Nem akarok belehalni minden egyes kritikába!
Péter Kata a pályakezdésről, illetve a színművészetet körülvevő
tévhitekről
Péter Katáról elsőre mindenkinek Salamon András Getnójának Szandija
jut az eszébe. Holott frissen végzett színészként már a Vígszínház, valamint
a Pesti Színház deszkáin bontogatja a szárnyait, nemsokára pedig egykori
osztályával egy, az osztályfőnöke, Máté Gábor rendezte darabbal lép fel
Zsámbékon.
-Banális a kérdés, de honnan jött az ötlet, hogy színész legyen?
- Még kilencévesen láttam a tévében egy rövidfilmet Földesi Margit
színjátszó stúdiójáról. Rögtön mondtam édesanyámnak, hogy szeretnék jelentkezni
oda. Ő utánajárt, és egészen tizennyolc éves koromig jártam a stúdióba.
Nem is volt kérdés, hogy tanulmányaimat a Vörösmarty Mihály Gimnáziumban
eltöltött négy év után a Színművészeti Egyetemen szeretném folytatni.
- Az esetek döntő többségében nem szoktak maradéktalanul örülni
a szülők a hasonló iskolaválasztásnak. Nem mondták, hogy, lányom, valami
szakmát is kéne tanulnod?
- Édesanyám rögtön áldását adta. Édesapám már egy keveset hezitált,
hiszen gondolt arra is, mi lesz, ha elsőre nem vesznek fel. Ezért azt ajánlotta,
hogy irodalom szakosként valamelyik bölcsészkarra is adjam be a jelentkezésem.
Elgondolkoztam az ajánlatán, végül mégis arra jutottam, ha nem vesznek
fel elsőre, akkor tovább próbálkozom, ugyanis ezzel szeretnék foglalkozni.
- Milyen konkrét célokkal jelentkezett a színművészetire? Mikor
döntötte el, hogy na most én színésznő leszek?
- Már a kezdet kezdetén célul tűztem ki, hogy színésznő leszek. Egyszerűen
megtetszett ez a mesterség. Szerencsésnek mondhatom magam, hogy Máté Gábor
és Horvai István osztályában tanulhattam meg az alapokat.
- Másként bántak a tanárok azzal, aki elsőre teljesíttette a lehetetlent?
- Nem voltam kivételezett. Az osztályfőnökünk mindenkivel kicsit másképpen
bánt. Ennek egyaránt megvoltak az előnyei és hátrányai. Valahol jobb az,
ha negyedszerre vesznek fel, mert a próbálkozások alatt némi tapasztalatra
lehet szert tenni. Többek között ezért volt rossz, hogy rögtön a középiskola
után bekerültem, hiszen azt sem tudtam, hogyan kell egy jelenetet eljátszani,
nemhogy megírni, vagy megrendezni.
- A leendő színészeknek van-e lehetőségük arra,
hogy eldöntsék a filmszakmában, vagy inkább a színdarabokban bontakozzanak
ki?
- Hál’ Istennek Magyarországon ezt nem kell eldönteni, itthon nem létezik
ez a fajta kasztosodás. Természetesen mindenki színházban kezd, és ha szerencséje
van, akkor kap lehetősége egy filmszerepre is. Az az ideális, ha mind a
kettő összejön.
- Mint minden pályán itt is szükséges a szakmai gyakorlat, még
akkor is, ha a színművészetin szinte mindegyik óra gyakorlati tantárgy.
Mégis hogy kerül ki az ember gyakorlatra? Ráadásul nem is akármelyik színházban,
hanem a Vígben léphetett először a nagyközönség elé.
- Mindig változik. Horvai tanár úr már igen régóta ott van a Vígben,
ő említette egyszer, hogy szívesen látná gyakorlaton az osztályt, de voltak
más választási lehetőségeink is. Én a Vígszínházat választottam, ahol kezdésként
beugrottam két darabba, a Játszd újra, Sam-be, valamint a Sógornőkbe.
Ezen kívül “megfordultam” Az egy csók és más semmiben, emellett a Hamupipőke
Galambját is én játszom. Idén aztán jött a Pesti Színházban a János
vitéz. Mindeközben az Új Színházban is próbálgattam magam.
- Szabadúszóként. Az évfolyamára mennyire jellemző ez a fajta
bátorság?
- Természetesen az a legjobb, ha leszerződtetnek valahova. Az osztályomban
tizennégy emberből tizenketten leszerződtek egy-egy társulathoz. Ketten
maradtunk azok, akik nem, de lekopogom, így is van elegendő munkám. Hívtak
vidékre is, de úgy éreztem szerencsésebb, ha nem kötöm le magam.
- Majd következett a filmezés…
- Valahol szerencsésnek érzem magam a Getnóval. A rendezőt, Salamon
Andrást, még a főiskoláról ismertem. Így kerültem a kétfordulós válogatására,
ahol az első alkalommal azt figyelték, kinek milyen a fellépése, hogyan
néz ki. Majd következett a komolyabb megmérettetés, amikor is improvizálni
kellett, amelyet egy Andrással megejtett mélyebb beszélgetés követett.
- Milyen érzésekkel fejezte be élete első forgatását? Lesz folytatása
a filmes karrierjének?
- Nagyon élveztem, egészen más világ, mint a színház. Se nem
jobb, se nem rosszabb, egyszerűen csak más. A folytatást nem szeretném
elkiabálni, annyit azonban elárulhatok, hogy most nyáron egy tévéjáték
forgatásán veszek majd részt.
- Felmerül a kérdés, most a filmezés kerül a pályája előterébe,
vagy mindkét ágat egyenlő intenzitással űzi majd?
- Természetesen mind a kettőt folytatni szeretném. Nincs olyan
nagy különbség a film és a színház között, amely miatt az egyik mellett
kéne végérvényesen döntenem. Mind a kettő ugyanúgy nehéz, vagy adott esetben
könnyű. Ez egyaránt függ a rendezőtől, és a karakter által bennem kiváltott
érzelmektől. Ha arra eszmélek egy darabnál, hogy igen ezt értem, érzem,
és nem olyan kínkeserves a próba, akkor tudom, hogy szeretni fogom. Néha
persze megesik, hogy egyáltalán nem akar semmi történni, majd a tizedik,
a tizenötödik előadás után egyszer csak arra eszmélek, hogy előbújik a
várva várt plusz.
- A színésztársadalomban terjedő félben a haknizás. Például egyik
osztálytársa is sört népszerűsít egy napsütötte stégen. Ennyire nehéz megélni?
- Minket úgy neveltek, hogy ha lehetőségünk van rá, ne vállaljunk
ilyeneket. Ám a szükség nagy úr, ugyanis nem fizetnek túl jól, és a főiskola
befejeztével, a kollégium, illetve a hozzá hasonló “kedvezmények” megszűnnek,
valamiből azonban el kell tartanod magad. Abba is bele kell gondolni, hogy
a rövidtávú haszonért érdemes-e feladni távlati céljaid. Gálffi László,
aki beszédtechnikára oktatott minket, egyszer azt mondta, egyetlen eszközünk
az arcunk és a testünk. Ha ezt eladjuk ide-oda, reklámokba, akkor azon
nyomban azzal azonosítanak minket, és ebből a ketrecből szinte lehetetlen
kitörni. Ennek ellenére van, aki belemegy a játékba, mert muszáj, különben
felkopik az álla.
- Ilyen borús kilátásokkal mennyire könnyű fenntartani estéről-estére
a lelkesedést?
- Néha előfordul az emberrel, hogy ugyanannak a karakternek
a hatvanadik eljátszása után elfásul. Erre van egy hatásos ellenszer. Én
mindig kitalálok valamit, amit az előző előadáshoz képest másként teszek.
Az egyik, bírósági tárgyalást imitáló jelenetben csak ülnöm kell. Múltkor
épp’ a hajammal játszottam, de volt, hogy a tollamat babráltam. Az a lényeg,
hogy kreatív legyek, és mindig valami újat próbálja ki. A rendezők is engedik
az ilyesfajta próbálgatásokat, mert tudják, hogy ez játék feldobja a sokadszor
játszott színdarabot is. Ideális esetben a rendező relatív nagy mozgásteret
biztosít a színészeinek, illetve meghallgatja a véleményüket. Ha valami
nem tetszik, akkor azt nyugodtan megmondhatom, így akár egy-egy jelenetet
többféle felfogásban is kipróbálunk, majd a legjobb mellett döntünk.
- Van olyan színész, vagy rendező, akivel szívesen dolgozna együtt?
- Még a főiskolán játszottam Csehov Platonovjában, amit Szász János
rendezett. Vele például szívesen dolgoznék újra. Igazából nagyon sok ilyen
művész van, ezért nem is tudok kiemelni közülük senkit, napestig sorolhatnám
a neveket.
- Színdarabok és a karakterek terén jobban behatárolhatóak a vágyai?
- Mindegy, hogy melyik darabban, de az a vágyam, hogy
nagyon játszhassak. Kicsit keményebb, odarakós színműben, mint amilyenek
Csehov darabjai próbára tenném a tudásom. Nem a főszerep a lényeg, engem
például a karakterszerepek vonzanak igazán. Sokkal jobban motivál egy olyan
figura, amelynek színpadra vitele egy kihívás. Eddig ugyanis naiva szerepekben
jelente meg – ilyen Iluska alakja a János vitézben. Azzal tisztában vagyok,
hogy a koromból, illetve az alkatomból adódóan egyelőre ilyen szerepekben
mélyíthetem a tudásom. Azt azonban hozzá kell tenni, a naiva szerepekből
nehéz kitörni, hiszen az adott sémák nagyon behatárolnak, és a korlátokat
csak kemény munkával lehet áttörni.
- Minden szakmának jellemzője, hogy az idősebbek féltékenykednek,
ha egy fiatal titán kopogtat az ajtón. Találkozott-e ezzel a fajta irigységgel?
- Szerencsésnek mondhatom magam, hiszen eddig mindig segítettek. Az
igazi probléma nem a generációs különbségekben, a pozícióféltésben rejlik,
hanem, hogy egyre több a fiatal színész. A filmszakmában, illetve színházakban
pedig kevés a lehetőség. Ennek az oka, nem kell nagyon mondani, a pénz,
vagyis annak hiánya. Tehát nincsenek nagy féltékenykedések, ám az évente
végző húsz fiatal színész mindegyike minél előbb szeretne állást, ami feszültséget
okoz.
- Amikor a Vígszínházba került gyakorlatra, mennyire érezte magát
elveszettnek? Vagy volt, aki a segítségére sietett?
- Furcsa, amit most mondok, de a főiskola mindenképpen pörgősebb volt,
mint a kinti világ, ráadásul ott voltam a legvédettebb helyzetben. Sokat
gyakoroltunk, állandóan dolgoztunk. A színházban másként működnek a dolgok,
sokszor mindent a megszokottság kerít hatalmába. A színházi gyakorlatra
kikerülve azzal szembesültem, hogy egyedül vagyok, szinte csak magamra
számíthatok. Persze egy-két ember kicsit jobban odafigyelt rám, mint például
Börcsök Enikő.
- Szinte minden interjúban kihangsúlyozza, hogy nem sztár. Létezik
egyáltalán olyan, hogy sztár a mai magyar színészetben?
- Kissé pejoratív ez a szó, persze nem ok nélkül. Itthon az számít
sztárnak, aki sokat szerepel tévéműsorokban, és szinte mindig megjelenik
a bulvárlapok címoldalán. A nagyon jó színészeket, akik az ilyen lehetőségeket
“elszalasztják” szinte alig ismerik. Ha valaki egyfolytában játszik egy
színházban, és van egy-két olyan igazi szerepe, annak idővel kialakul a
saját közönsége. Így egy olyan közönség tapsol majd elismerően, amelyik
értékekkel teli kikapcsolódásra vágyik. A többi felesleges sallang.
- Pedig a Getno körül volt egy kisebb fajta botrány, amikor is
az USA-ban élő magyarok tiltakoztak a filmben lefestett világ miatt. Erre
harapni szokott a bulvársajtó.
- Ezt egy felfújt, mondvacsinált problémának tartottam és tartom még
mindig. Különösen azért, mert a bírálók még csak nem is látták a filmet,
mégis véleményt alkottak róla. Gyorsan elült a vihar, így többek között
én is lemaradtam a “nagy lehetőségről”.
- Rajongókkal mi a helyzet? Egy filmszerep az esetek döntő többségében
ismeretséggel jár.
- A postaládámból nem ömlenek ki a szerelmes rajongói levelek, de azért
akad egy-két ismeretlen hódoló. Kaptam már vörösrózsacsokrot kis levélkével,
megesett hogy odajöttek hozzám gratulálni. Tavaly végeztem, tehát eleve
nem vagyok még olyan ismert. Persze az említett gesztusok mind nagyon jól
esnek, de rajongótábort még nem jelentenek.
- Fiatalon szinte mindenki keres magának egy példaképet, aki hatással
van rá. Ki, vagy kik az ideáljai, akiknek a játéka, életvitele hat Önre?
