"Tessék mondani, itt csak dobozos szoftvert lehet venni, vagy kaphatok mellé pluszt is?"
Hogyan járok legjobban?
A "nagyok" igen komolyan veszik alkalmazottaik folyamatos képzését. A kis- és középvállalati szektor cégeinek azonban
közel fele még nem igazán "meri" felismerni az oktatás fontosságát. Ők valami „kézzel foghatót” szeretnének kapni a
pénzükért, így ameddig csak a büdzsé engedi, licencekből „vásárolnak be”, majd végül kiszorítanak még egy keveset az
oktatásokra, szolgáltatásokra. Sokszor pedig a kevesebb több lenne: jobban járnának a vállalkozások egy kisebb,
alapkiépítésben kevesebb funkcióra képes szoftverrel, melynek tudását viszont maximálisan ki tudnák használni – összességében
változatlan költségkereten belül maradva.
Oktatás hiányában általában elmondható, hogy megnő a folyamatok kezelésének ideje (nem tudja a felhasználó, mit, hol és
hogyan lehet megvalósítani, s mindez hol, hogyan fog még megjelenni), megnő a hibázás veszélye, a hibák kiderítésére,
kijavítására fordított idő. Ez utóbbi vagy a felhasználó munkaidejét, vagy a fejlesztő cég konzulenseinek idejét jelenti,
melyekből utóbbi költségben is jelentkezik. Előbb-utóbb a cég elégedetlenné válik, mert nem érti, hogy a program miért nem
úgy működik, ahogyan azt szeretné. A fentiek miatt esetleg új programot vesz, ami plusz költséget jelent, és ha azt is
oktatás nélkül vezeti be - mindez kezdődik elölről...
Ami még sokat jelenthet: ha a kedves vevő pontosan megnézi, hol mit is kap a pénzéért - és a legjobbat választja (ahogy
mindannyian, minden vásárlásunknál igyekszünk eljárni). Merthogy: volna még egy nagyon fontos eleme a szoftver optimális
hasznosulásának a kis- és közepes vállalatok szempontjából!! Az oktatás ELŐTT, még korábbra visszahátrálva az időben: a
szoftverbevezetés előtt fontos a felmérés is, hiszen itt ismeri meg a konzulens a cég napi folyamatait.
A felmérés során megszerzett információk alapján tudja a szakember optimálisan leképezni a cég működését a rendszerre,
illetve ezt követően tudja az oktatást is célirányosan, folyamatorientáltan lebonyolítani, az ügyfél által használni nem
kívánt részek elhagyásával. Az előzetes tanulmányozás során derülhet fény a folyamatok azon pontjaira, amelyek kezeléséhez
egyedi megoldásokat célszerű alkalmazni, illetve lehet olyan paraméterezéseket, beállításokat (pl. ügyfelek csoportosítása,
cikkszám-rendszer, cikkek csoportosítása stb.) elvégezni, amelyeket ha később, utólag teszünk csak meg, az adatok esetleg nem
lesznek konzisztensek, vagy nem a kívánt rendszerezésben nyerhetők ki a rendszerből. A kedves vevő tehát jól teszi, ha olyan
helyet tisztel meg bizalmával - annak jeléül pénzével(!) -, ahol mind az előzetes felmérést, mind a szoftverbevezetéshez
szükséges oktatást készek és tudják is nyújtani neki. Ha több ilyet is talál, ott már tényleg a piac törvénye dönt, vajon
melyiküktől is szerzi be az óhajtott szoftvert.
Akik már 1992 óta ezzel foglalkoznak, s van rálátásuk a folyamatokra: a
rEvolution. Velük beszélgetve tudtam meg mindazt, amit fent leírtam.
Sebők Lili
2004. november 18., csütörtök 22:24
|