CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 23., szombat, Kelemen, Klementina napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Lélektől lélekig  

Hídon járni

Jn 13.31-33a 34-35 Amikor elment, Jézus beszélni kezdett: „Most dicsőül meg az Emberfia, s az Isten is megdicsőül benne. Ha megdicsőül benne az Isten, az Isten is megdicsőíti saját magában, hamarosan megdicsőíti. Fiaim, már csak rövid ideig vagyok veletek. Új parancsot adok nektek: Szeressétek egymást! Amint én szerettelek benneteket, úgy szeressétek ti is egymást. Arról tudják majd meg rólatok, hogy a tanítványaim vagytok, hogy szeretettel vagytok egymás iránt.”


Talán mindennel úgy van az ember, mint a szeretettel; csak amikor arra kerül a sor, hogy gyakorolni kell, akkor bizonyul nehéznek.(Nem csak "beszélni nehéz".) A nehézség - sok más mellett - abból is fakad, hogy nincs "tenyeres-talpas mintánk" és nincs jól körülírt fogalmunk arról, amit csinálni szeretnénk.
Sokszor hivatkozunk arra - látszólag teljesen jogosan - milyen igazságtalani is az élet, amikor egyesek a vélt vagy valós sérelmeiket olyan könnyen el tudják felejteni, a sértés nyoma láthatatlanná "heged" bennük, esetleg a (korán) sclerotikus agy nem tudja előhozni bugyraiból a vele már megtörténteket, s akkor akadálytalan a szeretet folyama. Külön tanfolyamok indulnak, hogy bárki az egyéni adottságán, jó emlékezetén erőszakot tudjon tenni, s begyógyítsa a begyógyíthatatlant. A legtöbben szeretnének olyan gyönyörű, "csíz"-mosolyt állandóan magukon tudni, ami a pszeudotökéletesség sine qua non-ja. Akik már elég öregek ahhoz, hogy néminemű tapasztalatról beszélhessenek az életben, azok tudják, milyen könnyen fáradnak le a mosolyok izmai, mennyire könnyen csap át izomgörcsbe a titokzatos, irigylésreméltó (mások szerint idegesítő) "tökéletesség" kellemes fintora.
Nagyon komoly emberek és nagyon sokszor elemezték már a szeretet három görög szinonímájának jelentését (filosz, erosz, agape), hogy rámutassanak az agape tökéletességére. A jobbak még azt is elmondják, hogy Istentől (Jézustól) lehet az utóbbit megtanulni, ott a tökéletes példa.
Legkevesebb azoknak a száma, akik meg is könnyítik a szeretet ezen fokának gyakorlását anélkül, hogy a delikvens nyilvánvalóan hülyét csinálna magából, hiszen - bevalljuk, nem valljuk be - ez a mi nagy félelmünk. Az aminek látszanánk, ha a tökéletesség (még elfogadásnak is fárasztó) látszatát próbálnánk folyamatosan, akár egy élet hosszán át mímelni. Mennyivel könnyebb lenne sokak élete, ha valaki tudatosítaná bennük az ismeretet: a szeretet nagymértékben tudati, akarati aktus. Aki szeret, az nem azért teszi, mert a másik tökéletes, mert a másik vonzó, nem azért, mert viszontszeretni illik, hanem azért, mert akarok szeretni, mert akarom Istent utánozni. Csak ez lehet emberileg a feloldása a szeretet általános kötelezettségének, mert másképpen kizárólag a csökkent szellemi képesség állhatna a háttérben. Ez pedig még a tökéletesség kompenzációjával együtt is kétes dicsőség.
Ha Isten szeretetét akarom antropomorf módon leírni (mi másképpen is próbálkozhatnék!), akkor úgy kell fogalmazzak: Isten mindazok ellenére szeret, amilyen vagyok. Isten nem azért szeret, mert ilyen szeretetreméltót, ilyen jópofát még nem látott. Most következne egy végeláthatatlan felsorolás mindazon kis és nagy tökéletlenségeinkről, bűneinkről, hozzáfűzve a szókapcsolat - hogy mindennek ellenére szeret. Neki ez állapotából fakadóan természetes, de nekünk csak a képünk, nem a gondolataink az övé(i). Amikor a szeretetről gondolkozunk, akkor állunk az egyik átugorhatatlan szellemi szakadék előtt közte és közöttünk, amin saját erőből át nem juthatunk, ez pedig nem más, mint a szeretetünk minősége.
Itt kap értelmet a pontifex olyan régen használt, talán már el is felejtett fogalma. Aki nem jut el a szakadékig, annak nem szükséges a híd és nem fontos a hídverő (saját testéből hidat verő) személye sem. Annak nem lehet megmagyarázni a fogalmat. Nincs mit értsen rajta! Talán még a hívők egy része is csak a híd feljáratát keresi, ott bolyong a környéken. Pedig naponta, minden szeretet-gyakorlatukban már ezen a drága hídon járunk hídpénz nélkül, hogy meglássuk, hogy megcélozzuk a túlsó partot.
- DI -



2004. május 08., szombat 09:20


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület