A kérdés már csupán annyi, hogy miért akarja mindeki ezt a műfajt halottnak tekinteni, központilag nem akkreditálni, tömegesen nem látogatni, egy legyintéssel valamint egy hangos áhhhal elintézni.
Hommage a Meredith Monk
"A mozdulattanulás minden tanulás alapja. A
kimunkált értelem méltó párja csak a kimunkált mozdulat lehet. Ami él
az mozdul is, életünk minden pillanatában valamilyen
mozdulattartományban vagyunk." Orkesztika.
Ez elég jól hangzik, este színházba
menni,
nincs is jobb, még egy kevés szieszta,
aztán
talán egy sör az Erzsébet kertben, valakivel,
esetleg
akár egyedül is, ilyen észbontó tavaszban mi
mást lehetne kezdeni egy csütörtök
délutánnal.
Semmi rohanás, csak nyugodtan, kisimúlt
arcvonásokkal,
könnyed derűvel az arcon. De előtte egy kis
alvás.
Hát nem, persze, tudhattam volna előre hogy
úgysem
sikerül, de mindegy, úgyhogy pattanás ki az
ágyból,
csipa a szemben, zokni, cipő, kabát, tükör,
nézés
bele; borosta. Futás, cigaretta a száj sarokban,
ebből
mi lesz?
Dehát vannak dolgok amik megérnek bármit, azt
is hogy elmebetegnek néznek a belvárosban, ez nem
egy
új kaland, nem is jó, nem is izgalmas, nem is
bánt;
szinte megszokás. És hát, akárhogyan is,
ez
az este ilyen este volt, öröm a fülnek, a szemnek, az
értelemnek,
ez a nő, Meredith Monk, valami észveszejtő,
pedig
ő csak a hallószerveket veri rabigába,
aztán
még ott vannak a szinészek is, na és ez a
kettő
így együtt gyötrelmesen sok. Muszály
beleszeretni
ebbe a társaságba, számolni a napokat, amikor
újra
láthatóvá válnak, legközelebb
talán
majd nyáron, a szigeten. Soká, túl soká.
Addig
meg emlékezni erre az előadásra, majd akkor amikor semmi sem
sikerül, amikor az egész világ úgy
dönt,
hogy akkor most majd jól betesz. De nem tud, mert volt ez az
este,
és nagyon neki kell annak a valóságnak
gyűrkőznie
hogy annyira rossz legyen, mint amilyen ez jó volt.
A kérdés csupán annyi, hogy
miért
akarja mindeki ezt a műfalyt halottnak tekinteni,
központilag
nem akkreditálni. Tömegesen nem látogatni, egy
legyintéssel
valamint egy hangos áhhhal elintézni.
Miért
kellett már egyszer úgyis eltemetni, még anno a
negyvenes
években, amikor rendszerellenes polgári
dekadenciának
minősítették, és lemosták a
kultúra
talajáról. Miért nem jövünk már
rá,
hogy a költészet nem merül ki
Petőfinél,
a festészet a
naplementés-gémeskutas-pusztás-balatoni
viharos képeknél, a színház a Bánk
Bánnál.
Mág csak azt sem mondhatom, hogy a tradícionális
színháznál; ez a műfaj is otthon van hazánkban, 1912 óta,
aki nem hiszi járjon utána. Voltak már
monumentális
megmozdulásai, mint a harmicas évek második
felében,
amikor ezer embert
állítottak
színpadra. Csak úgy.
És mégis, miután harminc évre
tiltásba
taszították végül 1975-ben újra
életre
kelt, és azóta is, azóta sem járja
diadalútját,
de legalább van, még akkor is, ha úgy tűnik ez szinte senkit nem
érdekel.
előadják: Barcza Katalin
Barna Zsuzsa Fenyves Márk Inhof Katalin Józsa
Gabriella ifj. Kelemen János Lakatos Tímea
zene: Meredith Monk
jelmeztervező: Fenyves Márk
technikus: Payer Ferenc
rendező-koreográfus: Tatai Mária
SOL
1999. április 09., péntek 00:00
|