Új név az áramszolgáltatóknak
www.dunatv.hu
Július elsejétől új néven működik a dél-dunántúli, az észak-dunántúli
és a tiszántúli áramszolgáltató. A három cég fölveszi tulajdonosának, a
német E.ON csoport márkanevét.
A magyarországi E.ON cégek az árampiac közel felét birtokolják. A német
tulajdonosok az elmúlt években több mint 1 milliárd eurót fektettek be
nálunk, hogy az energiahálózatot modernizálják. A cég igazgatótanácsának
elnöke elmondta: a névváltoztatás csak az első lépés az ügyfelek még jobb
kiszolgálása felé: hamarosan megújulnak a cég irodái, illetve internet-
és sms-alapú szolgáltatások bevezetését tervezik. Konrad Kreuzer elmondta:
az E.ON ma egyike a 10 legnagyobb magyarországi cégnek, és ezt a pozíciót
2006-ig újabb negyedmilliárd eurós beruházással szeretnék megerősíteni.
Csillag István gazdasági miniszter úgy fogalmazott: az E.ON bizalma a magyar
piac iránt azt jelzi, a kormány gazdaságpolitikája jó úton jár.
Modern campusok magántőkéből
Népszabadság
Tíz éven belül modern campusok várják a hallgatókat. A tervek szerint
véget ér az egyik épületből a másikba való vándorlás, és öröm lesz kollégiumban
lakni.
Legkésőbb tíz év múlva több felsőoktatási intézmény modern campusszá
válhat. Az egyetemek egyre inkább törekszenek ugyanis arra, hogy mihamarabb
modern épületekkel, korszerűen felszerelt tantermekkel csábítsák magukhoz
a jelentkezőket. Az intézmények vezetőinek ma már a diákokért való versenyt
is szem előtt kell tartaniuk, azt, hogy a felsőoktatásban erős piaci verseny
alakult ki. Ma már a hallgatók, mielőtt jelentkeznének valahova, azt is
megnézik, milyen az intézmény infrastruktúrája, mennyit kell vándorolni
egyik épületből a másikba, és milyenek a kollégiumok.
Az egyetemeknek, főiskoláknak azonban nincs elegendő forrásuk az infrastrukturális
fejlesztésre, és ezeket az állam sem tudja finanszírozni. Az Oktatási Minisztérium
a helyzet orvoslására tavaly terjesztette a kormány elé azt a tervezetet,
amely felhatalmazta az oktatási tárcát, hogy a felsőoktatási fejlesztések
érdekében garanciát vállalhasson a magántőke bevonásához az úgynevezett
Public Private Partnership- (PPP) program keretében.
A PPP lényege, hogy az állam bizonyos intézményei vagy létesítményei
létrehozásába, üzemeltetésébe bevonja a magánszektor szereplőit. Ettől
a döntéshozók egyrészt azt remélhetik, hogy az amúgy az állami költségvetésre
háruló egyszeri, nagymértékű ráfordítás több évtizedre oszlik. Az sem elhanyagolható,
hogy a hasonló nagyságrendű állami beruházásokhoz képest valószínű, hogy
a PPP-létesítmények magasabb színvonalon, és kisebb költséggel épülnek
föl.
Magyar Bálint márciusban hat felsőoktatási intézménnyel írt alá együttműködési
megállapodást, amely szerint a Budapesti Közgazdaság-tudományi és Államigazgatási
Egyetemen, a Semmelweis Egyetemen, az Eötvös Loránd Tudományegyetemen,
a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen, a Dunaújvárosi Főiskolán és a Budapesti
Műszaki Főiskolán elsőként épülnek magántőkéből új oktatási létesítmények.
A beruházások 2000 és 2010 között valósulnak meg, öszszesen 230 milliárd
forint értékben, állami és magántőkéből. Az összeg nagyobbik részét, mintegy
200 milliárd forintot oktatási épületek bővítésére, illetve új épületek
létesítésére fordítják, a fennmaradó harmincmilliárdot pedig új kollégiumok
építésére, illetve a már meglévők bővítésére. Az intézmények az így létrejött
beruházások költségeit és kamatait húsz éven keresztül bérleti díjként
fizetik vissza a befektetőnek. A szaktárcával aláírt megállapodás értelmében
a minisztérium ennek felét átvállalja.
A márciusban aláírt szerződések szerint a vállalkozók az egyetem vagy
a főiskola által rendelkezésre bocsátott telken építenek majd új kollégiumot,
vagy az intézmény egyik meglévő épületét alakítják át. Az üzemeltetést
a vállalkozó vagy az egyetem végezheti: a befolyt összegek azonban a befektetőt
illetik. Mindezért pedig a diákoknak legföljebb havi száz eurót (25 ezer
forint) kellene fizetniük.
Leopold Erika
*
Elkerülhetetlen az infrastruktúra fejlesztése
A felsőoktatási intézmények kollégiumi fejlesztése ma már elengedhetetlen,
hiszen ezek állapota botrányos. Új, kifejezetten kollégiumi célokat szolgáló
épület alig épült az utóbbi 15 évben. A rendszerváltáskor még majdnem minden
második hallgatónak jutott kollégiumi hely, ma már csak 47 ezren élvezhetik
a diákotthoni életet. Az oktatási tárca számításai szerint 270 ezer diák
lakik az intézmény székhelyén kívül, közülük mintegy 220 ezren „potenciális
vevők” lennének új kollégiumokra.
Azoknak sem felhőtlen az életük, akik bekerülnek a kollégiumokba, hiszen
az egyetemek, főiskolák saját költségből csak a feltétlenül szükséges javításokat
tudták elvégezni. Egy átlagos kollégiumban öt-hat négyzetméter jut egy
diákra, és van olyan diákszállás is, ahol nincs tanulószoba. Gondot jelent
az is, hogy nem mindig a leginkább rászorulók kapják meg a férőhelyeket,
hiszen a jövedelemigazolások sokszor nem fedik a valóságot.
Budapesti Közgazdaság-tudományi és Államigazgatási Egyetem: az úgynevezett
Czuczor–Mátyás-projekt keretében új egyetemi campust alakítanak ki. A tervek
szerint több mint 15 ezer négyzetméter alapterületű új épületben kapnak
majd helyet az oktatók irodái, kutatótermei, az egyetemi könyvtár, a nyelvi
laborok és tantermek. Szintén itt alakítanak majd ki néhány apartmanlakást.
Az új komplexum a Czuczor–Lónyai–Mátyás– Közraktár utcák által határolt
csaknem nyolcezer négyzetméter alapterületű telken épül, mintegy tízmilliárd
forintból.
Eötvös Loránd Tudományegyetem: a Trefort-kertben, csaknem húszezer négyzetméteren
alakítja ki új campusát. A tervek szerint felújítják a Rákóczi úti épületet,
és létrehozzák az új társadalomtudományi kart. A Gólyavárból ifjúsági centrum
lesz, új helyre költözik az Egyetemi Levéltár, felújítják a két Puskin
utcai épületet, és elvégzik az elmaradt műemléki munkákat is a Trefort-kerti
épületeken. A becsült beruházási összeg 5,8 milliárd forint.
Semmelweis Egyetem: két helyszínen két önálló projektet valósít meg.
A Thaly Kálmán utcai tömbben oktatási központot alakítanak ki, több mint
42 ezer négyzetméteren. Ide gyakorlati és elméleti oktatásnak megfelelő
termeket terveznek, és helyet kap a gyógyszerésztudományi kar is, ez várhatóan
8,4 millió forintba kerül. A Szentkirályi utcában a fogorvosoknak lesz
új központjuk, oktatásra és betegellátásra alkalmas helyiségekkel, fogtechnikai
laborral, közel tizenkétezer négyzetméteren, ennek költsége 4,4 milliárd
forint.
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem: miután a Zeneakadémia épülete már
régen megérett a teljes felújításra, és különben is túlzsúfolt, hosszú
távon is szükség van egy másik, oktatásra alkalmas épületre. Ebbe nagyelőadót,
oktató- és próbatermeket, zenei laboratóriumokat terveznek. Itt kap helyet
az intézmény adminisztrációja, valamint klubot, raktárt és öltözőket is
kialakítanak. Az új épület több mint hatezer négyzetméter alapterületű
lesz, becsült beruházási költsége 4,2 milliárd forint.
Budapesti Műszaki Főiskola: józsefvárosi telephelyére tervezi új oktatási
épületét, ahol előadótermeket létesítene, a Keleti Károly Gazdasági Főiskolai
Kar több helyiségét a Tavaszmező utca 14–18. alatti több mint 1700 négyzetméter
alapterületű ingatlanon helyezné el. A beruházás becsült összköltsége 1,2
milliárd forint. Az új épület több mint háromezer négyzetméterén előadó-
és szemináriumi termek, laboratóriumok, nyelvi laborok, tanszékek kapnak
helyet.
Dunaújvárosi Főiskola: mintegy 4100 négyzetméteren komplex oktatási
létesítményt szeretne létrehozni a volt fonodai épületben a főiskola, amelyben
főként előadótermek és laboratóriumok kapnának helyet. Az előzetes számítások
szerint a fejlesztés 1,8 milliárd forintba kerül.
Még csak két új csatlakozó nyelvén "tud" az EU infovonala
www.magyarhirlap.hu
Az Európai Unió három éve indította be a nap 24 órájában ingyenesen
hívható Europe Direct telefonos információs szolgáltatását, amelynek operátorai
már közel húsz nyelven válaszolnak az érdeklődők kérdéseire. Az információs
központ munkatársai a szóbeli kérdésekre azonnal, az e-mailben érkezőkre
pedig három napon belül igyekeznek válaszolni (a szolgáltatás elérhetőségei:
telefon: 00-800/6-789-1011; http://europa.eu.int/europedirect). A csatlakozó
tíz tagállamban használt kilenc nyelv közül egyelőre még csak kettőn, lettül
és szlovénül sikerült a szolgáltatást beindítani, mert a szigorú belgiumi
bevándorlási törvények megnehezítik, hogy az Europe Direct minden szempontból
megfelelő munkatársakat találjon. Jelenleg havonta közel 7600 kérdés érkezik
a központba, és ez a szám folyamatosan növekszik. A leggyakoribb téma a
mobilitás, vagyis az, hogy az európai polgárok milyen feltételekkel költözhetnek
más országokba, és vállalhatnak munkát az unióban.
Ezt követik az EU vállalkozásfinanszírozási programjainak részleteire
vonatkozó kérdések. Sokan érdeklődnek azzal kapcsolatban is, hogy milyen
hatással lehet az unió bővítése a mindennapi életükre, hogyan lehet majd
nemzetközi jogosítványhoz jutni, vagy más országokban ingatlant vásárolni.
A telefonálók gyakran kérdezik, hány csillag van az EU zászlóján, és miért
annyi: 12, a tökéletesség és a teljesség szimbólumaként. A legtöbb hívás
az újonnan csatlakozó országok közül Ciprusról érkezett, és a lengyelek
járnak élen az e-mailben feltett kérdések számában.
Nemzetközi Hírfigyelő - International Herald Tribune
Brüsszelben a Székelyföld autonómia-statútumának ügye
Szatmári Friss Újság
Dr. Csapó I. József, a Székely Nemzeti Tanács elnöke Brüsszelben, az
Európa Parlamentben De Heer Arie M. Oostlander képviselôvel folytatott
tárgyalásokat, aki a Romániáról szóló országjelentéshez terjesztette be
bíráló javaslatait. A holland képviselô többször is kiállt a csángók anyanyelvhasználatáért,
valamint az egyházi javak visszaszolgáltatásáért.
Csapó Brüsszelben több nyugati képviselôvel és szakértôvel is tárgyalt
az SZNT elutasított autonómiastatútumának ügyében, ugyanakkor szóvá tette
a Magyar Polgári Szövetségnek a helyhatósági választásokról történô kirekesztésének
ügyét is.
Az SZNT elnöke dr. Szájer Józsefnek, a Fidesz-MPSZ képviselôjének meghívására
részt vett az Európa Parlament Néppárti Frakciója magyar csoportjának ülésén,
ahol a regionalizmus és a területi autonómia kérdéskörét vitatták meg.
A magyar csoport teljes kör? támogatásáról biztosította az SZNT törekvéseit.
Őssejtből fogat?
www.dunatv.hu
Egy londoni professzor állatokon végzett kísérletei bebizonyították,
hogy a köldökzsinórból származó őssejtek segítségével újra lehet növeszteni
a fogakat. L A felfedezés azért is jelentős, mert eddig az őssejtek felhasználásával
kizárólag csontvelő átültetést végeztek.
A köldökzsinórvérből nyert őssejtek felhasználási területe a jövőben
várhatóan jelentősen növekedni fog. - Ahogy én a kutatás irányát nézem,
azt gondolom, hogy nagyon rövid időn belül a köldökzsinórvér-őssejtekből
is lehet majd csinálni hasnyálmirigyet és lehet májat és lehet agysejtet.
Én azt gondolom, hogy lehet majd csontsejtet és konkrétan fogat is csinálni.
A köldökvér-levéteének hazai engedélyezését komoly viták előzték meg. Mára
viszont már 15 ezer család döntött az őssejtek megőrzése mellett. A tudomány
eredményei miatt a kérdés az alkotmány módosításánál is felvetődhet. -
Egy olyan alkotmányt kell szerkesztenünk, és ugye én annak a híve vagyok,
hogy legyen egy olyan alkotmányunk, amibe nyilvánvaló a harmadik generációs
állampolgári jogok is megjelennek és én azt gondolom, hogy ezek is ebbe
sorolhatók. A tervek szerint hamarosan létrejön a Magyar Sejtbank is megkönnyítve
az őssejtek felhasználását, ami azonban még a távolabbi jövő.
Postajárat indul a Holdra
http://www.hhrf.org/nepujsag/
A nyár végén indítják útjára az elsô amerikai postam?holdat. Az üzenetek,
a levelek, sôt akár a kedves halottak hamvai is páncélszekrényben utazhatnak.
Menetrend már van, a rakomány hamarosan összeáll, az alkalom is, a mód
is csábító. "A Hewlett-Packard megalkotta a rendszert, amellyel bárki számára
lehetôvé válik, hogy számítógépével és a megfelelô szoftverrel kapcsolódjon
a világ?rbe tartó m?holdhoz" - nyilatkozta Dennis Laurie, a kaliforniai
TransOrbital elnöke.
A dúsgazdag magánvállalkozás piaci elven kapcsolódik a világ?r meghódításához,
megszervezve a maga Hold- programját. Elkészíttette a saját ?rszondát,
s bár csak most kapott startengedélyt, így is megelôzi a hivatalos szervezet,
a Nemzeti Repülési és ?rkutatási Hatóság, a NASA hasonló programját. Orosz
területrôl, orosz rakétával indítják a nyár végén és ha már fent lesz a
világ?rben, három hónapig kering a Hold körül. A Földre küldött jelzésekbôl
pontosan követhetô az útja, sôt fényképeket is készít az égitestrôl, melyek
révén, úgy számolnak, minden eddiginél tökéletesebb Hold- térképet lehet
majd készíteni és ezt magas áron el is lehet adni.
A "Trailblazer" - ez a neve a szondának - esetében azonban nagyobb haszonnal
kecsegtet a földi szuvenír égbe emelése. Az alapszöveg 17 dollár, a levél,
illetve más küldemény minden grammjáért 2500 dollár fizetendô. A rakományt
különleges tartályban helyezik el, azt olyan anyagból készítik, hogy a
Holdra csapódáskor törés, horpadás kizárható legyen. Az érkezés pontos
koreográfiája különösen azokat nyugtatja meg, akik - mert ilyen örökösök
is vannak - szeretteik hamvait bízzák a holdbéli postajáratra. Terv szerint
ugyanis a földi kincseket ôrzô buroknak 4-5 méterre be kell fúródnia a
Hold talajába, hogy aztán ez a különös páncélszekrény, ha nem is az örökkévalóságig,
de legalább a beígért évmilliókig ôrizze a XXI. század földi kacatját.
Nem szólnak róla a tervezôk, de bátran hozzátehetjük a hírhez: a válasz
kézbesítése ingyenes a holdpostával!
Kétszáz éve még nem tudták...
Nagy Botond
Megemlékezô ünnepség a Bolyaiban
Ünnepélyes megemlékezô (és nem csak) rendezvénynek adott otthont tegnapelôtt
Erdély egyik legrégebbi iskolájának díszterme. A Bolyai Farkas líceum,
volt Református Kollégium diákjai, tanárai zsúfolásig töltötték a termet,
és mindenki elcsendesült, amikor énekszámaiba kezdett a Csíki Ágnes vezette
református kollégiumi kórus. Az ünneplésre okot adó esemény: pontosan kettôszáz
éve, 1804. május hatodikán mondta el az iskola új, Vásárhelyen eladdig
ismeretlen tanára székfoglaló beszédét. A tanárt Bolyai Farkasnak hívták.
..................................................................................................................................................................................................................................................
A cukorbetegség lehet a század járványa
NOL • MTI
A cukorbetegség valóságos járványával kell szembenéznie a világnak;
a diabétesznek évente máris több halálos áldozata van, mint az AIDS-nek,
amely évente 3 millió ember halálát okozza.
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerdai bejelentése szerint évente
átlagosan 3,2 millió ember hal meg a cukorbetegség kiváltotta elváltozások
következményeként, ami háromszor nagyobb szám, mint a korábbi becslés volt.
A világon legkevesebb 171 millió személy szenved jelenleg cukorbetegségben,
és a betegek száma 2030-ig akár megkétszereződhet - figyelmeztetett a WHO
és a Nemzetközi Diabétesz Szövetség. A két szervezet a különösen súlyosan
érintett elmaradott országokban indított közös kampányt.
A diabétesz súlyos közegészségügyi probléma, amely egyre nagyobb mértékű,
és a legsúlyosabb hatásai már is kimutathatók a fejlődő országok aktív
népességében – mutatott rá a Catherine Le Galés-Camus WHO főigazgatójának
helyettese.
Miközben a cukorbetegség a fejlett országokban elsősorban az idősek
betegsége, a fejlődő világban az aktív népességben is jelentős az előfordulása.
A fejlődő országok legtöbbjében a cukorbetegség a 35-64 év közötti korosztályokban
minden tíz halálesetből egynek az okozója. A leginkább érintett országok
a Közel-Keleten és Dél-Ázsiában találhatók.
A cukorbetegség, amely a nem megfelelő inzulintermelődéssel van összefüggésben,
szív- és érrendszeri problémákhoz vezet, ezek okozzák a betegek 50-80 százalékának
a halálát. A diabétesz vakságot is előidézhet, a rossz keringés miatt végtag-amputációkhoz
és veseproblémákhoz vezethet.
A cukorbetegség gyakran a kövérséghez társul, s a WHO már figyelmeztetett
a túlsúlyos emberek számának jelentős növekedésére mind a fejlődő, mind
pedig a fejlett világban. A közös kampány célja, hogy felhívják az emberek
figyelmét a veszélyekre, mert számos az egészséget fenyegető veszéllyel
szemben a diabétesz megelőzhető a megfelelő táplálkozással és testmozgással.
A betegek 90 százalékát kisebb mértékű diabétesz sújtja, amely karbantartható
a bevitt cukor mennyiségének visszafogásával és megfelelő fizikai aktivitással.
A betegek fennmaradó 10 százalékának naponta kell inzulininjekciót kapnia
illetve magának beadnia.
Vannak bizonyítékok arra is, hogy bizonyos népcsoportok hajlamosabbak
a betegség kialakulására, például az ázsiaiak és afrikaiak. Az egyes típusú
(fiatalkori) diabétesz elsősorban a gyereket érinti és kialakulása genetikai
meghatározottságú, nem gyógyítható véglegesen. A legtöbb cukorbeteg azonban
az úgy nevezett kettes típusú diabéteszben szenved, amely az esetek 58
százalékában a túlsúly és a kellő fizikai aktivitás hiánya miatt alakul
ki.
Bizonyított tény, hogy már az életmód egyszerű korrekciója, például
a megfelelő, egészséges táplálkozás, és testmozgás, kiegészítve a gyógyszeres
kezeléssel lehetővé teszi, hogy a beteg egészséges és teljes életet éljen
– mutatott rá Pierre Lefebvre a Nemzetközi Diabétesz Szövetség elnöke.
Magyarország-rekord
Háromezer diák 700 méteres térképe
NSZ Szerző: Szablyár Eszter
Guinness-rekordra készültek és a cudar körülmények ellenére teljesítették
a diákszövetkezet szervezői.
Napsütéssel kecsegtetett kora hajnalban az idő szombaton. Amolyan strandkonform
szerelésben vágtam neki a sokat ígérő napnak. Fennállásának huszadik, illetve
tizenötödik évfordulóját ünnepelte az Universitas Iskolai Szövetkezet és
a Meló-diák Országos Diákvállalkozási Hálózat. Az eseményt óriás bulival
akarták emlékezetessé tenni a szervezők. Helyszínnek a mogyoródi vízi parkot
választották, a meghívóban csábító számokkal bombázták a diákokat: másfél
kilométeres csúszda, 3,5 millió liter víz, 3500 négyzetméteres vízfelület
és evés, ivás, dínomdánom.
Az Universitas Iskolai Szövetkezetet 1983-ban, a Marx Károly Közgazdaság-tudományi
Egyetemen hozta létre 15 diák és két tanár azzal a céllal, hogy a diákokat
szervezett munkalehetőséghez juttassák. Magyarország első diákvállalkozásában
hallgatók ezrei gyakorolják a tulajdonosi jogokat. Eleinte főként fizikai
munkákra kaptak lehetőséget, ma már számítógépes tudást, jó nyelvismeretet
és egyéb szaktudást igénylő munkák a jellemzők. 1989-től létrehozták a
Meló-diák néven működő országos hálózatot, amelynek ma már több mint 35
ezer szövetkezeti tagja van. Az egész országban működő több mint 40 állandó
iroda nemcsak Magyarországon, de világviszonylatban is egyedülálló hálózatot
alkot.
Az előzékeny szervezők az Örs vezér teréről indítottak buszokat, ez
az utazás már önmagában megérte volna. A diákok nagyon jól érezték magukat
körülöttem. Közben pedig egyfolytában csörgő telefonukba egyfolytában káromkodásokat
kiabáltak. De egyáltalán nem a felháborodás, inkább az élvezet kifejezésére:
– Képzeld, vazze, ezek egy bazi nagy Magyarországot csinálnak emberekből!
Hirtelen ömleni kezdett az eső, és egyre jobban zuhogott. Egész nap kitartott.
A szervezők vizes programot akartak, nesze nekik, az ég is besegített.
A meghívottak menüje egy sör és egy pár virsli volt, amit lehetett két
sör vagy két pár virsli kombinációban is igényelni. Ha jól vettem észre,
a két sör verzió volt a legnépszerűbb, anyu úgyis csomagolt többnapi hideget,
de a sörre nem gondolt. Jól jött, gyorsan hatott. A cudar időjárás ellenére
egyre többen lazultak el, és váltottak fürdőruhára. A körülményekhez képest
remek volt a hangulat. Fekete kongások szórakoztatták a kabátban vacogó
szárazföldieket és a sörért merészkedő fürdőzőket.
Ekkor szép, sárga pólós hoszteszek terelték át az ázott diáksereget
a szemközti mezőre, ahol kísérletet tettek a Guinness-rekord felállítására.
Háromezer piros, fehér és zöld pólós összekapaszkodó láncolatából rajzolódott
ki hazánk körvonala 700 méter hosszan. A legnagyobb folyóinkat (a Dunát
és a Tiszát), valamint a Balatont kék ingesek alkották. Fentről bizonyára
fantasztikus látványt nyújtott volna a térkép, de az esemény megörökítésében
is segédkező repülő aznapra nem kapott felszállási engedélyt. A mindenre
elszánt fotósok egy eső áztatta, csúszós tetőről örökítették meg a sikeres
kísérletet.
Az egyik szervező elmondta, még sosem volt példa hasonló országkörvonal-körbeállásra,
így a kísérlet mindenképpen sikerült volna. De az információ után sem lett
kisebb az örömünk!
Elhangzottak az ilyenkor elkerülhetetlen beszédek, a fázós tömeg örült,
hogy fél óra alatt túljutott rajtuk. A beszédek után kezdődött a tolongás
az asztalok körül, háttérzeneként és hangulatfokozóként Halász Judit Boldog
születésnapot és Varga Miklós Európa című számai váltogatták egymást. Alkalomhoz
illően.
Volt torta, majdnem ingyen vurstli, este koncertek. Hazafele állítólag
félóránként indultak buszok, én nem találtam meg. A csapatszellem biztos
erős a két diákszervezetben, mert a buszok után csellengőket (engem is)
megszántak és elvittek a Pestre tartó autósok.
Két spagettihídember a Bánkiból
Évente rendeznek egy világversenyt, amiről a megszállott építészeken,
a tudományos alapú játékot kedvelő mérnökökön kívül nem sokan hallottak.
Pedig a komolytalannak tűnő, az idén közel kétszáz résztvevővel, 21. alkalommal
Kanadában megrendezett spagettihíd-építő világbajnokságon a fizika határai
akár szabad szemmel követhetőek voltak. A versenyt évről évre hosszú tervezés
előzi meg, a résztvevők számítógépen bonyolult kalkulációkat végeznek,
különböző gyártók termékeit tesztelik. Az építés csak ezek után következhet,
és több száz munkaórát vesz igénybe. A versenyzők nem lehetnek végzett
mérnökök, így főleg diákok, lelkes amatőrök mérhetik össze tudásukat három
kategóriában. A csapatverseny szabályait a helyszínen ismertetik, előre
felkészülni nem lehet, hiszen csak a helyszínen derül ki, torony- vagy
hídépítés lesz-e a feladat. A könnyű súlyú megmérettetésen egy méter fesztávú
hidak versenyeznek, amelyeknek kétkilós terhelést kell elviselniük öt percig.
Az első hely azt a szerkezetet illeti, amelyik a legkönnyebb. A bajnokság
csúcspontja a nehézsúlyú verseny: a híd önsúlya maximálisan egy kilogramm
lehet, a törésig legnagyobb súlyt elviselő alkotás nyer.
Mekkora terhelést bírt a mi spagettiből készített, mindössze 930 grammos
hidunk? Ez az első kérdés, amit a büszke hídépítők, Köves András és Kutyik
Mátyás, a Budapesti Műszaki Főiskola Bánki Donát Gépészmérnöki Karának
hallgatói és az őket segítő tanárok azonnal feltesznek, ha szóba kerül
tudományos játékuk. Az emberek nem tippelnek többet tíz kilónál. Pedig
a látványnak is lenyűgöző tésztahíd több embert képes lett volna megtartani
256,13 kg-os teherbírásával. Így világbajnoki címet hozott az alkotóknak,
akik rengeteg befektetett energiájuk megtérülésén túl ezzel az eredménnyel
az idén 125 éves iskolájuk hírnevét, a magyar felsőoktatás magas színvonalát
is öregbíthették.
A győztes híd közel ezer alkatrészből állt, de hazaszállítani már nem
kellett, valamivel több mint negyed tonna terhelés után megsemmisült. A
többi versenyző szerkezetével ellentétben Köves András és Kutyik Mátyás
hídján nem az általuk készített „tésztaalkatrészek” mondták fel a szolgálatot,
hanem az a kis fadarab tört ketté, amelyre a terhelést kifejtő berendezést
rögzítik.
Andrew Hay, az Okanagan University College Gépészmérnöki Karának dékánja
hihetetlennek nevezte a magyar fiúk teljesítményét, akik győzelmük mellett
a pille kategóriában egy harmadik helyezést is magukénak tudhatnak. A hallgatók
ajánlatot kaptak a kanadai egyetemtől tanulmányaik folytatására, ám egyikük
sem engedett a kísértésnek. (Pintér Anna)
DACIA X90 - OKTÓBERTŐL HAZÁNKBAN
www.origo.hu
Akár 700 000 is készülhet az X90 kódnevű Daciából, amely idén októbertől
lesz kapható Magyarországon. Az autó gyártása már folyik.
A modernizált Dacia Solenza Renault hajtásláncot kapott, továbbá 1,9
literes francia dízelmotorral is megvásárolható. Az X90 már teljesen Renault
fejlesztésű
Megkezdődött a Dacia X90 kódnevű újdonságának gyártása. Jelenleg még
csak az előszéria gyártása folyik. Az 5000 eurós autóként elhíresült típust
a Renault hathatós segítségével fejlesztette ki a román autógyár.
A korábban csapnivaló minőségű autóiról hírhedtté vált Dacia számára
újrakezdést jelent az X90. Ezzel a típussal a közép- és kelet-európai piacok
mellett a Közel-Keletre is be kíván törni a gyár, de Kína is a megcélzott
országok között van.
Louis Schweitzer, a Renault elnöke azt nyilatkozta, hogy az autóval
a mindössze 5000 eurós alapár ellenére 5 százalékos profitrátára számít.
A tervek szerint 2010-re a Daciákból 700 000 készül majd.
Hazánkban idén ősszel jelenik meg a Dacia új modellje - mondta a Sipka
Gábor, aki a Renault Hungárián belül a Daciával kapcsolatos ügyeket koordinálja.
Sipka Gábor hozzátette, hogy a legtöbb Renault kereskedésben kapható lesz
a román autó. A Renault márkakereskedésekre épülő Dacia-hálózat legnagyobbrészt
elkészült.
A hazánkba exportált új Daciák nem az 5000 eurós kategóriába tartoznak
majd, ezt az összeget a gyár valószínűleg csak nagyon leegyszerűsített,
csekély motorteljesítményű autókkal tudja elérni. Magyarországon nem érdemes
az 5000 eurót átszámítva 1,3 millió forint alatti árakra számítani, mivel
hozzánk várhatóan a jobban felszerelt Daciák érkeznek.
2004. május 05., szerda 23:44