- Sohasem volt egy konkrét példaképem. Persze mindig volt egy-két színésznő,
akik hatottak rám. Közéjük tartozik Psota Irén a vibráló egyéniségével,
ízig-vérig művésznőt rejtő viselkedésével, de az ellentétje Törőcsik Mari
igazi nagyasszonyi stílusa is imponál. Ha a velük készült interjúkat hallgatom,
vagy játszani látom őket, rögtön azon kapom magam, hogy abban a pillanatban
mennék fel a színpadra. Igó Évát pedig véletlenül sem szeretném kifelejteni,
hiszen nagyon jó ember, nagyon jó színésznő. A Hamupipőkében ő a gonosz
mostoha, és egy mondaton belül is hihetetlen sokat játszik a hangjával…
- Nem is olyan régen még léteztek nagy színésznemzedékek. Létezik
még olyan, hogy színésznemzedék, vagy csak kiemelkedő alakokról lehet beszélni?
- Tény, hogy anno voltak nagy generációk, mint Ruttkai Éváé és Latinovits
Zoltáné. Majd őket követte egy másik társaság. Úgy gondolom, hogy akkoriban
sokkal könnyebb volt kiugrani, hiszen az emberek döntő többsége valahogyan
lázadni akart a rendszer ellen. Ebben a lázadásban segítséget vártak a
színészektől, akik a művészet nyelvébe bújtatva erőt adtak, és a maguk
sajátos módján lázadtak is. A mára atomizálttá vált társadalom miatt nehezebb
helyzetben vagyunk. Minden széthullóban van, nincs egy konkrét cél, feladat,
amely mindenkit egységbe kovácsolna. Nincs mi ellen lázadni. A valóságshowk
ellen ugyanis már közhely lázadozni.
- Melyik a színészmesterség legnehezebb munkafolyamata?
- Mindenki azt hiszi, hogy a szövegtanulás. Nálam az a legkevesebb,
tehát ilyen szempontból szerencsésnek mondhatom magam. Maguk a próbák vesznek
ki sokat az emberből. Reggel tíztől délután kettőig, majd este hattól ki
tudja meddig. A vége felé már alig várom, hogy megmutathassam a közönségnek
a munkám gyümölcsét. Ráadásul, a sokadszorra előadott színművek lelkileg
is megterhelők. Hiszen a saját érzelmeimmel játszom, mindig valamit elő
kell hozni a múltból, bármennyire is rossz. Az a jó, ha a közönség számára
tényleg úgy tűnik, hogy szó szerint játszom.
- Van-e valami titkos gyógymód, amellyel ki lehet pihenni az ilyesfajta
fáradtságot?
- Nehéz, talán nincs is. Egy nyaralás jól jönne most. Egyelőre azonban
annak örülök, hogy a pályám elején nincs időm elmenni vakációzni.
- A kritikusok nem arról híresek, hogy simogatják a színészvilágot.
Mennyire ad kritikákra?
- Sajnos nagyon kevés az építő jellegű kritika. Ez a műfaj is már a
sárbatiprásról szól. Általában alig befolyásolnak a kritikák, ugyanis egy
jó színész mindig érzi, hogy mit rontott el, és mit csinált jól. Nem mondom
azt, hogy hidegen hagynak, hiszen el szoktam olvasni az engem érintő cikkeket.
Ha igazat írnak benne, akkor bármennyire is fáj, de meg kell emészteni
és túl kell tudni rajta lépni. Az az igazán bántó, ha piszkálódásra megy
ki a játék, és teljesen alaptalanok az észrevételek. Nem akarok belehalni
minden egyes kritikába.
- Van olyan tanára, vagy éppen egykori osztálytársa, akihez vissza
tud menni, akitől tanácsot tud kérni?
- Máté Gáborhoz mindig ellát jótanácsokkal, és az osztályommal is egy
összetartó társaság. Négy éven keresztül együtt voltunk fél nyolctól, hajnali
kettőig, ami jót tett a csapatszellemnek. Meg szoktuk nézni egymást, és
az osztályfőnökünk is nyomon követi a pályafutásunk.
- Mennyire igazak a díványszereposztásról keringő legendák?
- Ha a nő engedi, és a rendező is olyan, biztos történik valami. De
melyik irodában, cégnél vagy éppen a médiában nem létezik ez a fajta probléma?
A másik hasonló téveszme, amikor azt hiszik nem is hús-vér emberek vagyunk,
hanem földöntúli lények. Rendkívül tud zavarni, ha egy szórakozóhelyen
kiderül mivel is foglalkozom, és máris megnő körülöttem a népsűrűség. Ezt
a két végletet nem szeretem. A kettő között, az arany középúton helyezkedik
el a színészet.
- A távolabbi jövőre nézve milyen tervei vannak?
- Egyelőre még tanulom a színészetet, hiszen a papír nem jelent semmit.
Szeretnék majd külföldön is dolgozni, de ez még a jövő zenéje.
Stöckert Dávid
Fotó: szinhaz.hu
2004. június 04., péntek 22:26
|