CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Hírek - események

2002. július 12., péntek 12:53


A térséget érintő GYSEV beruházásokról, fejlesztésekről

A térséget érintő GYSEV beruházásokról , fejlesztésekről
Dr. Réthy Imre államtitkárt és Dr. Fehérvári László vezérigazgatót kérdeztük
 
    A Sopronban tartott vasútasnapi ünnepségen az ünnepi beszédek eredményekről, feladatokról egyaránt szóltak. A vasúttársaság hosszú távú üzleti céljait szolgáló megvalósítások egyike a Sopron-Szombathely vasútvonal kezelői jogának átvétele.
    Dr. Réthy Imre, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium közigazgatási államtitkárát arról kérdeztük, hogy van-e lehetősége a GYSEV Rt. számára jelentős beruházáshoz hasonló további terjeszkedésnek?

- A Szombathely vonalra kiterjedő GYSEV- tevékenység a verseny kiterjesztésének egyik eszköze és miután a GYSEV kis cég, az elmúlt évtizedek tapasztalata szerint ugyanakkor rugalmas cég is, ezért a számára fontosabb, hogy a Sopron-Szombathely szakaszt hatékonyan üzemeltesse, mint adott esetben ez a MÁV-nak lett volna az érdeke. A GYSEV-nek az lehetősége van adott szakaszra komoly erőket koncentrálni, ezért a Szombathely-Sopron vonal GYSEV általi üzemeltetését nagyon hasznos lépésnek tartom. Nem zárom ki azt, hogy a GYSEV által üzemeltetett vonalszakasz növekedjék.
    E tekintetben semmilyen döntés nincs, ez további vizsgálatokat igényel, de ha azt szeretnénk, hogy a GYSEV vonal minél gyorsabban eljusson az adriai kikötőkig, Észak-Olaszországig, akkor annak vizsgálata, hogy a GYSEV további szakaszokat vegyen át üzemeltetésre nem tűnik elhibázott lépésnek.

- A MÁV Rt. üzleti érdekeit a vonalszakasz GYSEV általi üzemeltetése hogyan érinti?
- A verseny minden területen kívánatos. A MÁV-nak és a GYSEV-nek is jót tesz a verseny. A GYSEV -nek bizonyos értelemben versenyezni kell az osztrák vasútakkal és a MÁV-al is: ez mindkét cégnek jót fog tenni.
Senkinek nem érdeke, hogy a GYSEV előnyére a MÁV-ot gyengítse, hiszen mindkettő kedves gyermekük kell hogy legyen. Viszont a versenyhelyzet megteremtése, az egész magyar gazdaság unióra való felkészültsége erősítése érdekünk.

Dr. Fehérvári László, a GYSEV Rt. új vezérigazgatóját az idei év egyik legfontosabb feladatáról a Fertő-vidéki ér fejlesztéséről kérdeztük.

- Napirenden van a Fertő-tó körüli vasúti fejlesztés, ehhez uniós forrásokat remélnek. Milyen esélyei vannak Fertő-tó körüli vasúthálózat megvalósulását célzó uniós támogatásnak ?
- A Fertő-tó környéke vasúti forgalmának szervezése nagyon rövid múltra tekint vissza. Elképzelések régóta voltak, kétségtelen, hogy Magyarország EU csatlakozása időpontjának közeledésével az osztrák oldal, elsősorban Burgenland tartomány új lendületet adott a kérdés megoldásának. Az osztrák fél a Fertő tó környékét a vasúthálózat szempontjából egységesen kezeli, röviden megfogalmazva: közhasznú közlekedésnek tekintik egy természetvédelmileg érzékeny környezetben.
Nagy örömmel tapasztaltuk az elmúlt néhány hónap során, hogy a hozzáállás mind a tartomány, mint a szövetség részéről pozitív. Alapvetően az uniós forrásokra lehet számítani. Ezek megszerezhetőségét alátámasztja, hogy határátlépő forgalomról van szó, valamint, hogy a nemzeti park is átnyúl a határokon.

- Konkrét lépések előtt áll az osztrák féllel való együttműködés
- Néhány hónapon belül szerződés aláírásra kerül sor, aminek a célja 2004. végéig a vonal villamosítása és az ezzel együtt járó beruházások megvalósítása.
Az államszövetség, az osztrák közlekedési minisztérium és pénzügyminisztérium együtt egy olyan csomagot készítenek, ami a napokban kerül jóváhagyásra, amely szerint a Fertő vidéki helyi érdekű vasútra, mint részvénytársaságra, az osztrák állam meghatározott tulajdont szerez. Ez a készség párosulva Burgenland tartomány térség érdekében folytatott aktivitásával, reményeink szerint azt jelenti, hogy – az ÖBB-vel közösen történő együttműködésben – egy 2004 végéig megvalósuló beruházási programról van szó.

Kapcsolódó cikk:
Vasutasünnepség kitüntetésekkel