CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. jĂşlius 16., kedd, Valter napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Száguldó Cirkusz  

Az imolai fekete hétvége.

A fekete hétvége története


1994-et írtak és a Formula1 a harmadik állomásához érkezett. A pontversenyt M. Schumacher vezette aki megnyerte az első két futamot. Ezzel szemben Senna aki abban az évben szerződött a Williams-hez mindkét futamon kiesett. Sokan látták ,hogy Senna milyen nyugtalan. Így kezdődött az imolai hétvége. A pénteki második szabadedzésen Rubens Barrichello a Jordan versenyzője a Variante kanyarkombinációban elvesztette autója felett az uralmát. A rázókő megdobta a jordan-t és a brazil a gumifal tetejét elkapva kétszer megpördülve felborulva landolt. Az edzést megállították és Rubens-t több perces mentés után a pálya kórházába vitték. Pár karcolással és egy orr és kartöréssel megúszta. Közben a Variante-ban többen megpördültek kicsúsztak. (később ezt a kanyarkombinációt átépítették). A világ e nagy baleset felett még szemet hunyt, de a következő két nap szomorú eseményeire már mindenki felfigyelt. A szombati időmérő egyzésen az újonc Roland Ratzenberger Simtek autójának az első vezetőszárnyának egyik darabja leszakadt, és a Tamburello kanyar végén 250 km/h sebesség körül a betonfalba vágódott az autó. Az osztrák versenyző nyakcsigolyája eltört, és a versenyzőnek nem volt esélye a túlélésre.. Ezzel szemben a pályán azt nyilatkozták, hogy Ratzenberger csak kisebb sérüléseket szenvedett, mert ha a valóságot mondták volna, akkor nem folytatódhatott volna a hétvége. Senna elutazott Bolognába, hogy meglátogassa a kórházban Ratzenbergert. Azonban ott nem engedték be, ezért átmászott a kerítésen és itt találkozott Sid Watkins-sal az F1 orvosával aki tájékoztatta a szomorú hírről. Másnap reggel Senna, Schumacher, Larini és még több versenyző összeült. Niki Lauda bejelentette, hogy a Formula1-es versenyzők szervezete a újraalakult. Ennek a szervezetnek a feladata lesz a következő versenytől, a versenyek előtt a pályák állapotát ellenőrizni és a hiányosságokat pótoltatni. Senna Ratzenberger miatt szomorú volt valamint szót emelt a pálya biztonságára is. Sokáig fontolgatta, hogy nem indul a futamon, azonban a vb szempontjá-ból is fontos volt a futam ezért Ayrton az indulás mellett döntött. Senna az utolsó futamán is az első helyről rajtolt. Ő tartja ezt a rekordot 65-ször indult az első helyről. A rajtnál az első két futamot tesztsérülése miatt kihagyóJ.J. Letho autója lefulladt, és a nagy sebességgel érkező Pedro Lamy oldalról beleszaladt. A Lotus elrepülő alkatrészei nyolc embert sebesítettek meg. A pályabírók beküldték a Safety Car-t majd a hatodik körben elengedték a mezőnyt. A hetedik kör elején az élen álló Senna Renault-ja a híres bal hajlatú Tamburello kanyarban 300 km/h körüli sebességgel, egyenesen kirohant a pályáról majd a falnak csapódott. Senna jellegzetes sárga sisakja jobbra dőlt és nem mozdult többet. Több mint egy perc telt el mire az orvosok megkezdték a mentést. Az egész világ látta, hogy komoly baj történt. A futamot azonnal megállították. Az orvosok először Senna sisakját levették és ekkor szembesültek azzal, hogy az ütközés pillanatában az egyik leszakadt kerékfelfüggesztő kar a sisakrostélyon keresztül Senna arcába fúródott.

.
Ahogy Sid Watkins fogalmazott „Amikor levettem a sisakját már tudtam, hogy nem lehet megmenteni” Miután levették a sisakját próbálták a vérzést megállítani, de nem sikerült. Ezután kihúzták a brazilt az autóból majd a földre fektették. Húsz perc telt el mire a vérzést elállították.


Ekkor a háromszoros világbajnokot. Helikopterrel a bolognai kórházba vitték.
Braziliában emberek ezrei voltak az utcákon és imádkoztak Sennáért. Nem sokkal este hét előtt bejelentették, hogy Senna rövid ideig komában volt majd, elhunyt. A balesete visszajátszásaiban bizonyították, hogy nem Ayrton hibázott. Azt mondják, hogy egy rajtbalesetből származó alkatrészre mehetett rá Senna és ez okozta a kicsúszást. Mások azt állítják, hogy a kormány eltört, mivel a baleset utáni felvételen látszik, hogy a kormány kilóg az autóból.



Ezt alátámasztja, hogy a kormányrudat a brazil még 18 mm-el megtoldotta itt törhetett el a kormány. A baleset oka talán soha nem derül ki. Egyet biztosan tudunk, a Formula1 egy háromszoros világbajnokot elvesztett. Braziliában királyi pompával temették el a legnagyobb brazil autóversenyzőt. Az egész világ három napos gyászt tartott.



A baleset következményei


Az FIA 1994-ben új szabályokat hozott, amit szigorúan ellenőriznek.
  1. A Spanyol nagydíjtól kezdődően kötelező a kipufogók méretének a csökkentése.

  2. Kötelező az első terelőszárny hátsó lapjának felemelése, és a légterelőszárnyak méretének csökkentése.

  3. A Kanadai futamtól kötelező a versenyzők fejének oldalirányú védelme.

  4. A mellső rögzítőkarokat meg kell erősíteni.

  5. A cockpitet hoszabbra kell építeni, hogy a versenyző feje baleset során az előrebukáskor ne tudjon nekiütődni.

  6. Minden csapatnak egységes üzemanyagtöltő rendszert kell használni.

Fotó: www.ayrton-senna.com
Cikk: Tóth Zsombor






2005. május 01., vasárnap 11:24


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület