Forrás: www.comedia.hu
Események
innen/onnan
E rovat vezetőjének munkája a LAP Stúdió támogatásával
készült.
Égei tenger: újabb
hajóbaleset
Egy idős amerikai turista meghalt, amikor a Zeusz III. névre
keresztelt bérelt kétárbocos zátonyra futott szombat este az Égei-
tengeren. Mivel ez már a harmadik tengeri baleset egy héten belül, a
görög hatóságok hatvanöt hajónak megtiltották, hogy elhagyja a
kikötot. A Zeusz III. rendszeresen tett körutakat a Kikládokon. A
szerencsétlenség pillanatában 31 turista és hét főnyi legénység
tartózkodott a hajó fedélzetén. A balesetet követően helyszínre siető
halászhajók, valamint a parti orség hajói és helikopterei mindenkit
kimentettek a vízbol, egy idős amerikai férfi azonban meghalt a
náxoszi kórházban. Görögországban az elmúlt napokban három
hajóbaleset is történt. A legsúlyosabb az Expressz Szamina tragédiája
volt: a komphajó csütörtökön süllyedt el, 77 ember halálát okozva.
Pénteken az Expressz Artemisz feneklett meg Náxoszra igyekezve egy
homokpadon, ez az eset azonban nem fulladt tragédiába. A hajónak
sikerült lekecmeregnie a zátonyról és baj nélkül beért a kikötőbe. A
görög hatóságokat mindenesetre aggasztják a történtek. A kereskedelmi
és tengerészeti minisztérium vasárnap éjféltől kikötoi veszteglésre
ítélt 65 hajót, húsz napot adva nekik az Európai Unió biztonsági
előírásainak teljesítésére. Ha erre nem képesek, akkor a tárca
megvonja közlekedési engedélyüket.
Bean és a
nőgyógyász
Az Angol Nőgyógyászok Szövetsége nyilatkozatban tiltakozott az ellen,
ahogy Rowan Atkinson (vagyis Mr. Bean) egy lökött nőgyógyászt ábrázol
a Papás-mamás című vígjátékban. A Ben Elton angol író-komikus által
saját regényéből rendezett romantikus komédiában bolondozó Atkinson
azonban nem fél a doktorok bosszújától:
- Ha nőgyógyász lennék, nem lennék felháborodva, hogy ilyen idétlen
alakot játszom - jelentette ki újságírók előtt. - Sőt, talán még
köszönőlevelet is küldenék magamnak, melyben azért hálálkodnék, végre
nevetnek az emberek azon, hogy foglalkozásszerűen csúnya nagy
fémeszközökkel ijesztgetem az ártatlan lányokat. Atkinson azonban
beismerte, hogy egy ponton elvetette a sulykot: a film (magyarországi
premier: október 12.) egyik legmulatságosabb jelenetében (mely a
nogyógyászati rendeloben játszódik) elovesz egy hatalmas - és kissé
ijeszto - muszert, amit a kellékesek nem nogyógyásztól, hanem a
Sheperton Filmstúdió elektronikai szakembereitol kérték kölcsön.
Napster: félmilliárdot is
fizetne!
Folytatódik az informatikai forradalom és a szerzôi jogok hagyományos
felfogása közötti eddigi legsúlyosabb összeütközést megtestesítô
Napster-ügy, amely nem csupán a szakjogászok, hanem a zenerajongók
jóval népesebb táborát is hónapok óta izgalomban tart. Az alapképlet
a következô: a Napster nevű kaliforniai cég olyan szoftvert
fejlesztett ki, hogy a vele internetes kapcsolatban levôk a saját
tulajdonukban levô CD-lemezek hanganyagát eljuttathatják a központi
szerverhez, és cserébe mindazokat a felvételeket le is hívhatják
onnan, amelyeket mások juttattak el oda. Ezért a Napster nem kér egy
fillért sem, de a szolgáltatás folytán hallatlanul népszeru honlapja
hatalmas hirdetési bevételeket hoz. A lemezgyárak felháborodása
érthetô. Ha valaki a vadonatúj muzsikát "fellövi" a Napsterre, és
attól fogva mindazok, akik internetes kapcsolattal rendelkeznek, nagy
ívben elkerülhetik a lemezboltot, hiszen ingyen hozzájutnak a
felvételhez. A Napster azzal védekezik, hogy semmi mást nem tesz,
csupán ingyenesen nyilvános rendelkezésre bocsát egy bizonyos
technológiát, de ô maga nem másol, nem terjeszt. Az alkudozás során
azt is felajánlották, hogy ezentúl átalánydíjat kérnek. Havi 4 dollár
95 centes átalánybevételbôl a Napster 500 millió dollárt fizetne 2001-
ben a lemeztársaságoknak. A felperesek azonban ezt elutasítják,
mondván, nem csak a pénzrôl van szó, hanem "az elvrôl", a lemez
tartalma fölötti rendelkezés jogáról is.
UPC:
Sport1
A UPC Magyarország kábeltelevíziós csatornáján két hétig, az UPC
Direct műholdas adás előfizetői számára pedig harminc napig ingyenes
adást egyelőre csak azok láthatják, akik előfizetői valamelyik
szolgáltatásnak. Később azonban a csoport nem zárkózik el attól, hogy
a Sprt1 adását más szolgáltatóknak is eladja. A teljesen digitális
alapú, napi 12 órás adást a kábel-elofizetok havi bruttó 2000, az UPC
Direct vásárlói pedig bruttó 2500 forintért nézhetik. Az árkülönbség
oka részben az, hogy a muholdas adás általános forgalmi adótartalma
nem 12, hanem 25 százalék, illetve az, hogy a kábelnél drágább és
jobb technológia segítségével sugározzák. Mátrai Gábor
üzletfejlesztési igazgató elmondta: a 40 százalékban saját musorrendu
szolgáltatás előfizetői magyar és külföldi sporteseményeket láthatnak
majd, egyebek mellett olasz, spanyol focimeccseket, UEFA-kupa és
Bajnokok Ligája mérkőzéseket. A kínálatban szerepelnek például extrém
sportok, kézilabda, jégkorong, kosárlabda és boksz-meccsek is. Mátrai
nem közölte, mennyi pénzt költöttek a csatorna kialakításra, annyit
mondott: több milliárd forintos kiadásról van szó. Nem beszélt arról
sem, az UPC mennyiért vásárolta meg a különböző mérkőzések
közvetítési jogát, s azt sem árulta el, mikor lesz nyereséges a
Sport1. Kifejtette, hogy hosszú távon, legalább 10 éves idotartamban
gondolkodnak, ám ennek gazdasági részleteit már üzleti titoknak
minosítette. A Magyarországon mintegy 600 ezer elofizetovel
rendelkezo UPC egyszerre több országban indítja a mindenütt nemzeti
nyelvu sportcsatornát, s az MTI információi szerint 2-3 év alatt
körülbelül 100 ezer magyar előfizetőre szeretne szert tenni.
Digiszignó
A hordozható számítógépekhez érintofelületet gyártó Synaptics
közölte, olyan szoftvert ad termékeihez, amellyel a felhasználók
digitális aláírással láthatják el dokumentumaikat. A kanadai
Silanisszal kötött megegyezés értelmében a digitális aláírás
hitelesítését végző szoftver bekerül a tapipadok mellé adott
szoftvercsomagba, így a felhasználók a felületen leírt aláírásukkal
könnyedén hitelesíthetnek Microsoft Word és Excel dokumentumokat. A
Synaptics bejelentése révén 40 millió notebook-tulajdonos és további
30 millió tapipadot használó juthat ingyenesen a Silanis
szoftveréhez. Az Egyesült Államok területén október 1-jével válik
elfogadottá az elektronikus aláírás, mivel ezen a napon lép életbe a
szabályozásról szóló törvény. A Synaptics úgy véli, a hordozható PC-k
esetén a tapipadok biztosítanak majd kapcsolatot az elektronikus
formában tárolt dokumentumok és a saját kezű aláírás között.
Ugyanakkor vezető technológiai szakértők Londonban arra
figyelmeztettek, hogy az elektronikus hitelesítés elterjedése újabb
biztonsági problémákat vet föl. A nemzetközi fórumon megjelent
szakemberek elmondták, attól tartanak, a kormányok a digitális
aláírás révén könnyedén nyomon követhetik majd az egyes emberek és
dokumentumok mozgását az interneten. Emellett közölték, szerintük
valós veszélyt jelenthet a jövőben a személyiség eltulajdonítása,
mely során a digitális aláírás technológiájának ismeretében hackerek
meg fogják kísérelni, hogy más nevével hitelesítsenek egy-egy
elektronikus vásárlást vagy egyéb szerződéseket.
Screamer
4x4
Ebben az időben két komolyabb magyar(!) terepjáró szimulátor van
fejlesztés alatt. Íme az egyikről egy kis ízelítő… Egy mindössze 35
Mb-os demó az egész. Első látásra hirtelen megörülhetünk, hogy egy
rég várt játék készítésének egy stádiumába pillanthatunk be, de
hamarosan észrevesszük a Virgin Interactive nevet. Ekkor már kicsit
lelombozva lépkedünk a magyar nyelvu menüben. Mindent beállítva
elkezdhetünk játszani, s szemünk egyre jobban felcsillan. Igaz nem
az, amire számítunk, de egy nagyon jó és realisztikus játék tárul
elénk. A játékban jelen pillanatban még csak egy Toyota LandCruiser,
és három pálya található. A végleges változatban ezzel szemben számos
terepjárót, és 10 különféle helyszínt (mindegyiken 10-10 különálló
pálya lesz kialakítva) ígérnek a készítők. Ebben a játékban nem az
esztelen versengés lesz a cél, hanem az, hogy minden játékos (saját
teljesítményének megfelelően) megküzdjön az elé tárulkozó tereppel.
Ha lehet minél gyorsabban. Hiszen a végső helyezésünket befolyásolja
a jó vezetés, és a gyorsaság. A pályákon elhelyezett ellenorző
pontokon áthaladva jutunk el minden egyes alkalommal a célig. De
vigyáznunk kell, mivel a pályákon begyűjthetünk büntető pontokat is,
melyek igencsak visszavethetnek a ranglistán.
2000. oktĂłber 03., kedd 00:00
|