CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 3., pĂ©ntek, Tímea, Irma napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Közélet  

Az eredeti levél teljes terjedelemben

MAGYAR KATOLIKUS PÜSPÖKI KONFERENCIA
CONFERENTIA EPISCOPORUM HUNGARIAE
H-1071 Budapest VII., Városligeti fasor 45.
Telefon: (36-1) 342-6959, Telefax: (36-1) 342-6957
Postai cím: 1406 Budapest, Pf. 79. E-mail: pkt@katolikus.hu

Dr. Szüdi János úrnak
közigazgatási államtitkár
Oktatási Minisztérium Budapest Szalay u. 10-14.

Tisztelt Államtitkár Úr!

16112-1/2005. és 16139-1/2005. számú levelét, valamint „Egyes közoktatási jogszabályok módosításáról szóló miniszteri rendelet", illetve „Az érettségi vizsga vizsgaszabályzatának kiadásáról szóló 100/1997. (VI. 13.) Korm. rendelet, valamint a Nemzeti alaptanterv kiadásáról; bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 243/2003. (XII. 17.) Korm. rendelet módosításáról" készült előterjesztéseket köszönettel megkaptam.

Az előterjesztéssel kapcsolatos észrevételeinket az alábbiakban adom meg.

1) A nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet módosítása

- a rendelet 27. §-ának (1) bekezdése helyébe lépő rendelkezés ellen – immár sokadszorra – tiltakozunk: sem a józan megfontolás, sem az eddig helyesnek bizonyult pedagógiai elvek, sem pedig a kisiskolások személyi-pszichikai fejlődése nem indokolják az évfolyam ismétlésének tiltását az első-harmadik évfolyamon olyan esetben, amikor a tanuló nem teljesítette az évfolyamra előírt tanulmányi követelményeket. Ha egy év alatt nem tudta elsajátítani az adott követelményeket, hogyan tudná a pedagógus a második vagy a harmadik évfolyam követelményeit elvégeztetni a tanulóval! Egyre jobban lemaradna és egyre hatalmasabb mennyiségűvé nőne a pótlandó tananyag, ami éppen egy lassan fejlődő, problémás tanulót állítana élete végéig kényszerpályára, hiszen ha 10 éves korára még írni-olvasni sem tudott megtanulni, hogyan lenne esélye a nyolc általános iskola vagy egy középiskola elvégzésére, piacképes szakma elsajátítására?! Ha valóban az esélyegyenlőség megvalósítása az oktatási kormányzat célja, törvényi szabályozással biztosítsa, hogy 8 vagy 10 vagy 12 éves korra milyen ismeret- és tudásanyaggal, milyen kompetenciákkal kell rendelkeznie a hátrányos helyzetű tanulóknak is, és tegye lehetővé olyan pedagógiai programok működtetését, finanszírozását, amelyek ezeket a célokat meg is tudják valósítani. Ellenkező esetben az analfabétizmus, a deviáns és agresszív magatartásformák és a műveletlenség melegágyai lesznek az alsó fokú intézmények.

- a 39/D. § helyébe lépő rendelkezés egészéhez a következőket kívánjuk fűzni: a tanuló szociális helyzetéből és fejlettségéből eredő hátrányának ellensúlyozása céljából szervezendő képesség kibontakoztató felkészítés – ha az valóban egyéni, személyre szabott foglalkozás – nem történhet a többi tanulóval egy közösségben, azonos osztályban, csoportban. Az egyéni fejlesztési tervek alapján haladó és fejlődő tanulók számára meg kell találni a fejlesztés megfelelő módját, ami nem feltétlenül az integráció. Ennek erőltetése két irányban is negatívan hat: a fejlesztendő gyermek képességeit és tanulási kudarcait, fejlődési és pszichikai hátrányait csak növelni és elmélyíteni fogja, ugyanakkor gátló tényezőként fog hatni a szellemileg-lelkileg egészséges tanulók képességeinek kibontakoztatására, fejlődésére. Az esélyegyenlőség és az emberiesség nevében tiltakozunk az erőszakos integráció megvalósítása és annak későbbi, visszafordíthatatlan hatásai ellen!

- (az 54. § (7) és (8) bekezdése helyébe lépő rendelkezés az integrációs felkészítésre vonatkozik!)

2) Az érettségi vizsga vizsgaszabályzatának kiadásáról szóló 100/1997. (VI. 13.) Korm. rendelet, valamint a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 243/2003. (XII. 17.) Korm. rendelet módosítása

A rendelet 18. §-a egy bekezdéssel (7) egészül ki, amely szerint „a középiskolákhoz zárt csomagolásban érkező feladatlapok kibontása a csomagon megjelölt időpontban háromtagú, a nevelőtestület tagjaiból álló bizottság előtt történik. A felbontás helyét, időpontját és a jelenlévők nevét jegyzőkönyvben rögzíteni kell".

- ez a módosító javaslat a gyakorlatban igazolni és tisztázni fogja az iskolákat a felmerült gyanú alól, hogy az idei érettségi írásbeli botrányban részük lett volna;

- a módosító javaslatnak ki kellene terjednie az írásbeli tételek őrzésének, sokszorosításának, nyomdai előállításának és szállításának biztonsági előírásaira, garanciáira is;

- az ideihez hasonló botrány elkerülése érdekében az érettségi írásbeli tételek elkészítésétől a tanulók kezébe adásáig minden munkafolyamatot és minden közreműködőt megfelelően ellenőrző szabályozást és biztonsági intézkedéseket kell az oktatási kormányzatnak foganatosítania.

Őszinte tisztelettel

Budapest, 2005. június 20.

Dr. Veres András püspök,

az MKPK titkára



2005. július 11., hétfő 16:55


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület