A GySEV Rt., a Győr-Sopron-Ebenfurti vasút fennállásának
125. évfordulóját ünnepelték
A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút alapítására Erlanger Viktor báró kért
és kapott engedélyt 1872-ben. Kérelmét azzal indokolta, hogy a vasút célja
– a magyarországi gabona egyik legelső rakhelyét – Győrt a forgalmi akadályt
előidéző Bécs mellőzésével, a legrövidebb úton nyugattal összekötni.
A vasútvonalat 1879-ben adták át, és eredeti koncessziója 90 évre szólt.
A cég az 1872. Évi XXVII. Törvénnyel nyújtott engedélyokirat alapján 132
éve működő társaság.
Az akkor még Osztrák-Magyar Monarchia területén fekvő vasút történelmének
legnehezebb időszakát az I. világháború után élte át, mivel vonalait az
új államhatárok – Ausztria és Magyarország között – szabályosan kettévágták.
A trianoni, illetve St. German-i békeszerződés egyedülálló módon, külön
paragrafusban kötelezte a két ország közlekedési kormányzatát a vasút egységes
üzemvitelének fenntartására. Az osztrák állam az 1923. Évi hirdetményével
a GySEV Rt. engedélyokiratába belépett, és ezzel a GySEV Rt. osztrák felségterületen
lévő vonalrészeire, mint osztrák magánvasútra, önálló engedélyokiratot
bocsátott ki. Ez az állapot azóta sem változott, azaz a budapesti székhelyű,
egységes társaság, mely két ország területén két – tulajdoni, gazdálkodási
és elszámolási rendszere szempontjából – önálló, az adott ország előírásai
szerint üzemelő vállalkozást tart fenn. Ennek köszönhetően él és dolgozik
a részvénytársaság azóta is, az időközben kétszer – legutóbb 2007-ig –
meghosszabított koncesszió birtokában.
A GySEV Rt. fő tevékenysége a vasúti személy- és áruszállítás lebonyolítása
Győr és Ebenfurt állomás között, valamint az 1897-ben koncessziót kapott
és üzemkezelési szerződésben rögzítetten a GySEV Rt. által üzemeltetett
Fertővidéki Helyiérdekű Részvénytársaság (FHÉV Rt.) vonalán Fertőszentmiklós
és Nezsider (Neusiedl am See) állomás között. (Éves jelentés; GySEV Rt.)
A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Rt. teljes vonalhosszán 1879. október
28-án indult meg a forgalom. A vasúttársaság a 125 éves jubileum alkalmából
ünnepséget rendezett Sopronban a Liszt Ferenc Konferencia és Kulturális
Központban.
Ünnepi beszédek
Az ünnepségen beszédet mondott Siklós Csaba vezérigazgató, Hruby József,
Sopron Megyei Jogú Város alpolgármestere, Gaál Gyula a Gazdasági és Közlekedési
Minisztérium politikai államtitkára, Walter Prior, a burgenlandi tartományi
parlament első elnöke, Szabó András a GySEV Rt. elnöke.
Az eseménysorozaton ünnepi ülést tartottak, kiállításon mutatták be
a GySEV történetét, és relikviáit és a 125 éves a GySEV filmbemutatóra
is sor került.
Siklós Csaba a GySEV Rt. történetét ismertette.
,,Nem kétséges, hogy a Győr-Sopron-Ebenfurth Vasút Rt. a 21. században
is virágzóan működő vasút lesz. A korszerű és vontatott járművek valamint
a biztonságos pálya, jól képzett személyzet, a vevőorientált szolgáltatások
egyaránt elengedhetetlenek az európai unióban szabaddá vált vasúti pályákon."
- jelentette ki Szabó András elnök, aki hozzátette:
- 2004-ben a legnagyobb kihívás a vállalat vezetése számára a költségcsökkentési
program folytatása és az áruszállításból származó bevételek növelése.
Szintén a 2004-es év feladata a közszolgáltatási (személyszállítás)
támogatási szerződés aláírása, amelyhez a november 12-i közgyűlés jóváhagyása
szükséges. Az infrastruktúra működtetésével kapcsolatos támogatási szerződésről
még folynak a tárgyalások a gazdasági és Közlekedési Minisztériummal, illetve
a Pénzügyminisztériummal.
A kombinált fuvarozásra vonatkozó támogatási szerződés megkötése a magyar
kormánnyal előkészítés alatt van. A szerződések által megszerezhető források
– a vesztességek csökkentésén túl – fejlesztési lehetőséget is kell hogy
biztosítsanak a vasútvállalat számára - jelentette ki az elnök.
A GySEV a személyszállítási szolgáltatás színvonalát is javítani kívánja,
ezért a 2003-ban megvásárolt 10 személykocsi mellé további 15 kocsi beszerzését
tervezi. További 3 kétáramrendszerű motorvonat megrendeléséről is dönt
a cég a jövőben.
Az áruszállítás terén a 2003. évhez hasonló növekedési ütemet ért el
a GySEV. A szerkezében azonban változás történt: egyrészt az EU-csatlakozás,
másrészt az ,,ÖKO-Pont rendszer megszüntetésének hatására a ROLA forgalom
a töredékére esett vissza. Ennek egyensúlyozásaként ugyanakkor a kíséretlen
kombinált fuvarozásban több mint 10 százalékos növekedést ért el a vállalat.
A GYSEV a hagyományos árufuvarozásban a GDP arányos növekedésére számít.
Az esemény alkalmával tartott sajtótájékoztatón elhangzott: az EU-csatlakozás
hatására Sopron regionális központtá válik. Ehhez járul hozzá a 3000 négyzetméteres,
tovább bővíthető raktár megépítése, amely a jövő év végére fejeződik be.
Ezzel a GySEV a vámügynöki tevékenység csökkenéséből adódó bevételkiesést
szeretné ellensúlyozni.
A tőkeemeléssel kapcsolatosan elhangzott: A tulajdonosok – a jövőbeni
vállalati célokat támogatandó – összességében 1,8 milliárd forint értékű
tőkeemelést szavaztak meg a legutóbbi közgyűlésen, amelyet több lépcsőben
szándékoznak végrehajtani:
2004-ben az osztrák állam 600 millió forint, a Speditionsholding AG.
72 millió forint értékben emelt tőkét a vállalatban; még ebben az évben
a Speditionsholding megvásárolja a GySEV Rt. saját részvényeit (1.4 %)
és 28 millió forint tőkeemelést hajt végre a november 12-i közgyűlési határozat
után.
A magyar állam 2005, 2006, 2007 években évente 300 millió forint, 2008-ban
pedig 200 millió forint összegű tőkeemelést hajt végre. A kormány költségvetési
tervezetében már elkülönítve szerepel a jövő évi 300 millió forintos tőkeemelés.
Térségi szerepvállalás
A személyszállítás áruszállítás szétválasztása számvitelileg már rég
megtörtént, ami a szervezeti szétválasztást illeti azt a novemberi közgyűlés
fogja jóváhagyni.
Az hogy Sopronba került a cég székhelye, tovább erősíti azt a gondolatot,
hogy a GySEV rt. egy regionális vasút, amelynek a székhelye ott van ahol
működik. A gondolat összekapcsolható egy sor költségkímélő intézkedéssel
is, közöttük a budapesti volt székhelyen végrehajtott létszámcsökkentéssel,
párhuzamos tevékenységek megszüntetésével - válaszolta Szabó András elnök
újságírói kérdésre. Hozzátette: A soproni székhely a térségnek jelentőséget
ad, ez a vasútnak a térségi szerepvállalását is szolgálja.
Vasút a föld alá?
Szabó András a GySEV elnökének a sajtótájékoztatón a Kisalföld feltette
azt a kérdést is, hogy milyen lehetőséget lát annak az ötletnek a megvalósítására,
hogy a GySEV-vonal Sopronban a föld alá kerüljön.
Szabó András kifejtette: Sopron polgármesterétől többször érkezett
olyan javaslat, hogy részben a városfejlesztési fejlesztésekhez illeszkedően,
részben pedig más aspektusokat is figyelembe véve, kerüljön föld alá süllyesztésre
az állomás egy része és a vasút.
,,Ehhez nekünk forrásunk nincs, konkrét terveink sincsenek ezzel kapcsolatban.
Erről többet nem tudok mondani."
T.É.
2004. november 01., hétfő 20:54
|