyilatkozó magyar kormányfő kifejtette:
megítélése szerint az Európai Unió is lendületbe jön kibővítése révén.
Nagyobb lesz belső piaca, s javulni fog helyzete az innovációs területen
is a kutatási és fejlesztési kapacitások jobb kihasználásával. A tízes
csoport felvétele az EU-ba a kölcsönös előnyök elvén nyugszik - hangsúlyozta.
Kifejtette: az új EU-tagországokban a gazdasági növekedés már jó ideje
1,5-2,0 százalékkal meghaladja az EU-átlagot, már egyedül ez a körülmény
javítja az EU növekedési esélyeit. Az új tagállamok javítanak az EU demográfiai
helyzetén is, a demográfiai helyzet beruházásokat vonz az új EU-országokba,
s ebből az EU, mint egész hasznot húz. A kutatási és fejlesztési kapacitások
jobb kihasználásával javul majd a helyzet innovációs területen, bővül az
EU-ban felhalmozott tudásanyag - vélekedett a magyar kormányfő.
Romano Prodi, az Európai Bizottság elnöke fontosnak nevezte a hét végén,
hogy mielőbb kiterjesszék az Európai Uniót a Balkán felé is. A brit BBC
televíziónak adott nyilatkozatában kijelentette, hogy addig nem lesz béke
a délkelet-európai térségben, amíg annak országai nem válnak az EU tagjaivá.
Silvio Berlusconi olasz kormányfő Törökország és Oroszország mielőbbi
EU-tagságát szorgalmazta. Történelmi pillanatnak minősítette az EU kibővítését,
ugyanakkor hitet tett az Egyesült Államokhoz fűződő kapcsolatok erősítése
mellett is.
Az osztrák elnök Európa újraegyesítéseként méltatta a hét végén az EU-bővítést
a kismartoni Esterházy-kastély parkjában. Thomas Klestil kiemelte az új
EU-tagállamok képviselőinek, köztük a határ melletti magyar települések
polgármestereinek tiszteletére adott fogadáson, hogy most először egyesítették
Európát békésen, az állampolgárok szabad döntésével.
A legnagyobb brit konzervatív lap, a The Daily Telegraph azt emelte
ki a bővítés várható következményei közül, hogy a tíz új tagállam csatlakozásával
véget ért Franciaország és Németország dominanciájának időszaka az Európai
Unióban. A tíz új tagállamnak ugyanis elegendő voksa lesz az EU-intézményekben
ahhoz, hogy felboríthassák az eddigi hatalmi egyensúlyt. A konzervatív
brit lap szerint az új tagállamok lakossága nem érez nagy hálát Brüsszel
iránt az EU-ba jutásért, mert "fösvény módon hajtották végre, fillérekből
próbálják finanszírozni a bővítést".
A Financial Times kommentárja szerint a jövő nemzedékei csodálkozni
fognak azon, hogy negatív felhangok is kísérték az EU-bővítést. A liberális
brit üzleti lap hírmagyarázója furcsának találja, hogy a "régi Európának"
azon vezetői fanyalognak, akiknek a legjobban kellene látniuk, milyen fontos
ez a bővítés az unió egésze számára.
Az ír újságok büszkén említik, hogy a bővítés történelmi eseménye éppen
Írország elnöksége alatt ment végbe. Az Irish Times az EU egyik legnagyobb
külpolitikai eredményének nevezte a mostani bővítést. Az Aftonbladet baloldali
svéd bulvárlap hírmagyarázója szerint az EU gazdasági, politikai és kulturális
értelemben egyaránt óriási lehetőségek elé került e bővítés révén.
A Público című független portugál lap hírmagyarázója úgy vélekedett,
hogy az EU most érte el azt a méretét, amely megfelel történelmi küldetésének.
A spanyol El Mundo is üdvözölte a bővítést, mert "új generációk sora
számára szavatolja a békét és a biztonságot". Egyúttal azonban azt is megjegyezte,
hogy Spanyolország jóval kevesebb EU-támogatásban részesül ezentúl, mert
a struturális alapokból folyósított támogatások egy része most majd az
új tagállamokba kerül.
A Corriere della Sera főként a bővítés árnyoldalaival foglalkozott.
Az olasz lap szerint fennáll a veszély, hogy szabályozatlanná válik a bevándorlás,
megemelkednek az árak, s az EU egésze kevésbé lesz irányítható. Az Il Sole
24 Ore szerint Nyugaton nem fogadta olyan lelkesedés a bővítést, mint az
új tagállamokban. A olasz gazdasági lap szerint jobb esetben közöny, rosszabb
esetben aggodalom, még rosszabb esetben pedig ellenségesség jellemzi a
régi tagállamok lakosságának hozzáállását.
A holland Algemeen Dagblaad is az EU-bővítést kísérő nyugat-európai
félelmekről írt a hét végén. A baloldali Trouw úgy fogalmazott, hogy a
holland lakosság "fél a kelet-európai bűnbandáktól és pénzhamisítóktól".
A The Sun szombaton, a csatlakozás napján is az új EU-tagállamokból
várható tömeges bevándorlással riogatta mintegy 11 milliós olvasótáborát.
A nagy példányszámú brit bulvárlap már hónapok óta ilyen hangnemű kampányt
folytat. Sajtóhadjáratának része volt abban, hogy a brit kormány szinte
az utolsó pillanatban korlátozásokat léptetett életbe az új tagállamok
polgárainak járó szociális ellátás tekintetében.
Az EBRD korrupciótól és az EU-pénzek elherdálásától tart
Óva intette az Európai Unióhoz újonnan csatlakozott országokat a korrupciótól
és az EU-pénzek elherdálásától az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank
(EBRD) elnöke.
Jean Lemierre a Handelsblatt hétfőn megjelenő számának elmondta: "aggodalmaink
vannak egyes minisztériumokban és önkormányzatoknál uralkodó állapotok
miatt". Bár léteznek képzési programok az eszközök hatékony felhasználására,
"a korrupció és a pazarlás valóságos probléma". Az EBRD elnöke utalt arra,
hogy az új tagországok alacsonyabb bér- és költségszintje tudatosabb költséggazdálkodásra
ösztönöz, és ez erősíti Európát és nagyobb növekedésre sarkallja az Uniót.
(MTI)
Romano Prodi: "A házat nem a tetőtől építik"
www.magyarhirlap.hu
Nevetséges az EU bővítését egyszerű pénzügyi tranzakcióként felfogni,
mint azt néhány vezető politikus teszi – állítja lapunknak adott írásos
interjújában Romano Prodi. Az Európai Bizottság elnöke szerint a csatlakozási
tárgyalásokon vállalható kompromisszum született, és a bővítés, bár erőfeszítéseket
kíván a jelenlegi tagállamoktól is, mindenkinek érdeke. Ô nem osztja a
magyarok borúlátását, és hisz abban, hogy az EU a jelenleg bizonytalannak
tűnő helyzetből is megerősödve fog kikerülni.
Prodi szerinte a határok felbomlása már túllépett a gazdaság, a politika
dimenzióin. Olyan új kihívásokra kell választ adni, amelyekre nemzeti keretek
között képtelenség lenne - forrás: Reuters
Magyarországon mind többen teszik fel a kérdést: vajon miért vettek
föl bennünket az unióba, ha tényleg olyan elmaradottak és felkészületlenek
vagyunk, mint azt sokszor érzékeltetik velünk? Ön szerint mi volt a bővítés
igazi mozgatórugója?
Az új tagállamok a korábbi bővítéseknél sokkal hosszabb és alaposabb
ellenőrzési és felkészülési időszak végén járnak. E tíz országnak teljesen
át kellett vennie és alkalmaznia is kell az uniós jogrendet. Hangsúlyoznom
kell, hogy nagyon jó munkát végeztek, és nagyon meg vagyok elégedve az
eredményeikkel. El kell azt is ismernem, hogy az új tagállamok fölvétele
különleges erőfeszítéseket igényel a közösségtől, de ezeket nemcsak az
európai szolidaritás követeli meg, hanem mindannyiunk érdeke is. A bővítéssel
75 millió új fogyasztó jelenik meg az egységes piacon, mely új gazdasági
távlatokat nyit meg.
Egyes tagállamok politikusainak nyilatkozataiból úgy tűnik, már megbánták
a bővítést. Szerintük az újak csak a pénzért tartják a markukat, Schröder
kancellár egyenesen nemzetietlennek nevezte a vállalatokat, amelyek Németország
helyett például Magyarországra vinnék termelésüket. Tényleg megbánták?
Az európai integráció annak idején a béke érdekében kezdődött, és fél
évszázad alatt el is értük, hogy a kontinens a béke, a fejlődés régiójává
vált. Eközben a világ körülöttünk alapvető változáson ment át. Amikor az
Európai Bizottság elnökévé neveztek ki, nagyon fontos célt tűztem magunk
elé: öt év alatt sikeresen végre kell hajtanunk az unió bővítését. Büszkén
mondhatom el, sikerrel jártunk. Szombaton tíz új tagállam csatlakozik az
unióhoz, és az idők során először a kontinens békében és demokratikus elvek
alapján egységesül. Ugyanakkor az olyan külső kihívások, mint a terrorizmus
fenyegetése vagy az olyan belső bizonytalanságok, mint az európai gazdaság
helyzete, alááshatják házunk pilléreit. Ilyen nehéz időkben félre kell
tenni a köztünk lévő nézeteltéréseket, és az együttműködés sokkal szilárdabb
kereteit kell kialakítanunk, amelyben közösen döntve egyesíthetjük erőinket.
A világot alkotó államok egyre inkább függővé válnak egymástól. A gazdaságok
nemzetek fölöttivé válnak, és a legfontosabb politikai kérdések globális
szintre kerülnek. A határoknak ez a fajta felbomlása máris túllépett a
gazdaság és a politika dimenzióin, és mélyreható változásokat okozott a
társadalomban, illetve a kultúrában. Ez az új helyzet olyan feladatok elé
állít, amelyeket nemzeti keretek között képtelenek vagyunk megoldani. Természetesen
a nemzetállamok továbbra sem tűnnek el, de ne legyenek illúzióink: egyetlen
európai országnak – függetlenül attól, hogy milyen hatalmas és erős – sincsenek
meg a szükséges forrásai ahhoz, hogy egyedül küzdjön meg velük. Mindezt
figyelembe véve az olyan nézetek, amelyek a bővítést egyszerű pénzügyi
tranzakcióként mutatják be – és amelyre ön karikatúraszerűen a kérdésében
is utalt –, tévúton járnak a bővítés igazi kihívásait illetően.
A magyarok egy része az elmúlt évben azért kezdett aggódni, hogy egy
lejtőre került szervezethez csatlakozunk, mely már kifáradt, mind több
ellentét osztja meg, és ma már inkább visszahúzó erő. Ôket mivel nyugtatná
meg?
Az EU az utóbbi időben alapvető változáson megy át. Mivel tizenöt tagállam
helyett már huszonöten leszünk, intézményi reformokra van szükségünk. Az
alkotmánynak olyan eszközöket kell az unió kezébe adnia, melyekkel ebben
az új globalizált világban is elérheti céljait. Ugyanakkor időre végre
kell hajtanunk a saját magunk által kitűzött célokat, fel kell gyorsítani
például a lisszaboni folyamatot, mely az uniót versenyképesebbé teszi,
új munkahelyeket teremt és fenntartható növekedést eredményez. El kell
fogadnunk a 2007 és 2013 közötti időszakra szóló költségvetést, július
közepén európai parlamenti választások lesznek, és novemberben új Európai
Bizottság alakul. E változások és kihívások sok embert elbizonytalanítanak,
ezért borúlátóan látják a helyzetet. Amennyire tudom, a magyarokra a borúlátás
amúgy is jellemző. Én azonban az Európai Unió életét olyan történelmi változások
sorozataként látom, melyek képessé tették rá, hogy alkalmazkodjon az új
kihívásokhoz. Eddig a változások mindig az integráció elmélyüléséhez és
egy gazdagodó közösséghez vezettek. Ezért én nem látok okot az aggodalomra.
A csatlakozási tárgyalások idején a tíz jelölttel a tizenöt tagország
állt szemben. Becsületes kompromisszumot tükröz-e a csatlakozási szerződés?
Menynyiben más, mint amilyennek a bizottság szerette volna látni?
A csatlakozási szerződés vállalható egyensúlyt alakított ki a különböző
érdekek között. Magyarország az átmeneti kedvezmények alapján egy ideig
még tilthatja a termőföldek eladását külföldieknek, és hosszabb időt kapott
a szennyvíztisztítás megoldására, valamint a vágóhidak modernizációjára.
Ezzel szemben a jelenlegi tagállamoknak egy ideig nem kell teljesen megnyitniuk
munkaerőpiacaikat a magyarok előtt.
A stabilitási paktum felrúgásának szentesítése és az, hogy az új tagországokból
érkező munkavállalók jogainak korlátozása érdekében egyes tagállamok még
az uniós szabályokat is meg kívánják szegni, azt a benyomást keltik, hogy
a bizottság nem igazán képes szembeszállni a tagországokkal. Változhat
ez a helyzet?
Az EU alapja a jogállamiság. A stabilitási paktum kérdésében az Európai
Bizottság az Európai Bírósághoz fordult, most várjuk az ítéletét. Ugyanakkor
önmagában a munkavállalók szabad mozgásának korlátozásával a tagállamok
nem szegik meg a szabályokat. A csatlakozási szerződés ugyanis lehetővé
teszi számukra, hogy két évig korlátozásokkal éljenek. Ez az időszak a
bizottság ellenőrzése mellett maximum hét évre meghosszabbítható, az új
tagállamok pedig viszontlépéssel élhetnek. A bizottság azonban természetesen
folyamatosan figyelni fogja a helyzet alakulását, és megteszi a megfelelő
jogi lépéseket azokkal a tagállamokkal szemben, amelyek megszegik kötelezettségeiket.
A bizottság tagjai sorra jelentik be lemondásukat, miközben május elsejétől
tíz új tanítvány is érkezik a csatlakozó államokból. Hogyan lesz képes
ez a testület végrehajtani a következő hat hónap olyan alapvető feladatait,
mint a költségvetés előkészítése vagy a regionális politika reformja?
Teljesen természetes, hogy több tapasztalt, nagy kaliberű politikust
fontos feladatokra hívnak haza a bizottság mandátumának lejárta közeledtével.
Ne feledje, a bizottságban még így is többségben lesznek a régi biztosok,
és a tagok továbbra is testületként fognak dolgozni, közösen hozva a döntéseket.
Így nincs veszélyben a folyamatosság, és a testület döntésképes marad.
Azt se feledjük, hogy a régiek helyébe érkező új tagok – például olyan
fontos területeken, mint a költségvetés és a regionális ügyek – komoly
gyakorlattal rendelkező politikusok, akik munkába állásuk első napjától
képesek lesznek ellátni feladataikat. Ugyanez igaz egyébként a tíz új biztosra
is, köztük Balázs Péterre, akiket május elsejétől üdvözölhetünk körünkben.
Ôk nem tanítványként csatlakoznak a bizottsághoz, hanem teljes jogú tagok
lesznek, ugyanolyan döntéshozó hatáskörük lesz, mint a jelenlegi biztosoknak.
Az egyetlen különbség az lesz, hogy egy rövid, hat hónapos időszakra nem
lesz önálló tárcájuk, mivel novemberig, az új testület megalakulásáig már
nem lenne értelme újra felosztani a területeket.
A legnagyobb befizető országok a költségvetés befagyasztását követelték,
ám a bizottság ennek nem tett eleget. Hogyan kívánják meggyőzni a hatokat,
hogy tényleg szükség van a nagyobb költségvetésre?
Az új költségvetési tervezet vázolja a politikai feladatokat a 2007–2013
közötti időszakra. Mindezt olyankor teszi, amikor legnagyobb versenytársainkhoz
képest gazdaságunk már évek óta stagnál. A bizottsági előterjesztés azonban
megvizsgálta, melyek azok az életbevágóan fontos dolgok, amelyeknek mindenképpen
elsőbbséget kell élvezniük. Egyesek valóban javasolták, hogy az uniós költségvetés
ne haladja meg Európa nemzeti összjövedelmének (GNI) egy százalékát. Ezzel
a megközelítéssel szerintem az a probléma, hogy a számokat a célkitűzések
elé helyezi. Ez olyan, mintha a házat a tetejénél kezdenék építeni. Természetesen
meg tudom érteni azokat az országokat, amelyeknek nehéz reformokat kell
végrehajtaniuk, és ezért megszorításokat szeretnének az uniós kormány-kiadásokban
is. A nemzeti és az uniós kiadások azonban minőségileg különböznek egymástól,
és így nem is cserélhetők fel. Az uniós költségvetés ugyanis nem olyan
felesleges költekezésekből áll, amelyeket minimálisra kellene leszorítani.
A közösség ugyanis olyan közösen végrehajtandó feladatokat finanszíroz,
amelyekről együtt döntöttünk. Amit esetleg megtakarítanánk az uniós költségvetésen,
az nem növelné a nemzeti kiadásokra fordítható összeget, mindössze aláásná
közös házunk alapjait. Ha nem vagyunk képesek felismerni, hogy az EU hozzáadott
értéket teremt, akkor minden munkánkkal csak vesztegetjük az időnket.
Mi történik, ha a tagállamok mégis másként döntenek?
A tagállamok természetesen szuverének, és dönthetnek úgy is, hogy nem
cselekednek: feladhatják a lisszaboni a célokat, és remélhetik, hogy az
Egyesült Államok vagy Kína tálcán hozza számukra a gazdasági élénkülést.
Nem hiszem, hogy ez meg fog történni, és biztos vagyok benne, hogy ez nem
is lenne Európa érdeke. A bizottsági előterjesztés hosszas elemző munka
eredménye, mindent megvizsgáltunk, kipróbáltunk, újraértékeltünk, és ha
szükséges volt, megreformáltunk. Úgy döntöttünk, bár nem volt egyszerű
számunkra, hogy a jövőben sem lépjük túl a jelenlegi költségvetésben a
GNI 1,24 százalékában megállapított plafont. E kereten belül aztán nagyon
szigorúan osztottuk be a pénzeket, amelyek így nem lépik túl az 1,15 százalékot
sem, elegendő teret hagyva ahhoz, hogy ne kelljen aggódnunk a túlköltekezés
miatt. Meggyőződésünk, hogy miközben ez az összeg biztosan nem elég arra,
hogy elérjük a tagállamok által kitűzött célokat, a valódi eredmények elérését
lehetővé teszi.
A bizottság költségvetési előterjesztése kedvező az új tagállamoknak.
Hisz ön abban, hogy a novemberben alakuló új testület is teljes szívvel
kiáll értük
Ahogy már korábban is rámutattam, a bizottsági előterjesztés a meghatározott
célokhoz rendelte a szükséges összegeket. E célok: a fenntartható fejlődés,
az állampolgárok jogainak és biztonságának szavatolása, illetve az EU világpolitikai
súlyának növelése, egy olyan közösség kialakítása, amelyik megfelel az
itt élő emberek elvárásainak, valamint modellként szolgál a világ más régióinak.
Nem látom okát, hogy miért ne támogathatná teljes szívvel e célokat a következő
bizottság.
Rockenbauer Nóra
Csatlakoztunk?
Unijó
MNO
Magyarország határain a nemzeti színű, Szent Koronát is ábrázoló táblára
ráragasztják az uniós, kék alapon sárga csillagos lobogóját megjelenítő
matricát, holott egyetlen uniós megállapodás sem írja elő, hogy ne lehetne
a meglevő tábla mellé tenni az újat, s így a magyar nemzeti jelképeket
továbbra is megjeleníteni.
A szállodai szobafoglalások arra utaltak, hogy az uniós polgárokat
nem vonzzák különösebben a magyar csatlakozási ünnepségek. Mint egy gazdasági
lap is megírta, a külföldek hazai szállásfoglalása nem emelkedett a csatlakozás
hétvégéjén, s a magyarok sem utaznak nagy számban az európai egyesítési
ünnepségekre.
