CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. március 28., csütörtök, Gedeon, Johanna napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Hírek - események  

A GySEV Rt., a Győr-Sopron-Ebenfurti vasút fennállásának 125. évfordulóját ünnepelték

A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút alapítására Erlanger Viktor báró kért és kapott engedélyt 1872-ben. Kérelmét azzal indokolta, hogy a vasút célja – a magyarországi gabona egyik legelső rakhelyét – Győrt a forgalmi akadályt előidéző Bécs mellőzésével, a legrövidebb úton nyugattal összekötni.

A vasútvonalat 1879-ben adták át, és eredeti koncessziója 90 évre szólt. A cég az 1872. Évi XXVII. Törvénnyel nyújtott engedélyokirat alapján 132 éve működő társaság.

Az akkor még Osztrák-Magyar Monarchia területén fekvő vasút történelmének legnehezebb időszakát az I. világháború után élte át, mivel vonalait az új államhatárok – Ausztria és Magyarország között – szabályosan kettévágták. A trianoni, illetve St. German-i békeszerződés egyedülálló módon, külön paragrafusban kötelezte a két ország közlekedési kormányzatát a vasút egységes üzemvitelének fenntartására. Az osztrák állam az 1923. Évi hirdetményével a GySEV Rt. engedélyokiratába belépett, és ezzel a GySEV Rt. osztrák felségterületen lévő vonalrészeire, mint osztrák magánvasútra, önálló engedélyokiratot bocsátott ki. Ez az állapot azóta sem változott, azaz a budapesti székhelyű, egységes társaság, mely két ország területén két – tulajdoni, gazdálkodási és elszámolási rendszere szempontjából – önálló, az adott ország előírásai szerint üzemelő vállalkozást tart fenn. Ennek köszönhetően él és dolgozik a részvénytársaság azóta is, az időközben kétszer – legutóbb 2007-ig – meghosszabított koncesszió birtokában.

A GySEV Rt. fő tevékenysége a vasúti személy- és áruszállítás lebonyolítása Győr és Ebenfurt állomás között, valamint az 1897-ben koncessziót kapott és üzemkezelési szerződésben rögzítetten a GySEV Rt. által üzemeltetett Fertővidéki Helyiérdekű Részvénytársaság (FHÉV Rt.) vonalán Fertőszentmiklós és Nezsider (Neusiedl am See) állomás között. (Éves jelentés; GySEV Rt.)

A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Rt. teljes vonalhosszán 1879. október 28-án indult meg a forgalom. A vasúttársaság a 125 éves jubileum alkalmából ünnepséget rendezett Sopronban a Liszt Ferenc Konferencia és Kulturális Központban.

Ünnepi beszédek
Az ünnepségen beszédet mondott Siklós Csaba vezérigazgató, Hruby József, Sopron Megyei Jogú Város alpolgármestere, Gaál Gyula a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium politikai államtitkára, Walter Prior, a burgenlandi tartományi parlament első elnöke, Szabó András a GySEV Rt. elnöke.

Az eseménysorozaton ünnepi ülést tartottak, kiállításon mutatták be a GySEV történetét, és relikviáit és a 125 éves a GySEV filmbemutatóra is sor került.
Siklós Csaba a GySEV Rt. történetét ismertette.

,,Nem kétséges, hogy a Győr-Sopron-Ebenfurth Vasút Rt. a 21. században is virágzóan működő vasút lesz. A korszerű és vontatott járművek valamint a biztonságos pálya, jól képzett személyzet, a vevőorientált szolgáltatások egyaránt elengedhetetlenek az európai unióban szabaddá vált vasúti pályákon." - jelentette ki Szabó András elnök, aki hozzátette:
- 2004-ben a legnagyobb kihívás a vállalat vezetése számára a költségcsökkentési program folytatása és az áruszállításból származó bevételek növelése.

Szintén a 2004-es év feladata a közszolgáltatási (személyszállítás) támogatási szerződés aláírása, amelyhez a november 12-i közgyűlés jóváhagyása szükséges. Az infrastruktúra működtetésével kapcsolatos támogatási szerződésről még folynak a tárgyalások a gazdasági és Közlekedési Minisztériummal, illetve a Pénzügyminisztériummal.

A kombinált fuvarozásra vonatkozó támogatási szerződés megkötése a magyar kormánnyal előkészítés alatt van. A szerződések által megszerezhető források – a vesztességek csökkentésén túl – fejlesztési lehetőséget is kell hogy biztosítsanak a vasútvállalat számára - jelentette ki az elnök.

A GySEV a személyszállítási szolgáltatás színvonalát is javítani kívánja, ezért a 2003-ban megvásárolt 10 személykocsi mellé további 15 kocsi beszerzését tervezi. További 3 kétáramrendszerű motorvonat megrendeléséről is dönt a cég a jövőben.

Az áruszállítás terén a 2003. évhez hasonló növekedési ütemet ért el a GySEV. A szerkezében azonban változás történt: egyrészt az EU-csatlakozás, másrészt az ,,ÖKO-Pont rendszer megszüntetésének hatására a ROLA forgalom a töredékére esett vissza. Ennek egyensúlyozásaként ugyanakkor a kíséretlen kombinált fuvarozásban több mint 10 százalékos növekedést ért el a vállalat.

A GYSEV a hagyományos árufuvarozásban a GDP arányos növekedésére számít.

Az esemény alkalmával tartott sajtótájékoztatón elhangzott: az EU-csatlakozás hatására Sopron regionális központtá válik. Ehhez járul hozzá a 3000 négyzetméteres, tovább bővíthető raktár megépítése, amely a jövő év végére fejeződik be. Ezzel a GySEV a vámügynöki tevékenység csökkenéséből adódó bevételkiesést szeretné ellensúlyozni.

A tőkeemeléssel kapcsolatosan elhangzott: A tulajdonosok – a jövőbeni vállalati célokat támogatandó – összességében 1,8 milliárd forint értékű tőkeemelést szavaztak meg a legutóbbi közgyűlésen, amelyet több lépcsőben szándékoznak végrehajtani:

2004-ben az osztrák állam 600 millió forint, a Speditionsholding AG. 72 millió forint értékben emelt tőkét a vállalatban; még ebben az évben a Speditionsholding megvásárolja a GySEV Rt. saját részvényeit (1.4 %) és 28 millió forint tőkeemelést hajt végre a november 12-i közgyűlési határozat után.

A magyar állam 2005, 2006, 2007 években évente 300 millió forint, 2008-ban pedig 200 millió forint összegű tőkeemelést hajt végre. A kormány költségvetési tervezetében már elkülönítve szerepel a jövő évi 300 millió forintos tőkeemelés.

Térségi szerepvállalás

A személyszállítás áruszállítás szétválasztása számvitelileg már rég megtörtént, ami a szervezeti szétválasztást illeti azt a novemberi közgyűlés fogja jóváhagyni.

Az hogy Sopronba került a cég székhelye, tovább erősíti azt a gondolatot, hogy a GySEV rt. egy regionális vasút, amelynek a székhelye ott van ahol működik. A gondolat összekapcsolható egy sor költségkímélő intézkedéssel is, közöttük a budapesti volt székhelyen végrehajtott létszámcsökkentéssel, párhuzamos tevékenységek megszüntetésével - válaszolta Szabó András elnök újságírói kérdésre. Hozzátette: A soproni székhely a térségnek jelentőséget ad, ez a vasútnak a térségi szerepvállalását is szolgálja.

Vasút a föld alá?

Szabó András a GySEV elnökének a sajtótájékoztatón a Kisalföld feltette azt a kérdést is, hogy milyen lehetőséget lát annak az ötletnek a megvalósítására, hogy a GySEV-vonal Sopronban a föld alá kerüljön.
Szabó András kifejtette: Sopron polgármesterétől többször érkezett olyan javaslat, hogy részben a városfejlesztési fejlesztésekhez illeszkedően, részben pedig más aspektusokat is figyelembe véve, kerüljön föld alá süllyesztésre az állomás egy része és a vasút.
,,Ehhez nekünk forrásunk nincs, konkrét terveink sincsenek ezzel kapcsolatban. Erről többet nem tudok mondani."

T.É.



2004. november 01., hétfő 20:54


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület