Rovat: KultúrVáros
2004. március 31., szerda 17:01
Renner Kálmán pályafutása
A kortárs kritikusoktól és művészeti íróktól választott szemelvényekből, illetve a művésszel készült interjúk önvallomásaiból Sarkady Sándor költő válogatásában Az Aranykönyv I. kötetében, négy évvel ezelőtt, én
írtam azt a szócikket, amely Renner Kálmán pályaképét volt hivatott fölvázolni.
Adósságtörlesztésnek szántam ezt a méltatást, hiszen életében alig-alig
írtam róla.
Sarkady Sándor költő Ehelyett egy mozaikképet állítottam össze életéről
és pályafutásáról a kortárs kritikusoktól és művészeti íróktól választott
szemelvényekből, illetve a vele készült interjúk önvallomásaiból.
,,Renner Kálmán ősi mesterség - az ötvösség felől érkezett a magyar
éremművészetbe. Családi hagyomány folytatására készült, amikor portré-reliefeket
kalapált rézbe. Ám a mesterben művészi ambíciók mozdultak, adottságait,
tehetségét nagyobb feladatok megoldására is alkalmasnak érezte. A kifejezés
vágya űzte, mondani akart valamit, valami többet a világnak, az embernek,
a társadalomnak. Formát keresett s azt a tenyérnyi éremben találta meg."
Amikor Farkas Imre az Életünk 1973-as évfolyamában az indulás éveiről, az útkeresés motívumairól és a tanítómesterek felől faggatta, Renner így válaszolt: - Már fiatalon megtanultam tisztelni a rézműves és fémöntő mesterséget. Első példaképem nagyapám volt, aki a rézművességet iparművészeti szinten művelte. Az ő sikerei, végtelen szorgalma és munkaszeretete hatottak rám. (Sok külföldi kiállításon szerepelt díszkancsóival, tálaival, végtelen finomsággal cizellált vereteivel, s több kitüntetést és díszoklevelet hozott haza.) Mindig az ő eredményeit láttam magam előtt, alapjaiban ez határozta meg utamat. Első tanítómesterem Sterbenz Károly ismertetett meg a rajzolás alapjaival. A további fejlődésemhez az Ágoston Ernő vezette képzőművészeti körben kaptam segítséget. A mintázást Szakál Ernőnél kezdtem tanulni. (Állandó önképzéssel gyarapítottam ismereteimet, mindig arra törekedve, hogy mesterségbeli tudásomat az alapoktól indulva – lépésről lépésre - építsem fel.) Érem-esztétikai fejlődésemet Reményi Józsefnek köszönhetem. Az út hosszú és fáradságos volt, de megérte." Valóban megérte. – A mintegy, négy és fél évtizedig tartó alkotói pálya
során egy roppant termékeny, rangos - méreteiben is impozáns életmű született.
A pálya legfontosabb állomásait és eredményeit – a szakirodalom adatai
alapján az Aranykönyvben így foglaltam össze:
S ezek után nézzük, milyennek látták, hogyan ítélték meg Renner Kálmán érmeit a kortársak? Íme néhány szemelvény mutatóba. Kerék Imre költő írja a Soproni Füzetek 1988-as kötetében: ,,Milyenek Renner Kálmán érmei? Pontosak, mívesek, harmóniára törekvők, a tömör egyszerűség jellemzi őket: a mondandó, (a gondolat) világos közlésére törekszik alkotójuk, kiaknázva az adott téma gazdag jelképi lehetőségeit, megragadva az ábrázolt alak karakterének lényegét. Egy teljes élet tapasztalata sűrűsödik például remek Goethe-portréján a homlokerdők madárszárny ívébe, vagy a tébollyal elszántan farkasszemet nző Van Gogh keserű tekintetében. Renner realista alkat, kerüli az öncélú modernkedést, (a felszínességet, )éremművészete a hagyományokhoz kötődik elsősorban. Eszménye: magyarság és európaiság összhangjának kialakítása a művészetben." Salamon Nándor írja Renner csornai kiállítása apropójából még 1978 szeptemberében a Kisalföldben: “ A legkedvesebb témát Renner számára a festészet, szobrászat nagyjai
jelentik. Első érmei egyikét – érthetően – Horváth József soproni festőről
készítette.
M. Kiss Pál Renner egyik budapesti kiállításán 1984-ben így méltatja a művész fantázia-gazdagságát és bravúros mesterségbeli tudását: ,,Renner Kálmán erőteljes vonalvezetésű, öntött technikával készült
bronz emlékérmeinek legtöbbje kétoldalas. Ami a festészetben a miniatűr,
az a szobrászatban az érem. Egyik oldalon a portré, a másik oldalon az
ábrázolt személy munkásságának jellemző mozzanatai, ezeknek kötetlensége
lehetőséget nyújt a fantáziának. Renner műveiben önálló kompozícióként
is jelentősek.
Ugyanez évi pápai kiállításáról írja Heifler László: ,,Az irodalmi személyiségeket ábrázoló érmek közül
a Szokrateszt a földből századok múltán előkerült ókori pénzek artisztikus
formaiságával megelevenítőt látom kiemelkedni…
D. Fehér Zsuzsa valóságos ,,kultúrmisszióként" értékeli Renner művészi tevékenységét az emlékezetes, 1988. évi soproni kiállítás katalógusában: ,,Munkája az esztétikai örömszerzésen túl szigorú kultúrhistóriai
program végrehajtását jelenti. A szellemi élet nagy alakjainak portré-ábrázolása
önmagában még nem biztosítaná azt a fegyelmezett, de változatos kompozíciós
módszert, amely stílusát meghatározza. A tenyérbe fogható művek egyenletes,
tiszta felületén a zene, az irodalom, a képzőművészet nagyjainak életműve
is megjelenik – egy-egy jól kiválasztott jelenet, műrészlet segítségével.
Ebben a kor és a személyiség is benne foglaltatik, feltételezve az előzetes
kutatás elmélyedő munkáját. Mintázott, kalapált és vésett érmek technikai
biztonságával egyszerű, hagyományőrző formákat használ: rajzos-plasztikai
eszközöket. Visszafogottan, nagy műgonddal készülnek az apró domborművek,
amelyek egységét őrzi a felirat is. Mint a történelem legszebb pénzérmein,
a figurális és az értelmező rész összhangban jelentkezik. A téma teljes
körüljárásával, a tudományos és érzelmi momentumok testvériségében születnek
meg a portrék, a hátlapok. Sorsok vonulnak el a néző előtt: arcokba vésett
sorsok! Michelangelo és Goya, Modigliani és van Gogh tragikusan szép élete,
Hayn, Bach, Tolsztoj, Goethe, Radnóti, Csontváry arca, tekintete az érem
,,emlékmű" formájában is emberközeli marad. A kultúra óriásai a szobrászat
legkisebb méretű műfajában is a szellemet sugározzák szét maguk körül.
E kisfelületre redukált ábrázolás rendet kíván és a lényegre szorítja alkotóját.
(…)
Ha az életutat érdembe akarjuk méltatni, nem lehet
nem szólnunk Renner Kálmán példaadó kulturális-közéleti tevékenységéről.
Megint csak D. Fehér Zsuzsát idézem:
Salamon Nándor írja Rennerről az új Képcsarnok megnyitása alkalmából: ,,Hírét-nevét-műveit a világ négy tájára sodorják a művészeti élet
mozgásai, közben csendesen, szorgosan munkálkodik szülővárosa, Sopron szellemi
gyarapodásáért. Vallomását, vonzalmát műveibe vési. Számtalan alkalmi,
ünnepi éremmel szolgálta, emelte mostanáig az események rangját. Cselekedeteivel
ügybuzgalmával példát mutat az egészséges lokálpatriotizmusból is.
Szolláth György, aki Tompos Ernő kezdeményezését
folytatva, leírta, feldolgozta és katalogizálta Renner munkásságának szinte
teljes anyagát, (s azt az Érem c. szakfolyóiratban négy folytatásban közzé
is tette), ezt írja a művész közéleti tevékenységéről:
Egy évvel a művész halála előtt – 1993 márciusában – Surbán (Frang) Gizella interjút kért Renner Kálmántól az Új hírek c. lap számára, s abban többek között az Éremmúzeum vajúdó ügye felől is érdeklődött. Hallgassák meg Renner Kálmán – talán élete utolsó – nyilatkozatának befejező mondatait! ,,-Expo és Rejpál-ház…
Aki majd valaha megírja Sopron képzőművészeti életének
a XX. sz. második felére eső történetét, nem kerülheti meg Renner Kálmán
nevét, és maradandó életművét. Megismétlem az Aranykönyv-beli Renner-portrém
utolsó mondatát:
Kérem, tekintsék meg a kiállított műveket! Emlékezzenek és gyönyörködjenek, és nemesedjenek annak a tűznek a melegétől, amely Renner Kálmán lelkében lobogott, s amelynek lángját a művészet szeretete és a szülőváros iránti rajongás szította egy életen át. Sarkady Sándor (Elhangzott Renner Kálmán halála 10. évfordulója alkalmából rendezett
kiállításon a Várkerület Galériában. A Renner Kálmán munkáit bemutató kiállítás
április 14-ig tekinthető meg a Várkerület Galériában, Sopron, Várkerület
19.)
Kapcsolódó cikk: Renner Kálmán azt üzeni... |