CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 25., csĂĽtörtök, Márk napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Hírek - események  

Köldökzsinór az anyaországhoz
Tizennégy éve ad otthont a soproni Benedek Elek Pedagógiai Főiskolai Kar, az a határon túli pedagógusok továbbképzésének


Ismeretszerzés, lelki töltődés

,,Egy szent célom volt: nemesen, emberségesen gondolkodó, művelt magyarokká nevelni titeket" - a névadó, Benedek Elek gondolatához híven tizennégy éve ad otthont a Benedek Elek Pedagógiai Főiskolai Kar, az egykori óvóképző a határon túli pedagógusok továbbképzésének Sopronban.

A kezdetekben, az akkori lehetőségekhez képest – messze az igények alatt – átlagosan 30 tanár vehetett részt a képzésekben, mára már a kedvezménytörvénynek köszönhetően, a magyarországi továbbképzési lehetőségek kibővülésével Sopronban 120, pályázat útján jelentkező pedagógus vehetett részt az augusztus 23 és 27 között rendezett akkreditált továbbképzésen.

A gazdag és színes témakörök között szerepelt az anyaság és a nőiség problémái a pszichoanalízisben és a modern szépirodalomban, a könyv, mint terápia, a sokrétű mozgásgyakorlás lehetőségei, a Freinet-pedagógia, a környezetkultúra, a zene és a mozgás kapcsolata, a kárpát-medencei nemzettudat, a játéknak a nevelésben való szerepét és helyét is megvilágító játékkiállítás, és természetesen a hagyományoknak megfelelően, városnézés, kirándulás a környéken, zenés, irodalmi előadás. A résztvevők Nagycenkre, a Széchenyi Emlékmúzemba is ellátogattak.

- A magyarországi képzés egyik hozadéka az, hogy itt a Kárpát-medence valamennyi régiójának pedagógusai találkoznak, ezáltal egy olyan kohéziós műhely alakul ki, amelyben lehetővé válik a tapasztalatok kölcsönös cseréje. A szakterületek legújabb eredményeivel is itt találkozhatnak a pedagógusok – az új módszerekkel, a szakirodalommal, a pedagógiai elvárásokkal és megoldásokkal – amelyek nélkülözhetetlenek a mindennapi munkájuk során.
Az anyaországi képzés másik, nem kevésbé jelentős hozadéka, hogy lelki töltődést ad, amely nem csak a szülőföldjükre hazatérőket gazdagítja, hanem azokat is, akiknek ezt elviszik - mondta Király Annamária, a Határon Túli Magyarok Osztályának főtanácsosa.

Király Annamária főtanácsos

Azok a továbbképzésben résztvevők, akik magyarigazolvánnyal és pedagógus igazolvánnyal rendelkeznek, jelentős kedvezményekben részesülnek.
Király Annamária azt is elmondta, hogy a határon túli pedagógusok kétféle továbbképzési rendszere közül a többnyire szorgalmi időszakban tartott, szülőföldi továbbképzéseken nagyobb létszámmal tudnak résztvenni a tanárok, és az természetszerűleg jobban is igazodik a szülőföldön érvényes, sajátos körülményekhez. A magyarországi képzés nyáron van, aminek az a hátránya, hogy kevés lehetőség nyílik intézménylátogatásra.
A főtanácsos szerint a soproni óvodapedagógiai kar magas színvonalú szakmai és minőségi munkát végez, ami a résztvevők létszámában, és visszajelzéseiből is látszik.
Az elismert továbbképzésre a költségvetésben tervezetten elkülönített forrás áll rendelkezésre. A továbbképzési jegyzékben szereplő, akkreditált továbbképzésekre 140 millió forint fordítható, ami 1400 tanár 30 órás képzését biztosítja, míg a szülőföldi továbbképzésekre 30 milliót tudnak fordítani.

Tóth Mariann egyetemi főtanácsos hosszú évek óta szervezi a határon túli pedagógusok továbbképzését. Az elsőt 1991 nyarán tartották; a cél egyrészt a legkorszerűbb kutatási eredmények közvetítése, másrészt oktatószemlélettel szemben a nevelőközpontúság szemléletének kialakítása volt.

Tóth Mariann egyetemi főtanácsos

A kezdetekkor az óvodapedagógusoknak szánt képzés fokozaton bővült az általános iskolai majd középiskolai tanároknak szánt szakmai programmal.
Az általános műveltséget fejlesztő programok mellett az identitáserősítő, és a szakmai ismereteket nyújtó programok egyaránt helyet kapnak - mondja a szervező, hozzátéve: sok munkatársának önzetlen munkája révén valósul meg a program, amelyben az is fontos, hogy a visszatérők is mindig újat kapjanak. Jelenleg az ország több intézményében folynak a képzések, amelyek folyamata a kedvezménytörvénnyel megváltozott: a minisztérium csak felügyeletet gyakorol felettük. A Nyugat-Magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Főiskolai Kara és a Pedagógus-továbbképzési Módszertani és Információs Központ szervezésében megvalósuló soproni továbbképzésen résztvevő 120 fő tulajdonképpen négy csoportnak számít, ami ismételten a továbbképzés szakmai színvonalát jelzi.

,,Sajnos, fogyunk..."

A helyszínen természetesen néhány határon túli résztvevő véleményét is megkérdeztük.

Székely Tivadar Erdélyből Medgyesről érkezett. Elmondta: matematikatanárként mind szakmailag, mind az emberi kapcsolatok szempontjából sokat kapott a továbbképzésen. Az előadások felfrissítik a tanultakat, és új információkat is adnak. Erdélyben nem folyik a klasszikus értelemben vett tanárképzés, ők ,,szakot" tanulnak, azaz a matematikatanárokat matematikusoknak képzik ki, ezért a gyermeknevelés, a pedagógia, a pszichológia rendkívül hasznos az Erdélyből érkezetteknek Medgyesen óvodától a líceumig minden szinten folyik magyar nyelvű oktatás.
- Sajnos fogyunk, nagy a kivándorlás, és a vegyesházasságok révén a beolvadás - mondja Székely Tivadar, aki azt is ,bevallja", hogy a tehetségesebb diákok középiskolába Medgyesről Marosvásárhelyre, Kolozsvárra, Nagyenyedre mennek, amit részben, a tanárok is bátorítanak, hiszen mást, az adott helyzetben nem tehetnek.

Mancfeld Ottília Zentáról érkezett.

Mancfeld Ottília (Zenta)

Az óvodapedagógus nagyon sok információval gazdagodott. A Freinet-pedagógia módszerét ő maga is szeretné alkalmazni. Zentán a lakosság 80 százaléka magyar, jól képzett pedagógusokban sincs hiány, akik – mint mondja – a gyermekközpontúságot tartják a legfontosabbnak. Az elvándorlás miatt, viszont egyre kevesebb a gyerek, fogynak a csoportok és a pedagógusok így munka nélkül maradtak. A munkalehetőség hiánya a legnagyobb gond a térségben.

Varga Árpád Bákfarkasdról, a Komáromtól északra fekvő, háromezres lélekszámú településről érkezett. Angolt és testnevelést tanít a felső tagozaton. Az előadásokon hallottakon kívül fontosnak tartja, hogy találkozott a határon túli kollégáival, akitől első kézből tájékozódhatott arról, hogy mely magyarlakta területen milyen gondokkal küszködnek.

Például Kárpátalján az iskolán lenghet a magyar zászló, ami Szlovákiában elképzelhetetlen. Viszont Erdélyben minden reggel el kell énekelni a román himnuszt. Ezek lehet, hogy nem tűnnek lényeges kérdéseknek, de mégiscsak befolyásolják a nevelést - mondja a tanár, aki már több, mint 14 éve van a pályán, és tapasztalata szerint a Pedagógusszövetség munkájának is köszönhetően egyre egységesebbé válnak a továbbképzések, amelyek lehetőségként mindenki számára adottak, ,,a pedagóguson múlik az, hogy miként él a lehetőségekkel."

Mint minden környező államban, az asszimiláció Szlovákiában is elkerülhetetlennek tűnik, de a tanároknak erőt ad a felismerés: mindenek ellenére érdemes tanítani, amihez az anyaország segítsége nélkülözhetetlen.

1986-hoz képest felére csökkent a magyar iskolába járók száma. ,,Ezt kellene nekünk megállítani, ezen dolgozik minden magyar pedagógus – mondja a tanár, aki szerint az anyaországból érkező támogatás ebben a harcban ösztönző erő lehet, abban, hogy a magyar családok magyar iskolába adják gyermekeiket.

Ködöböc Lajos Kárpátaljáról a beregszászi járásból, Hetyenről, egy magyar tannyelvű iskolából érkezett. Másodszor vesz részt a Sopronban tartott továbbképzésben. Olyan gazdag program várja itt a pedagógusokat, amelyből mindenki tanulhat, gyarapodhat - véli. A természetvédelem, családnevelés, személyiségfejlesztés, a nemzettudat mind fontos.

Ködöböc Lajos (Kárpátalja) és Székely Tivadar (Erdély)

Ködöböc Lajos boldogan újságolja, hogy megnyílt a beregszászi főiskola, ahol immár a Kölcsey Akadémián is szerveznek tanfolyamokat.

Ő maga színmagyar településen tanítja a magyar nyelvet és a történelmet.

Neki a legtöbb gondot az okozza, hogy a szemléltető eszközök ukrán nyelvűek. Például egy virág felépítésének az elmagyarázásánál ez bizony nehézséget jelent. Ezért konkrétan is megkérte a Határon Túli Magyarok Hivatalát, hogy a kárpátaljaiaknak ezen a gondján segítsen.

A beregszászi magyar tanárképző főiskolába biológiai szemléltető eszközök kellenének, és a Kárpátaljára átjáró magyar biológusok is hiányoznak.

A tanár arról is beszámolt, hogy a magyarországi tankönyveket is használják, annak ellenére, hogy a tantervük nem egyezik meg a magyarral. Hetyén jelenleg 20 eladó ház van, mert onnan is költöznek a magyarok. ,,Az elvándorlás nagy érvágás, kevesebb a gyerek, és elfogyunk." - mondja Ködöböc Lajos, aki szerint a határon túli magyarok közül is a kárpátaljaiakkal foglalkozik a legkevesebb az anyaország, pedig ők vannak a legnehezebb helyzetben, és már a legkevesebben is.

Zoric Göngyvér Horvátország fővárosából Zágrábból, az egyetlen kétnyelvű horvátországi óvodából érkezett, ahol a magyar kisebbség gyerekeit nevelik. Nagyon különleges a kb. 2000-3000 zágrábi magyar helyzete, akik között vannak ott munkát végző anyaországiak, vagy máshonnan érkezett magyarok is.

Zoric Gyöngyvér (Zágráb)

A horvát óvoda nemzetiségi csoportjában a fő kérdés, hogy a magyar nyelvet megszerettessék, elfogadtassák és ápolják - mondja az óvodapedagógus. Ez fontos a vegyes házasságban született gyermekeknek, akik közül sokan nem is ismerik a nyelvet, és van olyan gyerek, aki nem akarja megtanulni, mert a magyar nehéz, nem annyira népszerű, mint a német, vagy az angol. Ezért elsődleges cél a nyelv elfogadtatása. Zoric Gyöngyvér elmondta: ők az óvodában nem tanítják a nyelvet, hanem azokkal , akik beszélik, ápolják, bővítik a szókincsüket, a többieknek pedig próbálják ,,hozzászoktatni a fülét". Úgy fogalmaz: ,,Ők a köldökzsinórt jelentik Magyarországhoz."

Raffay Ernő tanszékvezető docens dedikál

Minden országban van valami különleges, de ezek ellenére minden országban a gyerek az gyerek és az oktatás nevelésben mindenhol van valami olyan közös alap, ami hasonló, hiszen a pedagógus mindenütt kinyitja a világot. A soproni továbbképzésen olyan információkat kapnak, amelyeket örömmel és szívesen adnak tovább, hasznosítanak a maguk helyén. Magyarul.

T.É.



2004. augusztus 28., szombat 16:12


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület