Tudósoknak szeretne szoborparkot a Vermes Alapítvány
Dunántúl legrégebbi iskoláját, a mai Berzsenyi Dániel
Evangélikus Gimnáziumot, a Líceumot közel 450 évvel ezelőtt alapították.
Jeles írók, költők, tudósok és államférfiak sorát adta
hazánknak és a világnak.
Kizárólag egyetlen szakterületnél, a fízikánál maradva,
a Líceum tanítványa volt az elmúlt évszázadban Renner János, Rátz László.
Mikola Sándor. és Vermes Miklós.
A négy tanár készítette el és modernizálta a hazai matematika-tantervet,
és vezette be a kísérleti fizika oktatását. A nagy fizikusokról rangos
szakmai díjakat, az Eötvös Lóránd Fizikai Társulat által kitűzött kitüntetéseket
és tanulmányi versenyt neveztek el.
Ők szinte azonos életutat futottak be: nyolc évig iskolánkba,
a soproni Evangélikus Líceumba (mai nevén Berzsenyi Dániel Evangélikus
Gimnázium) jártak, majd egyetemre mentek. Annak elvégzése után kerültek
a Líceum testvérintézményébe, a Budapesti Fasori Evangélikus Gimnáziumba,
amely akkor Közép-Európa legrangosabb iskolája volt. Ez az intézmény nevelte
ki ugyanis azon tudósokat, akik a magyar oktatást és a hazai tudományt
világhírre emelték. Nobel-díjas tudósaink büszkén hivatkoznak egykori tanáraikra,
akiknek köszönhették tudásukat és azt is, hogy világhírre tettek szert.
|
Emléktábla a soproni Líceum falán
|
A jövő esztendőben lesz Vermes tanár úr születésének 100
évfordulója.
Vermes Miklós egyszerű soproni postás szülök gyermekeként
Sopronban született. A későbbi népszerű “Muki bácsi" már középiskolás korában
kitűnt társai közül szorgalmával, tudásával, éles eszével, érdeklődésével.
85 éves korában bekövetkezett haláláig aktívan dolgozó tanár maradt. Szülővárosához
és egykori iskolájához haláláig hű maradt. Rendszeresen hazalátogatott
Sopronba, előadásokat tartott és kísérleteket mutatott be a soproni középiskolai
tanulók számára. Igyekezett tudását átadni és a tanulók figyelmét a természettudományok
felé irányítani. Közel 40 esztendeig ő volt minden hazai rangos fizikaverseny
fő szervezője. Évtizedekig a sikeres magyar olimpiai válogatott vezetője
volt a Nemzetközi Fizika Diákolimpián, amelynek egyik létrehozója és főszervezője
is volt. Az állami vezetés elhívatott szakmai munkájáért és kiemelkedő
tanári tevékenységéért több ízben is kitüntette, többek között a Magyar
Népköztársaság Gyémántokkal ékesített zászlórendjével is.
A fízikus társadalom már készül arra, hogy Miklós bácsi
- “az ország fizikatanára" - születésének 100. évfordulóját méltóan ünnepelje
meg. Budapesten iskolát és utcát neveztek el róla, bélyeget adtak ki és
nemzetközi kreativitási konferenciát szerveztek tiszteletére a Magyar Tudományos
Akadémián.
A soproni Vermes Miklós Fizikus tehetséggondozó Alapítvány
Vermes tanár úrról nemzetközi tanulmányi versenyt nevezett el (Vermes Miklós
Nemzetközi Fizikaverseny), emléktáblát avatott egykori iskolájában, valamint
díjat neveztek el róla. A Vermes Miklós Díjat azok a fizikatanárok kapják,
akik a Kárpát Medencében - a névadó munkásságához hasonlóan - a legtöbbet
tették a fízikus tehetséggondozásban. Kiadjuk A jövőben az alapítvány tervezi:
kiadja a híres fizikus középiskolás korában írt pályamunkáit is, a mai
fiatalok okulására.
Az elmúlt évtizedekben több egyetemi- illetőleg doktorandusz
hallgató foglalkozott már Vermes tanár úr életével, dolgozataival, államvizsga-
illetőleg doktori disszertációjukban. Ezen dolgozatok megtalálhatók az
iskola híres Magyar Társaságának dokumentumai között.
Az alapítvány azt tervezi, hogy az egész világon ismert
és tisztelt négy neves tanárnak, egykori soproni diáknak Sopronban szobrot
állít. A 100 éves évforduló okán is első lenne Vermes Miklós mellszobra
- mondta el a cyberpress-nek Nagy Márton az alapítvány titkára, aki ugyanakkor
szomorúan vette tudomásul, hogy Sopronban csaknem ismeretlenül cseng a
Nobel-díjasokat nevelő, nemzetközi hírnevű tudósok neve, akik pedig a világon
számontartott 1000 legjelentősebb tudósai között (270 magyarral együtt)
szintén szerepelnek.
Nagy Mártoni arról is beszámolt, hogy a város vezetőségétől
kérték és várják, hogy méltó helyet jelöljön ki azon négy neves magyar
tudós fizikatanár szobra számára, akik a magyar tudomány világhíréhez jelentős
mértékben járultak hozzá.
A Vermes Miklós Alapítvány a Széchenyi téren, esetleg
a Deák téren szeretné a Nobel-díjasokat nevelő tudósok mellszobrait elhelyezni.
T.É.
Rátz László
(Sopron, 1863. április 9 - Budapest, 1939. szeptember 30.)
Sopronban, a Líceumben érettségizett. Oklevelét a budapesti Tudományegyetemen
szerezte, utána Berlinben, Strassburgban tanult. 1890-ben a budapesti evangélikus
gimnázium tanára lett, majd 1909-14-ig igazgatója is volt. Erről a tisztségéről
lemondott, hogy idejét teljesen a matematika oktatásának szentelhesse.
Tudományos tevékenysége két szempontból jelentős. Aktívan részt vett a
középiskolai-matematika oktatás reformjainak előkészítésében, tanítási
gyakorlatában; mintegy 20 évvel megelőzte az 1924-ben életbe lépett tantervet.
Elgondolásainak egyik célja az infinitezimális számítás középiskolai tanítása
volt. E tárgyból Mikola Sándorral tankönyvet is írt.
Ennél még fontosabb, hogy 1896-1914 között Arany Dániel után, ő szerkesztette
a Középiskolai Matematikai Lapokat; az ebben kitűzött feladatokat - megoldásaikkal
együtt - összegyűjtve ki is adta: Matematikai Gyakorlókönyv I-II. köt.,
Bp.,1904-1905. Kitűnő adotsággal rendelkezett a tanítványok matematika
iránti érdeklődésének felkeltésében. Tanára volt több, később világhírűvé
vált magyar matematikusnak, akik visszaemlékezéseikben mindig kiemelik
érdemeit. Tanítványa volt pl.: Neumann János, Wigner Jenő.
Rátz László a névadója a soproni berzsenyi Dániel Líceumban szervezett
matematika versenynek is.
(Forrás: bdeg.sopron.hu)
Mikola Sándor
(Péterhegy, 1871. április 16.-1945. október 1. Nagykanizsa)
"Fizikát, persze, Mikola Sándortól tanultunk, és büszkén mondhatom,
hogy két év múlva a fizikai kurzus a Budapesti Műegyetemen, vagy a berlini
Technische Hochschulen, majdnem teljesen ismétlésnek tűntek fel." /Wigner
Jenő, Nobel-díjas/
Mikola Sándor a ma Szlovéniához, akkoriban Vas megyéhez tartozó vend
vidéken született. Elemi iskoláit Körtvélyesen végezte, tudásvágya, szorgalma
már akkor megmutatkozott. 12 éves korában ment a soproni evangélikus líceumba.
Mindig egyszerű embereknél lakott, postásnál a Ritter-házban, az iskola
egyik tanáránál a Cézár-házban.
A matematika és fizika órákat különösen kedvelte, természettan tanára
Renner János volt. A líceum példás fegyelme, a tanárok nagy szaktudása
és embersége meghatározó jelleggel hatott Mikola pályaválasztására. Itt
oltották bele az antik kultúra szeretetét, itt nyílt lehetősége kibontakozó
írói és szerkesztői képességének kipróbálására, és tudományos kutatásának
csírái is itt alakultak ki. Mint felsős diák többször is szerepelt a "Magyar
Társaság" önképzőkörében természettudományos dolgozataival. Elnöke volt
az iskola gyorsírókörének, és 1888-tól 91-ig szerkesztette a kör "vegyestartalmú
havi folyóirat"-át. Nemcsak latin és görög nyelvet ismerte alaposan, hanem
fakultatív tantárgyként angolul és és franciául is tanult, de a német nyelvet
is elsajátította.
Jeles érettségi után 1891-ben beiratkozott a budapesti Tudományegyetem
re, matematikát és fizikát tanult, és tagja lett a Tanárképző Intézethez.1895-ben
már publikálta első cikkét a Társulat lapjának Physikai Szemle rovatában.
Tanárai közül Eötvös Loránd volt legnagyobb hatással. Sok egyszerű kísérletének
gyökerét Eötvös laboratóriumában találhatjuk meg.
1897. május 3-án került a budapesti evangélikus gimnáziumba segédtanárnak.
Számtant, mértant, szépírást tanított. 1898-tól kinevezett rendes
tanárként töretlen lekesedéssel foglalkozott a tanulóifjúsággal; a gellérthegyi
helyszínrajzolásokat az esti kirándulások követték, amelyek célja a csillagképek
megismerése volt.
Az új iránti állandó, erős érdeklődés jellemezte, hatalmas nyelvtudását
hasznosítva tucatjával olvasta a külföldi folyóiratokat, lefordította,
felhasználta a jó ötleteket. Példaként a Matematikai és Physikai Lapok
8. kötetében megjelent "A légkör új gázairól" cikket a Natur 1898., a Revue
des deux Mondes 1898., a Naturwissenschaftliche Runschau 1898. és a Zeitschrift
für physikalischen und chemischen Unterricht 1899 évi cikkei alapján írta.
Jóllehet elsősörban a fizika kérdései izgatták, azért nagyon sokat
tett a matematikatanítás ügyének fellendítéséért is. Mindkét irányú tevékenységét
egy magasabb szempont szerint, a teljes középiskolai tanítási mód és tananyag
átdolgozása érdekében végezte.Az angol példán felbuzdulva teljes részletességgel
kidolgozta a munkáltató matematikatanítás módszereit és tananyagát.Munkájában
társa a fasori gimnázium hírneves matematikatanára, Rátz László is.
A jövő középiskolájának kimunkálása során természetesen
a fizika tanításának korszerűsítésével is foglalkozott. nagy hangsúlyt
fektetett a fogalmak helyes kialakítására. Vallotta, hogy a tudomány az
absztrakt fogalmakra épül, azonban ezek betanulását értéktelennek tartotta.
"úgy
kell a tanulót vezetni, hogy a tények hatása alatt az absztrakciók benne
önmaguktól kifejlődjenek"(...) "csak az hat képzőleg, ami az emberrel
magával történt, amit ő maga tapasztalt és átélt..." A régi tanítási
módszerrel tanított diákot a színházi nézőhöz hasonlította , aki lát hall,
de nem vesz részt az előadásokban. Ezen rossz gyakorlat megváltoztatására
a múzeumlátogatásokat, kirándulásokat, utazásokat, műhely- és laboratóriumi
gyakorlatokat, a mérést, a sportolást, a zenélést javasolja. "...az
iskola előbb adja a szóbeli definíciókat, mielőtt a gyerek lelkében aaz
illető fogalom rendszeresen kifejlődött volna. ... Miért melegszik fel
az elektromágnes vasmagja, ha a tekercsben az áramot egymás után többször
zárom és nyitom? Felelet: a mágneses hysteresis folytán. A mai iskolai
képzésen átment elme ezzel a felelettel teljesen ki van elégítve. Pedig
semmit sem tudott meg...."
Az egész középiskolai oktatást megváltoztató, átfogó elvek alapján vált
Mikola Sándor a fizikai tanulói gyakorlatok hazai úttörőjévé. A megvalósítás
lehetősége az evangélikus főgimnázium új épületbe költözésével vált lehetővé.
