CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 6., hétfő, Ivett, Frida napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

EU  

Beszámoló a Magyarországi Régiók Hete rendezvényről (Brüsszel, 2005. március 14-18.)

Először mutatkoztak be közösen Brüsszelben a magyarországi régiók! A West Pannon EuRégió, Nyugat-Dunántúl és Burgenland közösen tavaly márciusában nagy sikert aratott rendezvény keretében már jól szerepelt a brüsszeli szakmai közönség előtt. A március idusán szerveződött, a Magyarországi Régiók Hete című rendezvény célja az volt, hogy „Európa fővárosában” egy kiállítás-sorozat keretében közösen mutassák be a hazai régiók és megyei jogú városok legfontosabb eredményeiket, illetve a közeljövő fejlesztési elképzeléseit.

A Nyugat-dunántúli régió célja a megjelenéssel az volt, hogy mind a hazai partnerek (régiók, városok, megjelenő vendégek), mind pedig a brüsszeli politikusok, szakemberek, döntéshozók figyelmét felhívja a régió legfontosabb fejlesztési igényeinek szükségességére és bemutassa az eddig is kiemelt projektként kezelt észak-déli közlekedési tengely fontosságát. Kiss Bódog Zoltán, a Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács társelnöke és a Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség munkatársai vettek részt a rendezvénysorozaton.

Előadóterem a Régiók Bizottság épületében

Kiss Bódog Zoltán az észak-déli közlekedési tengellyel kapcsolatos fejlesztési terveket mutatta be előadásában. A Régiók Bizottsága épületében jelen voltak a magyar kormány, a régiók és a városok vezetői, a brüsszeli adminisztráció szakemberei és a nemzetközi diplomácia képviseleteinek vezetői is. A régió rendelkezésére bocsátott kiállítóstandon a turisztikai jellegű és a bemutatkozást célzó kiadványok mellett a fő motívummal, a Borostyánkő úttal kapcsolatos plakátok és kiadványok kaptak helyet. Erre az alkalomra készült el az a kiadvány, amelynek címe azonos volt a kiállítás mottójával, amely így hangzik:

"A harmadik évezred Borostyánkő útja – Út a jövőbe".

A kiállítás lehetőséget adott arra, hogy több hazai és külföldi látogató is megismerkedhessen a standon közzétett kiadványokkal, illetve az Ügynökség munkatársai információval szolgálhassanak az EuRégió West/Pannóniával, a Borostyánkő úttal, a régió klaszterei és a Pannon Gazdasági Kezdeményezéssel, valamint a régió turisztikai elképzeléseivel kapcsolatban különös tekintettel a kerékpáros aspektusokra. A standon érdeklődők többnyire magyar, lengyel, olasz, belga és német szakközönség közül kerültek ki.

Kiss Bódog Zoltán, a Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács társelnöke

A nyugat-dunántúli projekt nagy figyelmet kapott a látogatók, a szakmai nagyérdemű és a többi régió szakértői hallgatósága körében egyaránt. A projekt mögött rejlő egybehangzó régiós összefogás, három régiót összefogó együttműködés és nemzetközi együttműködés a Borostyánkő út projektet a közép-európai térség valódi kulcsprojektévé teszi. Az észak-déli tengely megépítése az egész régió közös érdeke. A régió határain túlmutatóan három régió, Nyugat-Dunántúl, Dél-Dunántúl és Dél-Alföld vezetői 2004. október 28-án Szekszárdon közös megállapodást írtak alá amelyben kinyilvánítják, hogy ezen fejlesztés megvalósulásáért közösen lépnek fel. A szomszédos országok képviselői, Ausztria, Szlovénia, Szlovákia magas rangú vezetői, 2004. november 19-én Szombathelyen, szintén közös megállapodásban fejezték ki akaratukat ezen közlekedési fejlesztés megvalósítása érdekében.

A Magyarországi Régiók Hete keretében Kiss Bódog Zoltán szűk körű szakmai megbeszélést folytatott Kazatsay Zoltánnal, az Energiaügyi és Közlekedési Főigazgatóság főigazgató-helyettesével, akivel a Nyugat-dunántúli régió közlekedés-fejlesztési lehetőségeiről tárgyalt, különös tekintettel az észak-déli tengely régiós kulcsprojekt megvalósítására. Kazatsay Zoltán szakmailag megalapozottnak, rendkívül jól előkészítettnek, igazi európai projektnek nevezte a Borostyánkő út projektet.

A nyugat-dunántúli delegáció ellátogatott az Európai Parlamentbe, ahol Gurmai Zita, Harangozó Gábor és Fazakas Szabolcs parlamenti képviselők szakmai előadását hallgatta meg a brüsszeli érdekképviselet lehetőségeiről. Izgalmas időszakról számoltak be, hisz a pénzügyi perspektíva elfogadása előtt állunk néhány héttel, amely lényegesen befolyásolja majd a 2007-2013 közt lehívható Európai Uniós források nagyságrendjét.

A Nyugat-dunántúli régió standja

A Nyugat-dunántúli régió gazdaságának alapvető érdeke a hazai és nemzetközi közlekedési hálózatokhoz való szerves kapcsolódás. Ennek jelenleg legfontosabb eszköze a régió belső kohézióját is erősítő észak-déli irányú közúti és vasúti tengely kialakítása, ami messze túlmutat a régió érdekein. Általa létrejöhet a Baltikum és az Adria medencéjét összekötő észak-déli irányú európai folyosó: a harmadik évezred Borostyánkő útja.

Érvek az útfejlesztés haladéktalan elkezdése mellett:

  • A 2004. május 1-i Európai Uniós bővítéssel tapasztalható forgalmi átrendeződés és a forgalom folyamatos növekedése: az elszállítandó áruk mennyisége a térségben a következő 20 évben a hétszeresére fog növekedni.
  • A magyar határforgalom 60%-át adó Nyugat-Dunántúl európai közlekedési kapcsolatainak, elérhetőségének jelentős javítása előfeltétel egész Közép-Európa gazdasági dinamizmusának megtartásához. Cél a fenntartható közlekedési, logisztikai, tömegközlekedési modell megvalósítása.
  • Szakértői becslések alapján az út kiépítésével a rendkívül magas baleseti arány az 1/8-ra csökkenne!
  • Az észak-déli tengely teljes nyugat-dunántúli kiépítése esetén legalább 40%-kal, 1,5 órával csökkenne a Győr-Nagykanizsa útszakasz hossza. Magyarország 10 legnagyobb városa közül már csak Szombathely és Pécs nem érhető el gyorsforgalmi úton!

Vasúti fejlesztések

A közlekedésfejlesztési lehetőségeket jelenleg a nemzetközi (szlovák, osztrák és szlovén) közlekedési, szállítási igények határozzák meg. A fejlesztési elképzelések között azok a vasútvonalak kapnak prioritást, amelyek valamilyen formában részei a Páneurópai hálózatnak, illetve kapcsolódnak hozzá. A régiót a IV. és az V. számú európai közlekedési korridor szeli át.

A szlovák fejlesztéseket az elmúlt időben megjelenő gazdasági igények befolyásolják, hiszen a szénbányákból, vasművekből, acélművekből származó termékeket északról kell beszállítani, míg az újonnan Szlovákiába települt autóipari cégek igényeinek megfelelően a termékeket vasúton kell elszállítani a nyugat-dunántúli régión keresztül a déli kikötőkig. Ausztria irányából jelentős forgalom-növekedésre lehet számítani abban az esetben, ha a Bécs-Szombathely-Graz vonalon a korszerűsítés megtörténik. A Szombathely-Nagykanizsa szakasz korszerűsítésével pedig gyors, közvetlen kapcsolat építhető ki Szlovénia és Horvátország irányába is.

A szállítási kapacitások leginkább villamosítással és pályarekonstrukcióval növelhetők, így meghatározóvá válhat ezen a tengelyen a korszerű és környezetkímélő vasúti áru- és személyszállítás.

Közúti fejlesztések

A régió határain túlmutató gazdasági kapcsolatok mellett a belső kapacitások jó működése is elengedhetetlen ahhoz, hogy a szomszédos régiók egymás közti kapcsolata javuljon, azaz a régión belüli elérhetőségi viszonyoknak is kedvezőknek kell lenniük.

A szomszédos régiók egymás közötti kapcsolatának alakulásában a határátkelők megközelíthetősége és a határon túli területek jó elérhetősége játszik szerepet. Bécs és Pozsony viszonylag könnyen megközelíthető a rendelkezésre álló utak segítségével, azonban déli és nyugati határán szükséges a megközelítési útvonalak fejlesztése Ausztria, Szlovénia és Horvátország felé.

Az egyre bővülő nemzetközi kapcsolatok és a térség turisztikai kínálatának bővülése felértékeli az útvonal szerepét.

2007-2013 között elsősorban megvalósítandó projektek

  • M86 gyorsforgalmi út Csorna-Szombathely szakasz
  • 85. sz. főút négysávosítása Győr-Csorna szakasz
  • M8 Szentgotthárd-Vasvár szakasz
  • M9 Szombathely-Zalaegerszeg (-Nagykanizsa)
  • M9-es gyorsforgalmi út Nagycenk-Sopron országhatár közötti szakaszának kiépítése

Kiegészítő főúti elemek:

· 87-es sz. főút Szombathely-Kőszeg országhatár



2005. március 23., szerda 15:43


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület