CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 23., szombat, Kelemen, Klementina napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Lélektől lélekig  

Személyesen

Jn 20,19 Amikor beesteledett, még a hét első napján megjelent Jézus a tanítványoknak, ott, ahol együtt voltak, bár a zsidóktól való félelmükben bezárták az ajtót. Belépett, megállt középen és köszöntötte őket: „Békesség nektek!” E szavakkal megmutatta nekik kezét és oldalát. Az Úr láttára öröm töltötte el a tanítványokat. Jézus megismételte: „Békesség nektek! Amint engem küldött az Atya, úgy küldelek én is titeket.” Ezekkel a szavakkal rájuk lehelt, s így folytatta: „Vegyétek a Szentlelket! Akinek megbocsátjátok bűneit, az bocsánatot nyer, s akinek megtartjátok, az bűnben marad.” A tizenkettő közül az egyik, Tamás, vagy melléknevén Didimusz, nem volt velük, amikor megjelent nekik Jézus. A tanítványok elmondták: „Láttuk az Urat!” De kételkedett: „Hacsak nem látom kezén a szegek nyomát, ha nem helyezem ujjamat a szegek helyére, és oldalába nem teszem a kezem, nem hiszem.” Nyolc nap múlva ismét együtt voltak a tanítványok, s Tamás is ott volt velük. Ekkor újra megjelent Jézus, bár az ajtó zárva volt. Belépett, megállt középen, és köszöntötte őket: „Békesség nektek!” Aztán Tamáshoz fordult: „Nyújtsd ide az ujjadat és nézd kezemet! Nyújtsd ki a kezedet és tedd oldalamba! S ne légy hitetlen, hanem hívő!” Tamás fölkiáltott: „Én Uram, és Istenem!” Jézus csak ennyit mondott: „Hittél, mert láttál. Boldogok, akik nem látnak, mégis hisznek.” Jézus még sok más csodajelet is mutatott tanítványai előtt, amelyeket nem jegyeztek föl ebben a könyvben. Ezeket azonban följegyezték, hogy higgyétek: Jézus a Messiás, az Isten Fia, s hogy a hit által életetek legyen az ő nevében.

Kicsit durva első hallásra, de mindenképpen meggyőző.
Sok ember, sok hívő vigasztalása a Tamással megtörtént eset, és mindenkinek eszébe jut, aki a kételkedést, a keresést, a válaszok várását, mint emberi gyengeséget fogadja. Kételkedés, kicsinyhitűség - mondják sokan, és elítélőleg nyilatkoznak annak a biztosnak hitt hit látszatában, hogy velük ilyen nem is fordulhatott volna elő.
Hej, de viszket a tenyerem, de ki szeretne pattanni a számból a nyelvem hegyén "fészkalódó" megjegyzés (és sajnos sokszor ki is ugrik), amikor a biztosnak vélt hit megannyi megingó, sőt zuhanó "kősziklájával" találkozom!
Pedig Tamás csak azt észlelte, mint amit minden gondolkodó, amikor észrevette, hogy inog a szilárdnak hitt kőszikla.
Miért lenne Jézus személyválogató, és miért "tagadná meg" az emberi gyengeséget mindazon milliárdoktól, akik nem tehették kezüket oldalába? Miért ne szakadhatna ki a Tamástól idézett őszinte és a döbbenet hangján szóló vallomás, melynek az egyedüli lehetősége egyetlen esélyünk, hogy elkísér a nehéz időkbe. Istentől kapott ajándékunk ez az élmény, hogy legyen mire emlékezni akkor, amikor minden "felfordul", amikor fejére állni látszik addig a fizika törvényeivel jól magyarázható világunk.
Vajon a test szerinti tapasztalat "szüneteltetése", de az élmény permanens (állandó) volta nem egyenes felszólítás-e arra, hogy olyan érzékennyé tegyük bennsőnket, ami teljes élményként lesz képes fogadni az öröm hírét a misztikus felismerésben: Jézusnak oldalán valóban seb van, Krisztus kezén ott vannak a szegek helyei! Tagadhatatlan tény, mégis egyenként megáll előttünk, személyesen ( a dogmatikusok örömére, hogy kevesebbet kelljen beszélniök) felszólít az örömhír elfogadására és a hívő magatartás követésére.
A boldogságmondás pontosan beleillik a nyolc másik sorába, melyek a negatív létforma ellenére létező hit boldogságát eszkatológikusan tárja a bizonyosságra várók elé. Ez is lehetőség, de Tamás pl ezzel nem tudott volna élni, a leírt találkozás nélkül nem tudta volna Mesterét követni. Jó hír Tamás története mindazoknak, akik mosolygás és kacagás közben, nem testi-lelki ínségben is szeretnének Krisztus tanítványai lenni.
Tamás útja létező és hitre vezetni képes, emberhez kötött és ránk nagyon is jellemző út, akik sokszor saját magunktól félünk a legjobban, ott zárjuk magunkra az ajtót, ahol ember már nem férhet hozzánk, csak Jézus képes megjelenni előttünk, bár zárva az ajtó. Addig azt hisszük, hogy lemaradtunk valamiről, pedig a Megváltó számon tartja gyengeségeinket. Ha úgy tetszik, nem fog sokáig "tartozni" nekünk.
- DI -



2005. április 01., péntek 14:58


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület