Színész és ember vagyok
Immáron másodszor választotta az év színművészének
a soproni Petőfi Színház repertoárján szereplő A vágy villamosának Mitch-ét,
Incze Józsefet. A színművésszel a friss közönségdíjról, pályakezdésről,
valamint a jövőről beszélgetett május 16-án a Színházi arcképcsarnokban
a közönség és Szenkovits Péter.
„Már soproninak számít művészként és emberként egyaránt.”
Köszöntötte Incze Józsefet és a művészetpártoló érdeklődőket Szenkovits
Péter újságíró, a beszélgetős délután házigazdája. A Szegeden, egyszerű
körülmények között élő családban – édesapja borbély, édesanyja női szabó
volt - ’59-ben született színművész a soproni közönségnek megköszönve a
díjat, életének valamint színészi pályájának első éveiből villantott fel
egy-egy képet. Kezdésként elmondta, Szegeden végezte alap, valamint középfokú
iskoláit, utóbbit német–elektro szakon, ám remek magyartanárának köszönhetően
már 13 évesen megismerkedett a szavalás művészetével, ahonnan szinte egyenes
volt az út a diákszínjátszók közé. A családban voltak előzményei a színjátszásnak.
Édesapám diákszínjátszó volt, édesanyám, pedig nagyon szépen énekelt. –
nyújtott némi bepillantást indítatásába a Tóték ezredesét is alakító színművész.
Az énekkel eleinte hadilábon állt, ám így is a szegedi Minerva Színpadon
találta magát az akkor 18 éves Incze. Már akkor sem volt kétséges számára,
hogy az érettségi után merre tovább, ezért 1977-ben statisztának jelentkezett
szülővárosának Nemzeti Színházába és az akkoriban oly’ híres, farmeros
Ember Tragédiájában játszott. Ennyivel azonban nem elégedett meg ’77-ben
az akkori Ki mit tudon? is kipróbálta magát, a Tanár úr kérem című darab
egy monológjával. Addigra ugyanis az ifjú Vincze számos versenyen zsebelte
be az első helyet, ám a televízió által is népszerűsített országos verseny
mégsem sikerült úgy, ahogy elképzelte. Mégsem tekinthető kudarcnak az az
év, hiszen elsőre abszolválta az akkor még főiskolai minőségben működő
Színművészeti háromrostás felvételijét, és olyan osztálytársakkal büszkélkedhetett,
mint Kulka János, Lang Györgyi, Kubik Anna, az autóbalesetben elhunyt Sipos
László, vagy éppen Borbély Sándor. A tanárok névsora sem tartalmazott kisebb
neveket, hiszen mesterei közt tudhatta, Hegedűs Gézát, Nádasdy Kálmánt,
Fischer Sándort. Rektorom pedig nem mást volt, mint Várkonyi tanár úr,
művész úr. – utalt a tanárok sokrétűsége miatt nehéz megszólításra Incze
József.
Szenkovits Péter és Incze József
„Jobban szerettem az akkori
színházak világát.” – emlékezett vissza első munkahelyére, a Thália Színházra
Incze. Hiányolja, hogy manapság nincs meg az az alázat az idősebb színészek
felé, mint amikor ők kezdték a pályát. Anno ugyanis szokás volt szinte
naponta bemutatkozni mindenkinek, nehogy tiszteletlennek tartsák. Majd
ha az „öregek” azt mondták, hagyja a bemutatkozást, tegeződjünk, akkor
az azt jelentette, elismertek. – engedett bepillantást az akkori légkörbe.
És hogy jobban érezzük az elismerés jelentőségét, egy vidám kis történet
mesélt: „Egyszer Hacser Józsa öltözője mellett mentem el, amikor is a félig
nyitott ajtón kinyúlt egy kéz és a művésznő berántott. Kis kombinéban állva
azt mondta, nagyon szeret és tisztelt, de vigyázzak magamra, hiszen ez
egy nagyon szemét pálya. Soha nem feledtem e szavakat.” A tanárok is beléjük
verték, egy színész nem lehet beteg. Ez a pálya egész embert kíván – tette
hozzá a népszerű színművész.
A Mindhalálig Beatles Ringo
Star-jának szerepe kedvéért dobolni is megtanuló Incze József tizenegynéhány
Thália Színházban eltöltött év után került Sopronba, szinte új életet kezdve.
Felidézte elbocsátását, ugyanis az utolsó pillanatig hitegették, őt nem
érinti az elbocsátási hullám. A pofonokat meg lehet szokni. – villantott
meg egy keveset optimista énjéből a soproni közönségnek.
A beszélgetés olyan laikusokat
érdeklő témákat is érintett, mint a szövegtanulás technikái. Érdekes, de
egy darab szövegét az utolsó előadás után egyszerűen törli az agyam, és
már a legújabb szerepre készül. – kaptunk frappáns választ. A színészmesterség
fortélyait elemezve, arra is felhívta a figyelmet, mennyivel könnyebb egy
önálló estet adni, mint valakivel együtt játszani. Mi ennek az oka, merült
fel többekben a kérdés? Ha ketten vagyunk a színpadon, akkor már egymásból
játszunk, és ez többet kivesz az emberből. – hangzott a válasz.
Elmondta, mindig is vonzották
a zenés darabok, talán ennek is köszönhető, hogy az osztályának Ódry színpadon
előadott vizsgadarabja is a West Side Story zanzásított változata lett.
Az előadásra egyébként két évig készültek, két német koreográfus irányítása
alatt, akiknek precizitása a próbák minden területére kiterjedt.
Hogy melyik volt a kedvenc szerepe? Például Tóték őrnagya, de a Mindhalálig
Beatles dobos szerepe is teljesen a szívéhez nőtt. Addig játszunk, amíg
van rá igény, amíg hívnak minket. – tekintett a jövőbe.
Zárásként, amely a színművész
megrepedt bordáját az esti adás előtt még megvizsgáló orvos miatt rövidre
sikeredett, Incze József elmondta. Azért szeret gyerekekkel dolgozni, gyerekdarabokat
rendezni, mert őket nem lehet becsapni, mindent észrevesznek. Emellett
minden színész valahol rendező is. Sőt két éven át színészi tapasztalatait
is próbálta átadni egy stúdióban.
A jövőről elmondta. A következő évadban
Charly nénjében a nyugalmazott ezredest játsza majd, amely karakter Páger
Antalhoz igazították egykor, de a repertoáron szerepel még egy O ’Neil,
valamint egy Niel Simon színdarab is.
Most pont jó, hiszen egyik végletbe sem esek bele,
nem játszok sem túl keveset, sem túl sokat – éreztette kivételes helyzetét,
az orvoshoz, majd előadásra siető franciásan elegáns művész.
Stöckert Dávid
2004. május 16., vasárnap 19:38
|