Európa Kulturális Fővárosa: szűkült a kör
Sopron továbbjutott
A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma kétfordulós pályázatának
első fordulóján Sopron városa is kiérdemelte a jogot, hogy a második fordulóban
tovább bizonyítsa azt, hogy méltó módon képviselné hazánkat, ha megszerezné
a lehetőséget arra, hogy 2010-ben Európa kulturális fővárosa legyen.
A második körbe jutott hét város egyikeként a soproni pályázatot elkészítő
csapat tovább dolgozik azon, hogy az eredeti elképzelések – elsősorban
a Liszt Ferenc programok – felvázolásával bebizonyítsa a bíráló bizottságnak,
hogy Sopron városa jól átgondolt, tartalmas programjának megvalósításával
nemcsak a város, hanem az egész ország és Európa is sokat gazdagodna. A
kormány a minisztérium szakmai javaslata alapján még ebben az évben kihirdeti
a nyertes város nevét.
7 fős bizottság döntött
A pályázatokat az első fordulóban egy magyar államigazgatási és kulturális
szakemberekből álló 7 fős bizottság bírálta el. A bizottság 3 város – Eger,
Miskolc, Pécs - pályázatát egyhangúlag, 4 városét – Budapest, Debrecen,
Győr, Sopron - pedig egyszerű szótöbbséggel javasolta továbbjutásra érdemesnek.
Pécs, Eger, Miskolc, Sopron, Győr, Budapest és Debrecen jutott tovább
Az Európai Parlament és a Tanács 1414/1999/EK (1999. május 25.) határozatának
módosuló rendje szerint 2010-ben Magyarország és Németország egy-egy városa
viseli majd az Európa Kulturális Fővárosa címet.
A cím elnyerését a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma kétfordulós
pályázatot hirdetett. Az első, minősítő előpályázatot a tárca 2004. október
7-én írta ki, melynek beadási határideje 2004. december 31.-e volt. Összesen
11 város nyújtott be pályázatot: Budapest, Debrecen, Eger, Győr, Kaposvár,
Kecskemét, Miskolc, Pécs, Sopron, Székesfehérvár és Veszprém. A pályázatokat
az első fordulóban egy magyar államigazgatási és kulturális szakemberekből
álló 7 fős bizottság bírálta el.
A bizottság 3 város – Eger, Miskolc, Pécs - pályázatát egyhangúlag,
4 városét – Budapest, Debrecen, Győr, Sopron - pedig egyszerű szótöbbséggel
javasolta továbbjutásra érdemesnek.
Az előminősítő pályázat eredményeképpen a második fordulóba jutott 7
várost a kulturális miniszter meghívja a második pályázati szakaszban való
részvételre, ezt a meghívásos pályázatot a tárca még március hónapban kiírja,
tervezett beadási határideje 2005. augusztusa lesz.
A második forduló bírálati szakaszában a kibővített bíráló bizottság
szakmai ajánlást ad a kulturális miniszternek a cím odaítélésére alkalmasnak
ítélt városra vagy városokra. Szakmai döntésében a bíráló bizottság indokolt
esetben több város pályázatát is ajánlhatja a szakminiszternek.
A szakmai bírálati szakaszt követően a kulturális miniszter javaslatot
tesz a kormánynak, amely a szakminiszter javaslata alapján még 2005-ben
dönt a cím nyerteséről. A Kormány döntését követően Magyarország továbbítja
a kiválasztott város pályázatát az Európai Unió illetékes szervezeteinek.
Indoklás
A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma 2004. október 7-én közzétett
nyílt pályázati felhívására beérkezett pályázatok mindegyike megfelelt
az adatszolgáltatási és formai követelményeknek.
A beérkezett pályázatokról általánosságban elmondható, hogy készítői
láthatólag nagy energiákat mozgósítottak a kulturális alapú fejlesztésekkel
kapcsolatos tervek kidolgozása terén: az egyes pályázati munkák közül majd
valamennyi tartalmaz olyan, egyenként is megvalósításra érdemes kezdeményezést
és tervet, amely az átfogó fejlesztési tervekkel összehangolva alkalmas
lehet az adott városban meglévő kulturális alapszolgáltatások szélesítésére
és a kulturális közélet gazdagítására. A pályázatok döntő többsége valóban
közép- és hosszú távú elképzelésekre alapozott munkának tekinthető, amelyek
centrumában nem egyszerűen a 2010-es év programlehetőségei, hanem a város
arculatának átfogalmazására való törekvések állnak. Ez egyértelműen megnyilvánul
az átfogó infrastrukturális lehetőségek fejlesztésének középpontba állításában
éppúgy, ahogy az egyes nagyprojekteknek a 2010-es éven bőven túlmutató
jelentőségében is. A bíráló bizottság tagjai mindazonáltal egyetértettek
abban, hogy a legtöbb pályamunkából hiányzik az átgondolt, a város sajátosságaiból
és a 21. század új technológiai paradigmájának követelményrendszeréből
egyszerre adódó egységes jövőkép, vízió, alapkoncepció. A legtöbb pályamunkában
egyelőre csak kevéssé látszanak a nemzetközi érdekeltség (és érdekesség)
irányából megfogalmazódó törekvések, és a bíráló bizottság tagjai a lokális
szellemi elit és érdekcsoportok bevonása mellett kevéssé érzékelik a kulturális
közgondolkodás szélesebb (adott esetben a lokalitástól eloldódó) spektrumának
a formalitáson túlmutató, tényleges bevonását.
A döntés során egyhangúlag továbbjuttatott városok pályázataiban jól
érzékelhető módon jelenik meg az az értelmezési keret, amely alkalmas lehet
arra, hogy a város produktív módon értelmezze újra önmagát Európa egészének
figyelembevételével is (Pécs esetében ilyen a „Balkán kapuja”-tematika
és egyáltalában a kelet-nyugat, észak-dél relációban mutatkozó centrális-közvetítői
jelleg; Eger termékeny módon képes önmagát a fent-lent, kívül-belül, láthatóság
és láthatatlanság oppozicionális kerete, azaz végső soron a határ (végvár),
a kapocs, az összekötöttség és az elválasztottság problematikája mentén
(újra)értelmezni; Miskolc pedig egységesként képes kulturális alapú önátfogalmazási
kísérletét megjeleníteni). Mindehhez hozzá kell azonban tenni, hogy még
ezekben a pályázatokban sem elégséges az adott alapkoncepció kidolgozottsága.
A többi pályázatból – a győri pályázat esetét kivéve, ahol a kultúrának
a közlekedéssel és a technológiával való egységbe szervezése valóban termékeny
értelmezési keretnek tekinthető – voltaképpen hiányzik a gondolkodás egészét
átfogó és a projektelemek egymásra épülését meghatározó koncepcionális
alapszerkezet, még jobb esetben is csak egy-egy központi tematika vagy
metaforika esetlegesnek tűnő retorikai működtetése kelti a koncepció látszatát.
Hangsúlyozni kell, hogy az előpályázati szakasz magyar pályázatainak
nagy része a hasonló fázisban lévő korábbi európai pályázatokhoz képest
is jól teljesít, fel kell azonban hívni a figyelmet arra, hogy a koncepcionális
keretek kidolgozásának hiányát nem helyettesítheti az egyes folyamatban
lévő vagy tervezett beruházásoknak, ötleteknek, terveknek az egymásra halmozása,
a második fordulóban is folytatni kell az első fordulóban gyakran ígéretesnek
nevezhető koncepcionális munkát. Mindazonáltal a pályázatok egyértelmű
erőssége a fejlesztéspolitikai irányultság megértésében és működtetésében
áll, azaz a pályázók nagy része valóban városa kulturális alapú középtávú
városfejlesztési tervét vagy annak kezdeményét juttatta el a pályázat kiírójához.
A bíráló bizottság szakmai ajánlásában egyhangúlag javasolja továbbjuttatni
Eger, Miskolc és Pécs pályázatát.
Az egri pályázat talán valamennyi közül a legkidolgozottabb. Az építészeti
megoldások a többi pályázatéhoz viszonyítva átgondoltak, és látszik, hogy
milyen egységes irányba mutatnak az egyes projekt-tervek. Az egri pályázat
hatékony módon képes ötvözni a meglévő kulturális és turisztikai adottságokat
a vizuális és technológiai régióközpontként való megjelenés új irányaival
és igényével. Látható a város törekvése egy fiatalos, dinamikus, a város
térszerkezetét is megváltoztatni képes kulturális önértelmezésre. Mindenképpen
ki kell emelni azokat a részletes városrendezési terveket is, amelyek bár
nem tekinthetőek kizárólag kulturális kérdésnek, kétségtelenül a városban
élhető élet pozitív alakítását és a város fejlesztését célozzák, a pályázati
kiírással teljes összhangban. Meg kell jegyezni azt is, hogy Eger városa
fejenként hatszor annyit fordít saját forrásaiból kultúrára, mint amennyit
ugyanerre a központi támogatásokból költ, azaz a város kultúra iránti elhivatottsága
a tényleges működés szintjén is valószínűsíthető.
A miskolci pályázat elsősorban azzal, a mindent átfogó és ennyiben a
pályázati kiírás lényegét talán leginkább eltaláló elképzeléssel tűnik
ki a többi pályázat közül, amely felismeri, hogy a város arculatának a
20. század második felében mutatkozó irányított és a saját hagyományokhoz
való viszony tekintetében minden bizonnyal szerencsétlenül egyoldalú alakítása
az alapkódok tekintetében kulturális természetű, azaz a nem kívánt folyamat(ok)
kulturális téren, a kulturális szektor segítségével fordítható(ak) vissza.
A miskolci pályázat minden eleméből (még az olykori kidolgozatlanság ellenére
is) sugárzik a város arculatának átalakítására való törekvés és az a felismerés,
hogy ez elsősorban úgy érhető el, ha megváltozik a városban élők viszonya
saját városukhoz. Kiemelt fontossággal bír a bizottság szerint a város
utóbbi néhány évben elért látványos kulturális fejlődése, a kiemelkedő
kulturális pályázati aktivitás és az a tény, hogy a pályázat több olyan
projektet tartalmaz, amely a városszerkezet átalakításával természeti és
köztereket rehabilitál, ad vissza mindennapi használatra a város lakóinak.
A bíráló bizottság véleménye szerint a pécsi pályázat rendkívül szerencsés
módon ismeri fel saját, földrajzi helyzetéből adódó geopolitikai és kulturális
jelentőségét. Az öt időréteg gondolata plauzibilis módon illeszkedik a
város saját adottságaihoz és az öt koncepcionális alappillér mindegyike
érzékeny módon kapcsolódik a pályázati kiírás prioritásaihoz. A koncepcionalitás
talán ebben a pályamunkában a legerősebb. Ezen túl különös erénye a pályázatnak,
hogy fokozott mértékben készül az ipari örökség kulturális, turisztikai
célú újrafunkcionalizálásra és kiemelt gondot fordít az ún. felvezető évek
(2006-2009) tematikai kidolgozására. A pécsi pályázat mind közül kiemelkedik
az európai kontextus gondolatának megfogalmazása és felismerése terén.
A bíráló bizottság szakmai ajánlásában a szavazati arányokat tekintetbe
véve egyszerű többséggel javasolja továbbjuttatni Budapest, Debrecen,Győr
és Sopron pályázatát.
Budapest esetében kitűnő a város infrastrukturális fejlettsége, az értelmiségi
elit aktivitása és koncentráltsága, valamint különös potenciált sejtetnek
egyes, önmagukban is jelentős kulturális és turisztikai erőt képező projekt-tervek.
A tematikus keret kidolgozatlansága ellenére is van a város pályázatában
olyan vezérfonal, amely világossá teszi, hogy a város merre kíván haladni
és amely további kidolgozásra érdemes. Egyértelműen hiányzik azonban ezzel
együtt is az átfogó, tényleges koncepció, a víz-tematika mint ötlet egy
ekkora program átfogásához nem elégséges és nem is tekinthető olyan specifikus
elemnek, amely Budapestet jól megkülönböztetné más európai városoktól.
Hiányolható egyben a kulturális fejlesztések megfelelő – egy ekkora város
esetében szükséges – koncentráltsága, a bíráló bizottságot a pályázat nem
győzte meg egyértelműen arról, hogy az Európa Kulturális Fővárosa-akció
látszódna és maradandó nyomokat hagyna a városon, a legszebb ötletek egy
része a pályázati felhívástól függetlenül is szerepel a város középtávú
fejlesztési elképzelései között.
Debrecen pályázatával kapcsolatban elmondható, hogy bár nagy energiákat
fordít a város kulturális öröksége megismertetésének szélesítésére, a bíráló
bizottság nem látja azt az alapkoncepciót, amely az egyes projekt-ötleteket
hatékonyan tematizálná, ennek hiányában pedig túlzottan eluralkodik a pályázaton
egyfajta ötletbörze-jelleg. A koncepcionális gondolkodás hiányának következménye
az is, hogy kétségessé válik a város kulturális identitásának a 21. század
kontextusában való sikeres megfogalmazása vagy újrafogalmazása.
A bíráló bizottság véleménye szerint az egyes – több esetben kiváló
– ötletek felfűzése esetén komoly kulturális potenciállal kecsegtető pályázati
munkát lehetne létrehozni a meglévő anyagból, és a város geopolitikai helyzete
is kitüntetett jelentőségűvé teheti a város pályázatát.
Győr pályázata a koncepcionalitás és az innovativitás tekintetében nyújtja
a legkiválóbbat: a pályázat példásan széles kultúra-fogalommal dolgozik,
dinamikus, fiatalos projekt-ötletei ígéretesek. A pályázati anyag jelen
fázisában azonban túlzottan programorientált (találkozók, fesztiválok,
stb.), az egyes nagyprojektek és fenntartható módon működtethető fejlesztések
kidolgozottsági foka viszonylag alacsony. Pozitívum viszont a technológiai
és média-irányultságú projekt-elképzelések hangsúlyos szerepe a pályázatban.
Sopron pályázatát áttekintve ugyancsak szóvá tehető a markáns alapkoncepció
hiánya, bár a képet árnyalja, hogy a város egymástól jól elhatárolható
és sokrétű tematikai elem-rendszert (Liszt, Fertőd mint világörökség, turisztikai
potenciál, politikai-történelmi jelentőség /Piknik/) működtet pályázatában.
A pályázattal kapcsolatban felvethető, hogy jelen fázisában talán túlzottan
fesztivál- és programközpontú, előnye azonban az a törekvés, hogy az ország
kulturális élete és európai híre szempontjából kiemelt jelentőségű kulturális
hagyományt teremtsen, vagy sokkal inkább szerezzen vissza (Liszt-kultusz).
Szimpatikus a pályázati munka dinamikus, fiatalos jellege, valamint az
az elgondolás, hogy kulturális szempontból kiemelt érzékenységű elhelyezkedéséből
próbál meg hosszú távú tőkét kovácsolni.
A szakmai bizottság ajánlásában nem javasolja továbbjuttatni Kaposvár,
Kecskemét, Székesfehérvár és Veszprém pályázatát.
A tovább nem juttatott pályázatok esetében általánosságban elmondható,
hogy az egységes, európai mércével mérve is jelentős esemény-sorozat átfogására
képes alapkoncepció hiányzik, vagy egymástól lényegileg elszigetelt, olykor
esetlegesnek tűnő ötletek laza halmazát alkotó pályamunkákról van szó,
vagy egyetlen centrális elem felfokozására épül elgondolásuk. Mindegyik
város esetében nemes és értékes hagyományok középpontba állításáról van
szó, azonban az Európai Unió és a pályázat kiírója által meghatározott
komplex, fejlesztés- és társadalompolitikai elvárás-rendszer egészéhez
képest a meglévő hagyományok bemutatása nem elég. Székesfehérvár pályázata
szakmailag, nyelvileg és nyomdailag is kifogásolható, az innovatív kulturális
projektek, a kulturális alapszolgáltatások szélesítését szolgáló fejlesztések,
az átfogó, kulturális alapú városfejlesztésre vonatkozó tervek és a város
kiváló földrajzi-infrastrukturális adottságaiból nyerhető regionális erő
felmutatásának semmi nyoma. Veszprém pályázata bár a fehérvárinál jelentősebb
regionális igénnyel lép fel, az anyag központi fejlesztési elemei nagyon
nagy részben közlekedés-fejlesztési jellegűek, az olyan ígéretesen hangzó
„vállalások” pedig, mint amilyen például a Dubniczay Ház „képzőművészeti
kiállítóhellyé alakításával létrehozott turisztikai attrakciója”, pusztán
csak az általánosság szintjén mozgó megfogalmazásokat takarnak (pl.: „kulturális,
képzőművészeti rendezvények megrendezése”, „hiánypótló közösségi funkciókat
/lát el/, erősítve a város kulturális arculatát”, stb). A bíráló bizottság
szerint bár a turizmus kiemelt részét képezi a Kulturális Főváros-év lehetőségrendszerének,
a veszprémi pályázatban a kulturális és kreatív szektor egyéb mezőinek
teljesítményéhez képest túl nagy súllyal bírnak a turizmus-orientált elképzelések.
Az anyanyelv sajátosságára épülő elképzelés méltánylandó és támogatandó,
de a pályázat egyrészről nem fektet energiát arra, hogy az, a magyar szempontból
különösen érzékeny terület, ami nyelvi izolációnak nevezhető, miképpen
lenne európai méretekben fellazítható, másrészről a projekt volumene –
a jelenleg kifejtett formában – önmagában még nem lép túl egy néhány hetes
rendezvénysorozat keretein. A pályázattal kapcsolatban egyébként is el
lehet mondani, hogy általában fesztivál-jellegű elképzelésekkel dolgozik
(verbál-túrák, irodalmi esték, találkozók, előadások, konferenciák, stb.).
Mindez önmagában még nem is lenne probléma, de a pályázati kiírás ennél
komplexebb, maradandóbb projekt-teveket (is) kért, nem beszélve arról,
hogy a pályázaton induló városok fesztivál-szervezés terén már az Európa
Kulturális Fővárosa-cím nélkül is hagyományosan erősek.
Kecskemét pályázatára is érvényesek azok a meglátások, amelyek a tovább
nem juttatandó pályázatokra általában. A Kodály-örökség felbecsülhetetlen
értékű hagyománya önmagában, más, jelentősebb kulcsprojektek nélkül nem
elégséges egy 12 hónapon át tartó program-sorozat „kitartására”. A pályázati
kiírás és az uniós elvek sokkal komplexebb fejlesztési elképzeléseket vártak
a pályázóktól, a meglévő értékek bemutatása pedig önmagában támogatott,
amennyiben a pályázat azt is világossá teszi, hogy azt hogyan igyekszik
európai kontextusban megjeleníteni, kommunikálni és megújítani.
Kaposvár esetében szintén kívánnivalót hagy maga után a pályázati kiírás
komplex feladat-rendszerének felmérése és az annak való megfelelés. A pályázatban
több, önmagában véve ötletes és támogatásra méltó elképzelés szerepel (Európavár,
Desedai Pihenőpark), azonban a pályázatnak – felmérve mintegy saját hiányosságait
– tartalmaznia kellett volna azokat az infrastruktúra-fejlesztési és kommunikációs
terveket, amelyek a megközelíthetőségi szempontok felől mutatkozó hátrányok
kompenzálására alkalmasak. A pályázat alapüzenete tekintetében is több
kérdés merült fel a bíráló bizottság tagjaiban, a szabadság eszméjének
középpontba helyezése önmagában ugyanis valószínűleg nem bír jelentősebb
kulturális mozgósító erővel, hiszen európai alapértékként az leginkább
alapvetés, és tradícióját tekintve semmivel nem köthető jobban Kaposvár
régiójához, mint általában másik unióbeli országok egy-egy régiójához,
azaz csak kevéssé régió-specifikus. Ha ehhez hozzávesszük, hogy a szabadság
tematizálása társadalomtörténetileg már nagy hagyományokkal rendelkezik
Európában, nem látjuk a központ elgondolás mögött rejlő és egyfajta regionális
központi szerep kialakítását valószínűsítő erőt.
Az Európa Kulturális Fővárosa története
A Kulturális Miniszterek Tanácsa 1985 júniusában indította el az akkor
még Európa Kulturális Városa címet viselő programot, Melina Mercouri akkori
görög kultuszminiszter kezdeményezésére. A Kulturális Főváros-projekt a
keretprogram célkitűzéseinek megvalósulását tekintve rövidesen a legsikeresebb
és leghatékonyabb programok egyikének bizonyult. A programsorozat nemcsak
beváltotta a hozzáfűzött reményeket, hanem az európai polgárok egyik kedvenc
programjává vált, és mint ilyen – legsikeresebb megvalósulásait tartva
persze szem előtt – komoly mértékű gazdasági, társadalmi és kulturális
fejlődést indított el az adott városban éppúgy, ahogy az érintett régió
egészében is. A történet kezdetén, 1983-ban az akkori görög kultuszminiszter
Athénba hívta a Közösség kultuszminisztereit, hogy hangot adjon azon véleményének,
miszerint a kultúra nem kapja meg azt a kellő tiszteletet és odafigyelést,
amely megilleti. Kifejtette, hogy a művészeteknek és a kulturális szektorban
tevékenykedő embereknek ugyanúgy jelen kellene lenniük a közszférában,
mint a gazdaságnak, a gazdasággal foglalkozóknak, a politikának és a politikusoknak.
Erre a problémára mintegy válaszként született meg az Európa Kulturális
Fővárosa-akció gondolata, melyet a görög színész- és politikusnő az imént
említett találkozón terjesztett az illetékes miniszterek elé. Felszólalásával
meggyőzte kollegáit, hogy évente egy várost nevezzenek ki Európa Kulturális
Városának. A programsorozat célja, hogy az európai városok kulturális és
művészeti sokszínűségét demonstrálja, valamint hangsúlyozza közös kulturális
örökségüket és ezek kreatív erejét. A kultúra sokszínűségén és különbözőségén
kívül a programnak nagy súlyt kell fektetnie az adott kultúrák kölcsönös
megismerésének és megismertetésének elősegítésére. Ezekkel a célkitűzésekkel
próbál a program megfelelni az őt életre hívó alapgondolatnak, miszerint
az egyes nemzetek közeledésének egyik módja, ha megismerik egymás kultúráját.
Melina Mercouri javaslata alapján a Tanács 1985. június 13-án fogadta
el a programtervezetet, és így útjára indulhatott az azóta is nagysikerű
programsorozat. Egyáltalán nem meglepő, hogy a címet elsőként a kultuszminiszter
asszony szülővárosa, a görögországi Athén kapta 1985-ben.
Hogyan dől el, melyik város következik?
A kulturális fővárosokat 2000-ig kormányközi megegyezés alapján választották
ki, tehát a tagállamok kormányai közvetlenül döntöttek a programot érintő
valamennyi fontos kérdésben. Míg korábban négy évvel az adott esemény előtt,
kormányközi megállapodás alapján, egyhangúlag választották ki a tagállamok,
hogy melyik város kapja meg az említett rangot, addig 2005-től olyan kiválasztási
rendszer lépett életbe, amely a rotáció elvét juttatván érvényre, már a
várost jelölő tagállamok sorrendjének meghatározásán alapul. A 2004-es
év kulturális fővárosaként Genova és Lille az utolsó város-pár, melyek
kiválasztása még kormányközi megállapodás alapján történt, a 2005-ös év
Kulturális Fővárosa - Cork - már az új kiválasztási rendszer eredményeként
nyerte el a címet. 2009-től – a 2009–2019 közötti időszakban – egy adott
ország helyett már két ország (egy 1999-ben már uniós tagállam és egy akkor
még csatlakozásra váró tagállam) egy-egy városa tandemrendszerben szervezi
az eseményt.
Európa Kulturális Fővárosai időrendben
1985: Athén
1986: Firenze
1987: Amszterdam
1988: Berlin
1989: Párizs
1990: Glasgow
1991: Dublin
1992: Madrid
1993: Antwerpen
1994: Lisszabon
1995: Luxembourg
1996: Koppenhága
1997: Theszaloniki
1998: Stockholm
1999: Weimar
2000: Avignon, Bergen, Bologna, Brüsszel, Helsinki, Krakkó, Reykjavík,
Prága, Santiago de Compostela
2001: Porto, Rotterdam
2002: Bruges, Salamanca
2003: Graz
2004: Genova, Lille
Az elkövetkező években a lista a következőképpen alakul:
2005 Írország
2006 Görögország
2007 Luxemburg
2008 Egyesült Királyság
2009 Ausztria - Litvánia
2010 Németország - Magyarország
2011 Finnország - Észtország
2012 Portugália - Szlovénia
2013 Franciaország - Szlovákia
2014 Svédország - Lettország
2015 Belgium - Cseh Köztársaság
2016 Spanyolország - Lengyelország
2017 Dánia - Ciprus
2018 Hollandia - Málta
2019 Olaszország
Mit nyerhetünk ezzel?
Jelentőségét tekintve talán úgy lehetne leginkább érzékeltetni a dolgot,
hogy Európában a kultúra területén a Kulturális Főváros-akció lebonyolítása
megközelítőleg olyan a város számára, mint a sportban az olimpiáé. Csak
kiragadott példaként érdemes megemlíteni Glasgow-t, ahol 1990-ben a rendezvények
összlátogatószáma elérte a 8,3 millió (!) főt, a magánszektorból 350 vállalkozás
szállt be az akcióba, több mint 10 millió font tiszta bevételt eredményezett,
kb. 5200 kulturális, valamint sportesemény került megrendezésre és összesen
kb. 22 000 ember (!) vett részt annak lebonyolításában. A színházak és
múzeumok látogatottsága 1990-ben 40%-kal nőtt 1986-hoz képest: 4,7 millióról
6,6 millióra. A helyi felnőtt lakosság 54%-a ment színházba vagy koncertre
legalább egyszer az év során, 61%-a pedig múzeumba vagy galériába látogatott
el. A város imázsának javulása hosszú távon pozitív hatással volt a beruházási
kedvre. 1992 és 2000 között mintegy 102 beruházás 20 000 (!) új munkahelyet
teremtett Glasgow-ban. A külföldi turisták száma 1989-ről 1990-re 50%-kal,
320 000 főről 450 000 főre emelkedett. A Kulturális Főváros-évben a város
mindemellett 120 konferenciának adott otthont, mintegy 48 000 résztvevővel,
ami majdnem duplája az 1989-es adatoknak.
(http://kultura.hu/nkom/-cyberpress)
2005. március 07., hétfő 22:15
|