"Az
új épületben a fizika részére 3 helyiség jutott: 1 előadóterem, 1 előkészítő,
1 szertári helyiség. A tanári kar még két helyiséget kért, egyet a tanulók
fizikai gyakorlata részére, egyet a tanár részére dolgozószobául.... Meg
vagyunk győződve, hogy az iskola-fenntartó hatóság nagyon rövid idő alatt
kényszerítve lesz arra, hogy a tanulók fizikai gyakorlatai részérer külön
helyiségről gondoskodjék. A huszas években tankönyveket is írt, 1928 tavaszán
31 éves igen eredményes tanári munkája alapján gimnáziumi igazgatói címet
kapott."Minden tekintetben igazi vezetője volt az iskolának. Nagy körültekintéssel
irányította az iskola szellemi munkáját..." -írja Renner János.A kellő
szellemi és testi fejlettségben a tanulók túlterhelése elleni küzdelem
egyik alappillérét látta.
Az 1929/30-as tanév folyamán külön értekezleten foglalkoztak a túlterhelés
leküzdésének módjaival. Elismerésül megkapja 1933-ban a tankerületi főigazgatói
címet., majd 38 éves tanári tevékenysége után 1935 júniusában nyugdíjba
vonult.
Nevét megörökíti meg az egyenletes mozgás tanulmányozására készült
buborékos csöve, a Mikola cső. Búvárkodása és nagyhatású irodalmi tevékenysége
eredményeképpen a1942-ben a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagjainak
sorába választották. 1941-ben, a vendvidék visszacsatolásakor hazatért
szülőföldjére. Nyugalmát 1945 tavaszán feldúlták. A garázdálkodókkal szemben
védte a nőket. Politikai tevékenysége miatt táborba hurcolták, innét szeptemberben
szabadult.Ekkor már lázas volt, szellemileg és fizikailag is megviselte
a tábor. Reményik Lajosék lakásán Nagykanizsán rendbetette magát, ebédelt,
majd lepihent. Éjjel önkívületi állapotba került, majd másnap a kórházban
meghalt.
(Forrás: bdeg.sopron.hu)
Vermes Miklós
( Sopron, 1905. április 3- Budapest, 1990. április 5.)
"A tanár ébresszen tiszteletet a természet dolgai, az emberiség
nagy teljesítményei iránt. Minden egyéb tisztelettel azután lesz, ami lesz."
"Hazánk a rendszerváltás tisztítótüzében égett. Az emberek
a politika égzengését figyelték, villámfények szaggatták a sötétséget,
s közben kialudt egy örökmécses. Meghalt egy fizikatanár. Vermes Miklósnak
hívták. Nyolcvanötéves volt, de nem volt nyugdíjas. Haláláig tanított.
(...) Azt szeretném szavakba foglalni, hogy miért volt ő a legnagyobbak
közül való, mitől emelkedett a legnagyobbak fölé. ...mennyire reménytelen
vállalkozás, milyen nehéz egy teljes életutat egyszerű mondatokba tömöríteni.
Volnának persze kapaszkodóim, a sok kitüntetés és elismerés: a Kossuth-díj,
a Mikola-díj, az Eötvös Loránd Fizikai Társulat Eötvös-érme és Prometheusz-díja,
Apáczai Csere János-díj a Magyar Népköztársaság Csillagrendje." (Élet
és Tudomány, 1990., 26.sz., Staar Gyula)
Vermes Miklós Sopronban született 1905 április 3-án. Szülei postahivatalnokok
voltak. A soproni evangélikus líceumba 1915-ben iratkozott be. A tízéves
gyermek számára az itteni matematika, fizika, és kémia órák jelentették
a legnagyobb boldogságot. Legkedvesebb tanára Szabó Kálmán, aki a matematikát
és fizikát, és Szabó József, aki a természetrajzot tanította. Későbbi sokoldalúsága
már itt megmutatkozott, hiszen legjobb tanulójának tartotta Ruhmann Jenő,
a magyar, Krémusz Róbert, a latin, és Hollósy Kálmán a filozófia tanára
is. S hogy őt mi érdekelte? "Vagy semmi, vagy minden -a kettő között minden,
ami van." -válaszolta. A Magyar Társaság jegyzőkönyveinek alapján tudhatjuk,
hogy már az 1919-20-as tanévben, ötödikes diákként díjat nyert a hallgató
tagok pályázatán, "A kémia fejlődése, majd a következő évben "A festőanyagokról"
című kémiai értekezéséért. Dícsértetet kap "Erdély természeti kincsei"
című munkájáért.
1921-22-ben már a Tiszti karban alkönyvtáros. "A függvénytan elemei"
című munkájával nyer dícséretet. "...a legnagyobb elismerés illeti a szerzőt...
ha néhol nem sikerült megértenünk, amit mondani akart, az nem az ő hibája."
-írják. Az év záróülésén az évvégi pályázatok eredményeként 100 koronát
nyert, "Petőfi életpályája költészetében" című munkájáért, és főkönyvtárossá
választották. Foglalkozik "A kupola történetével", egyik társa munkáját
pedig olyan sikerrel bírálja el, hogy helyette ő kapja a dicséretet. De
nemcsak bírált és dolgozatokat írt, hanem szavalt is. Pédául Vajda János:
Az üstökös és Horatius Melpomenéhez című költeményét mondta el.
A dolgozatok sorában "A relativitás elméletének vázlata" (körülbelül
ebben az évben kap érte Einstein Nobel-díjat!), majd utolsóévesként "A
spektroszkópia" című munkája nyer elismerést.
A jeles érettségi utáni évben, 1923-ban a Pázmány Péter Tudományegyetem
matematika-fizika-kémia szakos hallgatója lesz. Pályakezdőként ragyogó
tudományos karrier állt előtte. Eötvös kollégista, egész évfolyamának,
majd az egyetem kémia intézetének legkiválóbbja volt, ő munkahelyéül mégsem
az egyetemi laboratóriumot, vagy a kutatóintézetet választotta, hanem Mikola
Sándor példáját követve gimnáziumi tanár lett a fasori evangélikus gimnáziumban.
Amikor
1952-ben megszüntették a Fasori Gimnáziumot, Csepelre telepítette a fizika
szertár féltett kincseit.
Számtalan könyvet, tankönyvet példatárat és cikket írt. A harmincas
évek elején egy cikksorozatában a Természettudományi Közlönyben elsőként
magyarázta el a az akkor újdonságszámba menő rádió működésének elvét. Ő
ismertette először magyar nyelven Hahn-Strassmann
kísérletét, az urán-maghasítás lehetőségeinek fölfedezését.
Hosszú évekig elnöke volt a középiskolai fizika versenyek bizottságának,
szervezte és irányította az Eötvös versenyeket.
Többször hívták, kérlelték, legyen az egyetem oktatója, de ő
nem hagyta ott a gimnáziumot és szeretett diákjait. Köztük érezte igazán
jól magát. Önmagáról, 62 éves működésének személyes örömeiről és
gondajairól semmit sem írt. A legfrissebb felfedezéseiről, aktuális problémákról
annál többet.
De írtak róla tanítványai a fasori és csepeli diákok, a tanárszakos
hallgatók és tanártársak. A megrajzolt kép Muki bácsit ugyanolyannak mutatja
a harmincas és ötvenes években, mint a nyolcvanasokban. Egyszeri, önmagához
hű, igaz embernek a képét rajzolják meg a róla szóló írások. "A man for
all ages." Tanártársai írták róla, hogy olyan légkört teremt maga körül,
amitől megjavul az ember.
Nemcsak a tanteremben tanított, felejthetetlen kirándulásokon is. Titkokba
avatott be a műtermekbe, színházba és a természetbe általa szervezett kirándulásokon
is A zenébe és a hegyekbe minden tanítványa beleszeretett.
Tisztelet és szeretet övezte, tanítványai rajongtak érte. Az Amerikában
és Kandában élő egykori fasori diákjai meghívták kedves tanárukat, s egyhónapos
programot szerveztek számára. Az akkor 82 éves tanár úr, "hogy mindent
lásson, helikpterrel lebegett Manhattan fölött, járt Chcago és New York
legmagasabb felhőkarcolói tetején. Megmászott egy oregoni tűzhányót, átment
a Niagara alatt, felhőszakadás és trópusi hőség nem zavarta" -írták vendéglátói,
akik sokszor lihegve lemaradtak tőle, nem bírták tanáruk iramát.