Még a brit és a német kormányfő is fenntartásokat fogalmazott meg az
új tagállamokkal kapcsolatban. A ’’hosszú mátkaság’’, a bővítés abnormális
elhúzódása Nyugaton is érezteti kedvezőtlen hatását, az Eurobarométer uniós
közvélemény-kutató cég adatai szerint a legnagyobb európai államokban többségbe
kerültek a bővítést ellenzők. Az európai kereskedelmi- és vámhatárok lebontását
eleinte lelkesen támogató közép-európai államokban is inkább a szkepticizmus,
a félelem jellemző: tartanak a drágulástól, az élesedő versenyhelyzet miatti
elbocsátásoktól.
Miközben az Európai Unió cselekvési terveinek legnagyobb fejezeteit
képező mezőgazdaságra óriási összegeket fordítanak a régebbi tagállamok,
Magyarországon 2002 óta ’’életképes’’ és életképtelen településekről hallani;
a kormányszféra egy vezető politikusa megkérdőjelezi a közös politikák
közül a mezőgazdaság fontosságát. Az ellenzék folyamatosan kifogásolja
a kormány választások óta megszegett ígéreteit.
Komoly mulasztásokat észlelt az Európai Parlament is, melynek külügyi
bizottsága márciusban jelentést készített a csatlakozó államokról, így
Magyarországról is. A jelentés konkrétan említi az uniós agrártámogatások
kifizetéséért felelős ügynökség, illetve az Integrált Igazgatási és Ellenőrzési
Rendszer felállításának befejezését, a vidékfejlesztésben esedékes intézkedések
meghozatalát, valamint az uniós egészségügyi normáknak az agrár-élelmiszeripari
üzemekben történő érvényesítését.
A magyar uniós csatlakozással, legalábbis rövid távon, vajmi kevés változás
jellemzi a magyar átlagpolgár életét (hacsak nem kíván cukrászdát nyitni
Bécsben): némi árdrágulásra lehet számítani egyes termékeknél, mint a hús
vagy a cukor, míg a tej ára elemzések szerint a piaci dömping miatt zuhanórepülésbe
kezdhet.
Személyi igazolvánnyal is átléphetjük az uniós határokat, ám különösebben
a régi típusú, nem plasztikkártyás igazolvány esetében időbe telhet, mire
az osztrák, szlovák vagy szlovén határőr ellenőrzi az okmány érvényességét.
Munkát továbbra is csak egyéni munkavállalási engedély birtokában lehet,
mivel EU-csatlakozásunk ellenére az új tagok polgáraira még legalább két
évig nem vonatkozik az unió egyik legelemibb alapelve, a munkaerő szabad
áramlása.
Lakhelyet szabadon választhatunk magunknak az uniós országokban, ám
ennek életszerűsége igen csekély: az újlakóhely feltételei közé tartozik,
hogy a fogadó országban rendelkezzünk azokkal a forrásokkal, melyek leginkább
akkor állhatnak rendelkezésre, ha valaki – róka fogta csuka – munkahellyel
is rendelkezik.
Nem tűnik életbevágó változásnak, hogy a banán árusítására épp úgy új
szabványok vonatkoznak majd, s az sem, hogy az autókereskedők nem tilthatják
ki szalonjaikból más márkák modelljeit.
A legelső, megrázó szembesülés az unióval a magyar nemzeti jelképek
senki által meg nem követelt leragasztása volt. Az egyik uniós határ túloldalán,
Ausztriában szomszédainknak eszük ágában sem volt, hogy eltüntessék a nemzeti
jelképet a határról, ott a szabvány uniós felirat után, a táblák mellett
sorban elhaladva az országba lépő utazó nemcsak a nemzeti zászlót megjelenítő
táblát, de Burgenlandét is láthatja.
Pogrom helyett eufória – közös zenélés Győrben
Mediawave-napló 4.
www.nol.hu • Szerző: BiL
Batirsina Figlia Kazievna (Szibéria), Miquéu Montanaro (Franciaország)
és Szafárov Gajszá Hajrulovics (Szibéria) - a győri örömzenélésen (kép:
Kassay Róbert)
Török és kurd (!), szerb és magyar, valamint lengyel, baskír, ujgur
és más zenészek közös örömzenélést tartottak a Mediawave utolsó előtti
napján. Miközben a déli határaink túloldalán embereket ölnek meg amiatt,
mert más nyelven beszélnek, mi pedig az uniótól igyekszünk nem félni, a
Franciaországban élő Miquéu Montanaro zenei kísérletben bizonyította Győrben,
hogy a másik embertől való ősi félelem értelmetlen.
- Az ember félős állat - vallja Miquéu Montanaro Franciaországban élő
zenész és zeneszerző. - Mindenki fél. A közös zenélés arról szól, hogy
értsd meg: az egyik emberi lény olyan, mint a másik… - és miközben mondja,
közelebb hajol: - ugyanolyan orrom, fülem, szagom van, mint neked.
Montanaro a franciaországi oxitán kisebbséghez tartozik. Életformája
a népzenei gyűjtés és tanítás. A győri Mediawave idején két komplett zenekarból,
a lengyel Dikandából és a szerb Paniks nevűből, valamint egy baskír énekesnőből
és harmonikás társából, magyar népdalénekesekből, törökökből és másokból
gyúrt össze közös etnozenei formációt három nap alatt. A többség nem ismerte
egymást azelőtt.
Játszott-e már olyan helyen, ahol ölték egymást a különböző nemzetiségűek
- kérdeztem a zenésztől, aki élete jelentős részét úton töltötte.
- Igen - felelte, - például Izraelben. Meg Dél-Afrikában.
Dél-Afrikában összehozott fehérekből és feketékből álló zenekart. -
Olyan vidéken történt, ahol az országúton bármikor lelőhet egy melletted
elszáguldó autós, csak azért, mert fehér vagy. A turistabuszok berácsozott
ablakokkal járnak, mert a falvakban kővel dobálják őket. Arrafelé ez természetes
passzió.
- Ha gépfegyvert fognak rád, légy nyugodt és bízd magad a támadódra
- mosolyog Montanaro, aki állítása szerint többször nézett már szembe fegyverrel.
Meg van róla győződve, hogy a zenei hagyományok összehangolhatók. Talán
ezért sem lőtték még le.
- Mindig bízom benne, hogy a próbák végén kialakul valami - mondja.
Ebben könnyed mondatban filozófiai állítás rejlik: bármely ősi hagyomány
zenéje bármely másikkal összehangolható, következésképp azonos forrásból
táplálkoznak. Tehát van egy fontosabb és mélyebb identitásunk, mint a nemzetiség…
Montanaro zenei kísérlete olyan üzenetet hordoz, amelyet el kellene
vinni például a volt Jugoszláviába. - Zenei követ vagyok. Sok nyelven értek
- vallja Montanaro, aki ezt a közös zenélést már harminc éve csinálja.
A soknemzetiségű, spontán etnozenekar a győri zsinagógában (kép: Kassay
Róbert)
A győri zsinagógában, háromnapi próba után tartották a koncertet. Ugyanabban
a dalban énekeltek magyarul és szerbül és lengyelül. Meg baskírül. A közönség
imádta. Amikor az idős baskír énekesnő népdalába bekapcsolódtak a többiek,
az asszonyság arca fénylett a boldogságtól.
- Mindig azt keresem, hogy miképpen tudjuk megtalálni a közöset, miközben
megmaradhatunk annak, akik vagyunk - mondta később Montanaro.
Eszembe jutottak a magyarjaink, akik attól félnek, hogy idegenek lepik
el az országot. - Mindenki fél - magyarázta Montanaro a koncert után, langallóval
a kezében (régi magyar ételféleség, visszük az unióba).
A koncert fináléját követő tapsvihar alatt váratlanul beviharzott egy
dobos meg egy fúvós a zsinagógába. Kurdok. A zenekaron alig leplezett zavar
hullámzott végig, meglepetés volt. A kurd fúvós törökül kezdett énekelni
(!). Először a zenekar dobosai tértek magukhoz. Aztán a lengyel énekesnő.
Ugyanolyan ritmusú lengyel dalt énekelt, mint amit a kurd dobos vert. A
közönség őrjöngött. Montanaro intésére megindultak kifelé és közös örömzenélésbe
csapott át az este. Az udvaron körbefogták őket és legalább kétszáz ember
sikoltozva, táncolva ünnepelt. Úgy látszik, az egymásra találás eufóriát
okoz.
- A kurdokkal Törökország legkeletibb csücskében találkoztam - mondta
Hartyándi Jenő, a Mediawave főszervezője. - Talán még sosem voltak külföldön.
Elképesztő a szegénység náluk…
Annak ellenére, hogy a kurd vendégek még sosem jártak a Fényírók Fesztiválján,
tudták, mit kell csinálni Győrben. Mindnyájunk közös ösztönei vezették
őket.
Egységes munkaügyi adatbázis május 1-jétől
www.mtv.hu
A munkaviszony megszűnését a jövőben egy munkanapon belül be kell jelenteniük
a munkáltatóknak az Egységes Magyar Munkaügyi Adatbázisba (EMMA).
Az új, május elsejétől hatályos szabályozás szerint az új munkaviszonyokat
még a munkavégzés megkezdése előtt kötelező bejelenteni.
A rendszer alapadat-bázisát az Országos Nyugdíjfolyósítótól, illetve
az Országos Egészségbiztosítási Pénztártól veszik át. Az adatok a 2002.
és a 2003. év végi helyzetre, illetve a 2004. január 1. és április 30.
közötti létesített és megszűnt munkaviszonyokra vonatkoznak.
Az adatbázis tartalmazza majd a Munka törvénykönyve hatálya alá tartozó
2,5 millió munkavállaló és az őket foglalkoztató több mint 300 ezer munkáltató
naprakész adatait, hozzájárul a hatékonyabb munkaügyi ellenőrzésekhez,
segítségével teljesíthetők az európai uniós adatszolgáltatási kötelezettségek
is.
Mint arról az MTI már korábban beszámolt: az informatikai fejlesztés
mintegy 200 millió forintba kerül, a számítástechnikai beszerzések hozzávetőleg
400 millió forintba. Az országos megismertetést szolgáló kommunikációs
program költségvetése 80 millió forint.
A Foglalkoztatási Hivatalban létrehoztak egy munkaügyi nyilvántartó
központot. A részleg feladatai közé tartozik az adatbázis kialakítása,
karbantartása, a változások rögzítése, az adatok valódiságának ellenőrzése,
visszaigazolása, az egyedi információk kielégítése.
A nyilvántartó központ a társadalombiztosítási azonosító jel körébe
tartozó adatokat az Országos Egészségbiztosítási Pénztár, a cégazonosító
adatait az Igazságügyi Minisztérium, az egyéni vállalkozók adatait a Belügyminisztérium
segítségével ellenőrzi. Amennyiben az adatok helyesek a részleg a bejelentésről
igazolást állít ki a munkáltatónak.
A munkaviszony-létesítéseket, -megszűnéseket a munkáltatók négyféle
módon jelenthetik be: személyesen a 174 munkaügyi kirendeltség valamelyikében,
postai úton a munkaügyi nyilvántartó központnak, vagy a munkaügyi kirendeltségen
kiváltott PIN-kód alapján, a továbbiakban már telefonon és interneten is
teljesíthető a bejelentési kötelezettség. A saját adataikat a munkavállalók
is a PIN-kód alapján kérhetik le az adatbázisból.
Az információk május 1-jétől a www.emma185.hu internetes címen érhetők
el.
Igyenes múzeumok
www.dunatv.hu
Hazánk európai uniós taggá válásával egyidőben újabb akadály hárult
el kultúránk széles körűbb megismertetése és megismerése elől. Ennek köszönhetően
talán még több idelátogató turista, sőt talán mi magunk is sűrűbben fogunk
múzeumba járni.
Egy kormányrendelet értelmében 2004. május elsejétől 24 nemzeti közgyűjtemény
és állami fenntartású múzeum látogatása válik ingyenessé. A szentendrei
Skanzen főigazgatójának elmondása szerint azonban ez a lehetőség nem korlátlan.
- Ez az ingyenesség az állandó kiállításokra vonatkozik, az időszaki kiállítások
és az egyéb rendezvények, fesztiválok és különböző programsorozatok részére
a múzeumok számára engedélyezett az, hogy belépőjegyet kérjenek.
2004. május 02., vasárnap 22:18