Sólyomhimnusz - Mészáros Ferenc verskötete
Sólyomhimnusz címmel jelent meg Mészáros Ferenc első
verseskötete. Mészáros Ferenc Sopronban a Páneurópai Piknik ötletadójaként
és szervezőjeként vált ismertté. Első kötetében közreadott versei, – amelyeket
a soproni Erdélyi Körben tartott könyvbemutatón Tóth András versmondó tolmácsolt
– a valósághoz való közelítés szándékával születtek meg. Mészáros Ferenc
verseit lehetett volna elemezni, értelmezni, szavainak mögöttes titkait
fejtegetni, de inkább olvasni, mi több mondani érdemes azokat. Így a soproni
Erdélyi Körben a versek erőterében, és a versektől egyáltalán nem elvonatkoztatva,
az élet több, fontosnak ítélt dolgáról kérdeztem a szerzőt. Például arról,
ahogyan az alkotás egyik lényegi eleme szerint, az a realitás talajáról
egy magasabb szférába emeli az embert, abba az irányba elmodítva, amerre
eredetileg örökbe kapott célját követve tartania kellene.
-Mindannyian valóságpártiak vagyunk, csak a jelenben kissé a realitás
irányába tolódtunk el. Hiszem, hogy ezek a versek azokat a pontokat jelölik
meg, amelyekben a valóság és a realitás eggyé válhatnak. Nem szeretek a
versek keletkezéséről beszéli, mert a versírás kegyelmi állapot, amelyben
a beérett dolgok olyan erőkben jelentkeznek, amelyek hatására az emberből
a versnek, képnek, dallamnak egyszerre csak ki kell jönnie.
- Nem sokan tudták, hogy verseket is írsz. Nehéz volt ,,előállni" azokkal?
- Nehéz volt másoknak ,,kiadni a verseket". Olyan mintha levetkőzne
az ember; ezt a nagy ,,vetkőzést" amely során a valósághoz közelítjük saját
magunkat és a világunkat, hiányolom is a mai világból.
A létnek vannak olyan dimenziói, amelyeket a magyar műveltség ősi jelképei
pontosan behatárolnak. A jelképeit mindannyian magunkban hordozunk, illetve
ezeket mindnnyian tudatosan kellene vállalnunk. Ez erőt adna, és hatalmat,
olyant, ami az összetartozást teremtené meg. Ez nem ,,magyarkodás", mert
annál sokkal többről és szentebbről van szó.
- Sinka István az a szerző, akit sokat említettél, mint a valóságot
verseiben felmutatót.
- Sinka István égi bojtár, költői mivoltára az Anyám balladát táncol
című archaikus verse, annak természeti képei világítanak rá. Minden megjelenik
ebben a versben, ami a magyar sorsra jellemző, és amihez fordulhatnánk,
ha valóságos életre törekednénk.
A relitás tudománya a politika arról szól, hogy hogyan kell uralkodni,
hatalmat szerezni mások fölött Hogy milyen a politikának a minősége, azt
éppen meghatározák azok akik annak a csúcsán állnak. Az ember saját minőségét
pedig nem a politikai hovatartozása jellemzi.
A realitásnak eme szegmensénél jóval magasabban
vannak olyan dimenziók, amelyekben minden népnek megvan a saját helye,
ezt egy koordináta rendszerként kell elképzelni, amelyben ha az adott népet
helyéről el akaják mozdítani, akkor abból ott feszültség keletkezik. Mi
magyarok immár néhány száz éve ezt cipeljük a hátunkon, de az utóbbi egy-két
évszázadban még inkább ezzel az elmozdításunkkal szemben küzdünk. Nem igazán
érezzük, hogy mi ez, csak érezzük a feszültségeket, amelyek például a magyar
irodalomban is mindegyre visszaköszönnek.
Ady Endre például, olyan világban írt verseket, amelyben békeidő volt,
virágzó gazdaság, Európa szabad volt, és mégis látomásos, kesergő verseket
írt. Nem tudták megmagyarázni, lehet, hogy lényegében nem is értették,
de érezték, hogy szakadnak ki abból a nekik adatott élettérből. A politika
ezeket a szavakat: élettér, nemzet, nemzettudat, elkoptatta, elhasználta,
de a valóságos dimenzióban mégiscsak léteznek. A valósgnak a realitáshoz
való közeledéséről van szó, afelé törekszünk, amikor a kettő majd egymással
azonosul, akkor már nem lesznek keserves látomásos költőink és olyan zeneszerzőink.
- Verseidben egy összetéveszthetetlen és jól beazonosítható
értékrendszert mutatsz fel. Te magad, mit tartasz értéknek?
- Ha már a koordináta rendszerben gondolkoznuk, akkor minél közelebb
vagyuk az origohoz, annál értékközelibb állapotban vagyunk, és minél távolabb
attól, annál kevésbé értékes az az állapot, illetve, amit generál, kevesebb
energia van ebben. Az origo az archakus kultúrában nem a nulla, hanem a
teremtő erő, amihez amennyivel közelebb vagyunk, annál több erőnk van,
tehát annál inkább értéket tudunk teremteni. Minél távolabb esünk ettől
a ponttól, annál silányabb a termésünk. A világon sajnos, a realitás egyre
távolodik az origotól. Közösségek bomlanak szét, illetve a hatalom, –
amely tudja, hogy szükség van közösségre (közönségre?) –, kitalál mindenféle
közösségeket, mi több: törvényt is hoz, ha kell, a közösségek alkotására.
Mert tudja, hogy veszélyes az, ha planktonként élnek az emberek. Hamvas
Béla látomása szerint eljön a kor, amikor létrejön az a fajta ember, akinek
nincsenek gyökerei: úszik mint a plankton, szikláról, sziklára csapódik.
Ez a planktonlét.
- Verseidben mindenek ellenére szép hangulatok, csillag, fény, izzás,
nap, lobogás, hajnal, erő van jelen. Szépnek találod az egyébként kegyetlen
világot?
- Elgondolkoztam azon, hogy mi mindenben tud az ember gyönyörködni,
de legkévésbé az emberekben. Olyant ritkán látni, hogy valaki az embertársaira
azzal a szándékkal figyel, hogy gyönyörködjön bennük. Amikor a mikroközösségeinket
alakítgatjuk, akkor sem tapasztaljuk nyomát ennek. Ha valaki hatalmat kap
arra, hogy kis közösséget formáljon maga köré, akkor ha arra próbál figyelni,
hogy azt az egymás iránti szeretet hassa át, hogy egymásban fölfedezzük
a szeretetet, akkor ellenállásba, értetlenségbe ütközik. A vízesést, a
templomokat, a hegyeket szívesen nézzük, fotózzuk; szívesebben, mint
a másik embert. Pedig itt van mögöttem is egy kisfiúnak a fotója, akiben
a fotóművész meglátta a gyönyörűséges embert.
- Tóth András versmondó a magad versei mellett, ,,ajándékot" is hozott.
Amint mondta: a ,,nagy solymász" Nagy László két – a Te verseiddel egybecsengő
gondolatiságú – költeményét is elszavalta.
- Anya, mater, anyag. Az anya, az anyaföld: a haza, azaz egy irány.
Ha azt mondjuk, hogy haza, akkor egy irányt jelölünk ki magunknak, és megpróbálunk
a forrás felé irányulni. Sokszor egyedül vagyunk, magányosak: kiürül körülüttünk
a tér. Embereknek üres marad a helye, vákuumok keletkeznek. Ezek a feszültségek
is benne vannak verseimben, a növekvő távolság.
- Hat a költészet? Hiszel abban, hogy a vers megváltoztathat bármilyen
létező állapotot?
- A világban az alapelv sajnos még ma is az, hogy az erősebb győz.
Azért is vállaltam, hogy ezt a kötetet megírjam, hogy belekiáltsam a világba:
egyáltalán nem jó az irány, amelyben haladunk.
Egyébként ki az az őrült, aki odaáll a mozdony elé
és ott kiáltja, hogy vigyázat, jön a mozdony? Ha jön, akkor ott már úgysem
hallják. Én nem is tudom azt megállítani, de ezeknek az enyémhez hasonló
kis füzeteknek mégis szaporodniuk kell, legalább fékezni tudják a rohanó
mozdonyt. A hozzám hasonlók remélik, hogy legalább annyira, hogy akár leszállhassanak
róla, azok akik akarnak.
- A verseidben megjelenő idő sem a megszokott földi.
- Az idő egy kitalált dolog, ahhoz, hogy praktkusn tudjunk létezni.
A mindenkori hatalom rájött arra, hogy az egyik legnagyobb érték, amit
birtokolnia kell, az az idő. A történelem-szemléletek szerint léteznek
korok, azaz idők, amelyek vonalán a legnagyobb érték az idő. Ha az emberek
végiggondolják, hogy az ő idejükből mennyit rabolnak el, saját akaratukon
kívül mennyit használnak el mások egészen fölösleges dolgokra, akkor megdöbbentő
következtetésekre jutnak.
Én kielemeztem a saját időfelhasználásomat: a magam
céljára 3 százalékot használok föl a saját időmből, az összes többit mások
céljaira kell fordítanom.
Megdöbbentett az is, hogy a magaméból a pénz, a
föld, a ,,rabszolgamunka" viszi el az időt. Ma a hatalmi akarat a legnagyobb
erővel arra összpontosít, úgy szervezte meg a saját rendszerét, hogy igyekezik
minket beterelni egy időkarámba, reggel öttől este tízig-tizenegyig. Van,
aki a tévésorozatok kezdési időpontja között éli az idejét, kapcsol egyik-másik
csatornára. Nem is tudja, hogy nem a sorozatok a fontosak, hanem a sorozat
közötti infomációk, amelyek rögződnek az agyakba. Az időkarámban ráadásul
energiáinkat is lekötik, hogy ne tudjunk a valódi dolgokkal foglalkoznik.
Ez a hamvasi csirihau rémképe, ami csak annak logikus, aki azt kívülről
látja, akiben ez tudatosul.
- Az Erdélyi Kör meghívását azért fogadtad el, mert kötődsz Erdélyhez.
- Erdély nagy lelkiismereti kérdés, amelyen minden, az anyaországban
élő magyarérzelmű embernek el kellene gondolkoznia. Alaposan végig kell
gondolni, hogy a többi határon túli területeken, ahol szintén magyarok
élnek, mi történik. Például jelenleg Délvidéken. Én született debreceniként
sokat jártam a Partiumban, a nyolcvanas évek végén láttam, hogy ott mi
történik a magyarokkal, és fájt. Olyant éreztem, mint amikor az embernek
a testvérét bántják. Szörnyű volt. Trianon óta meg vagyunk csonkolva, és
azok az emberek a mi testvéreink, magyar emberek. Vannak személyes,
megrázó tapasztalataim Szatmárnémetiből és Nagykárolyból. Nem szívesen
beszélek ezekről, mert annyira mélyek, és érzelmiek a kötődéseim. Erdély
őrzi ég azokat a kulturális gyökereket, amelyek nagyon erősen az én verseimben
is megvannak: a sólyom, az égig érő fa, a csillagút. A csángó és a székely
asszony, amikor áldott állapotban van ,,jövőt hoz". Elhatároztam, ha megöregszem,
kitelepedek Erdélybe, hogy segítsem a magunk számára megőrizni azt, ami
ott még létezik.
A délvidéki szörnyűségekről pedig, nem nagyon beszél
senki. Pedig nagy feszültségek vannak ott is.
- Európai Unió. Mit viszünk, mit kapunk, mit jelent az új helyzetünk,
amelyben részévé váltunk ennek a közösségnek?
- Európa és az Unió nem ugyanaz. Számomra, volt debreceni diák számára
Európa a görögökkel kezdődött. Európa egy szép asszony volt, akit Zeusz
elrabolt és a magáévá tett. Azóta már kiderült, hogy azért Európa egy kicsit
prostituálódott, és mi magyarok sem egészen úgy kelletünk neki, mint egy
délceg dalia, hanem mint fizetővendég. Európa tartja a tenyerét, és mi
magyarok egyelőre fizetünk neki, azért, hogy hozzá beléphessünk. Sokunknak
ez rosszul esett, hiszen, ha minket szeretett volna, akkor, amikor a neki
tetsző rendszerváltás lezajlott, akkor a keblére ölelt volna, és segített
volna. De hát, megvárta, amíg lett annyi pénzünk, hogy tudjunk neki fizetni,
és az ágyába bújhassunk. Majd kiderül, hogy ott mi történik.
Kérdés például, hogy hogyan fog az Európai Unió
megbírkózni azzal a helyzettel, hogy most tíz új között lett egy olyan
tagországa is, aki azért fog folyton szólni, hogy a környzetében a saját
testvéreit mások olyan viszonyok közé kergetik, amelyekben emberhez méltatlan
módon bántják őket? Ezzel a gondunkkal mindenképpen egyfajta konfliktusforrást
jelentünk Lehet, hogy időzített bomba készül?
Gazdagság, pénz, hatalom van az unióban, de lehet,
hogy a mögöttes háttérben esetleg valami nagy globális erő egy újabb időkarámot
körít körénk? Ezt még nem igazán érezzük. A sorsom úgy hozta, hogy most
éppen nyugaton is dolgozom, és igyekszem figyelni ott az emberekre. Látom
ott is az időrabságot. Ugyan mindent meg tudnak venni, amit fontosnak hisznek,
mindenhova el tudnak utazni, ahova akarnak, de létezésük irányított, ,,valóvilágos",
és félő, hogy az első fogaskerék-hibára összeomlik az egész, amolyan falanszteri
állapot.
- Ez a gyökerekez visszavezetett kultúra rebellissé teszi az embert?
- A kultúra szintézis, éppen az a hely, ahol a már említett koordináta
rendszerben minél közelebb kell lenni az origóhoz. Az archaikus műveltség
természetesen, hogy rebellissé teszi az embert. Az a jó! A megelégedettség
a legnagyobb veszély. Az igazságtalanságot nem kell elviselni. A létünket
mindig egzakt fogalmakkal próbálják meghatározni, amikor pedig, megvannak
természetes fogalmaink rá. Fölösleges statisztikákkal kifejezni az embereket.
- Ez a rebellis-hajlam is közrejátszott abban, hogy az európai változások
elindításában is szerepet játszó 1989-es Páneurópai Piknik ötlete a Te
fejedből pattant ki?
- Akkoriban Erdélyből menekültek a magyarok. Volt olyan, hogy a Körösön
két hulla úszott le. Miközben a román diktátor háborítatlanul építette
a saját vasfüggönyét, mi Debrecenben megéltük annak az akkori szörnyűségeit.
Ráadásul Magyarországra bezúdultak az NDK-sok. Éppen akkor jött az ötlet,
amiből az lett ami. Nem volt olyan terv, hogy németek, vagy más majd átmennek
a határon, mi csak a magunk módján a határok ellen akartunk tiltakozni.
Hogy azzá alakult amivé, ahhoz sokan hozzájárultak, az történt meg, aminek
az adott történelmi helyzetben meg kellett történnie. Hogy éppen a közebében
voltunk, az a mi szerencsénk, vagy szerencsétlenségünk,...ki tudja?
- Viszont van egy nagy tervünk: hogy jó lenne létrhozni a saját archaikus
közösségeinket Meg szeretnénk újból szervezni kulturálisan a hét törzset.
Közben kulturálisan megerősítenénk magunkat. Táplálkozni szeretnénk a még
meglévő tiszta forrásainkból, mert miért kell nekünk a vezetékes víz?
Hogy ne csak planktonk legyünk!
- Köszönöm a beszélgetés!
T.É.
Sólyomhimnusz
Szárnyak nélkül béna a szeretet,
csillagfénytelenül börtön a remény,
szikkadnak gallyai Égigérő fának,
üresek a fészkek lombja rejtekén.
Szarvas csapásait ne a földön keresd!
Csillagok ösvényén vezet a nyoma.
Ha kitárulsz felé szíved ablakával
fény hátán ömlik beléd a Haza.
Sólyom röptét ne az égen fürkészd!
Lelkedben fészkel a büszke madár.
Ha fényektől dúsul fel a véred
Hazád egére újra visszaszáll.
Haza kell találnod bolyongásaidból!
Fészekben költeni a jövő álmait.
Segítenk majd csillagközi fények
Hazádra tárni remény szárnyait.
|
Ige
Ige az ég
Ha az égben élsz
Égve élsz.
Izzol, mint a parázs,
fény, vagy látomás,
és úgy óv az ég,
hogy veled együtt ég.
|
2004. május 18., kedd 01:34
|