"Példakép volt... az utolsó pillanatig az maradt. Halála előtt
néhány nappal egy másik vérbeli tanáregyéniséggel , Radnai Gyulával látogattam
meg őt a kórházban. Fájdalomtól összekuporodva, csillogó szemmel, csontsoványan
feküdt az ágyában. A látványtól megbénultan, mint két gyerek, tébláboltunk
körülötte, a gyógyulást emlegetve. Ezért jól leteremtett bennünket, Radnait
meg még külön is, mert még mindig nem oldotta meg az általa idén kitűzött
Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny feladatait. Ránk parancsolt, hogy
vigyük haza a felvágottját, ő már nem bírja megenni. Gyermekként engedelmeskedtünk
neki és úgy köszönhettünk el tőle, mintha nem is örökre búcsúznánk. Muki
bácsi még ebben is segített..." (Staar Gyula)
(Forrás: bdeg.sopron.hu)
Renner János
(Sopron, 1889. jún. 5. - Bp., 1976. jan. 30.): fizikus, geofizikus,
c. egyetemi tanár, Kossuth-díjas (1953). Egy.-i tanulmányait a bp.-i tudományegy.-en
végezte, 1912-ben szerzett tanári oklevelet. 1911-ben bekapcsolódott Eötvös
Loránd torziós ingával végzett méréseibe, s e problémakör specialistájává
vált.
Eötvös irányítása alatt több évig dolgozott az egy. Fizikai Intézetében,
ahol a laboratóriumi kísérletek mellett a torziós ingával és más műszerekkel
terepi méréseket is végzett. 1914-től a bp.-i evangélikus gimn.-ban tanított,
majd az intézmény ig.-ja volt (1945-48). Tanári működésével párhuzamosan
foglalkozott a geofizika elméleti és gyakorlati kérdéseivel.
Magyarországon, valamint 1923-24-ben és 1925-26-ban Indiában, 1927-28-ban
Franciao.-ban végzett geofizikai méréseket; 1932-1935 között a súlyos és
tehetetlen tömeg arányosságával kapcsolatos kísérleteket végzett. Kísérleteivel
az arányosság kimutatására vonatkozó mérés pontosságát, az Eötvös-féle
mérésekhez viszonyítva egy nagyságrenddel sikerült fokoznia. A Geofizikai
Intézet laboratóriumaiban főként az Eötvös-féle torziós inga továbbfejlesztésével
foglalkozott. Nagyrészt neki köszönhető a rendszeres terepi használatra
is alkalmas Eötvös-ingák kifejlesztése. 1947-ben megbízták a Magy. Áll.
Eötvös Loránd Geofizikai Intézet vezetésével. 1950-1954 között a Geofizikai
Intézet igazgatója volt. Jelentős szerepet játszott az ország gravitációs
alaphálózati feltérképezésének megszervezésében. 1954-től 1961-ig, nyugdíjba
vonulásáig az intézet tudományos munkatársa és egy ideig gravitációs osztályának
vezetője.
Ezután az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) geofizikai tanszékén
dolgozott. Folytatta tudományos kutatásait, a gravitáló és a tehetetlen
tömegek arányosságával, valamint a gravitációs állandó új meghatározásával
kapcsolatos vizsgálatait. Jelentősek a függővonal-elhajlások interpolációjának
terén végzett felsőgeodéziai kutatásai is. Számos tanulmányt írt a geofizikai
kutatómódszerek fejlődéséről, az elektrooptika kérdéseiről és tanáráról,
Eötvös Lorándról. Középisk. fizika-tankönyvet és kézikönyvet írt. Életművéért
1960-ban Eötvös-emlékéremmel jutalmazták. - F. m. Eötvös Lorándra vonatkozó
irodalom (Eötvös Loránd Emlékkönyv, Bp., 1930); Kísérleti vizsgálatok a
tömegvonzás és tehetetlenség arányosságáról (Mathematikai és Term. tud.
Ért., 193 5); A fizika elemei (Bp., 1944); La fondation et l'activité de
l' Institut Geophysique (Geoph. Pura et Applicata, 1948); Schwerkraftsuntersuchungen
in Ungarn) (Acta Technica, 1959); Vizsgálatok a függővonalelhajlások terén
(Geofizikai Közl., 1960); Eötvös Loránd (Műszaki Nagyjaink, II., Bp., 1967);
Geofizikai kutatási módszerek. Felszíni geofizika (társszerzőkkel, Bp.,
1970). - Irod. R. J. 80 éves (Magy. Geofizika, 1969); Barta György-Vermes
Miklós: R. J. (Fizikai Szle, 1976. 3. sz.); Barta-Kriván-Szabó-Tóth: R.
J. (Magy. Geofizika, 1976. 2. sz.).
(Forrás: Életrajzi lexikon)
2004. december 28., kedd 13:23
|