F1 Ausztrál Nagydíj 2005
A
Melbourne-i pálya
A
pályán 1996-óta rendezik az Ausztrál F1-es Nagydíjat. Előtte
Adelaide-ben az
évadzáró futamot tartották.
Melbourne-ben
évnyitó futam lett. A pálya
hossza: 5.303 km. A versenyzők a futamon 58 kört tesznek meg. A 11
kanyarból álló, közepes gyorsaságú pálya azon
kevés pályák közé tartozik amelyeknek egy részén közúti forgalom is
zajlik. Előzésre a
célegyenesben, a 3. kanyarnál és a 9. kanyar előtt van több esély.
Időmérő
és futambeszámoló
A
2005-ös
szabályok értelmében, a rajtpozíciók a két időmérő edzés
eredményeinek
összeadásával jönnek létre. Az első időmérőt vizes aszfalton kezdték
meg a versenyzők, majd a pálya felszáradt. Mikor már száraz gumival
jöttek ki újból leszakadt az ég. T. Sato a
felvezető körében a falhoz csapta autóját. Az 1. edzést
Fisichella nyerte. Több nagymenő, köztük Michael Schumacher is kifogta
az esőt, így akkora hátrányba kerültek,hogy vasárnap már nem volt
esélyük javítani. A második időmérőn kevesen tudtak javítani. M.
Schumacher és Sato a második edzésen nem mentek gyors kört, míg a
Minardis Albers-et későn engedték ki és, piros lámpát kapott a
boxutca
végén. Ezért mehetett kört. A szombati első három helyezett megtartotta
rajtpozícíós helyét. A két
időmérő összesített végeredménye:
01. -
Fisichella - Renault (M) 3:01.460
02. - Trulli - Toyota (M) 3:04.429 + 2.969
03. - Webber - Williams-BMW (M) 3:04.996 + 3.536
04. - Villeneuve - Sauber-Petronas (M) 3:06.846 +
5.386
05. - Coulthard - Red Bull-Cosworth (M) 3:07.212 +
5.752
06. - Klien - Red Bull-Cosworth (M) 3:07.477 +
6.017
07. - Heidfeld - Williams-BMW (M) 3:09.130 +
7.670
08. - Button - BAR-Honda (M) 3:12.128 + 10.668
09. - Montoya - McLaren-Mercedes (M) 3:14.645 +
13.185
10. - Raikkonen - McLaren-Mercedes (M) 3:15.558 +
14.098
11. - Barrichello - Ferrari (B) 3:16.822 + 15.362
12. - Karthikeyan - Jordan-Toyota (B) 3:17.092 + 15.632
13. - Alonso - Renault (M) 3:17.466 + 16.006
14. - Monteiro - Jordan-Toyota (B) 3:20.329 + 18.869
15. - R.Schumacher - Toyota (M) 3:22.717 + 21.257
16. - Freisacher - Minardi-Cosworth (B) 3:28.363 +
26.903
17. - Albers - Minardi-Cosworth (B) 1:49.230 -
18. - M.Schumacher - Ferrari (B) 1:57.931 -
19. - Sato - BAR-Honda (M) - -
20. - Massa - Sauber-Petronas (M) - -
|
Az év egyik meglepetése a Renault
|
Futambeszámoló
Vasárnap száraz pálya várta a versenyzőket.
A levegő hőmérséklete: 19 C
A pálya hőmérséklete: 26 C
A
felvezető kört meg kellett ismételni, mert Kimi Räikkonen autója
lefulladt. Csak a boxból rajtolhatott a többiek után. Coulthard
szenzációsat rajtolt, Villeneuve viszont nagyon
elrontotta a startot. Második kör: Az állás:
Fisichella,Trulli,Coulthard,Webber,Heidfeld.
Ami 10 kör után is ugyanez maradt. A 15. körben Friesacher kezde
meg a tankolást. Coulthard nagyon jól tartotta a harmadik helyét.
Webber egyszerűen nem tudta megelőzni. Eközben Alonso Villeneuevel
csatázott a hátsóbb poziciókért. M. Schumacher és Raikkonen pedig
elkezdte a felzárkózást. Az élmezőnyből Heidfeld és Trulli a 18. körben
állt
ki. Albers a boxutcában lefulladt és feladta a versenyt. Fisichella 34
körrel a futam vége előtt jött ki a boxba és 17 körre
elegendő üzemanyagot kapott.
A mezőny nagy része kétcserés
taktikát
alkalmazott. a 24. körben Barrichello az 1. helyről ment ki
tankolni. A 28. körben már csak Massa nem volt a boxban. Egyedül
R.Schumacher alkalmazott 3 boxkiállást.
20 körrel a vége
elött az állás:
Fisichella, Coulthard, Webber,
Barrichello, Montoya, Alonso, Klien,
Heidfeld a pontszerzők.Coulthard a verseny elején
lekörözések alatt összekoccant Alberssel, és első vezetőszárnyat
lecserélték. A pálya hőmérséklete egyre csökkent félő volt ,hogy elered
az eső. R.Schumacher a 41. körben harmadszorra is kijött.
16 körrel a vége elött Fisichella az utolsó tankolására jött ki. A 44.
körben M.Schumacher a boxkiállását követően Heidfelddel csatázott,
összeütköztek.
M.Schumacher bennragadt a kavicságyban. Visszatolták, de a boxban
feladta a futamot. Heidfeld is kiesett. Az új szabályok értelmében a
motoroknak két verenyhétvégét kell kibírniuk. Azonban, ha a versenyző
kiesik a futamon, akkor új motort lehet szerelni az autóba. Mivel nem
voltak pontszerző helyen, így nem folytatták
a versenyt. Az utolsó körben kijött a boxba a két BAR-Honda és
"feladták" a futamot, mert így a következő versenyhétvége előtt motort
cserélhetnek az autóban. A versenyt Fisichella nyerte, aki majdnem a
teljes futam alatt az élen autózott. Ez élete második futamgyőzelme.
A végeredmény:
01.
- Fisichella - Renault (M) 1h24:17.366
02. - Barrichello - Ferrari (B) + 5.5553
03. - Alonso - Renault (M) + 6.712
04. - Coulthard - Red Bull-Cosworth (M) + 16.131
05. - Webber - Williams-BMW (M) + 16.908
06. - Montoya - McLaren-Mercedes (M) + 35.033
07. - Klien - Red Bull-Cosworth (M) + 38.997
08. - Raikkonen - McLaren-Mercedes (M) + 39.633
09. - Trulli - Toyota (M) + 1:03.108
10. - Massa - Sauber-Petronas (M) + 1:04.393
11. - Button - BAR-Honda (M) + 1:10.688
12. - Schumacher - Toyota (M) + 1 kör
13. - Sato - BAR-Honda (M) + 1 kör
14. - Villeneuve - Sauber-Petronas (M) + 1 kör
15. - Karthikeyan - Jordan-Toyota (B) + 1 kör
16. - Monteiro - Jordan-Toyota (B) + 2 kör
17. - Freisacher - Minardi-Cosworth (B) + 4 kör
Kiesett:
M.Schumacher Ferrari (B) 46.kör
Heidfeld Williams-BMW (M) 46.kör
Albers Minardi-Cosworth (B) 18.kör
Két hét múlva a Maláj nagydíjat rendezik meg.
Tóth Zsombor
Fotó: Tóth Zsombor |