Az eredeti levél teljes terjedelemben
MAGYAR KATOLIKUS PÜSPÖKI KONFERENCIA
CONFERENTIA EPISCOPORUM HUNGARIAE
H-1071 Budapest VII., Városligeti fasor 45.
Telefon: (36-1) 342-6959, Telefax: (36-1) 342-6957
Postai cím: 1406 Budapest, Pf. 79. E-mail: pkt@katolikus.hu
Dr. Szüdi János úrnak
közigazgatási államtitkár
Oktatási Minisztérium
Budapest Szalay u. 10-14.
Tisztelt Államtitkár Úr!
16112-1/2005. és 16139-1/2005. számú levelét, valamint „Egyes
közoktatási jogszabályok módosításáról szóló miniszteri rendelet", illetve
„Az érettségi vizsga vizsgaszabályzatának kiadásáról szóló 100/1997. (VI. 13.)
Korm. rendelet, valamint a Nemzeti alaptanterv kiadásáról; bevezetéséről és
alkalmazásáról szóló 243/2003. (XII. 17.) Korm. rendelet módosításáról"
készült előterjesztéseket köszönettel megkaptam.
Az
előterjesztéssel kapcsolatos észrevételeinket az alábbiakban adom meg.
1) A nevelési-oktatási
intézmények működéséről szóló 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet módosítása
- a rendelet 27. §-ának (1) bekezdése helyébe lépő
rendelkezés ellen – immár sokadszorra – tiltakozunk: sem a józan megfontolás,
sem az eddig helyesnek bizonyult pedagógiai elvek, sem pedig a kisiskolások
személyi-pszichikai fejlődése nem indokolják az évfolyam ismétlésének tiltását
az első-harmadik évfolyamon olyan esetben, amikor a tanuló nem teljesítette az
évfolyamra előírt tanulmányi követelményeket. Ha egy év alatt nem tudta
elsajátítani az adott követelményeket, hogyan tudná a pedagógus a második vagy
a harmadik évfolyam követelményeit elvégeztetni a tanulóval! Egyre jobban lemaradna
és egyre hatalmasabb mennyiségűvé nőne a pótlandó tananyag, ami éppen egy
lassan fejlődő, problémás tanulót állítana élete végéig kényszerpályára, hiszen
ha 10 éves korára még írni-olvasni sem tudott megtanulni, hogyan lenne esélye a
nyolc általános iskola vagy egy középiskola elvégzésére, piacképes szakma elsajátítására?!
Ha valóban az esélyegyenlőség megvalósítása az oktatási kormányzat célja,
törvényi szabályozással biztosítsa, hogy 8 vagy 10 vagy 12 éves korra milyen
ismeret- és tudásanyaggal, milyen kompetenciákkal kell rendelkeznie a hátrányos
helyzetű tanulóknak is, és tegye lehetővé olyan pedagógiai programok
működtetését, finanszírozását, amelyek ezeket a célokat meg is tudják
valósítani. Ellenkező esetben az analfabétizmus, a deviáns és agresszív
magatartásformák és a műveletlenség melegágyai lesznek az alsó fokú
intézmények.
- a 39/D. § helyébe lépő rendelkezés egészéhez a
következőket kívánjuk fűzni: a tanuló szociális helyzetéből és fejlettségéből
eredő hátrányának ellensúlyozása céljából szervezendő képesség kibontakoztató
felkészítés – ha az valóban egyéni, személyre szabott foglalkozás – nem
történhet a többi tanulóval egy közösségben, azonos osztályban, csoportban. Az
egyéni fejlesztési tervek alapján haladó és fejlődő tanulók számára meg kell
találni a fejlesztés megfelelő módját, ami nem feltétlenül az integráció. Ennek
erőltetése két irányban is negatívan hat: a fejlesztendő gyermek képességeit és
tanulási kudarcait, fejlődési és pszichikai hátrányait csak növelni és
elmélyíteni fogja, ugyanakkor gátló tényezőként fog hatni a
szellemileg-lelkileg egészséges tanulók képességeinek kibontakoztatására,
fejlődésére. Az esélyegyenlőség és az emberiesség nevében tiltakozunk az
erőszakos integráció megvalósítása és annak későbbi, visszafordíthatatlan
hatásai ellen!
- (az 54. § (7) és (8) bekezdése helyébe lépő
rendelkezés az integrációs felkészítésre vonatkozik!)
2) Az érettségi vizsga
vizsgaszabályzatának kiadásáról szóló 100/1997. (VI. 13.) Korm. rendelet,
valamint a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról
szóló 243/2003. (XII. 17.) Korm. rendelet módosítása
A rendelet 18.
§-a egy bekezdéssel (7) egészül ki, amely szerint „a középiskolákhoz zárt
csomagolásban érkező feladatlapok kibontása a csomagon megjelölt időpontban
háromtagú, a nevelőtestület tagjaiból álló bizottság előtt történik. A
felbontás helyét, időpontját és a jelenlévők nevét jegyzőkönyvben rögzíteni
kell".
- ez a módosító javaslat a
gyakorlatban igazolni és tisztázni fogja az iskolákat a felmerült gyanú alól,
hogy az idei érettségi írásbeli botrányban részük lett volna;
- a módosító javaslatnak ki kellene terjednie az
írásbeli tételek őrzésének, sokszorosításának, nyomdai előállításának és
szállításának biztonsági előírásaira, garanciáira is;
- az ideihez hasonló botrány elkerülése érdekében
az érettségi írásbeli tételek elkészítésétől a tanulók kezébe adásáig minden
munkafolyamatot és minden közreműködőt megfelelően ellenőrző szabályozást és
biztonsági intézkedéseket kell az oktatási kormányzatnak foganatosítania.
Őszinte tisztelettel
Budapest, 2005. június 20.
Dr. Veres András püspök,
az MKPK titkára
2005. július 11., hétfő 16:55