CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 24., vasárnap, Emma napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Hírek - események  

Marton Ágota Márta marosvásárhelyi festőművész kiállítása az Erdélyi Házban

Saját határaink zárják le országunkat: saját művészeink erednek egybe Erdélyből az anyaországba. Hozzák vissza ,a mit elvesztettünk, a legnemesebb matériában, a spiritualitásban. Hírt adva a megmaradás erőfeszítéseinek gyötrelméről, gyönyörűségéről. Az erdélyi erősebb lét, erősebb sors üzenetét nem nélkülözhetjük nemzeti újjáébredésünkben. Tessenek megfigyelni például az itt jelenlévő Marton Ágota Márta küllemében-volumenében nem túlzó képeiben a sötétben rétegződő történelmi önvallomást, a sűrűbben-tömörebben egymásba-ékelődő valóságelemeket. Olyan ember művei ezek, aki tépő viharban kapaszkodik évezredes fákba, s nagyon együtt tud érezni tört levelek, ágak kínjaival.
Jelenleg Ágota Szovátán erdélyi templomok kazettás mennyezeteit restaurálja, bontja ki évszázados porok feledés-gúzsából. Korábban a marosvásárhelyi színház díszleteit álmodta meg előadásról előadásra. De a magyar kultúrát szolgáló „ megélhetési forrása" mellett - alatt - mélyén mindvégig ott izzott cselekedetei , egyénisége művészi titka, a friss-látású lényeg-faggató alkotó lény önkifejtő feszültsége.
Marton Ágota rajzai csendesek, nem rikoltóak - a jól megfogott, jól megmunkált valóságérzékenység dús szövedéke minden ceruzarajz, kihasználva a vakító fehértől földmélyfekete sötétségig ívelődő összes árnyalatát a szemünkbe szűrődő szürkéknek. Teljességélményt nyújtanak a „színtelen" opusok, sőt még teljesebbet, mert ezer-árnyalatosságukban szuggerálják: ha ennyit adhat egyetlen szín változatossága, mennyit a szivárvány színpompája. De nem is könnyű tájak motívumait kell kibontaniuk e munkáknak.


Sz. Nagy Sándor, Marton Márta Ágota,
Dr. Úry Előd és Firtl Mátyás a megnyitón

Mit kapunk Marton Ágota Márta képein át? SZELÍD LÁZADÁST s a valóság esendő varázslatának megszenvedett sugallatát. Minden igazi művészet energiaforrás, energiabázis. Feltárja, felszabadítja a lélek mélyén rekedt tüzesen izzó sebeket, sötétből szikrázó látványos lávafolyamokat, hogy - miként a bányászatban vagy balneológiában - ennek a mélyfúrásnak személyes üzenetét, tapasztalatát, gyógyító hasznát vegyük.

Ágota képeinek felszíne mögé hatolva boldogító borzongás tölti el a ráhangolt nézőt. Pedig mily igen egyszerűek ezek a témák: virágok, tájak. Igaz, különlegesen térbe helyezve, töredelmesen megtörve, s fémes szilárdságtól szivárványolva.
Merthogy - akárhogy is kerülgetjük a Szót - Ágota egyik lényegi ismérve az, hogy erdélyi-marosvásárhelyi, a másik hogy ősanyai - madonnai maradandóságra rendelt nő, s a harmadik - ami e kettőt elénk világoltatja: hogy kifejezésre, igézetre, bűbájra hivatott művész. Aligha talál más, mint művész és nő ilyen kicsiny térben ilyen nagy-nagy honvágyó otthonosságot.



A művészet archetípusokkal, ősképekkel dolgozik - nehezen viseli el a képdobáló reklámsziporkázást. Lelassítja a létezés zavarba ejtő áramlását, hogy egy-egy szerény objektumban magát a Létet érhesse tetten. A létmegnyilvánulás a megrendültség műélményének kiváltója. S csak ez a mentsége a képzőművészetnek. Olyan belső hatalmi energiatöbblethez, ajándékozó jóság-munícióhoz juttatja a befogadót, hogy ezáltal nem csak boldogabb, elégedettebb lesz , de egyetemesebb, onto-logikusabb is. Valójában az ember a méltó műalkotásban önmagát múlja felül , s az istenülés teremtő misztikus fázisába fordul. Van itt egy-két közvetlenül ezoterikus-vallásos darab. Ezek közvetítés nélkül „köpülik ki" (a Mahabharata tejtengere értelmében) a sötét rózsaforgásából, a káosz madár-világ-mandalájából a fényt, fény-embert, fény-népet. De a többi - rejtettebb értelmű - is mitikus tartalmat hordoz.



Marton Ágotánál történelmi allúziókkal egészül ki a stiláris expresszionizmus. Hiszen kétségtelenül expresszionista idolok ezek a tenyérnyi remeklések: historikus csendélet-expresszionálék, fűzhetnénk szorosra a definíciót. Kicsiségük, törékenységük megtévesztő: valójában tömörré tömítettek, robbanékonnyá koncentráltak. Jellegükben a mosolygó japán nindzsákra emlékeztetnek, no meg a shodó-sodró , tusoló fametszőkre, akik parányi színváltozással, forma-csavarral képesek ég-régiókba emelni, pokol-pompába taszítani.

Ágota művei kitűnő meditációs-bázisul szolgálnak, tudniillik a szépséget nem tűnő tündér-illanásként, hanem öröklétre igényt tartó tartós és tartalmas igényességként illeszti be látóterünkbe. Praktikus találmánya, az ötvözet fém-pukedlije is eme hatást erősíti. Olyanféle delej-köröket képeznek ezek a gondosan bogárzó színhalmok, mint a szkíta pusztában a kurgánok, a Tárim-medencében a sztupak. Fémességükben megidézik Ágota szülőföldjének dombjait-hegyeit, hívogatólag: lássátok meg azt kicsiben, ami a tietek volt nagyban.


Nem csak a gyengéd-tapintatos női dajkálgatás-babusgatás kerameikoszi áhítata vezette a művésznőt a sík-festészet technikai meghaladására, hanem az az ősi művészi ösztön, melyet Michelangelo artikulált legnyilvánvalóbban, amikor képeitől megkövetelte a szobor-szerűséget. Egy kép annál jobb, mondta, minél térbelibben hat. Persze, Ágotánál sem pusztán a kitüremkedés szolgálja a teremtő tér-képzést. Sokkal árnyaltabban a kubisztikus kocka-vetületek és amorf negatív formák hátteresítő bevetítése. Valamint azok a merész színkontrasztok ( vörös-kék, sárga-zöld, kék-ezüst), melyek többnyire átmeneteikbe torkollva univerzális teljességélményt nyújtanak. Aki esetleg megütközne a színezett fémen, vegye figyelembe, hogy nem csak az egyiptomiak, de a görögök is festették a szobraikat, ha utólag le is pattogzott róluk a szín.



Van itt azért néhány hagyományosan szép nagy méretű tájkép is. Ami megkülönbözteti őket a hagyományos, mások által festett hasonló konstrukcióktól, az a - mondjuk így - irritációs színkihagyások. Az egyiken: lilás-barna-zöld alig eldolgozva, égbolti szarkafészek-fények és rejtelmes lukak a lombozaton! Néhol Mattis-Teutsch-os szalamandra-fény-árnyékok. Nos, ezeken a furcsa kis sajátságokon keresztül lopózik be a Művészet ( nagy M-mel) a merő kép-készítésbe. Mert itt - mint ahogy az égbolt lilából fölaranyló látnoki hátterében - a sorsát adott-közösségében küzdelmesen megvívó egyéniség univerzális békéje nyilatkozik meg: éppen hogy a részletek révületében.



A grafit semmi-tereket zár magába, űr-fehéret terjeszt maga köré. Ez a soksíkúság, kilátástalan ablak-buboréklás csak addig nyomasztó, míg - éppen a kép előhívottsága révén -nem szembesültem vele, nem kristályosítottam ki magam. Így ad képességet a kép úrrá lenni magamon - Erdélyben: magunkon. Ezt a tájat már-már lekottázva, dallamosan érzékeli-érzékelteti Ágota. Dúr-akkordokkal fáiba ülteti a Transsylván elkomorultságot, magára-hagyatottságot, remete bölcsességet. Hogy női kéz dajkálta elő ezt a megkapó látványt, talán csak az mutatja, hogy fátylas-kerekített a szélvész-staccatója is. De a határozott, bátor vonalvezetés, széles ívű térteremtés nem vegyül parányi bájolgással, elismerésre kacsintó flörtősséggel sem Ebbe a sorozatba illeszkednek a szomorkás ló-portrék szálas veszendőségükkel és a visszafogott sárgás-kék párákban diffundáló álom-emberalakok. Itt említem, hogy Ágota Isten-adta képessége a negatív látvány-struktúrák bekalkulálása mű-hatásba.



Itt a kiállító teremben szükségképpen időbe- szűkítve, koncentráltan, de ugyanakkor felületesen, torzultan is fogadjuk be az eredendő élményt, hiszen túl sok képet túl rövid ideig szemlélhetünk. Egészen más az, ha napról napra szembesülünk saját környezetünkben a művész szellemiségével. Olyankor felnagyulnak és értelmet nyernek az egyébként talán észre sem vett jellegzetességek. Szimbolikus életüzenettel dúsul fel az a néhány szívósan talajába kapaszkodó, lombjait vihartépetten is legyezőszerűen fénybe-táró nyír, gyertyán Vagy máshol oltár kelyhévé nemesbűl a kerámiaváza, áldozati szivárvánnyá a virág-szirmok. És beszélni kezd egymással teáskanna és kávésibrik - a tónusok csillagszínskála-nyelvén. Összefoglalóan: Marton Márta Ágotában képzett és képzeletdús festőművészt ismerhetünk meg. Hozza Erdély ízeit, őseink híradását s előre mutat az értékeket megőrző időbe! Fogadják szeretetükbe!

Dr. Turai G. Kamil, művészetfilozófus



2005. február 24., csütörtök 21:53


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület