Turizmus tükrében a nyugat-dunántúli és a soproni régió
Turizmus tükrében
a nyugat -dunántúli és a soproni régió
Amint arról már beszámoltunk, a közelmúltban két
napon át Országos
Tourinform Találkozónak volt Sopron egyik színhelye, amelyet követően
a rendezvény Győrben folytatódott.
Sopronban Palkó Lajossal, a Magyar Turizmus
Rt. Belföldi Hálózati Igazgatóságának igazgatójával a Tourinform irodahálózatot
érintő, aktuális kérdésekről beszélgettünk, Horváthné Hoszpodár Katalint,
a soproni Tourinform iroda vezetőjét pedig a soproni helyzetkép felvázolására
kértük.
Horváthné Hoszpodár Katalin a soproni Tourinform
Iroda vezetője és Palkó Lajos a Magyar Turizmus Rt. Belföldi Hálózati Igazgatóságának
igazgatója
a soproni rendezvényen
- A Tourinform irodahálózat idei egyik legfontosabb célkitűzése a jelenleg
127 irodából álló hálózat minőségi fejlesztése - mondta Palkó Lajos igazgató.
Annak ellenére, hogy az irodák számából adódóan
az ország jól lefedett az irodahálózattal, továbbra is ösztönözzük a –
Tourinform hálózathoz egy névhasználati szerződés keretében kapcsolódó
– önkormányzatokat, mint fenntartókat, újabb irodák létrehozására; ez által
az önkormányzatok a Magyar Turizmus Rt. szolgáltatásait igénybe veszik,
illetve a hálózat részeként szolgáltatásokat nyújtanak.
A minőségi fejlesztés egyik legfontosabb feladata
az ismertség növelése, azért, hogy a belföldi és külföldi vendégek üdülését
a Magyar Turizmus Rt. és a hálózat ismertségével és szolgáltatásainak igénybevételével
komfortosabbá tegyük.
Szintén fontos feladat az irodák arculatának frissítése,
hogy azok még inkább megkülönböztethetővé váljanak.
Az egyik legfontosabb fejlesztés, az információ-szolgáltatás
feltételeinek megteremtése. Ezért a Gazdasági Minisztérium támogatásával,
a Széchenyi Terv keretében folyik az on-line turisztikai információs rendszer
/ ON TIR / fejlesztése, amellyel megteremtődik egy olyan közvetlenül elérhető
turisztikai adatbázis, amivel minden egyes Tourinform iroda naprakészen,
teljes körű információt tud adni az ország bármely pontján lévő szolgáltatásáról.
- 2000-ben alakultak meg jelenlegi formájukban a Regionális Marketing
Igazgatóságok.
- Az első évben régiónként húszmillió forintos, összességében száznyolcvan
milliós marketing kerettel gazdálkodó Regionális Marketing Igazgatóságok
jelentősen fejlődtek az elmúlt két évben. Erre az évre összességében 620
millió forintos keret áll rendelkezésre, amit alátámaszt a belföldi turizmusnak
az elmúlt két évben tapasztalt kiemelkedő növekedési aránya.
Az irodák feladatai és tervei a régiók hazai és
nemzetközi ismertségének a növelése, valamint a szolgáltatók bevonása a
regionális turisztikai marketing munkába, hogy a regionális promóciós munka
mellett, a közvetlen szolgáltatói ajánlatok is megjelenhessenek.
- Budapestről milyennek látja a turizmussal foglalkozó szakember
a Nyugat-Dunántúli és közelebbről a soproni régiót?
- Mint ahogy az egész Nyugat-Dunántúl, úgy a soproni régiója is dinamikusan
fejlődik és az ország turisztikai bevételének jelentős részét adja. Ehhez
a földrajzi adottságai is hozzásegítik, hiszen az uniós országokból érkező
turisták ezen a határszakaszon lépnek be az országba.
Ugyanakkor, a többi régióhoz hasonlóan, javítani tudta kereskedelmi
mutatóit: elsődlegesen a vendégéjszakák számának növekedése jelentős.
- Az Európai Uniós csatlakozás küszöbén, készült-e felmérés arra
vonatkozóan, hogy Magyarország az uniós országokhoz képest teljesíteni
tudja-e az elvárásokat, illetve milyen szinten áll a magyar idegenforgalom?
- Készült a kérdésre vonatkozó felmérés, amelyből egy adatot fontosnak
tartok kiemelni: jelentősen javítani kell a következő években az egy főre
jutó fajlagos költést, ami jelen pillanatban az ausztriai átlag egyharmada,
és jóval elmarad az elvárhatótól. Ennek kezelésére a Gazdasági Minisztérium
egy nagyon jó javaslatot dolgozott ki: a Széchenyi Terv turisztikai pályázatait,
amelyekkel, magasabb fajlagos költésű vendégkört generáló fejlesztéseket
támogat; elősegíti a szezon széthúzását, a Budapest - Balaton koncentráltság
feloldását, a gyógyfürdők intenzív fejlesztését. Az ország egyik fő problémája
a szezonalitás, az, hogy a turisták zöme a nyári főszezonban érkezik. A
fürdő-fejlesztések támogatása azt segíti elő, hogy a gyógyturisztikai szolgáltatásokat
igénybe vevő, az egészségturizmusban részt vevő turisták nem a főszezonban
érkeznek, így ezek hozzájárulnak az éves turisztikai szezon kialakulásához.
- Mennyire hatékony a mostani találkozó munkája?
- Minden Tourinform találkozó hatékony és szükség is van ezekre az
alkalmakra. A Tourinform hálózat egy olyan ereje a magyar turizmusnak,
amit maximálisan ki kell használnia mind a Magyar Turizmus Rt.-nek, mind
a turizmusban érdekelt szervezeteknek, ezért nagyon fontosak ezek a találkozók,
ahol egymással tapasztalatot lehet cserélni, és közösen meg lehet határozni
a hálózat tovább fejlesztésének az irányait.
Horváthné Hoszpodár Katalin a soproni Tourinform vezetőjével arról
beszélgettem, hogy az Országos Tourinform Találkozót évente kétszer rendezik
meg: ősszel mindig budapesti központtal és tavasszal, amikor valamelyik
régió ad helyet a rendezvénynek. Ezúttal két város között Sopron az egyik,
amelyre a választás esett.
- Már régóta szerettem volna elérni, hogy a Magyar Turizmus Rt. a soron
következő országos találkozó megrendezését Sopronnak adja. A szervezés
során minden vállalkozó örült a szakmai találkozónak, és olyan kedvező
szolgáltatói ajánlatokat adtak, melyekkel sikerült elnyerni a rendezés
jogát.
Két város – Győr és Sopron – pályázott erre a lehetőségre.
A benyújtott gazdag programjavaslatok miatt mindkét város megkapta a felkérést
azzal, hogy a tervezett három napos program helyett négy napos találkozót
szervezzen.
- Mi annak a jelentősége, hogy a 127 iroda vezetője és a régiók vezetői
eljöttek Sopronba?
- Az országos találkozó a kiemelt turisztikai termékek bemutatkozását
teszi lehetővé.
A következő napon egy szakmai tanulmányútra kerül sor a térségben,
ami egyértelműsíti, felmutatja azokat az értékeket, amelyekről mindenkor
szólni érdemes az irodákba betérő turistáknak. Azzal, hogy a résztvevők
a térség lehetőségeit, kincseit megismerik, egy saját élményen alapuló
valóságos információnyújtás válik lehetővé.
- Milyen élmény a többi irodavezető mellett soproni irodavezetőnek
lenni?
- Ebből a szempontból irigylésre méltó a helyzetem, mert a térség
óriási értékekkel rendelkezik, itt koncentráltan minden megtalálható, ami
vonzó lehet. Nagyon büszke vagyok, hogy egy ilyen gazdag múlttal és adottságokkal
rendelkező térség tartozik a Tourinform Sopron képviseletéhez, melyet vendégszolgálatunkon
keresztül az értékeknek megfelelő odafigyeléssel próbáljuk teljesíteni.
Az eddigi work-shopokhoz képest – ahol a vállalkozók egy-egy asztal
mögött, kötetlen formában várták az érdeklődőket – a mostanit próbáltuk
kicsit másképp megszervezni. Ezúttal a térség kiemelt turisztikai termékeihez
csoportosítottuk a kiemelt szolgáltatói kört, így bemutatkozási lehetőséget
kapott: a konferencia turizmus oldaláról a Liszt Ferenc Konferencia és
Kulturális Központ, a borturizmus képviseletében a Bormarketing Műhely
Kht. és a Soproni Borút Egyesület, ezenkívül a falusi turizmus tekintetében
a Fertőrákosi illetve a Balfi Vendégvárók Egyesülete.
- Változnak-e a soproni Tourinform iroda szolgáltatásai?
- A Magyar Turizmus Rt. támogatása alapján az idén is megvalósulhat
a hosszabb nyitva tartás a főszezonban, ezzel segítve a vendégszolgálatot.
Ennek megfelelően június 15-től szeptember 15-ig meghosszabbított nyitva
tartással tudunk működni, mely óriási lehetőséget, de egyben hatalmas munkát
is jelent. Hétköznap 9-19 óráig, szombat-vasárnap és ünnepnap 10-18 óra
között tudjuk majd fogadni az érdeklődőket, akiket az egész országra vonatkozóan
információkkal látunk el.
té
Kapcsolódó cikk:
Országos Tourinform
Találkozó
|