Pannonia Galéria: Zsombori Erzsébet és Szenczy
Zoltán közös tárlata
Lényegében járatlan az utunk, ha e művek eredőit keressük, hiszen az
egyiptomi dromoszok sorától az Akropoliszon keresztül vezető út szerpentinjének
izgalmáig Leonardo ünnepi játékaitól a Design ökonomiáján át a concept
art-ig minden hatás és élmény valamilyen formában őse és előzménye e kiállítás
műveinek.
A közszemlére való helyezés a nyilvános felmutatás és megmérettetés
évezredes társadalmi megnyilatkozás. A diadalmenetben bemutatott hadizsákmány,
kitárulkozása, vagy a pellengérre állítás, elítélő szándékú nyilvánossága,
a közgondolkodás részeként, szinte rituális jellegű szerepet kapott a képzőművészetben
is.
Végeredményben a mai kiállítás műfajilag valóságos folytatása az évezredes
múltnak.
Sz. Nagy Sándor, Zsombori Erzsébet és Szenczy Zoltán
Új eszközökkel kifinomultabb módszerekkel igazodva a fejlődő élethez.
Ezen kiállításunk legfontosabb tényezője maga az ember, az alkotó a közönséggel
egyetemben. Önök, mint látogatók, érzékelő, mozgó, érdeklődő, elfáradó,
kíváncsi, kételkedő, türelmes, tudnivágyó, és sok másféle személyiség,
számukra ismeretlen és egyéni művészalkotásokkal szembesülhetnek itt és
ma. Lehet, hogy egyesek számára nagyon is természetes, de mások számára
félig értett művekkel találkozhatnak.
De ez az áthidalhatatlan szinkronitás ez az, ami magával ragadja önöket,
és maradandóvá teszi a hatást. Sokszor ezen alkotások megtekintése pozitív
irányba vezeti vágyainkat, és ezen keresztül tartalmassá teszi napjainkat,
és növeli igényünket esztétikailag nemes értékek felé. Ezen alkotások vizuális
nyelvezetét könnyen magunkévá tehetjük, mivel
érthető nyelvrendszerekkel és asszociációkkal ékeskednek.
Zsombori Erzsébet és Szenczy Zoltán kiállító művészeinknek, közös
jellegzetes sajátossága, hogy forma és színvilágukat, mindkettőjük esetében
erős muzikalitás, és vitalitás szövi át.
Zsombori Erzsébet festőművész Erdélyben született tanulmányait Kolozsváron
végezte. 1987-ben települt át Magyarországra jelenleg Budapesten él. Szakmájában
sikeres festőművész, selyemfestményeiről valamint könyvillusztrációiról
közismert. Számos belföldi és külföldi kiállításon vett részt. 1990-től
a Budai várban, két galériában is sikeres kiállítása látható. Zsombori
Erzsébet itt látható alkotásai, a természet és a zene jegyében születtek.
Szimbolikus és naturalista jegyek keverednek szerencsés egymásra találásban.
A zene almafájánál a tudás és a teremtés almamáterjének dús koronáján,
mint életfa gyümölcseként, a zene dús termése gömbölyödik. Egy másik formai
kiemelkedő sajátossága, amikor a zene hangszerformájában kísért a képeken.
Ez a vonós hangszer helyenként kecses vagy duzzadt formában szervesen keveredik
a környezettel a befogadó tájjal. Néha ez a különös forma emberi alakot
ölt, és csavaros fejű hangszer nyakával hangoló csavar szemeivel, kíváncsian
fordul felénk. Vagy ez a különös hangszerforma, guruló felhőként terül
el az alatta levő meseszerű álomvilágtájra. Elénk virágai vibrálnak a keretben,
kedves szelídségükkel a kozmosz, a világegyetem végtelen üzenetét hordozzák
magukban az élniakarás és szeret jegyében. Zsombori Erzsébet selyemképei,
amelyek batik és akvarelltechnika keverékével készültek, mindvégig egy
belső sugárzást, egy színes robbanást hordoznak magukban.
Szenczy Zoltán 1954-ben született, Szatmárnémetiben, Erdélyben. Felsőfokú
iskoláit Kolozsváron, a képzőművészeti egyetemen végezte.
Igényes alkotóművészként Budapesten él számtalan külföldi és belföldi
kiállításon mutatta be alkotásait. Stílus és sors — szűkebb értelemben
besorolhatatlan, folyamatosan újrateremti önmagát, és megalkotja egyéni
saját stílusát. Legáltalánosabban használt technikái közül kiemelném, rajz,
pasztell, akrill, olaj, vegyestechnika, és videó. Nagyméretű színes pasztellképei,
bravúros színtechnikájukkal vonzzák a nézőt. Néha Kandinsky, és Míro utóérzéseit
vélem felfedezni, ezen alkotások némelyikében, mint szerencsés csillagállást.
Szenczy Zoltán művészetében a szimbolika nagyon fontos. A lebegő színes
halak, a végtelen lét, és az élet, örökkévalóságát hirdetik-sugallják,
e rohanó és múlandó világunkkal szemben. Szimbolikus, egyben figurális
formaként, több képén keresztül, megjelennek a madarak. A madarak az atmoszférikus
térben, számtalan háttérváltozattal, áramlanak a végtelenben, mint a repülés,
és mint a szabadságvágy, örök szimbólumai.
Ezt a nyitottságot bezárva továbblépve, a madarak szimbólumával, egy
körkörös formát, egy örökös végtelen ismétlést, próbál kifejezni,
a felhőtömegű áramló madárrajjal,
az életfa felhőkoronájaként. Szenczy Zoltán e különös stílusának
kiemelkedő értéke, a térnek - formának, a színeknek, és mozgásnak az együttes
varázsa.
Zsombori Erzsébet és Szenczy Zoltán kiállítása március 31-ig, naponta
9-17 óráig tekinthető meg a Pannonia Galériában (Sopron, Várkerület 77.)
Sz. Nagy Sándor
2005. március 07., hétfő 23:12
|