CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 20., szombat, Tivadar napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Hírek - események  

Valóban ilyen?
World Press Photo 2004

Libéria, Afganisztán, Csecsenföld, Irak. Nemcsak a területükön folyó polgár-, illetve „civilizáló” háború köti össze őket, hanem a World Press 2004 vándorkiállításon nekik szánt főszerep is. A cyberpress tudósítója kritikus, pacifista attitűddel, a sajtófotósok szemüvegén keresztül nézte végig mi történt a világon „valójában” tavaly.

Iraki férfi vigasztalja fiát An Najaf-ban, a hadifoglyok gyűjtőtáborában
Jean-Marc Bouju, Franciaország, The Associated Press
An Najaf, Irak, 2003. március 31.
A World Press Foto 2003 fődíja

A Néprajzi Múzeum már jól megszokott aulájában – ahonnan egyszer, merészségből a Nemzeti Múzeum épületébe költöztetett – kiállított képek témájukban első pillantásra semmiben sem különböznek a tavaly, valamint a tavalyelőtt bemutatott sajtófotóktól. Halál, csonkolás, tömegsír, valamint a jólétbe már belehülyült ausztrál átlagpolgárok fétis szokásai – ezekkel a kifejezésekkel sommázhatóak a díjazott sajtóművek.
Indításnak rögtön egy rövid infótáblába ütközve megtudjuk, a 47. World Press Photo versenyre 124 országból 4 176 fotóriporter küldött pályaképeket. Ezekből választotta ki a független, ám egységes ízlésvilággal megáldott zsűri a díjazottakat, akiknek műveinek 80,7 %-a digitális technikával készült.
A rövid két nyelven megírt fejtágító után az elmúlást békés intrónak megtéve, haldoklók utolsó napjaikban készült képeit tekintheti meg a nagyérdemű, mellette annak, a halál beállta után készült párjával.
Folytatva az időutazást a Vietnámban egykor az USA támogatását élvező, majd az északi győzelem után a dzsungelbe szorulva gerillaharcba kezdő hmongok életét bemutató, sokszor szívbemarkoló sorozattal ismerkedhetünk. Nem kell kommentálni mit is érez a magunkfajta városi, európai polgár, ha szembesül a korábbi szövetségestől elhagyatott, fakérget rágcsáló harcos, valamint az éhségtől legyöngült gyermek, vagy éppen a fotóriporterhez segítségért sírva könyörgő vietnámi kormányerők által körülzárt gerillákat bemutató fotográfiákkal.
Továbbhaladva sem javul a kép. Az Államokat, valamint az alkotmányát egykoron lemásoló, jó ideig mintaköztársaságként számon tartott Libériában kirobbant véres polgárháborúba csöppenünk. Vérzőfejű, üveges tekintetű kislányával rohanó anya, fedezéket kereső, a lábuk előtt vérben fekvő polgártársukat kerülgető civilek, valamint egy pontos, páncélököllel leadott lövésnek táncolva örülő kormánypárti félkatona. Ez volt Libéria 2003-ban.
Innen a sok halál láttán megrettent rendezőknek köszönhetően egy már vidámabb világba, az ikrekébe látogatunk. Csupa egyforma, mégis különböző testvérpárok, akiknek születési idejéről is megemlékezik a bilingvis képaláírás. Kevésbé békés témába botlunk, ha egyet odébb lépünk. A fétisnek hódoló, jólétben tengődő ausztrál átlagpolgárok otthonaiba látogathatunk, belepillantva különös hobbijuk lényegi mozzanataiba. A sorozatban, mégis abból kilógva nem kerülheti el a figyelmünk, a Mc Size Me című elrettentő erejű film alátámasztásának is beillő 14 éves, 118 kilós amerikai fiú, lélegeztetőgéppel terhelt pihenését megörökítő kép, amelyhez feltétlenül szükséges elolvasni a magyarázatot.
E rövid kitérő után vissza az élet sötét oldalára: nigériai megwoodoozott prostituáltak európai munkahelyeibe, és életvitelébe kapunk rövid, ám annál hatásosabb bepillantást.
Továbbsorolva egy kevés Irakkal, illetve a helyiek háború okozta szenvedéseivel, valamint Szaddam Husszein diktatúrája alatt meggyilkoltak tömegsírjainak feltárásával, és a hozzátartozók fájdalmával foglalkozik a kiállítás. Rövid csecsenföldi bemutatót is kapunk, majd Afganisztán, és a beköszönő liberális demokrácia, illetve a tradicionális kultúra összecsapásának áldozataként aposztrofál, önmagát felgyújtó 15 éves asszony megégett testével sokkol a World Press. A humánum nem vész el, fellelhető egy fiatal rákos lány életét, majd hosszas szenvedés után halálát bemutató sorozatban. Némi bikaviadal, és sport is akad, ám a látogatók gyorsan surrannak tovább. Nem hozza lázba őket az egykoron az Algír seregben szolgáló, majd egy sebesülés következtében deréktól lefelé lebénult, ennek ellenére testépítő-súlyemelővé avanzsált jóképű férfi akaratereje. A békés témák közül egy mégis megfog mindenkit. A téma tárgya a szappanoperába illő élettel büszkélkedhető, nem véletlenül a Nezareth névre hallgató, 9 éves perui kisember „portrésorozata”. A bibliai eredetű név egy szegény család kisfiát takarja, akinek eleinte édesapja, majd lassan peruiak tömkelege tulajdonított csodatevő tulajdonságot, amiből nagyon jól megél. A záró téma sem lehet más, mint híres emberek portréi. A közkedvelt Collina bíró, vagy az arab világban az ördög és hű fegyverhordójának titulált Georg W. Bush, valamint Tony Blair ritka, tanácsadóktól mentes portréjában gyönyörködhetünk, és elgondolkodhatunk, hogy változott-e a világ valamit is az elmúlt egy év alatt.

StD

Budapest, 2004. október 23.

Kapcsolódó oldal: http://www.neprajz.hu/kiallitasok/wpp2004_01.html



2004. október 24., vasárnap 00:54


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület