A fekete hétvége
története
1994-et írtak és a Formula1
a harmadik állomásához érkezett. A pontversenyt M. Schumacher vezette
aki megnyerte az első két futamot. Ezzel szemben Senna aki abban az
évben szerződött a Williams-hez mindkét futamon kiesett. Sokan látták
,hogy Senna milyen nyugtalan. Így kezdődött az imolai hétvége. A
pénteki második szabadedzésen Rubens Barrichello a Jordan versenyzője
a Variante kanyarkombinációban elvesztette autója felett az uralmát.
A rázókő megdobta a jordan-t és a brazil a gumifal tetejét elkapva
kétszer megpördülve felborulva landolt. Az edzést megállították és
Rubens-t több perces mentés után a pálya kórházába vitték. Pár
karcolással és egy orr és kartöréssel megúszta. Közben a Variante-ban
többen megpördültek kicsúsztak. (később ezt a kanyarkombinációt
átépítették). A világ e nagy baleset felett még szemet hunyt, de a
következő két nap szomorú eseményeire már mindenki felfigyelt. A
szombati időmérő egyzésen az újonc Roland Ratzenberger Simtek
autójának az első vezetőszárnyának egyik darabja leszakadt, és a
Tamburello kanyar végén 250 km/h sebesség körül a betonfalba vágódott
az autó. Az osztrák versenyző nyakcsigolyája eltört, és a versenyzőnek
nem volt esélye a túlélésre.. Ezzel szemben a
pályán azt nyilatkozták, hogy Ratzenberger csak kisebb sérüléseket
szenvedett, mert ha a valóságot mondták volna, akkor nem
folytatódhatott volna a hétvége. Senna elutazott Bolognába, hogy
meglátogassa a kórházban Ratzenbergert. Azonban ott nem engedték be,
ezért átmászott a kerítésen és itt találkozott Sid Watkins-sal az F1
orvosával aki tájékoztatta a szomorú hírről. Másnap reggel Senna,
Schumacher, Larini és még több versenyző összeült. Niki Lauda
bejelentette, hogy a Formula1-es versenyzők szervezete a újraalakult.
Ennek a szervezetnek a feladata lesz a következő versenytől, a
versenyek előtt a pályák állapotát ellenőrizni és a hiányosságokat
pótoltatni. Senna Ratzenberger miatt szomorú volt valamint szót emelt
a pálya biztonságára is. Sokáig fontolgatta, hogy nem indul a
futamon, azonban a vb szempontjá-ból is fontos volt a futam ezért
Ayrton az indulás mellett döntött. Senna az utolsó futamán is az első
helyről rajtolt. Ő tartja ezt a rekordot 65-ször indult az első
helyről. A rajtnál az első két futamot tesztsérülése miatt kihagyóJ.J.
Letho autója lefulladt,
és a nagy sebességgel érkező Pedro Lamy oldalról beleszaladt. A Lotus
elrepülő alkatrészei nyolc embert sebesítettek meg. A pályabírók
beküldték a Safety Car-t majd a hatodik körben elengedték a mezőnyt.
A hetedik kör elején az élen álló Senna Renault-ja a híres bal
hajlatú Tamburello kanyarban 300 km/h körüli sebességgel, egyenesen
kirohant a pályáról majd a falnak csapódott. Senna
jellegzetes sárga sisakja jobbra dőlt és nem mozdult többet. Több
mint egy perc telt el mire az orvosok megkezdték a mentést. Az egész
világ látta, hogy komoly baj történt. A futamot azonnal
megállították. Az orvosok először Senna sisakját levették és ekkor
szembesültek azzal, hogy az ütközés pillanatában az egyik leszakadt
kerékfelfüggesztő kar a sisakrostélyon keresztül Senna arcába
fúródott.
|
.
Ahogy Sid Watkins fogalmazott „Amikor levettem a
sisakját már tudtam, hogy nem lehet megmenteni” Miután levették
a sisakját próbálták a vérzést megállítani, de nem sikerült. Ezután
kihúzták a brazilt az autóból majd a földre fektették. Húsz perc telt
el mire a vérzést elállították.
Ekkor a háromszoros világbajnokot.
Helikopterrel a bolognai kórházba vitték.
Braziliában emberek ezrei
voltak az utcákon és imádkoztak Sennáért. Nem sokkal este hét előtt
bejelentették, hogy Senna rövid ideig komában volt majd, elhunyt. A
balesete visszajátszásaiban bizonyították, hogy nem Ayrton hibázott.
Azt mondják, hogy egy rajtbalesetből származó alkatrészre mehetett rá
Senna és ez okozta a kicsúszást. Mások azt állítják, hogy a kormány
eltört, mivel a baleset utáni felvételen látszik, hogy a kormány
kilóg az autóból.
Ezt alátámasztja, hogy a kormányrudat a brazil még
18 mm-el megtoldotta itt törhetett el a kormány. A baleset oka talán
soha nem derül ki. Egyet biztosan tudunk, a Formula1 egy háromszoros
világbajnokot elvesztett. Braziliában királyi pompával
temették el a legnagyobb brazil autóversenyzőt. Az egész világ három
napos gyászt tartott.
A baleset
következményei
Az
FIA 1994-ben új szabályokat hozott, amit szigorúan ellenőriznek.
-
A Spanyol
nagydíjtól kezdődően kötelező a kipufogók méretének a csökkentése.
-
Kötelező az
első terelőszárny hátsó lapjának felemelése, és a légterelőszárnyak
méretének csökkentése.
-
A Kanadai
futamtól kötelező a versenyzők fejének oldalirányú védelme.
-
A mellső
rögzítőkarokat meg kell erősíteni.
-
A cockpitet
hoszabbra kell építeni, hogy a versenyző feje baleset során az
előrebukáskor ne tudjon nekiütődni.
-
Minden
csapatnak egységes üzemanyagtöltő rendszert kell használni.
|
Fotó: www.ayrton-senna.com
Cikk: Tóth Zsombor
|